Vilken insektssommar det är!

Väldigt lite insekter överlag här, så pass att jag stör mig på riktigt och oroar mig för alla småfåglar. :(
 
Vi har också mycket humlor!! De verkar gilla vår lavendel :love:

Och tvestjärtar... ja, och myror! Men det brukar vi ha :meh:
 
Alldeles för mycket insekter. Massa olika, såg en knallblå, smal sak igår som påminner om en geting. Flyger in diverse insekter och getingar om altanen står öppen. Sparade gräset på tomten en bra bit in på juni och hade världens äng till tomt, då var det ännu värre. Mycket humlor också.
Jättemycket mygg på kvällarna också.
 
Det är en annan sorts fjärilar här har jag märkt! Det brukar vara de där vanliga vita (kålfjäril?) fjärilarna men i år har det varit brunaktiga fjärilar som jag tyvärr inte kunnat komma nära nog för att se vad det är för sort.
Andra arter har inte haft några större problem här (allra minst myrorna :meh:) i Östergötland tror jag. Fast jag lägger kanske inte märke till antalet getingar då jag tycker att bara en är redan för många :p
 
Jag kanske kan passa på att fråga här om en insekt jag såg när jag gick över ett fält.
33430

(Detta var den skarpaste bilden, de andra två är lite suddigare men det var svårt att se skärmen i solen tyvärr.)
Jag tänkte allra först att det var en märkvärdig fjäril med de röda prickarna men när en likadan flög upp i närheten så såg jag genast att det inte var fjärilar. Dessa flög mycket mer brummigt typ :D Men jag blev nyfiken ändå! De såg lite blåaktiga ut med klarröda prickar på vingarna.
 
Jag kanske kan passa på att fråga här om en insekt jag såg när jag gick över ett fält.
Visa bifogad fil 33430
(Detta var den skarpaste bilden, de andra två är lite suddigare men det var svårt att se skärmen i solen tyvärr.)
Jag tänkte allra först att det var en märkvärdig fjäril med de röda prickarna men när en likadan flög upp i närheten så såg jag genast att det inte var fjärilar. Dessa flög mycket mer brummigt typ :D Men jag blev nyfiken ändå! De såg lite blåaktiga ut med klarröda prickar på vingarna.
Det är en bastardsvärmare. Finns några olika arter, men svårt att se på bilden. Kan vara sexfläckig.
 
Åtminstone här i Skåne var vintern väldigt mild - faktiskt så hade vi ingen vinter, enligt SMHI, dvs medeltemperaturen sjönk aldrig tillräckligt lågt för att det ska räknas som vinter. Så det kanske hjälpte till lite. Å andra sidan har jag inte märkt nåt ovanligt antal insekter - tvärtom nästan. Färre fjärilar och vi brukar ha massor då jag har "såna" blommor i trädgården. Och väldigt väldigt få snäckor; jag brukade plocka hundratals varje dag (och bära iväg ner i skogen...) men nu finns i stort sett inga. Sniglar i massor men inga snäckor.
 
Vi har massor av humlor och andra flygande insekter (dock inte så mycket mygg, knott eller getingar) hemma i Mälardalen och i stugan i norra Dalarna är det galet med flygfän av alla modeller, mygg, bromsar och knott framför allt (det brukar det vara - men värre än vanligt då).
 
Det är gynnsamt väder i år. Varmt och det finns vatten lite här o där = insekter.
Jag tycker fortfarande att det är för lite fjärilar. Ser nästan inga nässelfjärilar trots att vi har rejält med nässlor - och dom var vanligast här förr.
 
Jag har fått extremt mycket myror i år! Vet inte hur jag ska bli av med dom, ställt ut myrdosor, sprayat, osv men då flyttar dom bara 5 meter längre bort... Dom håller på att förstöra hela uteplatsen! Pissmyror är det också så hunden kan inte ens ligga ute på gräsmattan utan att bli biten...:(

Har haft många spindlar inne också, stoooora rejäla saker! :nailbiting:

Och humlor i massor! :love:
 
Tittade extra på blomsterrutorna på kulturgården. Stjärnflockorna var helt fulla med olika sorters insekter.
Både sådana som pippar i mina, plus en massa olika bin och små flugliknande saker.
 
Känns lite orättvist om alla andra får mer humlor och fjärilar. Här är det tvestjärtsinvasion istället :crazy:. Överallt och under precis allt så är det hundratals tvestjärtar. Ramlar ut 200 stycken när man öppnar förrådsdörren och sitter över hela ytterdörren kvällstid så att man får sopa bort dom med kvasten för att kunna öppna dörren. Gillar inte att använda gift men måste nog det nu.
 
Ja vissa arter gynnades av förra årets torka, styvmorsviol bla. (Och för andra arter tvärtom, såklart).
Kan det vara många gräsmattor som torkade sönder och dog förra året.

Våra tvärdog på framsidan så vi har bara haft violer och annat hela våren. Sedan halvdog den på baksidan så vi kör gräsklipparen runt öar av rölleka.

Har dock inte fler insekter än vanligt, utom tistelfjäril kanske. Kålfjärilarna skyller jag på kålen. Humlor har vi haft totalinvasion av i tre till fyra år, lavendel... den är i augusti ibland så täckt av humlor att det blir ett hmmmmm när man öppnar ytterdörren och buskarna bågnar.
 
Åtminstone här i Skåne var vintern väldigt mild - faktiskt så hade vi ingen vinter, enligt SMHI, dvs medeltemperaturen sjönk aldrig tillräckligt lågt för att det ska räknas som vinter. Så det kanske hjälpte till lite. Å andra sidan har jag inte märkt nåt ovanligt antal insekter - tvärtom nästan. Färre fjärilar och vi brukar ha massor då jag har "såna" blommor i trädgården. Och väldigt väldigt få snäckor; jag brukade plocka hundratals varje dag (och bära iväg ner i skogen...) men nu finns i stort sett inga. Sniglar i massor men inga snäckor.
De har flyttat hit? överallt och tre i solrosen. Brukar också bära in dem i skogen, misstänker att de krälar tillbaka. Mördarsniglarna har långsamt påbörjat en invasion igen efter att ha legat lågt ett par år, har mördat två idag och ett par igår.
 
Jag bor i stan men har sett betydligt färre insekter i år. Den årliga myrinvasionen har uteblivit. Inga getingar... än iaf. Men de kommer säkert i slutet av sommaren.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 646
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp