Vilken hundras?

Lucia999

Trådstartare
Hej!
Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig och min rumskompis.

Vi är ägare av en sheltie blandning som är min första (och ända) hund som hängde med när jag flyttade ifrån mamma. Min vän har även haft en golden, men de va längesen. Men jag skulle inte kalla någon av oss "hundkunniga" eller så, sheltie är bra uppfostrad men de är ju även en lätt ras.

Jag och min vän bor tillsammans i en trea i en liten byhåla en halvtimme från stan. Vi har ingen balkong men precis utanför dörren har vi världens drömställe att träna agility, gå löst och allt möjligt (dock inte inhängnad). Ingen av oss ha barn och vi vill inte heller ha några, på ett väldigt bra tag. När sheltin är hemma som längst går de 5-6h, men de är sällan. Och vi har tiden att uppfostra en valp (om de blir någon) eftersom vi är hemma olika tider& är väldigt anpassningsbara.

Nu till vad vi vill ha för hund. Vi önskar en lite större hund, men inget enormt. Men runt schäfer storlek. Eftersom vi har en liten hund vill vi givetvis ha en ras som kan bo med andra hundar. Rasen får helst inte ha lätt för skall men vi är väl beredda att träna hunden med tyst och skall kommandon precis som med sheltien. Vi är ganska öppna med alla förslag, men vill helst inte ha för mycket pälsvård fast vi kan stå ut med de om de är rätt hund. Vi vill inte ha en ras som kräver alldeles för mycket motion och börjar riva på väggarna när man får skjuta upp träningen två dagar. Men vi kan ge hunden runt 2-3 timmar varje/varannan dag utöver de små "kissrundorna". Jag är intresserad av vakt men de är inget vi kräver att hunden ska va bra på, bara ett litet önskemål.

Budgeten för BARA mat+försäkring (alltså inte godiset, bajspåsarna ++) är runt 1000kr, givetvis har vi råd om olyckan skulle vara framme eller en sjukdom kommer då vi alltid sparar undan så mycket som möjligt ifall vår älskling behöver veterinär.

Hoppas detta kanske kan få er att tänka på en bra hundras som passar oss// Mvh Lucia
 
Hej!
Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig och min rumskompis.

Vi är ägare av en sheltie blandning som är min första (och ända) hund som hängde med när jag flyttade ifrån mamma. Min vän har även haft en golden, men de va längesen. Men jag skulle inte kalla någon av oss "hundkunniga" eller så, sheltie är bra uppfostrad men de är ju även en lätt ras.

Jag och min vän bor tillsammans i en trea i en liten byhåla en halvtimme från stan. Vi har ingen balkong men precis utanför dörren har vi världens drömställe att träna agility, gå löst och allt möjligt (dock inte inhängnad). Ingen av oss ha barn och vi vill inte heller ha några, på ett väldigt bra tag. När sheltin är hemma som längst går de 5-6h, men de är sällan. Och vi har tiden att uppfostra en valp (om de blir någon) eftersom vi är hemma olika tider& är väldigt anpassningsbara.

Nu till vad vi vill ha för hund. Vi önskar en lite större hund, men inget enormt. Men runt schäfer storlek. Eftersom vi har en liten hund vill vi givetvis ha en ras som kan bo med andra hundar. Rasen får helst inte ha lätt för skall men vi är väl beredda att träna hunden med tyst och skall kommandon precis som med sheltien. Vi är ganska öppna med alla förslag, men vill helst inte ha för mycket pälsvård fast vi kan stå ut med de om de är rätt hund. Vi vill inte ha en ras som kräver alldeles för mycket motion och börjar riva på väggarna när man får skjuta upp träningen två dagar. Men vi kan ge hunden runt 2-3 timmar varje/varannan dag utöver de små "kissrundorna". Jag är intresserad av vakt men de är inget vi kräver att hunden ska va bra på, bara ett litet önskemål.

Budgeten för BARA mat+försäkring (alltså inte godiset, bajspåsarna ++) är runt 1000kr, givetvis har vi råd om olyckan skulle vara framme eller en sjukdom kommer då vi alltid sparar undan så mycket som möjligt ifall vår älskling behöver veterinär.

Hoppas detta kanske kan få er att tänka på en bra hundras som passar oss// Mvh Lucia

Går budgeten att öka för 1000:- till bra mat och försäkring till en hund a la Schäferstorlek är snålt. Jag har Schäfer och får då räkna med 1000:- bara i mat.
 
Finsk eller svensk lapphund?

Sen finns ju även golden och labbe av utställningslinjer man jag har lite dålig erfarenhet av dom :p
Dock är jag nästan helt hundra på att det går att hitta en trevlig "mellanhund" där.
 
Varför inte titta på någon typ av vinthund? Tysta, otroligt kära, gillar soffan efter sin dagliga motion, riktigt sunda och funkar oftast jättefint med andra hundar!
Tycker mig inte läsa in att agilityn och träningen är det viktigaste i hushållet. :)
 
Tänker också på collie om ni trivs med sheltie.. Annars är ju alltid en vuxen omplacering ett säkert kort.
Där kan du ju välja efter individ oavsett ras /blandras.
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?

Fast hunden motionerar man ju utomhus...oavsett om man bor i lägenhet el villa. Boendet spelar ingen roll.

Däremot avråder jag från Keeshound i lägenhet. Det är en välpälsad gårdsvar som kan bli både varm och skälla på grannar i trappuppgången. Annars är de underbara hundar.
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?

Alltså... jag har aldrig varit med om att någon pratat om KH collie i samma mening som vallning. De som pratat om vallning måste väl ändå menat border collie?
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?
Eeehn aldrig hört talas om någon som vallar med collie. :)
Både kort och långhår collie kräver en del aktivitet. Vet dock en hem del som har sheltie plus långhårig collie i samma familj och dom får lika mycket aktivitet. Agility samt motion.
De korthåriga verkar många köra bruks med också.
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?

De jag känner till med korthårscollie är aktiva inom bruks och liknande. Vad kan ni erbjuda hunden för mentala aktiviteter? Du skriver att du är intresserad av "vakt", kan du utveckla vad du menar?

@Dentaku har bra koll på korthårscollie.
 
Jag har bara läst från andra sidor att de används för vallning, och ja då menar jag korthårig collie, men då vet jag att de verkar lite halvskumt.

Med intresse av vakt menar jag att de hade varit kul att gå kurser och träna skydd och vakt, Men de är bara en tanke och verkligen inte säkert att vi gör.

Vi håller på med hobby-agility med sheltien så de kommer "den nye" också få va med på, vi är ute och springer på berget 2 gånger i veckan typ och då blir de 2,5km. Sen är de ju trix och lydnad också för en så lydig hund som möjligt. Utöver springturerna så blir de långpromenad de flesta dagarna, ibland får man hoppa över en dag. Sen blir de ju mycket bus och lek ute, speciellt nu när de är fint väder.
 
Jag har bara läst från andra sidor att de används för vallning, och ja då menar jag korthårig collie, men då vet jag att de verkar lite halvskumt.

Med intresse av vakt menar jag att de hade varit kul att gå kurser och träna skydd och vakt, Men de är bara en tanke och verkligen inte säkert att vi gör.

Vi håller på med hobby-agility med sheltien så de kommer "den nye" också få va med på, vi är ute och springer på berget 2 gånger i veckan typ och då blir de 2,5km. Sen är de ju trix och lydnad också för en så lydig hund som möjligt. Utöver springturerna så blir de långpromenad de flesta dagarna, ibland får man hoppa över en dag. Sen blir de ju mycket bus och lek ute, speciellt nu när de är fint väder.
Skydd kan du glömma,det kräver en massa gedigen kunskap innan man ens ska tänka på det.
När du har tränat o tävlat upp några hundar på den högre nivån kan du börja fundera,men då krävs också en ras anpassas för ändamålet.
 
Jag har bara läst från andra sidor att de används för vallning, och ja då menar jag korthårig collie, men då vet jag att de verkar lite halvskumt.

Med intresse av vakt menar jag att de hade varit kul att gå kurser och träna skydd och vakt, Men de är bara en tanke och verkligen inte säkert att vi gör.

Vi håller på med hobby-agility med sheltien så de kommer "den nye" också få va med på, vi är ute och springer på berget 2 gånger i veckan typ och då blir de 2,5km. Sen är de ju trix och lydnad också för en så lydig hund som möjligt. Utöver springturerna så blir de långpromenad de flesta dagarna, ibland får man hoppa över en dag. Sen blir de ju mycket bus och lek ute, speciellt nu när de är fint väder.
2,5 km ?? Vet du hur lite det är ? Förlåt men helt seriöst. Satsa på en shih tzu eller cavalier eller liknande ras :)/
De räcker gott och väl och du slipper få problem med en under stimulerad hund som hittat på dumheter :)
 
Jag skulle satsa på en ren sällskapshund.
Jag går mer och längre med min pekingese :p Vi tränar även hobbyagility (mest hoppa eftersom han tycker det är roligast), balansträning och tricks.

Kolla i grupp nio. Kanske får ni gå ner en del i storlek men hellre det och få en hund som passar er livsstil :)
 
Vi har varit inne på korthårig Collie, men vad vi har läst så verkar dom inte vara bra i lägenhet då de inte får tillräckligt motion? Har även läst när andra frågat om korthårig collie att man inte ska ha en om man inte kan låta den valla får tex och när de inte fått sin lååånga runda på ett par dagar kan de hitta på hyss i hemmet? Himla fin ras annars och dom vi träffat har varit världens snällaste.

Är de någon som vet lite om korthårig collie om de verkligen kräver så mycket?
Valla lär de inte kunna göra, oavsett hårlängd, däremot är de brukshundar som kräver en hel del, både mentalt o fysiskt.
 
Jag har bara läst från andra sidor att de används för vallning, och ja då menar jag korthårig collie, men då vet jag att de verkar lite halvskumt.

Med intresse av vakt menar jag att de hade varit kul att gå kurser och träna skydd och vakt, Men de är bara en tanke och verkligen inte säkert att vi gör.

Vi håller på med hobby-agility med sheltien så de kommer "den nye" också få va med på, vi är ute och springer på berget 2 gånger i veckan typ och då blir de 2,5km. Sen är de ju trix och lydnad också för en så lydig hund som möjligt. Utöver springturerna så blir de långpromenad de flesta dagarna, ibland får man hoppa över en dag. Sen blir de ju mycket bus och lek ute, speciellt nu när de är fint väder.

Du menar inte bordercollie då? Utan collie?

Vad är en långpromenad i dina ögon?

Jag säger som dom andra - en ren sällskapshund verkar passande :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 425
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 619
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp