Vilken lyx!!

taccotad

Trådstartare
Vi har ingen hjälp alls av sambons mamma, som bor i samma by, är hemma dygnet runt och har bara sig själv att tänka på. Sonen är nu 2 år gammal och hon har haft han 2-3 gånger men efter varje gång har vi fått höra att hon inte vill bli tillfrågad för hon vill/kan/orkar/har tid.

Vi har accepterat detta men det irriterar mig väldigt mkt och känns mycket tråkigt. Hon flyttade ändå hit till denna hålan för att finnas till hands för sitt barnbarn som hon uttryckte det.
Det ligger väl rätt mycket bakom som jag inte tänker skriva här. Vi trodde bl a att hon skulle bli glad över att vara "närmast anhörig" på dagis men när hon fick reda på detta ville hon inte för hon var rädd att hon kanske hade ont i huvudet den dagen dagis ringer och inte får tag på oss. Istället står mina föräldrar där, som bor och jobbar 5 mil bort. menmen....

Igår iaf, var hon + sin mor på besök här. Det hela slutade med att sambon och jag åkte iväg och handlade och dom passade sonen. Så otroligt roligt och skönt! Vi har ingen annan på nära håll som kan hjälpa oss med barnpassning så vi är oftast utlämnade till oss själva. Att då hastigt bestämma att vi fick barnvakt och att vi kunde åka iväg var verkligen roligt och lyxigt!

Ville väl inget speciellt mer än berätta hur glad jag är! Ofta vill jag flytta härifrån just pga att vi är ensamma om allt men sånt här gör att jag ser lite ljusare på framtiden.

Sen vill jag även poängtera att vi har inga problem att ta hand om vårt barn, det går bra att ha med han när man handlar eller vad man nu gör. Fast ibland hade det varit trevligt med lite avlastning, precis som vi fick igår!
 
Sv: Vilken lyx!!

LYX!!!!!

Ibland skulle jag också vilja ha den lyxen att kunna åka och handla med sambon utan barnen. Eller bara kunna vara vi två några timmar.

Förstår att det kändes lyxigt och det hade jag också tyckt.
Vi har jättesvårt med att lämna bort barnen. Både för att ingen bor direkt nära och sedan är våra lite speciella så man kan inte lämpa av dem på vem som helst.

När min mamma levde ställde hon upp jätteofta trots att hon bodde 14 mil bort. Svärmor som bara bor 7mil bort har varit barnvakt max 3 ggr på alla sju år vi haft barn.
 
Sv: Vilken lyx!!

Vill hon inte så går det inte göra så mycket åt det även om det känns tråkigt. Ibland tycker ju omgivningen att det är en lyx att ha sina föräldrar nära och ser det som självklart att barnen kan vara hos dem, men så är det inte alltid.
Försök hitta något annat par som är i samma situation med barn i samma ålder och turas om att passa varandras barn.
 
Sv: Vilken lyx!!

Nej hon säger ju att hon vill, det säger hon jätteofta. Men när vi väl bestämmer nåt några dagar i förväg så ändrar hon sig in i det sista. Vet inte varför men det verkar som hon inte tror att hon klarar av det.
Det handlar aldrig om att vi vill lämpa över sonen på henne, absolut inte. Men eftersom hon själv ofta säger att hon vill ställa upp så tycker jag hon borde visa det. Hon pratade så mkt om att hon kunde hämta han på dagis så han slapp vara där långa dagar, hon kunde hjälpa oss när det var kortare passningar mm.

Vi HAR hjälp från annat håll men dom personerna bor 5 mil iväg. Jag hoppas att man ska lära känna nåt annat par här så vi kan hjälpa varandra.

Men som det känns för det mesta så kunde vi hellre flyttat härifrån för vi har inget som håller oss kvar här...jo, gården! Vi bor perfekt. Dessutom jobbar sambon i byn så det är jättebra men nu ska han ev byta jobb så även han måste pendla.
 
Sv: Vilken lyx!!

Det låter som hon är osäker på om hon klara av det. Det är många som vill mer än de orkar.
Jag tror inte du vill lämpa över sina barn men jag vet att det är tufft att sällan få tid tillsammans därav mitt förslag.
 
Sv: Vilken lyx!!

Jag förstår inte riktigt varför du är irriterad på din svärmor?
Hon säger att hon inte orkar, varför respekterar du inte det?

Att hon vill vara nära sitt barnbarn innebär inte att hon ska vara barnvakt, det innebär (för mej) att få lov att träffas ofta.

Jag blir lite irriterad på folk som tar för givet att föräldrarna ska ställa upp och vara barnvakt titt som tätt, ni är ju dessutom två så ni borde klara er själva.

Varför behöver ni närmast anhörig på dagis?

När mina barn gick på dagis ringde de mej om det var något, det fanns ingen annan att ringa.
Förstår inte varför två föräldrar inte är anträffbara?
Nu finns det ju mobiler, det fanns det inte när mina barn gick på dagis, det fungerade alldelse utmärkt ändå att få tag på mej.

Din svärmor har ju gjort sitt i "ta hand om barn svängen" nu ska hon få njuta av barnbarn, inte bli "tvingad" att ta hand om dem.
 
Sv: Vilken lyx!!

jag har det sjukt lyxigt..

Jag behöver bara ringa ett samtal så kommer min svärmor vinande på cykel inom 30 min. Om jag vill träna, vila eller göra ngt annat. Inte för att vi utnyttjar det så ofta, men det känns ändå skönt
 
Sv: Vilken lyx!!

Jag förstår inte riktigt varför du är irriterad på din svärmor?
Hon säger att hon inte orkar, varför respekterar du inte det?

Att hon vill vara nära sitt barnbarn innebär inte att hon ska vara barnvakt, det innebär (för mej) att få lov att träffas ofta.

Jag blir lite irriterad på folk som tar för givet att föräldrarna ska ställa upp och vara barnvakt titt som tätt, ni är ju dessutom två så ni borde klara er själva.

Varför behöver ni närmast anhörig på dagis?

När mina barn gick på dagis ringde de mej om det var något, det fanns ingen annan att ringa.
Förstår inte varför två föräldrar inte är anträffbara?
Nu finns det ju mobiler, det fanns det inte när mina barn gick på dagis, det fungerade alldelse utmärkt ändå att få tag på mej.

Din svärmor har ju gjort sitt i "ta hand om barn svängen" nu ska hon få njuta av barnbarn, inte bli "tvingad" att ta hand om dem.

Fast jag förstod det som att hon hela tiden säger själv att hon vill men sedan när det kommer till kritan säger att hon inte kan.

Närmast anhörig har vi på jobbet också. Då skall man gärna ange 3 st personer som man kan ringa om något händer. Man börjar med den som är "viktigast" först och i fall man inte får tag i den så ringer man nr 2 och sen nr 3. Detta bara för att det så gott som garanterat skall finnas någon att få tag på vid akuta situationer.

Mvh

Tora
 
Sv: Vilken lyx!!

flytta närmare dina föräldrar. Avlastning är det bästa som finns. Vi flyttade 5 mil för att komma nära "barnvakter" :rofl:
 
Sv: Vilken lyx!!

Jag visste att någon skulle reagera såhär.

Jag är irriterad på henne på grund en massa saker som jag helst inte lämnar ut här. Det har att göra med andra saker än just själva farmorbiten.
Jag har även sagt att jag accepterat att hon inte vill/kan/orkar. Så är det bara, vi klarar oss själva. Sen råkade jag bli glad igår för att hon faktiskt ville. Vi ber aldrig henne om hjälp, vill hon inte så får man väl respektera det. Fast när hon själv säger att hon vill så måste man ju få ta emot hjälpen. Sen kan jag inte hjälpa att hon väljer att tacka nej in i det sista så det kör i hop sig för oss.

Hon får träffa han så ofta hon vill men jag vet inte varför hon inte vill oftare än nån gång i månaden. Vi har försökt periodvis att få hit henne eller hälsa på men intresset verkar inte finnas och då vill jag inte heller tjata. Då får det vara!

Nej, vi tar INTE för givet att hon ska ställa upp i tid och otid. Hon ska inte tvingas till att umgås med sitt barnbarn.

Varför behöver ni närmast anhörig på dagis? För att vi fick papper om det och det skulla fyllas i. Är väl mest OM dom inte får tag på nån av oss så ska dom kunna ringa nån annan. Nu tror jag aldrig det kommer behövas men som sagt så skulle det fyllas i. jag kan även meddela att på mitt jobb är det extremt dålig mottagning till mobil, oftast går det inte att nå mig. Sambon däremot har en vanlig telefon + mobil så han kan dagis få tag på.


Din svärmor har ju gjort sitt i "ta hand om barn svängen" nu ska hon få njuta av barnbarn, inte bli "tvingad" att ta hand om dem
Men herregud, du är ju för tråkig. Var inte alls så jag menade. Jag förstår bara inte varför hon ofta tjatar om att hon faktiskt vill ställa upp, vill träffa sitt barnbarn när hon aldrig gör det.

Snälla, försök att förstå att hon säger själv ofta att hon kan hjälpa till, att hon mår bra av att träffa sitt barnbarn osv. Men när vi väl bestämmer nåt så ändrar hon sig.
 
Sv: Vilken lyx!!

Du förstår inte hur mkt jag önskar att vi flyttade!!! Känns som en svår situation, vi har en underbar gård, sambon har än så länge ett jobb ca 10 min på cykelavstånd. Jag jobbar ungefär 2 mil iväg.
Flytta närmre mina föräldrar och släkt innebär att vi båda får längre till jobben, vi har blivit rätt kräsna vad gäller gårdar så vi vill helst hitta en likvärdig...
 
Sv: Vilken lyx!!

Varför behöver ni närmast anhörig på dagis?

Det har vi på både dagis och skolan i vår kommun. Det kan ju vara så att någon av föräldrarna råkar ut för en olycka eller inte går att få tag på i ett akut läge. Jag har alltid mobilen avstängd på föreläsningar men kollar då och då.
 
Sv: Vilken lyx!!

Man får ju hoppas att mor & farföräldrar faktiskt VILL vara med sina barnbarn & inte bara ser det som tvång:grin:
 
Sv: Vilken lyx!!

Just ja, vi har oxå närmast anhörig på min sons dagis.Kan vara bra om dagis inte skulle få tag i föräldrarna, jag själv har tex ingen mobil(sista stenåldersmänniskan tro?)
 
Sv: Vilken lyx!!

Man "hör" ju att hon har problem med nåt. Så det är nog bara gilla läget :crazy:. visst hon har sagt att hon vill vara med - men som jag skrev, nåt problem har hon ju.

Hoppas ni löser det på nåt bra sätt :)
 
Sv: Vilken lyx!!

Jag visste att någon skulle reagera såhär.

Jag är irriterad på henne på grund en massa saker som jag helst inte lämnar ut här. Det har att göra med andra saker än just själva farmorbiten.
Jag har även sagt att jag accepterat att hon inte vill/kan/orkar. Så är det bara, vi klarar oss själva. Sen råkade jag bli glad igår för att hon faktiskt ville. Vi ber aldrig henne om hjälp, vill hon inte så får man väl respektera det. Fast när hon själv säger att hon vill så måste man ju få ta emot hjälpen. Sen kan jag inte hjälpa att hon väljer att tacka nej in i det sista så det kör i hop sig för oss.

Hon får träffa han så ofta hon vill men jag vet inte varför hon inte vill oftare än nån gång i månaden. Vi har försökt periodvis att få hit henne eller hälsa på men intresset verkar inte finnas och då vill jag inte heller tjata. Då får det vara!

Nej, vi tar INTE för givet att hon ska ställa upp i tid och otid. Hon ska inte tvingas till att umgås med sitt barnbarn.

Varför behöver ni närmast anhörig på dagis? För att vi fick papper om det och det skulla fyllas i. Är väl mest OM dom inte får tag på nån av oss så ska dom kunna ringa nån annan. Nu tror jag aldrig det kommer behövas men som sagt så skulle det fyllas i. jag kan även meddela att på mitt jobb är det extremt dålig mottagning till mobil, oftast går det inte att nå mig. Sambon däremot har en vanlig telefon + mobil så han kan dagis få tag på.



Men herregud, du är ju för tråkig. Var inte alls så jag menade. Jag förstår bara inte varför hon ofta tjatar om att hon faktiskt vill ställa upp, vill träffa sitt barnbarn när hon aldrig gör det.

Snälla, försök att förstå att hon säger själv ofta att hon kan hjälpa till, att hon mår bra av att träffa sitt barnbarn osv. Men när vi väl bestämmer nåt så ändrar hon sig.

Ja men då är det ju en annan sak.

Jag uppfattade det som om hon hade sagt att hon inte ville och att ni låg på henne iallafall.
Men så var det ju inte.

Man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom människors sätt att vara, kanske vill hon egentligen men orkar inte när det kommer till kritan?

Det låter som mina barns pappa:o när de var små.
Han skulle komma men kom aldrig:(

Jag undrade varför närmast anhörig behövdes enbart eftersom jag aldrig har varit med om frågan annat än inför stora operationer, och då har närmast anhörig varit den som står närmast, alltså inte som i erat fall att de skulle ringa er först och i andra hand svärmor.

Hoppas att du inte känner dej kränkt och sårad över att jag missförstod dej så totalt.
 
Sv: Vilken lyx!!

Ingen fara! Det är lätt att man skriver lite otydligt och lätt att missuppfatta.

Det är bara så trist att vara i denna sitsen, enda personen i närheten ställer inte upp som den "borde" kunna göra.

Bara för att dra ett litet exempel så behövde vi barnvakt i ca 30 min ev liiite längre en lördag mitt på dagen. Farmor hade inget bestämt och vi var verkligen i stort behov så vi frågade henne. Chansen var stor att sonen ändå sov den stunden dvs inget jobb för henne. Men kvällen innan ringde hon och sa att hon inte kunde, sa bara att hon inte kunde... Denna person har tyvärr inget "liv" utan tillbringar all sin tid i sin lägenhet, ensam och har verkligen ingenting som är uppbokat. Det hela slutade med att mina föräldrar körde hit, alltså en nätt resa på ca 11 mil tur och retur för att sitta hos ett sovande barnbarn i 45 minuter. Det är tyvärr inte första gången hon bangat ur och verkligen ställt till det för oss, då har vi ändå inte frågat henne mer än kanske 5 gånger totalt. Det känns bara så trist och ledsamt.
 
Sv: Vilken lyx!!

Man får ju hoppas att mor & farföräldrar faktiskt VILL vara med sina barnbarn & inte bara ser det som tvång:grin:

Precis och det handlar ju knappast om att man vill ha sonen boende där flera dagar i veckan. Utan det handlar om nån halvtimme när det kniper. Eller drömmen vore ju att farmor ringde och sa att hon ville hämta sitt lilla barnbarn för att de två skulle tillbringa ett par timmar tillsammans.
 
Sv: Vilken lyx!!

Det låter som att hon får "kalla fötter" när det väl kommer till skarpt läge.
Och tur är väl det så att ni inte lämnar sonen hos henne och hon inte klarar av det utan får ett bryt av något slag.

Skönt att ni fick en ledig stund att åka och handla i alla fall! Kan det ha varit hennes mammas närvaro (=extra stöd om det skulle gå på tok) som gjorde att hon vågade?

Jag tackar min lyckliga stjärna just nu då min sambo ligger inlagd på sjukhus sedan en vecka (och inte verkar få komma hem i brådrasket:cry:) och mina och hans underbara föräldrar ställer upp och sköter barnen då jag måste åka till stallet för sårvård. Det är sådana här gånger man märker hur mycket det betyder att ha tillgång till bra hjälp!:love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 680
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 053
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp