Vilken hundras...

Tonto

Trådstartare
skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa promenader/löpturer/vandringar/dra alternativt springa bredvid en draghund?

Nu dröjer det nog ett tag innan vi skulle köpa en hund till igen, beroende på hur det går med min vuxna hund och så ska unghunden bli vuxen, men vi har funderat på vilken ras man skulle skaffa om man ville ha en lite mindre hund. Det lär med största sannolikhet bli en draghund/BC/malle, men om vi inte känner att vi skulle orka med det och stå med enbart en hund så har vi fnulat lite på om en mindre sällskapshund hade varit rolig att ha.

Pudel, trimraser, korta ben och kort näsa går bort.
Ska gå att ha lös (med träning i alla fall) och inte vara envis. :laugh:
Den bör inte vara skör. Helst inte superlätt till skall.
 
Det är ju rätt många som har dansk/svensk gårdshund och border collie 🤔

Cocker spaniel kanske annars men tycker antingen verkar de vara riktiga segproppar eller så har de oändligt med energi. Så känns som man antingen står med tråkig hund eller en som är typ lika energisk som bc men med mindre seriositet och avknapp 😅



skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa promenader/löpturer/vandringar/dra alternativt springa bredvid en draghund?

Nu dröjer det nog ett tag innan vi skulle köpa en hund till igen, beroende på hur det går med min vuxna hund och så ska unghunden bli vuxen, men vi har funderat på vilken ras man skulle skaffa om man ville ha en lite mindre hund. Det lär med största sannolikhet bli en draghund/BC/malle, men om vi inte känner att vi skulle orka med det och stå med enbart en hund så har vi fnulat lite på om en mindre sällskapshund hade varit rolig att ha.

Pudel, trimraser, korta ben och kort näsa går bort.
Ska gå att ha lös (med träning i alla fall) och inte vara envis. :laugh:
Den bör inte vara skör. Helst inte superlätt till skall.
 
Det är ju rätt många som har dansk/svensk gårdshund och border collie 🤔

Cocker spaniel kanske annars men tycker antingen verkar de vara riktiga segproppar eller så har de oändligt med energi. Så känns som man antingen står med tråkig hund eller en som är typ lika energisk som bc men med mindre seriositet och avknapp 😅

Cocker spaniels är ju hemskt söta, men ja risken för att få en segpropp alternativt hyper + ingen avknapp känns lite sådär. :laugh:
 
Typiskt dåligt! De brukar ju älska att springa med BC också.

Här omkring finns det bara små rasthagar och jag tänker mig att folk slänger in massa farligt skit som hundarna ska få i sig och dö av. Vet dock att det är ganska många som har vinthundar här, vet dock inte hur dom motionerar dom. För dom behöver väl rejsa av sig dagligen?
 
skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa promenader/löpturer/vandringar/dra alternativt springa bredvid en draghund?

Nu dröjer det nog ett tag innan vi skulle köpa en hund till igen, beroende på hur det går med min vuxna hund och så ska unghunden bli vuxen, men vi har funderat på vilken ras man skulle skaffa om man ville ha en lite mindre hund. Det lär med största sannolikhet bli en draghund/BC/malle, men om vi inte känner att vi skulle orka med det och stå med enbart en hund så har vi fnulat lite på om en mindre sällskapshund hade varit rolig att ha.

Pudel, trimraser, korta ben och kort näsa går bort.
Ska gå att ha lös (med träning i alla fall) och inte vara envis. :laugh:
Den bör inte vara skör. Helst inte superlätt till skall.
Jaktspringer?
 
Här omkring finns det bara små rasthagar och jag tänker mig att folk slänger in massa farligt skit som hundarna ska få i sig och dö av. Vet dock att det är ganska många som har vinthundar här, vet dock inte hur dom motionerar dom. För dom behöver väl rejsa av sig dagligen?
Dagligen behövs inte, eller ja, kanske när de är valpar för att de inte ska köra race inomhus :rofl: Men när de blivit runt året gamla så brukar det räcka med någon/några gånger per vecka, även om de såklart blir glada av att springa dagligen.

Ibland har jag medvetet inte släppt dem dagligen, när de tyckt att rastgårdarna varit lite tråkiga. För när de springer varje dag, då blir de inte lika mycket så att de vill passa på att springa när de väl är lösa. De blir då betydligt lättare att ha lösa på icke inhägnat område, men kan bli att de inte springer alls i rastgård. Så genom att inte släppa dem varje dag, så blir det mer "ÅH, nu måste jag passa på" när de väl släpps, och då passar rastgårdarna betydligt bättre.

Just nu kör jag på att försöka ha mina lösa varje dag (idag har det inte gått pga is/skare överallt utomhus...) och tack vare det kunde jag häromdagen ta en långpromenad där Lily kunde vara lös i en timme. Hon sprang i cirklar runt mig, så nära att jag såg henne, stannade om något dök upp och då kunde jag koppla för att sedan släppa igen när mötet var avklarat osv. Mycket behagligt. Ebrah är tyvärr inte lika enkel, men generellt är ju whippets lättare att ha lösa än vad saluki är också, just för att whippet oftast(!) springer mest rakt fram och tillbaka istället för runt i stora, stora cirklar. (Ebrah har framförallt nu som äldre blivit sådan att hon uppför sig fint så länge hon är busig, men när hon rusat av sig, då blir hon tillfälligt döv och går på äventyr, så hon får vara lös när hon visar att hon vill busa, och gå kopplad resten av tiden).

Upplever också att det är lättare att ha dem lösa om de är med tex en BC jämfört med om de är lösa med annan vinthund. Är de lösa med annan vinthund blir det en annan typ av jaktlekar, som lättare övergår till att försöka hitta vilt att jaga. Är de lösa med "vanlig hund" så håller de sig till lek, och eftersom den andra är långsammare så får de också anstränga sig mer för att hålla koll på var kompisen befinner sig.
 
Lancashire heeler har jag själv funderat på. Vet dock inte hur det är med lätthet till skall.
Jag gillar storleken och att det är krut i dem.
Eller är det för korta ben på dem?
 
Lancashire heeler har jag själv funderat på. Vet dock inte hur det är med lätthet till skall.
Jag gillar storleken och att det är krut i dem.
Eller är det för korta ben på dem?
Tyvärr! Jag har svårt för raser som har så korta ben det ser liksom inte hälsosamt ut i mina ögon (tänker mig att dom inte har problem med det, men jag tycker det är jobbigt att titta på dom när dom springer för att det ser så svårt ut för dom. :o )
 
Jag har funderat på Schipperke, men dom kanske inte hinner med om dom skulle springa bredvid cykeln när jag kör drag? (Och att dom kanske är lite skälliga?)
 
Tyvärr! Jag har svårt för raser som har så korta ben det ser liksom inte hälsosamt ut i mina ögon (tänker mig att dom inte har problem med det, men jag tycker det är jobbigt att titta på dom när dom springer för att det ser så svårt ut för dom. :o )
Jag förstår vad du menar, det är likadant för mig med JRT.
 
Jag har funderat på Schipperke, men dom kanske inte hinner med om dom skulle springa bredvid cykeln när jag kör drag? (Och att dom kanske är lite skälliga?)
Schipperke kan absolut fungera men kanske har för nära till skall för din smak. Mina har skällt när de vaktat, de har inte stått och bara dumskällt för att höra sin egen röst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 257
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 915
Senast: Pilot
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp