Vilken kamera ska jag välja?

aiquen

Trådstartare
Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet står mellan en Panasonic Lumix DMC-FZ18 och en Canon Powershot S5 IS. Det lutar åt en av kamerorna, men jag skulle gärna vilja ha någon annans åsikt i beaktning. Vilken av de här två kamerorna hade ni valt - och varför?

Tekniska data:

Panasonic skrev:
Bildsensor storlek: 1/2,5"
Upplösning bildsensor: 8 300 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3264 x 2448
Kompressionsstandard: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 28-504mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-4,2
Optisk zoom: 18x
Digital zoom: 4x
Filterdiameter: 55mm med adapter DMW-LA3 (extra tillbehör)
Fokusering: Autofokus + manuell
Närgräns: 1cm
Minnestyp: SecureDigital, SDHC
Minne som ingår: 27MB inbyggt minne
Optisk sökare: Ja, elektronisk, 0,44" - 188000 pixel
Bildskärm: 2,5" (207000 pixlar)
Ljusmätning: Flerzon + centrumvägd + spotmätning
Vitbalans: Auto + 5 lägen + manuell
Ljuskänslighet: Auto, Manuell ISO 80, 100, 200, 400, 800 och 1250, 1600 (ISO 1600-6400 i lgre upplösning via programläge)
Slutartider: 60-1/2000s
Exponering: Programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell
Exponeringskompensation: +/- 2 steg
Självutlösare: 2 eller 10 sek
Blixt: Inbyggd
Blixtinställningar: Auto, röda-ögon-reducering, slow, på och av, manuellt justerbar styrka
Räckvidd blixt: Vidv: 6,0 Tele: 4,0m
Sekvenstagning: 3 el 2 b/s, max 7 bilder
Film: 848 x 480, 640 x 480, 320 x 240, 30 eller 10 fps, upp till minnets kapacitet
Ljudinspelning: Ja
Anslutningar: USB, AV-ut, nätdel
Batteri: Li-Ion, CGR-S006
Övrigt: Optisk bildstabilisering, Bruksanvisning ingår på svenska, pictbridgestöd, AF-hjälpbelysning
Mått: 118 x 75 x 88 mm
Vikt: 407g med batteri
Medföljande tillbehör: Laddbart batteri CGR-S006, laddare, USB-kabel, A/V-kabel, lock, motljusskydd med adapter, rem
Medföljande programvara: ArcSoft PhotoImpression, ArcSoft PanoramaMaker, ArcSoft PhotoBase, Lumix Simple Viewer / ArcSoft Photofun Studio, USB-dirvrutiner

Canon skrev:
Bildsensor storlek: 1/2,5"
Upplösning bildsensor: 8 000 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3264 x 2448 pixel
Kompressionsstandard: JPEG
Objektiv: motsvarande 36-432mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,7-3,5
Optisk zoom: 12x
Digital zoom: 4x
Filterdiameter: 58mm (via adapter LAH-DC20)
Fokusering: Automatisk + manuell
Närgräns: 0 cm (ja, faktiskt)
Minnestyp: SecureDigital
Minne som ingår: 32MB
Optisk sökare: Ja, elektronisk
Bildskärm: 2,5" (207000 pixel)
Ljusmätning: Flerzon + spotmätning
Vitbalans: Auto + 6 lägen + manuell
Ljuskänslighet: Auto, Auto High ISO samt manuell ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600
Slutartider: 15-1/3200
Exponering: Programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell
Exponeringskompensation: +/- 2 steg
Självutlösare: 2s eller 10s samt custom
Blixt: Inbyggd
Blixtinställningar: Auto, röda-ögon-reducering, på, av, slow, synk på andra ridån, manuellt justerbar styrka
Räckvidd blixt Vidv: 0,5-5,2m Tele: 0,9-4m
Sekvenstagning: 1,5 b/s så länge minnet räcker
Film: 640 x 480, 30 b/s alt 15 b/s med ljud. Max 4GB eller 60 min
Ljudinspelning: Ja (stereo!)
Anslutningar: USB 2.0 Hi-speed, video-ut, nätdel
Batteri: 4xAA
Övrigt: Svensksåld och med svensk bruksanvisning. Svenska menyer. Pictbridge, AF-assistlampa, orienteringssensor, valbar ljudkvalitet med "vindfilter"
Mått: 117 x 80 x 78 mm
Vikt: 450g utan batterier
Medföljande tillbehör: USB-kabel IFC-400PCU, AV-kabel STV-250N, engångsbatterier, rem, lock och ett 32MB SD-minneskort
Medföljande programvara: Zoombrowser EX 5,8 (för PC), ImageBrowser 5,8 (för Mac), PhotoStitch, RemoteCapture 1,7

Cyberphotos slutsatser:
Panasonic skrev:
Äntligen en vettig 18x långzoomare som ger bra bildkvalité. Bra skärpa över hela zoomomfånget och oväntat bra kantskärpa, hyfsat lågt brus och kromatisk aberration, bra exponering, snabb på de mesta och berikad med RAW-format. I sin klass och i jämförelse med kameror som finns just idag så sopar den mattan med övriga liknande konkurrenter, och vi ger den betyget toppklass.

Canon skrev:
S5 is tar bra bilder men har som så många andra långzoomare problem med kromatisk aberration. Optiken är skarp och stabiliseringen gör att man kan ta skarpa bilder utan stativ eller stöd på betydligt längre slutartider än normalt. Kameran är väldigt kompetent och blixtskon som tillkommit för extern blixt är ett extra plus i kanten. Fördelarna överväger nackdelarna och vi tycker den är ett bra köp.

Vad tror/tycker ni?
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Gör en liten koll på detta forum, finns ett antal kameratrådar. Vet att någon har haft canonen iaf
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Det finns inte någon butik i närheten där du kan få testa kamerorna?
Det mest "intressanta" står ju inte, dvs hur snabbt kameran startar och hur lång tid det går från att man trycker in avtryckaren tills bilden tas.
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Gör en liten koll på detta forum, finns ett antal kameratrådar. Vet att någon har haft canonen iaf

Jag har nog läst de flesta kameratrådarna, tror jag. Just Panasonicen har dock inte nämnts någonstans, vad jag vet.

Det finns inte någon butik i närheten där du kan få testa kamerorna?
Det mest "intressanta" står ju inte, dvs hur snabbt kameran startar och hur lång tid det går från att man trycker in avtryckaren tills bilden tas.

Jo, det har nyligen öppnats en butik som har båda kamerorna inne och jag har varit där och klämt och känt lite (inte testat några funktioner eller så dock) men inte gjorde det mig så mycket klokare tyvärr. Jag tycker både kamerorna kändes bra.

Från Cyberphoto igen:

Panasonic skrev:
Hastighet
Kameran startar mycket snabbt, under 1 sek. Fokuseringen är också snabb och har lätt att hitta fokus, vilket är lite ovanligt bland superzoomarna. Efter fokusering tas bilden utan nämnvärd fördröjning. Tid mellan bilder är ca 0,5-1 sek.

Motivprogram
FZ18 har ett 30-tal olika motivprogram, bl a Sport, Porträtt, Landskap, Soft skin, Nattlandskap, Nattporträtt, Party, stjärnhimmel, Baby 1 & 2, Snö m fl. Med så många olika program är det bekvämt med den nya intelligenta Auto-funktionen där kameran själv väljer motivprogram utifrån motivet.

Film
FZ18 kan ta videosekvenser i upplösningen 848 x 480, 640 x 480 eller 320 x 240 pixel med 30 eller 10 bilder per sekund, så länge minnet räcker. Den kan inte zooma samtidigt som filmning pågår och är något som gäller de flesta stillbildskameror som har filmfunktion.

Kompetent
Förutom helautomatik kan man välja mellan tidsautomatik (A), bländarautomatik (S) och helt manuell (M). Fokuseringen är bra, den är mycket träffsäker och relativt snabb. Bra hjälpbelysning för autofokus finns också när ljuset tryter. FZ18 kan även ta bilder i RAW-format och det medföljer dessutom ett bra program för ändamålet.

Optisk Stabilisering
Fungerar mycket bra och det syns tydligt på skärmen hur den arbetar, 4-5 steg längre slutartid än normalt är fullt möjligt.

Makro
Ett extra stort plus i kanten för att makro funktionen gäller i hela zoomomfånget, se bildexempel under testbilder. Normalt fungerar makro bara med vidvinkel på andra kameror.

Byggkvalité
Kameran har ett skönt och rejält grepp som är delvis täckt med gummibeklädnad och det ger ett bra fäste.

Canon skrev:
Motivprogram
S5 IS har åtskilliga motivprogram som t ex: Porträtt, Landskap, Nattporträtt, Natt snapshot, Växter, Snö, Beach, Fyrverkeri, Inomhus.

Film
S5 IS filmar i 640x480 pixel och 30 b/s, dessutom med stereoljud. Filmen tar en del utrymme, ca 2 MB/sekund, men håller å andra sidan bra kvalitet.

Snabb
Den blir snabbt startklar, under 1 sek. Fokuserar relativt snabbt och träffsäkert för att vara en långzoomare. Zoomningen är också snabb och steglös, den varierar AF-hastigheten efter hur mycket man drar zoomknappen, mycket bra. Exponering sker i stort sett direkt efter sista avtrycket. Sekvenstagningshastigheten ligger på ca 1,5 bilder per sekund, tills minnet är fullt (kräver Ultra II-hastighet eller motsvarande. Snabbare minneskort behövs inte).

Skärm & sökare
Skärmen är skarp och syns bra i fullt dagsljus en solig dag, har även bred betraktningsvinkel och kan också att vinklas åt alla möjliga håll. Den optiska sökaren är elektronisk och håller ungefär samma låga kvalité som de flesta andra elektroniska sökare, som tur är skärmen så pass bra att optiska sökaren kommer sällan till användning

Byggkvalité & ergonomi
Den känns välbyggd och sitter stadigt i handen tack vare det rejäla greppet.

Canon kostar cirka 3500-4000 kronor och Panasonicen ligger strax över 4000 kronor (utan några extra tillbehör).
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Jag har en tidigare och enklare Panasonic, en kompaktkamera som heter Lumix TZ-1.

Är helnöjd med den. Köpte den för att jag ville ha den kraftiga zoomen (10x) och för att en kompis, begåvad fotograf, har en likadan som tar enormt bra bilder.

Även den fick toppbetyg på cyberphoto när den var nu och i nåt test blev den Årets kamera.

Redan utifrån vad cyberphoto skriver om den som du tittat på så skulle jag välja Panasonicen.
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Det låter positivt! Och det lutar åt Panasonicen även för min del, men det är främst några detaljer jag funderar på...

T.ex. närgränsen på Panasonicen är 1 cm (inte särskilt mycket iofs.) medan närgränsen på Canon-kameran är hela 0 cm. Gör den centimetern egentligen någon skillnad vid makrofotografering? Och slutartiderna... Panasonicens slutartider är 60-1/2000s. medan Canon-kamerans slutartider är 15-1/3200s. Jag vill ju fota en del rörelser, så räcker 60-1/2000 för att få till bra bilder eller är 15-1/3200 att föredra?

*novis*
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Tveksamt om du kommer ner i så korta slutartider annat än en väldigt solig dag, eller så.
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

skillnaden mellan 1 och 0 cm i macro spelar ingen större roll, för när du kommer närmare än typ 3 cm så skuggar du hela objektet med kameran ändå, bättre att stå en bit ifrån och zooma in isåfall! Dessutom om du t.ex. plåtar insekter och annat så måste du stå en bit ifrån och zooma för att de inte skall fly, det är därför ofta macroobjektiv brukar vara 100 - 150 mm

Om man skall plåta t.ex. hästsport skulle jag rekommendera 1/3200 i alla fall om du plåtar utomhus, det är viktigare att kameran är snabb i det läget än något annat, vrid upp ISO om du måste få snabba slutartider för att frysa rörelserna! Om du mest plåtar inomhus så spelar den snabbaste slutartiden ingen roll!
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

skillnaden mellan 1 och 0 cm i macro spelar ingen större roll, för när du kommer närmare än typ 3 cm så skuggar du hela objektet med kameran ändå, bättre att stå en bit ifrån och zooma in isåfall! Dessutom om du t.ex. plåtar insekter och annat så måste du stå en bit ifrån och zooma för att de inte skall fly, det är därför ofta macroobjektiv brukar vara 100 - 150 mm

Aha! Där lärde jag mig något nytt. Tack!

Om man skall plåta t.ex. hästsport skulle jag rekommendera 1/3200 i alla fall om du plåtar utomhus, det är viktigare att kameran är snabb i det läget än något annat, vrid upp ISO om du måste få snabba slutartider för att frysa rörelserna! Om du mest plåtar inomhus så spelar den snabbaste slutartiden ingen roll!

Ja, jag velade länge mellan ovanstående kameror just p.g.a. att slutartiderna skiljer sig åt, men slutligen föll valet på Panasonicen i alla fall. Jag tror den räcker för mig i dagsläget (dessutom verkar bildkvalitén överlag vara bättre än hos Canon-kameran). Fast jag har redan börjat spara för att inom något år ha råd att köpa en systemkamera också. Trots att Panasonicen inte ens har kommit än. :D
 
Sv: Vilken kamera ska jag välja?

Aha! Där lärde jag mig något nytt. Tack!



Ja, jag velade länge mellan ovanstående kameror just p.g.a. att slutartiderna skiljer sig åt, men slutligen föll valet på Panasonicen i alla fall. Jag tror den räcker för mig i dagsläget (dessutom verkar bildkvalitén överlag vara bättre än hos Canon-kameran). Fast jag har redan börjat spara för att inom något år ha råd att köpa en systemkamera också. Trots att Panasonicen inte ens har kommit än. :D

Hehe, det är bra! Ett tips för framtiden, om du tittar på Panasonic systemkameror så glöm det, de är såkallad 4/3 system, vilket innebär mindre sensorer än de "vanliga" APS-C storlek på sensorerna. (Dvs typ alla andra förutom olympus som också kör 4/3)
Dels blir det 2X såkallad brännviddsförlängning men också negativa saker såsom mer brus och generellt sämre bildkvalité än APS-C sensorer, för att inte tala om fullformat sensorer, men fullformatare kostar en del om man säger så. Titta på Nikon, Canon, Pentax, Samsung eller Sony istället när du skall köpa systemkamera!
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 659
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp