Vilken livsmedelbutik?

Var brukar ni göra era matinköp (när ni storhandlar)?

  • Citygross

    Röster: 25 14,3%
  • Willys

    Röster: 42 24,0%
  • Ica Maxi

    Röster: 86 49,1%
  • Coop

    Röster: 41 23,4%
  • Netto

    Röster: 3 1,7%
  • Lidl

    Röster: 7 4,0%
  • Övriga

    Röster: 21 12,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175

labb

Trådstartare
Var brukar ni göra era matinköp? Och hur rankar ni Citygross, Willys, ICA Maxi, Netto och Lidl avseende pris och varuutbud?

Frågar för att jag brukar handla på Citygross (normalt ca. 2 ggr/månad) men tycker deras återkommande reklamkampanjer med 10% rabatt på allt känns suspekt, är deras normalpriser 10% högre än övrigas?
 
Det beror väl på vilken butik som är närmast och vilken som är fräschast?

Förr var Hemköp mitt standardställ eftersom jag bodde nära. Nu handlar jag på ICA för det mesta men varierar med Willys som byggt ny och jättefin och fräsch butik. Coop var valet förut men den har blivit ofräsch och trist så där har jag knappt varit in på flera månader.

Lidl bojkottar jag. De är inte seriösa. Som när de sålde billiga äppelträd. När jag kollade närmare var sorten bara härdig i zon I och vi bor i zon IV. Det var ganska många okunniga som köpte träd som kommer att vara döda efter första vintern.
 
Är Ica maxi samma som Ica?
Nej, Ica Maxi brukar ha lite bättre priser än Ica Kvantum tex, sen finns det även Ica Nära som brukar kunna vara små butiker på landet, lite dyrare och Ica supermarket som brukar vara lite dyrare men ligger ofta väldigt centralt och generösa öppettider.
Vilket gör frågan lite klurig... ;) Jag handlar oftast på Ica maxi och Ica kvantum, beroende lite på vad jag ska ha och var jag är. :D
 
Det beror väl på vilken butik som är närmast och vilken som är fräschast?

Förr var Hemköp mitt standardställ eftersom jag bodde nära. Nu handlar jag på ICA för det mesta men varierar med Willys som byggt ny och jättefin och fräsch butik. Coop var valet förut men den har blivit ofräsch och trist så där har jag knappt varit in på flera månader.

Lidl bojkottar jag. De är inte seriösa. Som när de sålde billiga äppelträd. När jag kollade närmare var sorten bara härdig i zon I och vi bor i zon IV. Det var ganska många okunniga som köpte träd som kommer att vara döda efter första vintern.

Nja närmast är väl svårt att säga? Där jag handlar på Ica Maxi så finns även City gross, och Willys i samma område men jag väljer ändå Ica, utan att egentligen kunna säga så mycket varför. Mest för att jag hittar i den butiken... :o Och att jag är nöjd med utbudet förstås! :D
 
(Upprepar mitt svar från @stjarnhimmel s fråga i en annan tråd.) Handlar oftast på ICA för det ligger närmast och jag har kort där.

Willys har begränsat utbud men är billigt.

Coop skulle jag vilja handla på, men det är dyrt och den som finns i närheten är inte så rolig.

Netto går jag in på då och då, för de har ibland bra erbjudanden. Köpte t ex min rhododendron där för en spottstyver. (Den har vuxit enormt och trivs i skogen här.)

Lidl har bra utländska varor, sådana som en inte hittar i andra butiker. Dessutom gillar jag att Lidl-affärerna ser likadana ut invändigt varhelst en befinner sig. En hittar :up:

Citygross har jag ingen i närheten. Där jag bodde förut så hade de enbart storförpackningar av allt. Jag behöver som regel inte 5 kg (nu överdriver jag) kött som ensamhushåll.
 
Har testat mig runt bland Ica maxi, Coop, citygross och Hemköp, och fastnat för Hemköp. De har fräsch frukt och grönt och bra ekologiskt utbud, vilket är viktigast för mig/oss. Att det ligger nära är också ett plus, men inte avgörande. Priset är sekundärt.
 
Här finns bara (förutom några små lokalbutiker) coop, kvantum samt lidl och det sistnämnda handlar jag i princip aldrig på.
 
När jag tänker efter: om de dyra affärerna låg i närheten och var bra, så skulle jag handla där.

Jag glömde att skriva att jag handlar mycket rotfrukter, grönsaker, ägg och blommor mm på torget. Där finns en ekologisk speltbagare som säljer de mest fantastiska bullar, bröd och kakor som finns.
 
Jag tycker egentligen bäst om Ica Maxi och när jag bodde närmare Ica Maxi handlade jag oftast där. Efter flytten för några år sen bytte jag först till Citygross. Sen byggde Citygross om och blev sämre vilket ledde till att jag bytte till nuvarande affär = Willys. Butiken ligger bra till, det finns ett tillräckligt stort utbud, personalen är hjälpsam och trevlig. Dock händer det att jag smiter in på Citygross om jag vill promenera för att handla något litet alternativt vill ha en manuell disk.
Netto i kommunen påminner om något som jag anser vara likt Sovjet, Lidl bojkottar jag och Ica Supermarket är alldeles för dyrt och litet i utbudet. (Dock köper jag hundens bajspåsar på Ica eftersom de har lila och turkosa påsar :D )
 
Lidl har jag bara varit en gång på. Det var en konstig affär.. De hade typ inga varor,,
Och det de hade låg i stora pappkartonger, man fick typ böja sig ner och gräva i kartongerna med hela armarna för att få upp det man ville ha. Kändes konstigt i en matbutik...

Å andra sidan är Ica butiken som är närmast mig för bra. Det bor dyrt för man blir inspirerad när man går dit! :D
 
Jag föredrar Willy, bra priser på basvaror. Har turen att ha ett köpcentrum med Willys, Ica och Coop på vägen hem från stallet. Brukar växla när jag ska småhandla men bunkrar gör jag på Willys.
 
Jag veckohandlar på Ica Maxi. De har störst sortiment i stan till bra pris jämfört med Coop som dock ligger närmare. Händer att jag springer in på Coop och handlar något som fattas eller om de har något erbjudande.

Jag skulle gärna veckohandla allt på t.ex. Lidl, men eftersom de inte har en hel del av det jag vill ha blir det enbart att åka dit då och då och kolla in extraerbjudandena. Något som dock är sjukt enerverande är när butikerna bygger om. Ica Maxi har haft en tendens att bygga ut ett hörn här och där med jämna mellanrum (varför inte slå till på stort och gör en rejäl utbyggnad på en gång istället för att hatta hit och dit...) med tillhörande röra. Under den nuvarande ombyggnationen har jag irriterat mig rejält. Under två-tre veckor var kattmatsortimentet begränsat till typ några kartonger med Whiskas och någon annan sort i någon enstaka smak. Mina katter vill enbart äta Pussi så då fick jag vackert handla på Coop istället... I ett par veckor har frysdiskarna haft ett minst sagt bristfälligt sortiment och denna veckan var det tydligen dags för mejeriavdelningen. Jag skulle köpa smör (eller margarin snarare) och det fanns EN kartong med ett dyrt märke smör i hela kylen. :D Undrar om det såg ut så när de handlade i forna Östtyskland en gång i tiden? :p
 
Här där jag bor finns det bara City Gross om man inte vill ta bussen iväg, vilket jag inte orkar, så det är inte mycket att välja på. Kan inte direkt säga att jag klagar.
 
Nu har jag ju inte bott i Sverige sedan sommaren 2006, utan bara i de andra skandinaviska länderna (7,5 år i DK och 1,5 i NO). Meeen, jag är ju uppvuxen med "koooooperativet" som de goda här i världen ;). Som tur är finns ju dessa även i grannländerna, så mitt svar är ju såklart Coop! Oavsett land i skandinavien :D!
 

Liknande trådar

Äldre Var handlar ni era livsmedelsvaror? Coop, Ica, Willys, annat? Handlar ni alltid i samma butik/från samma kedja eller varierar ni? Vad är...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 837
Senast: JGD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp