Vilken längd ska jag välja på wintec cair dressyrgjord? (Bild)

Vitavi

Trådstartare
På bilden har han en dressyrgjord på 80 cm. Ska beställa en wintec och då ska man ju gå upp en storlek. Ska jag ta en 85 eller 90 cm? (Beslutångest🙈)
F1DFDCB5-49A0-4F83-93C5-384C5BE1AB1A.jpeg
 
Jag har en lång wintecgjord (sån med luft) och dom tar endel plats.
Har normalt 120 men 130 hade varit passande. (Når runt med nöd och näppe nu)

Jag hade nog tagit 90, dels för att den tar lite mer plats och för att spännena hamnar lite längre upp mot sadeln.
 
Haft 2 st wintec dressyr gjordar. Jag hade samma i cair gjorden som pro elastic :), var inte mycket skillnad och när gjordens spännen redan är en bra bit över armbågen så är det ju ingen risk att de hamnar för långt ner även om du väljer samma storlek som du har nu. Jag tycker i alla fall inte om när dressyrgjorden hamnar i skänkelläget.

Hade 75" i wintec dressyr gjord och 145 cm i vanliga hoppgjorden :).

Hästen älskade cair gjorden också ^_^, var som natt och dag mot vanlig rak gjord.
 
Haft 2 st wintec dressyr gjordar. Jag hade samma i cair gjorden som pro elastic :), var inte mycket skillnad och när gjordens spännen redan är en bra bit över armbågen så är det ju ingen risk att de hamnar för långt ner även om du väljer samma storlek som du har nu. Jag tycker i alla fall inte om när dressyrgjorden hamnar i skänkelläget.

Hade 75" i wintec dressyr gjord och 145 cm i vanliga hoppgjorden :).

Hästen älskade cair gjorden också ^_^, var som natt och dag mot vanlig rak gjord.

Tack för svar! Tycker du gjorden på bilden sitter tillräckligt högt?
 
Jag har en lång wintecgjord (sån med luft) och dom tar endel plats.
Har normalt 120 men 130 hade varit passande. (Når runt med nöd och näppe nu)

Jag hade nog tagit 90, dels för att den tar lite mer plats och för att spännena hamnar lite längre upp mot sadeln.

Tack för svar! Det enda jag var osäker på var om 90 skulle bli för lång och hamna för högt upp men sadelgjorden kanske inte kan hamna för högt upp?
 
Tack för svar! Det enda jag var osäker på var om 90 skulle bli för lång och hamna för högt upp men sadelgjorden kanske inte kan hamna för högt upp?
Jag brukar ha mina gjordar sådär eller lite högre.
Den wintecgjorden jag har med luft i behöver lite extra utrymme ☺️
Men båda storlekarna passar säkert utan problem när man har långa stroppar!
 
Tack för svar! Tycker du gjorden på bilden sitter tillräckligt högt?
ser bra ut,
Så länge armbågen går fri för spännena är jag nöjd oavsett om gjorden är kortare eller längre :). Sen får man iofs ta in i beräkningen att cair är tjockare längst med hela gjorden och kanske inte passar hästar som har trångt under armbågen och sadelgjordsläget långt fram, dvs att armbågen tar i gjorden.
 
Tack för svar! Det enda jag var osäker på var om 90 skulle bli för lång och hamna för högt upp men sadelgjorden kanske inte kan hamna för högt upp?
Den kan inte hamna för långt upp för hästens skull egentligen men det kan störa skänkeln.
 
ser bra ut,
Så länge armbågen går fri för spännena är jag nöjd oavsett om gjorden är kortare eller längre :). Sen får man iofs ta in i beräkningen att cair är tjockare längst med hela gjorden och kanske inte passar hästar som har trångt under armbågen och sadelgjordsläget långt fram, dvs att armbågen tar i gjorden.

Okej tack!😊 har en cair till hoppsadeln som funkar så borde funka till dressyrsadeln med😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: golit
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 476
Senast: Elendil
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp