Vilken lycka :)

E

Ewa

Jag har letat den perfekta kissen för mig länge, och nu är DOM här!! Jag har fått ta två underbara Bombaykatter på foder. Det är världens mysigaste katter! Läste någonstans att dom kallas "velcrokittens" =kardborrekissar, för dom lämnar aldrig ens sida och det är så sant så!
Det är en mycket intressant ras, sällsynt och tyvärr utdöende.

Men visst är dom vackra!

"Sunny"
sunny.jpg


"Devi"
devi.jpg


Bägge i min säng, taget med webkameran
kissar.jpg
 
Jag har också en! :D :D
Världens mysigaste kisse/ras! Min heter Hanuman och är son och bror till Ewas katter! :cool:
Så alla som inte bestämt er för en ras men vill ha en kelig och vacker raskatt, kolla in den här rasen, ni kommer inte ångra er! Jag vill inte att den ska dö ut! :(
 
Vi får helt enkelt se till att dom inte dör ut :-P *petar på Ida*
 
Hur kan dom dö ut, finns inget intresse för dom eller? Dom är otroligt vackra, eftersom jag har en svart kisse med knallgula ögon så fastnade jag för dom ganska tidigt dvs 4-5 år sen. Men då hette det att dom inte gick att renavla och att dom hade humörproblem pga liten ras (vanligt på nya raser ni vet) så jag vågade inte.
Att dom är vackra är väl ingen större nyhet :D
 
Intresse finns, men eftersom en ren bombay är sällsynt i kullarna finns det inte så stort avelsutrymme.
Från början var det en korsning mellan Amerikansk korthår (svarta) och Burma (Sable) och dom gav till större delen svarta Bombay. Idag strävar man efter att behålla Bombay-linjen så ren som möjligt utan att behöva avla in men det är snudd på omöjligt. Som det ser ut nu så används fortfarande Sable Burma på fädernet. En svart katt med gula ögon är inte automatiskt en bombay utan måste ha bombay på ena sidan och burma på andra, eller hel bombay.
 
Och pga av det lilla avelsutbudet godkänner inte Fife den som ras, men övriga förbund gör det. Jag tror att så fort avelsbasen har växt tillräckligt kommer även Fife godkänna rasen och då kommer även intresset öka och så även antalet Bombaykatter.
 
Har man haft uppe den för godkännande?? Jag har inte hört talas om det iaf. FIFé brukar inte bråka om avelsbasen, det är upp till uppfödarna att lösa, men om det inte ens finns tillräckligt många för att ta upp den till godkännande blir det ju svårt. Hur många finns det i Sverige nu?

Förresten får ni väl följa med om några år när jag sparat tillräckligt med pengar för att imortera ny hane från usa, min nuvarande (numera kastrat) är ju därifrån. :)
 
Vi har faktiskt planer på att importera snart! ;) Ewas kille bor just nu bara några mil från en bra Bombayuppfödare i USA! :D :D

Varför kastrerade du honom förresten? Om du importerat honom var det väl tänkt i avelssyfte?
 
Enligt ägaren till missarna kräver FIFé ett visst antal "rena" led i stamtavlan för att rasen skall få godkännande, det är tydligen det som är haken.
 
Han har varit i avel i åtta år, i hela Norra Europa, och blev DM väldigt tidigt, så nog är han använd i avel :) (lite för mycket tyvärr, men är det brist på hanar så är det)

För att skryta lite så blev hans förstfödda dotter WW både -99 och -00 :D

Numera är han nöjd kastrat, det är ju ändå så de lever bäst, enligt min åsikt. Han slipper bekymra sig över revir och löpande honor mer än nödvändigt, även om ränderna aldrig riktigt går ur...
 
Aha, det har jag inte satt mig in i så vansinnigt noga faktiskt, tänkte mest på de generationer och antal katter som måste visas för godkännande. Antal renavlade generationer är ju inget vi funderar på hos koraterna, eftersom alla korater måste vara renavlade ättlingar i rakt nedstigande led ifrån de thailändska koraterna.

Hoppas det går bra i fortsättningen då :)
 
Hej!

Ville bara säga att vår burmahane har två Bombay-honor inbokade i vår. Nå't måste man göra för att hjälpa. Det hjälper i alla fall till att bredda avelsbasen...

Vår hane går inte i allmän avel på burma så det är väl ett ganska bra alternativ då Bombay-barnen inte kommer att användas i burmaavel framöver.

Tolvis
 
Grattis! :D Kul att det har gått så bra för honom! Jag funderade tidigare på att skaffa mig en blå Burma eftersom jag älskar den blå färgen. :smirk: Jag satte ut en köpesannons och fick ett svar på en Korat i Norge som var leveransklar, men eftersom jag kan för lite om rasen och redan bestämt mig för en Burma blev det inte. De är ju väldigt vackra katter Korater, är de som Burman i temperamentet?
 
Ja, litegrann. Jag skulle nog säga att aby, burma och korater är väldigt lika i temperamentet, skillnader där är mest individuella. Korater är väldigt lekfulla, väldigt familjekära, och har mycket personlighet. Lite för intelligenta ibland bara...
 
Åååå... vad fina!! såna skulle jag vilja ha! Heter dem bombaykatter eller? Vet du/ni om det finns någon uppfödare i stockholmsområdet? Hur är katterna till sättet?
 
De är väldigt sociala, kallas "velcro-kittens" i USA (kardborrekissar). :D De är precis som hundar, ska vara med överallt, otroligt sociala och nyfikna. Lite för intelligenta dock! ;)
Finns inga uppfödare i Stockholm, vad jag vet finns det bara två i Sverige, en här uppe i Luleå och en nere i Göteborgstrakten.
 
ja jag har en kardborre på mig just nu, som inte vet om hon ska buffa på handen, klättra på axeln eller krypa in under tröjan :eek:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 440
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 116
Senast: Mahonia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: Fille
·
Övr. Katt ni som följde min tråd om min hittekatt, den hemlösa minns nog min kirre.... det var så att vi hittade honom sittande utanför vid en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 274
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp