Vilken livsmedelbutik?

Var brukar ni göra era matinköp (när ni storhandlar)?

  • Citygross

    Röster: 25 14,3%
  • Willys

    Röster: 42 24,0%
  • Ica Maxi

    Röster: 86 49,1%
  • Coop

    Röster: 41 23,4%
  • Netto

    Röster: 3 1,7%
  • Lidl

    Röster: 7 4,0%
  • Övriga

    Röster: 21 12,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
Ja fast Coop har ju exakt samma uppdelning så det är lite lustigt i omröstningen att det står specifikt Ica Maxi men bara Coop :)

Vi storhandlar på Coop. Pga utbud både i allmänhet och ekologiskt i synnerhet. Skulle aldrig åka och handla i en butik som är billig men inte har allt, för att sen komplettera i en dyr fullsortimentsbutik.

Vår närmsta butik är nu en Coop Konsum och efter flytt en Ica nära. Båda är rätt kassa men duger när man har "glömt mjölken".
Precis, det borde bara stått "Ica" i frågeställningen :)
 
ICA Maxi handlar jag oftast på
En stoor fräsch butik med precis allt jag behöver, kassörskorna är effektiva och trevliga

Konsum går jag in på någon enstaka gång, butiken ligger mer centralt, personalen är trevlig.
På alla andra sätt är butiken en ren katastrof...:)
 
Jag storhandlar oftast på Citygross men jag är en väldigt otrogen kund och kompletterar från andra butiker beroende på vad jag ska ha och var de har bra pris på sånt jag brukar köpa. En butik har väldigt bra kött, en annan mycket bra priser på vällagrad ost, Coop har just nu ett jättebra pris på blomkål, Willys på vitkål, ICA på morötter, rödbetor och kålrötter så jag storhandlar ibland enbart utifrån pris på det jag vill ha och då är det som nu kål och rotfrukter jag storhandlar men generellt så är det Citygross som är no 1.
 
Har aldrig provat självscanning och har heller ingen lust att göra det - alls. Tycker det funkar utmärkt att göra på traditionellt vis och slippa behöva packa upp allt efter att man omsorgsfullt packat ned det.

(Omodern gammal gubbe :-))
Packa upp allt? För att självscanna?
Ny förstår jag inte..
 
Vid storhandling handlar vi på city Gross (ligger 30 min bort), Ica Maxi eller Willys. Men annars handlar vi överallt, tex så gillar vi Lidls märke Enebacken på korv så då blir det att vi köper en del där som komplettering. I vår familj kan vi dock inte storhandla på Lidl, utbudet passar inte oss som de andra affärerna som har storpack.
 
Aha.. Att de slumpvis kollar vissa?
Men det händer väl inte så ofta..?

Ja precis, när handscannern scannas in på datorn så kan det dyka upp en ruta med avstämning. Kassörskan kan inte påverka detta utan måste scanna av alla varor för att "komma förbi" avstämningen. På kvittot så står det längst ner om avstämningen var korrekt eller om något var saknat.

Man kan säga att man bygger en stege, för i början är det ofta men blir mer sällan ju högre upp man kommer. En tillitsfråga, en kund som bara har felfria avstämningar får mindre avstämningar än en som alltid gör fel. Hur exakt det är inställt vet jag inte.
 
Man kan säga att man bygger en stege, för i början är det ofta men blir mer sällan ju högre upp man kommer. En tillitsfråga, en kund som bara har felfria avstämningar får mindre avstämningar än en som alltid gör fel. Hur exakt det är inställt vet jag inte.
Hmm, jag undrar när det där "mer sällan" kommer att inträffa. Jag tycker snarare att det har blivit oftare och oftare. När jag bodde i Sthlm tyckte jag att avstämningsfrekvensen kändes helt okej men på den Ica jag handlar på numera har det blivit tätare och tätare avstämningar. Jag har aldrig scannat fel så det kan ju inte bero på det.

Tack och lov har det aldrig skett vid någon riktig storhandling utan som mest har jag väl haft två kassar. :p
 
Hmm, jag undrar när det där "mer sällan" kommer att inträffa. Jag tycker snarare att det har blivit oftare och oftare. När jag bodde i Sthlm tyckte jag att avstämningsfrekvensen kändes helt okej men på den Ica jag handlar på numera har det blivit tätare och tätare avstämningar. Jag har aldrig scannat fel så det kan ju inte bero på det.

Tack och lov har det aldrig skett vid någon riktig storhandling utan som mest har jag väl haft två kassar. :p

Jag kan bara utgå ifrån hur vi hade det när jag arbetade, baserat på samtal med kunderna och egen erfarenhet :)
Sen tror jag att scanning programmet kan ställas in på varje enskild butik, för det är ofta jag hör skillnader mellan butiker om när det är avstämning.
 
Kanske menar vid avstämning?
Som fd kassörska kan jag säga att avstämning inte alltid var populärt, speciellt vid storhandling.
På "min" Citygross plockar de bara upp det antal varor de ska kontrollera ur påsen, och lägger ner igen. Det är bara om något av det är fel som det blir fullständig avstämning och allt måste plockas upp. Smidigt, med andra ord :up:
 
Kanske menar vid avstämning?
Som fd kassörska kan jag säga att avstämning inte alltid var populärt, speciellt vid storhandling.

Självscannar alltid på Ica Maxi, i början var det delavstämningar ganska ofta, då scannade dom tre slumpmässigt valda varor och la tillbaks i påsen bara. En gång på två år har jag fått packa upp ALLA varor för en fullständig avstämning. Hade ärligt talat förväntat mig mycket mer krångel när jag signade upp för självscanning så det har inte bekymrat mig det minsta när det varit kontroller. :D
Men kan ju som du säger vara så att vissa butiker har mycket mer regelbundna kontroller.
 
Återkommer till att det för min del helt beror på butik.

Ica Maxi finns bara i större städer så jag har 7 mil till närmaste butik oavsett vilket håll jag åker... Dessutom är det så stort att jag bara går in där om jag passerar och har gott om tid. Det tar sin stund att knalla igenom.

Vår lokala Ica Kvantum öppnar 6.30 och stänger vid 23 så det är perfekt att knata in innan jobbet och rycka åt sig en mjölk till kaffet eller en frukt till eftermiddagsfikat. Fräsch, bra priser samt en mycket ambitiös handlare.
 
Har aldrig provat självscanning och har heller ingen lust att göra det - alls. Tycker det funkar utmärkt att göra på traditionellt vis och slippa behöva packa upp allt efter att man omsorgsfullt packat ned det.

(Omodern gammal gubbe :-))
jag var också väldigt anti till en början och vägrade konsekvent att använda självscanningen (är nog också gammalmodig ;) ). Men en dag övertalade en av mina kompisar mig att prova och sedan dess är jag fast!

Så snabbt och enkelt å knappt haft en enda avstämning i år (antar att det är den du syftar på när du inte vill packa upp allt igen).
Å så mycket kortare kassaköer!!!!
 
Självscannar alltid på Ica Maxi, i början var det delavstämningar ganska ofta, då scannade dom tre slumpmässigt valda varor och la tillbaks i påsen bara. En gång på två år har jag fått packa upp ALLA varor för en fullständig avstämning. Hade ärligt talat förväntat mig mycket mer krångel när jag signade upp för självscanning så det har inte bekymrat mig det minsta när det varit kontroller. :D
Men kan ju som du säger vara så att vissa butiker har mycket mer regelbundna kontroller.
iaf på vår Maxi-butik så var det väldigt mycket avstämningar för alla i början när de genomförde systemet, nu är det generellt mycket färre kontroller vilket även personalen bekräftar.

Själv har jag haft en totalavstämning i år och kanske 3-4 delavstämningar.
 
Hur ofta man får avstämningar verkar också bero på hur ofta man handlar i den butiken. Jag har självscannat över halva Sverige nästan, pga jobb och särbo. Ofta blir det avstämning när man inte handlat där på några månader, dvs i vissa butiker får jag ofta avstämning.

Här hemma är det nästan aldrig avstämning numera, inte i någon av butikerna (två Ica Maxi och Citygross).
 
Jag kan bara utgå ifrån hur vi hade det när jag arbetade, baserat på samtal med kunderna och egen erfarenhet :)
Sen tror jag att scanning programmet kan ställas in på varje enskild butik, för det är ofta jag hör skillnader mellan butiker om när det är avstämning.
Så kan det ju vara! Funderar på också om de ändrat scanningprogram när de byggde om butiken och ändrade vid självscanningskassorna. Hur som helst hoppas jag att jag räknas som en pålitlig kund snart, för fasiken vaf störande det är att bli kollad två gånger av tre :p
 
Aha.. Att de slumpvis kollar vissa?
Men det händer väl inte så ofta..?

Det var vad jag menade. Eftersom jag inte självscannar så vet jag inte hur ofta det är men jag ser hur besvikna de som blir kontrollerade blir. Ofta har man säkert i affären packat noga och omsorgsfullt i rätt ordning och så får man riva upp allt och börja om.

Jag tycker det funkar så himla bra på det traditionella sättet och nu när de flesta självscannar så tycker jag att köerna blivit väldigt korta i vanliga kassan.

Så länge de har bra lösningar för båda så ser jag det bara positivt att de erbjuder självscanning trots att jag själv inte är ett dugg intresserad.

Kanske kan vi --- gamla --- få hyra en Personal Shopper i framtiden som går och scannar med oss, så slipper man kontrollen garanterat, men behöver ändå inte belasta en kassörska?
 
Men det är ju om man självscannar som man slipper packa upp? Fattar inte?

Fast om man inte självscannar har man aldrig packat varorna - det gör man efter betalning. Man har bara lagt ned dem i vagnen innan. Jag VET att jag slipper packa upp dem när man inte självscannar.

Så när avstämningskontrollen kommer så får självscannaren packa upp sina omsorgsfullt packade varor och börja om.
 
Fast om man inte självscannar har man aldrig packat varorna - det gör man efter betalning. Man har bara lagt ned dem i vagnen innan. Jag VET att jag slipper packa upp dem när man inte självscannar.

Så när avstämningskontrollen kommer så får självscannaren packa upp sina omsorgsfullt packade varor och börja om.
Som sagt, inte i alla butiker!
 

Liknande trådar

Äldre Var handlar ni era livsmedelsvaror? Coop, Ica, Willys, annat? Handlar ni alltid i samma butik/från samma kedja eller varierar ni? Vad är...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 837
Senast: JGD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp