Bukefalos 28 år!

Vilken hundras?

G

Grandiola

Ännu en av alla femtioelva trådar om vilken hundras, men förhoppningsvis tycker ni fortfarande det är kul att tipsa om passande hundraser ;)

Jag har tittat runt och läst mycket själv, men man blir ju lätt lite blind, det finns ju så många olika raser. Jag kommer inte skaffa någon hund nu med en gång, men funderar på till sommaren eller nästa. Jag pluggar heltid, har gjort i detta i 1½ år och kommer göra så i flera år till och har därför varit lite osäker på om det verkligen går att ha hund tidsmässigt. Jag går på en djurrelaterad utbildning där var och varannan student har hund och efter att ha pratat med flera av dem så har jag blivit säker på att jag kommer ha tillräckligt med tid för att kunna ge en hund ett bra liv. Frågan är bara, vilken hundras skulle passa mig bäst??

Min familj och min släkt har haft hundar hela mitt liv, så hundvana har jag. Jag kommer gå hundkurser, åtminstone grundläggande. Jag kommer ägna mig åt någon sorts träning och gärna tävling - mest intresserad av agility men kanske även lydnad. Jag har inga ambitioner på att nå höga klasser, har aldrig tränat/tävlat hund förut men jag tycker det är riktigt kul att tävla så man vet aldrig..

Hunden ska vara pigg på att hitta på saker, men kunna koppla av när det inte händer något. Den får inte kräva alltför mycket motion och aktivering, måste kunna tycka att det är okej om jag någon dag ibland inte har riktigt har tid och då inte klättra på väggarna direkt. När jag slutat plugga kommer jag ta upp ridningen igen, så den ska kunna hänga med till stallet och gärna med ut på ridturer.
Jag ha en hund som är uppmärksam på mig och tycker det är skoj att arbeta/träna. Den får gärna vara ganska "familjekär" och vilja hålla sig runt mig, inte ständigt vilja dra iväg på egna upptåg. Menar med detta inte en hund som inte kan vara utan matte, aldrig vill lämna min sida och inte hittar på bus..
Den kommer få vara med överallt så bör tycka det är skoj med nya platser, människor och hundar.

Givetvis får man inte automatiskt allt detta bara för att man väljer en ras som kanske passar in, de flesta hundar blir ju vad man gör dem till, men vissa raser har bättre förutsättning att passa mig än andra..

Jag har några tankar om utseende på hunden också (lättskött päls, mellan 30-50 i mankhöjd) men det är inga krav utan jag är öppen för förslag. Dock inte mindre än 30 cm i mkh! Jag kommer troligen skaffa en tik.

Raser jag funderat på: Dansk/svensk gårdshund, shetland sheepdog, kooikerhondje, dvärgscnauzer.

Jag gillar verkligen boxer och tollare, har träffat många men jag kan nog inte ge dem vad de behöver.. Amstaff är fina men vet inte om jag skulle våga ha den lös eller kunna koppla av när den träffar nya hundar och det vill jag kunna göra.
Gillar labrador men tycker de är för kraftiga, jaktlabben är fin men kanske lite för mycket turbo och bör väl jagas med..

Det blev långt, hoppas någon orkade läsa!:bow:
 
Sv: Vilken hundras?

Jag hade sagt en Jack Russell terrier. De har oförtjänt dåligt rykte som helgalna och stålliga. Det finns massor med stabila och trevliga Jack Russell terriers. Annars är ju petit brabancon kanske någonting för dig. Lite mindre, men ändå aktiv och mycket rolig liten hund.
 
Sv: Vilken hundras?

Flat eller labrador (finns de som ligger mitt emellan jaktlabbe och utställningslabbe, dual) eller dansk/svensk
 
Sv: Vilken hundras?

Petit Brabancon är alldeles för liten i mitt tycke.. Russlarna gillar jag skarpt, men efter att ha umgåtts med ett gäng av dessa hela sommaren har jag insett att de nog är lite för mycket turbo för mig.
 
Sv: Vilken hundras?

En flat är sådan hundras jag aldrig skulle skaffa, känner flera stycken och de kräver mer än vad jag kan ge. De hundar jag känner är väldigt mysiga, men studsiga och väldigt 'på', går lätt upp i varv.

Dual däremot lät intressant, ska kollas upp.
 
Sv: Vilken hundras?

Någon som kan något om dansk svensk gårdshund? En vän till mig har två tikar, jättefina men jag tycker de är lite veka - är det något rastypiskt? De är dessutom väldigt reserverade mot andra hundar och människor, men det kanske mest beror på uppfostran? Hur fungerar de med lydnad - är de lättlärda och intresserade?
 
Sv: Vilken hundras?

Små pigga hundar finns det ganska gott om bland sällskapsraserna. I mina öron låter din beskrivning som en mellanpudel:idea:
 
Sv: Vilken hundras?

hej, såg att en till hade tipsat dig om en jack russel och nu ska jag göra det igen. jag har nämligen en långhårig jack russel kille på snart ett år. och att jag skaffade en sån har jag aldrig ångrat! han är helt underbar tkr jag!
min jackrussel, baileys älskar att hoppa agility, och visst har han energi men när jag tar det lugnt tar han det också lugnt, när jag busar med han så busar han. kan erkänna att han inte är någon "höjdare" på lydnad, men kann väl det han behöver som sitt, ligg, stanna. baileys är jämt med mig i stallet och springer lös med mig när jag rider eller sitter på manken framför mig. jag tkr jack russel äe en perfekt hundras, som sagt, är med när jag rider, sitter innanför jackan på mig n´är jag och killen är ute på timmlånga skoterturer och är med oss in på båda bensinstationer, skolan och bilhallar.
men visst har han nackdelar som att ofta gräva (är ju en grythund), blir lätt skitig eftersom han är liten. men bättre hund att ta med sig överallt finns inte!
 
Sv: Vilken hundras?

Ni som rekomenderar jrt: Alla jrt jag träffat har varit som duracellkaniner på uppåttjack, känns som att det krävs jävligt mycket och lite till för att hålla en sån hund på marken öht.
 
Sv: Vilken hundras?

½kl
fast "min" jack russell är väldigt lungt om det inte händer någon ting och kräver intes så mycket motion även om hon aldrig skulle säga ner till det (förutom tidigt på morgonen;))


TS nerrakad mellanpudel:bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras?

½kl
fast "min" jack russell är väldigt lungt om det inte händer någon ting och kräver intes så mycket motion även om hon aldrig skulle säga ner till det (förutom tidigt på morgonen;))
Jo självklart finns det ju avvikelser men generellt känns ju inte jrt som en hund man rekommenderar till någon som vill ha av-knapp.
 
Sv: Vilken hundras?

Dansk/svensk gårdshund låter som en bra ras för dig. Jag har själv en tik o de är helt underbara små hundar med mycket 'go' i.
Mycket hund i liten kropp är ett uttryck som verkligen passar in här ;)

En dsg är ganska förarvek o endast mjuka metoder bör tillämpas. Men i övrigt är de tuffa o nyfikna på vad livet har att erbjuda. Min tjej är ganska reserverad mot nya människor men inte mot hundar. Hon är expert på att nonchalera folk som lockar, o ju mer de gullar ju längre ifrån går hon :D
Om de däremot ignorerar henne tar nyfikenheten överhand o hon vill nosa.

Men de flesta dsg älskar alla människar o delar gärna ut pussar o slick till höger o vänster. De är väldigt slickiga, hoppiga o orkar hålla igång hur länge som helst. Om man är sjuk eller vädret är dåligt några dagar passar de på att sova o tanka energi tills man är frisk eller vill vara ute igen.

De är väldigt arbetsvilliga o gör nästan vad som helst för att glädja sin matte. Lydnad, agility, viltspår, freestyle är sånt som passar en dsg bra. De är väldigt allsidiga, vet en som vallar tex. Kan även användas som kortdrivande hund vid jakt på rådjur eller som stötande på fågel även om de inte avlas på jakten nu för tiden. Men man ska vara medveten om att det finns jakt i dem, av olika grad. Vissa har ganska mycket o vissa nästan inget.

Skulle kunna skriva hur mycket som helt om dem. Fråga om du vill veta något särskilt.

Min Nila
4f9350cc.jpg
7211dbc9.jpg
e144b6fe.jpg
Nilast.jpg
 
Sv: Vilken hundras?

Pudel är en väldigt trevlig och intelligent ras, problemet är att jag inte gillar utseendet så därför går den bort..
 
Sv: Vilken hundras?

Ni som rekomenderar jrt: Alla jrt jag träffat har varit som duracellkaniner på uppåttjack, känns som att det krävs jävligt mycket och lite till för att hålla en sån hund på marken öht.

Håller med dig här. De jrt jag träffat har varit speedade som f*n men visst, jag har även träffat sådana som är lite lugnare. I somras hade jag däremot ett gäng på 7 russlar runt mig i flera veckor, GUD vilka trevliga hundar (hade gärna tagit med mig en av tikarna hem, hon var perfekt för mig)! De var helt underbara och inte alls så 'tokiga' som andra jrt jag träffat MEN så var de också i sitt rätta element - gick lösa hela dagarna på en jättestor gård. Efter att ha sett dem leka och fara runt i timtals insåg jag att jag aldrig skulle vilja chansa på att stänga in en sån i en lägenhet..
 
Sv: Vilken hundras?

Det låter verkligen som en dsg skulle passa mig perfekt. Jag tycker att det är bra att den är lite förarvek, jag är väldigt mjuk i mitt sätt mot hundarna så jag tror att en alltför 'tuff' hundras skulle bli jobbigare för mig. Det här med att de är reserverade mot människor, vet du om det är något som är typiskt för rasen? Iofs handlar det väl om träning också hur pass reserverad hund man får i slutändan..

Gillar också att de verkar ha en så tydlig 'av och på knapp', antingen så leker dom i full fart eller så sover de stenhårt (helst under täcket i sängen verkar det som :D).

Det enda jag inte gillade med min väns tikar var att de var väldigt "rädda" när hon var ute och gick med dem. De såg hela tiden lite nervösa ut och inte så framåt och nyfikna. Gick liksom och spände sig. Är det något man ofta ser hos denna ras? De här hundarna är iofs inget bra exempel, då de bott på landet hela livet och när jag såg dem var på promenad i en för dem främmande storstad. Jag vill gärna ha en hund som tycker det är skoj med nya grejer och är ganska orädd. Givetvis måste man ju miljöträna, men vissa hundar är ju alltid lite skraja oavsett hur mycket du tränar dem.

Ett annat plus är ju att de är så himla vackra :love:. Det enda jag hela tiden var det riktigt negativa med rasen är att jag skulle vilja ha dem ungefär 10 cm högre i mankhöjd..
 
Sv: Vilken hundras?

En dsg ska vara pigg, alert o nyfiken på livet. De ska inte vara rädda o osäkra.. Min tjej larmar om hon ser något nytt, sen springer hon fram o kollar in...

Det är ganska mycket vakt i min o det kan jag ibland uppleva som lite jobbigt (om jag ska hitta en nackdel). Om man som jag bor i lägenhet gäller det att lära dem att inte skälla på ljud i trappen mm. Fast det har jag inte haft något problem med, men hon skäller när det kommer in folk. Oftast 2 skall o sen är hon tyst. Det accepterar jag dock, måste ju inse att det är instinkten att larma. :p

Hon tror i vissa fall att hon är en rottweiler, tror jag. Hon backar inte för något. :love: Ang storleken så tyckte jag som du när jag började kika på rasen. Men nu har jag vant mig o tycker de är perfekta, 34 cam o 7,8 kg. Tillräckligt liten för att kunna bäras tex in i bussen. O tillräckligt stor för att gå själv o inte behöva bäras.. matte väljer. Får lätt plats i knät för o mysa ;):love:

Här är en film på Nila när hon för första gången leker med svägerskans hund. Han är 10 år o hon är ca 5 mån. Det syns tydligt att hon vet vem som bestämmer :angel::love:
 
Sv: Vilken hundras?

Hunden ska vara pigg på att hitta på saker, men kunna koppla av när det inte händer något.
Västgötaspets
Den får inte kräva alltför mycket motion och aktivering, måste kunna tycka att det är okej om jag någon dag ibland inte har riktigt har tid och då inte klättra på väggarna direkt.
Västgötaspets
När jag slutat plugga kommer jag ta upp ridningen igen, så den ska kunna hänga med till stallet och gärna med ut på ridturer.
Västgötaspets(min västgöte var med mig i stallet jämt, och oftast även på uteritterna)
Jag ha en hund som är uppmärksam på mig och tycker det är skoj att arbeta/träna.
Västgötaspets
Den får gärna vara ganska "familjekär" och vilja hålla sig runt mig, inte ständigt vilja dra iväg på egna upptåg. Menar med detta inte en hund som inte kan vara utan matte, aldrig vill lämna min sida och inte hittar på bus..
Västgötaspets
Den kommer få vara med överallt så bör tycka det är skoj med nya platser, människor och hundar.
Västgötaspets

Givetvis får man inte automatiskt allt detta bara för att man väljer en ras som kanske passar in, de flesta hundar blir ju vad man gör dem till, men vissa raser har bättre förutsättning att passa mig än andra..

Jag har några tankar om utseende på hunden också (lättskött päls, mellan 30-50 i mankhöjd) men det är inga krav utan jag är öppen för förslag. Dock inte mindre än 30 cm i mkh! Jag kommer troligen skaffa en tik.
Västgötaspets
Klubbens hemsida: http://www.skv76.se/

Kort sagt..... Västgötaspets ;):love:
Lättare hund att ha att göra med i alla sammanhang är svårt att hitta tror jag, västgöten är verkligen en supertrevlig allroundjycke, dessutom passar den in på alla dina kriterier
 
Sv: Vilken hundras?

Jag håller naturligtvis med.

Som vanligt.

:D
 
Sv: Vilken hundras?

Jag är själv uppfödare av Schipperke så jag passar väl på att göra lite reklam för dem. Har rätt mycket gemensamt med Dansk/Svenska.
Pigg och allert, lagom storlek omkring 30 cm i mnkh 5-9 kg finns ganska varierade storlekar alltså. Hänger med på det mesta så även på ridturer. Minimalt jaktintresse, lättskött päls (fäller ett par ggr om året då kan man behöva borsta ur den för att skynda på det hela men annars behöver man inte göra någonting) Reserverade mot främmande = springer inte fram och kastar sig över alla den möter. Suveränt tycker jag. När den får ta kontakt själv så gillar den folk. Klarar av en dag i soffan om inget annat erbjuds.

Schipperken har väl egentligen bara en nackdel som jag kan se det och det är att den är ganska skällig. Men om man bara har en så är det inget problem bara man tränar den från början att den inte ska skälla i tid och otid. Jag har haft ganska många och dom har varit enamma ute pp tomten och då är det ett himla liv men nu har jag bara två och då är det väldigt lugnt. Dom säger till när det är något men det är helt ok bara dom är tysta sen. Det går att lära dom det.

Ett förslag är att du besöker någon av hundutställningarna Stora Stockholm i dec eller Mera Dog i Göteborg i januari där brukar det finnas rasklubbstorg där många passar på att visa upp sina raser och berättar gärna om dem och man får hälsa på och se hundarna. Det är riktigt kul att gå omkring där och titta på alla raser, det finns ju en hel del.

Lycka till/Mårran
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 448
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 387
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 530
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp