Vilken hundras?

Frodi

Trådstartare
Hej! Jag med familj funderar på att skaffa en hund, men kan inte komma överens om hundras. Vi bor på en gård nära en större väg och tanken är att den ska kunna lufsa runt fritt på gården som den vill, när någon är hemma, och följa med till jobbet (kontor) på vardagarna. Hunden ska alltså vara av den lite lugnare typen, samtidigt som den gärna får tagga till när det väl gäller.
Gärna:
- Medelstor
- Kunna hanteras av både barn (12år) och vuxna
- Inte kräva allt för mycket tid för att må bra
- Kunna gå fritt på gården
- Lekvillig

Finns det någon hundras som går in på alla eller de flesta kreterier, eller är det önsketänkande?
 
Golden retriever eller labrador av sällskapsmodell?

Att den ska kunna stanna på gården och hanteras av en 12 åring är väldigt mycket en individ- och träningsfråga. Det finns ingen ras som är född med att förstå att den ska bli på gården, det måste läras in. De flesta hundar med vettig mentalitet kan hanteras i vardagen av en 12-åring förutsatt att barnet vet hur man beter sig kring hundar. En 12-åring är ju ändå rätt stor och går att instruera på olika sätt och få att förstå innebörden av olika saker.

Vad menar ni med "inte allt för mycket tid" för att må bra. Vad är mycket tid för er?
 
"Tagga till när det väl gäller", vad menar du då? När ni ska jobba med hunden? Eller att den ska vakta?
 
Även om ni köper en lätt hund och lär den att vara hemma på tomten (tänk på att i princip alla hundar behöver läras just det) så skulle jag verkligen rekommendera att sätta upp ett staket mot bilvägen. Det händer att även snälla, enkla hundar av någon anledning får för sig att ta ett steg eller två ut på vägen och vips har man en väldigt platt hund...

Vad är anledningen till att ni vill ha hund? Hur tänker ni er att livet med hund ska se ut?
 
Håller med @Red_Chili . Det är ju inte så att hundar per automatik förstår precis var tomtgränsen går bara för att de går fritt på gården annars. Jag har gårdshundar utan staket men har 3 km till närmaste väg. Ingen bilväg genom gården. Hade aldrig tagit en sådan risk utan staket om jag (gud förbjude) bott bredvid en väg.
 
Vill ni ha en hund som taggar till när det gäller, vad nu det ska betyda, så är det inte säkert att ni också kan få en hund som mest är nöjd med att strosa omkring på gården och bara vara med. Hundar med go i sig brukar nämligen också behöva en del aktivering för att inte bli totalt vidriga att leva med.
Har ni tänkt er några aktiviteter alls med hunden utom sällskap/gårdshund och lek? Jag tänker som Sel, omplacering är nog lämpligast om ni vill vara någorlunda säkra på vad ni får.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 460
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp