Bukefalos 28 år!

Vilken hundras?

G

Grandiola

Ännu en av alla femtioelva trådar om vilken hundras, men förhoppningsvis tycker ni fortfarande det är kul att tipsa om passande hundraser ;)

Jag har tittat runt och läst mycket själv, men man blir ju lätt lite blind, det finns ju så många olika raser. Jag kommer inte skaffa någon hund nu med en gång, men funderar på till sommaren eller nästa. Jag pluggar heltid, har gjort i detta i 1½ år och kommer göra så i flera år till och har därför varit lite osäker på om det verkligen går att ha hund tidsmässigt. Jag går på en djurrelaterad utbildning där var och varannan student har hund och efter att ha pratat med flera av dem så har jag blivit säker på att jag kommer ha tillräckligt med tid för att kunna ge en hund ett bra liv. Frågan är bara, vilken hundras skulle passa mig bäst??

Min familj och min släkt har haft hundar hela mitt liv, så hundvana har jag. Jag kommer gå hundkurser, åtminstone grundläggande. Jag kommer ägna mig åt någon sorts träning och gärna tävling - mest intresserad av agility men kanske även lydnad. Jag har inga ambitioner på att nå höga klasser, har aldrig tränat/tävlat hund förut men jag tycker det är riktigt kul att tävla så man vet aldrig..

Hunden ska vara pigg på att hitta på saker, men kunna koppla av när det inte händer något. Den får inte kräva alltför mycket motion och aktivering, måste kunna tycka att det är okej om jag någon dag ibland inte har riktigt har tid och då inte klättra på väggarna direkt. När jag slutat plugga kommer jag ta upp ridningen igen, så den ska kunna hänga med till stallet och gärna med ut på ridturer.
Jag ha en hund som är uppmärksam på mig och tycker det är skoj att arbeta/träna. Den får gärna vara ganska "familjekär" och vilja hålla sig runt mig, inte ständigt vilja dra iväg på egna upptåg. Menar med detta inte en hund som inte kan vara utan matte, aldrig vill lämna min sida och inte hittar på bus..