Vilken liten till mellanstor ras passar oss bäst?

I och för sig så tänkte jag inte att den skulle vara rakad, för DET tycker inte jag är så fint... Däremot gillar jag inte när pälsen är så lång att den nästan släpar i marken (eller ja, hänger nedanför knäna och haserna:p) och att hela hunden ser tung ut pga all päls (kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar);) Våran blir heeelt galen och överlycklig varje gång hon har blivit klippt:up:
Jag tycker dock papillon ser nätta och lätta ut. De har ju ingen tjock päls heller :D
 
I och för sig så tänkte jag inte att den skulle vara rakad, för DET tycker inte jag är så fint... Däremot gillar jag inte när pälsen är så lång att den nästan släpar i marken (eller ja, hänger nedanför knäna och haserna:p) och att hela hunden ser tung ut pga all päls (kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar);) Våran blir heeelt galen och överlycklig varje gång hon har blivit klippt:up:
Fast det där låter inte som en rastypisk hund. En papillon ska inte ha lång päls utan mellanlång. Sen ska de absolut inte ha tung päls utan de har otroligt silkig lättskött päls som knappt behöver kammas och som inte är speciellt varm på sommaren. De ska dessutom ge ett nätt och smidigt uttryck.
Har du en renrasig, reggad papillon?
I mina ögon om man känner att man måste klippa och tunna ur pälsen har man en papillon men mycket dålig pälskvalitet, så då har uppfödaren verkligen misslyckats...
 
Fast det där låter inte som en rastypisk hund. En papillon ska inte ha lång päls utan mellanlång. Sen ska de absolut inte ha tung päls utan de har otroligt silkig lättskött päls som knappt behöver kammas och som inte är speciellt varm på sommaren. De ska dessutom ge ett nätt och smidigt uttryck.
Har du en renrasig, reggad papillon?
I mina ögon om man känner att man måste klippa och tunna ur pälsen har man en papillon men mycket dålig pälskvalitet, så då har uppfödaren verkligen misslyckats...
Ja hon är renrasig och reggad. Dock fick hon livmodersinflammation och därför är hon numera steriliserad - och efter det blev pälsen "förströrd". Dock blev hon även innan steriliseringen överlycklig när hon blev klippt;)
Nu tycker jag att vi släpper det här med klippt eller oklippt papillon, det hjälper inte TS att välja ras.
 
Ja hon är renrasig och reggad. Dock fick hon livmodersinflammation och därför är hon numera steriliserad - och efter det blev pälsen "förströrd". Dock blev hon även innan steriliseringen överlycklig när hon blev klippt;)
Nu tycker jag att vi släpper det här med klippt eller oklippt papillon, det hjälper inte TS att välja ras.
Jag förutsätter att du menar kastrerad. Sterilisering förekommer knappast i Sverige o lär knappast påverka pälsen.
 
Vet inte om min ras (Norsk Lundehund) skulle passa er men...

- En långhårig till korthårig ras men den skall inte kräva allt för mycket pälsvård utan några gånger i veckan passar oss bra!
Lundehunden har kort päls dock med underull. Fäller lite ungefär två gånger per år, och själv så kammar jag min då och då, men han fäller annars knappt.
-Vi söker en hundras som klarar av långa promenader och andra roliga saker, dock vill vi inte att den kräver så mycket motion som vissa superaktiva raser kan behöva (lagom blir bra)
Lundehunden har enormt med energi och är med på i princip allt. Försiktig men nyfiken och är lätt att ha lös för den håller sig rätt så nära till "flocken". Jag kan en dag gå fyra-fem timmar i stad eller natur med honom och komma hem och han är inte sådär värst jättetrött, men är väldigt nöjd. På lugna dagar är det inte heller en ras som klättrar på väggarna. Många lundehundägare är aktiva i natur och ute på sjöss, och vissa t.om har en som "maskot" med sitt slädhunds- eller vallteam. Vissa lever lugna familjeliv, eller lever som både och. Allra viktigast för en lundehund är att den får vara med familjen/flocken om så bara ligga i närheten och lyssna halvsovande på ens konversationer eller gå runt i en skog på promenad.
-Det hade varit bra om den är enkel med djur och människor.
Många lundehundar lever med andra djur utan problem. Med människor är den inte en "enmanshund" utan tyr sig till alla den anser vara familj, men är dock inte väldigt "på" med främlingar utan lite mer reserverad vid nya möten, mer gladare och tillgiven när dom lär känna någon.
-Ganska lättlärd och rolig att träna med (inga planer på tävling men för skojs skull)
Lättlärd kan lundehunden va, dock måste vara motiverad och känna att dom har kul/tjänar på det. :D Rallylydnad är en populär sport hos lundehundar vilket dom verkar att tycka är jättekul! Viltspår är en annan. Vet en som t.om har tagit LP1, men det är dock ingen lydnadshund generellt.
- Liten till mellanstor
Enligt standard ska mankhöjden för hanar vara runt 35-38cm och tikar 32-35cm. Vikt ligger ungefär på 7kg för hanar och 6kg för tikar, dock så kan det variera lite normalt på ett par kilo.
- En hyfsat frisk ras
Tyvärr har lundehunden problem med en sjukdom som heter IL (intestinal lymfangiektasi), och dyker oftast upp p.ga ett stort stressmoment som utlöser det, vid en annan sjukdom, osv. Vissa avlider p.ga sjukdomen men vissa frisknar till och återgår till det normala igen. Inom rasen finns det mycket kunskap om hur man sköter och behandlar en hund med IL. Ungefär var tioende lundehund insjuknar i det.

Förutom IL så är det en väldigt frisk hund. Sällan problem med höfter, leder, ögon, eksem, allergier, osv. Många lundehundar blir 10-15 år.

https://lundehund.se/ Om man vill läsa mer så finns Svenska Lundehundsällskapets hemsida, och det finns även en bok som heter "Lundehundboka" som innehåller i princip allt om rasen och dess historia, kan nog lånas på något bibliotek eller köpas in.

Lycka till med rasvalet! :)
 
Hejsan! :)
Vi är ett par på 22 och 27 år som letar efter hund. Jag är uppväxt med 2 st Chihuahua tikar och söker efter något lite större. Vi är båda väldigt aktiva människor som har mycket att ge hunden. Vi bor i storstad med närhet till flera skogar och variation. Vi båda älskar att komma ut i naturen och hunden skulle få komma ut på massor utav varierande aktiviteter (vandring, fiske, stallet, friluftsliv)

Önskemål:
- En långhårig till korthårig ras men den skall inte kräva allt för mycket pälsvård utan några gånger i veckan passar oss bra!
-Vi söker en hundras som klarar av långa promenader och andra roliga saker, dock vill vi inte att den kräver så mycket motion som vissa superaktiva raser kan behöva (lagom blir bra)
-Det hade varit bra om den är enkel med djur och människor.
-Ganska lättlärd och rolig att träna med (inga planer på tävling men för skojs skull)
- Liten till mellanstor
- En hyfsat frisk ras

Självklart vet jag att alla hundar är olika och att det beror mycket på uppfödare/uppfostran men jag vill gärna ha tips på raser som ni gillar/tycker är bra! :)
Kanske cocker spaniel? Lagom stor, orkar hänga med på allt men inte "galet" aktiv ändå. Som normalpälsad behöver den borstas nån gång i veckan och man lämnar till hundfrisören för trim några gånger per år. Vår håller vi dock kortklippt och det trivs både hunden och vi med
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 188
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp