Vilken lina?

Londons

Trådstartare
Hjälp önskas! Jag ska införskaffa en långlina till min valp att använda till skogspromenader och träning.

  • Vilken längd kan vara lagom? Såg att det fanns upp till 25 meter - kan man hålla reda på det? Samtidigt känns det bra med en lång när man ska träna inkallning. Eller bör man ha två?
  • Tunn och rund, bred och platt eller tunn och platt?
  • Önskar också lite handhavande tips med hur jag hanterar många meter lina.
Fattar att det är en smaksak, men som långlineovan (är det ens ett ord :D) behöver jag lite guidning.
 
Jag har en på 10 m och en på 15 m. Det har räckt väldigt bra för min valp. Hon går inte frivilligt längre bort än typ 12 m dock om vi inte kastar boll. Längre mina för inkallning har inte heller känts nödvändigt. Jag kommer ju hinna fram till linan och ta tag i den om hon släpar den efter sig ifall hon skulle sticka. Men jag har ju en liten, inte jättesnabb sällskapsras utan så stora önskemål på frihet, men rent praktiskt så är redan 10 m linan småjobbig att hålla reda på ibland och fastnar i grejer. Så 25 m kan nog bli jobbigt för en skogspromenad.
 
Jag har en på 10 m och en på 15 m. Det har räckt väldigt bra för min vovve. Hon går inte frivilligt längre bort än typ 12 m dock om vi inte kastar boll. Längre inkallnkngslina har inte heller känts nödvändigt. Jag kommer ju hinna fram till linan och ta tag i den om hon släpar den efter sig ifall hon skulle sticka. Men jag har ju en liten, inte jättesnabb sällskapsras, men rent praktiskt så är redan 10 m linan småjobbig att hålla reda på ibland.
Tack för svar! Vilken typ av lina har du?

Jag glömde att skriva att jag har en staffordshire bullterrier, om storleken spelar roll!
 
Tack för svar! Vilken typ av lina har du?

Jag glömde att skriva att jag har en staffordshire bullterrier, om storleken spelar roll!
Rund i tyg, om jag köpt nya skulle jag dock köpt i plast, en bekant har en sådan som inte alls fastnar lika mycket i saker. För mig har det absolut högsta prioriteten varit att den ska vara lätt och ha ett litet spänne.

Jag tänker att en större eller mer energisk hund kan behöva springa mer och över längre avstånd än min. Men jag har för mig din inte är så gammal ännu? Så börja med en kortare och komplettera med en längre vid behov kanske?
 
10-15 tycker jag räcker, jag har en platt non slip lina, den ger bra grepp men är sämre på att glida genom fingrarna. Jag kan tänka mig att på en staffe riskerar att ge brännsår istället.
Håll den som en longerlina i loopar tycker jag är lättast.
 
10-15 tycker jag räcker, jag har en platt non slip lina, den ger bra grepp men är sämre på att glida genom fingrarna. Jag kan tänka mig att på en staffe riskerar att ge brännsår istället.
Håll den som en longerlina i loopar tycker jag är lättast.
Nylon/syntetlinor ger brännsår om det vill sig illa. Det behövs ingen större hastighet på linan för att ge sår. Jag arbetade mina hästar mkt i lina och aktade mig noga för syntet. Om linan löpte över handen gjorde det ont. Det behövde inte vara nån kraft bakom. Bara det att den löpte över handen.

Med en phalène på ett par kg är det egentligen skit samma vilken lina han spårar med. Har en billig från BILTEMA i orange, med inflätad reflex. Den är skapligt värdelös.... (Jag skulle föredra en ren plastlina eller en rund flätad. )
 
Jag kopte en sparlina pa "Sea Hund och Katt" for en 10-15 ar sedan. Den var rosa och tunn som en tvattlina aven om plasten var inte lika hard, utan mycket mjukare. Den var HELT vardelos som sparlina till en vuxen Rottweiler, men FANTASTISK for en valp att dra genom skogen.

Den fastnade inte i nagot. Vi var i regnskogar och valpis drog linan over, under, och genom allt skrot hon kunde hitta. Den satt alltid i en sele pa valpis och det hande att just den har valpen ville busa genom att springa forbi istallet for att komma till mig vid inkallning. Da rackte det med att satta foten pa linan och trycka till eftersom sa hon helt enkelt inte kom undan och jag kunde hala in henne.
 
Jag kopte en sparlina pa "Sea Hund och Katt" for en 10-15 ar sedan. Den var rosa och tunn som en tvattlina aven om plasten var inte lika hard, utan mycket mjukare. Den var HELT vardelos som sparlina till en vuxen Rottweiler, men FANTASTISK for en valp att dra genom skogen.

Den fastnade inte i nagot. Vi var i regnskogar och valpis drog linan over, under, och genom allt skrot hon kunde hitta. Den satt alltid i en sele pa valpis och det hande att just den har valpen ville busa genom att springa forbi istallet for att komma till mig vid inkallning. Da rackte det med att satta foten pa linan och trycka till eftersom sa hon helt enkelt inte kom undan och jag kunde hala in henne.
Ja just att den inte fastnar låter ju kanon! Dock fick jag redan ett litet brännsår av hans lilla kattkoppel igår, så känner mig fortfarande högst osäker på vilken grovlek jag ska satsa på.
 
Screenshot_20230526_092206_Chrome.jpg


Det är denna linan jag menar, de flesta djurbutiker har något i detta materialet om du vill känna på det.
 
@Londons
Nar min nasta valpis ar aktuell sa kommer min "tvatt line" sparlina fram igen. var@je promenad i skog och mark kommer den dras. Da jag inte har en aning om var den ar sa kanner jag mig trygg med att en vanlig tvattlina borde fungera lika bra. :p
Jag som har stora hundar kommer aldrig att lita pa den som sparlina ... men som valpis kontroll i en sele ar den bast ... sa fort man lart sig att INTE ta upp den och halla den i handen nar valpis drar forbi :cautious:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 664
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 048
Övr. Hund Om ca 2 månader får vi förhoppningsvis hem en valp, och jag vill som vanligt ha allt planerat i minsta detalj alldeles för långt i...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 780
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp