Vilken mask?

Vuxna hästar så är det blodmasken som är huvudmålet. Den tar man 3 dar före betessläpp och under hela betessäsongen med det intervall preparatet har.

Har man styngfluga där man bor (hästarna får små gula ägg på frambenen/bringan) så behöver man avmaska mot den i sept-okt ungefär.

Bandmasken avmaskar man mot om man har bevisad smitta. Man kan också ta den "för säkerhetsskull" de år man ändå avmaskar med ett Pyrantelpreparat (Banminth, Fyrantel) och då tar man dubbel dos första avmaskningen (innan betet alltså).

Föl avmaskar man även mot spolmask och det behövs en gång på vintern oftast, ca januari. Vuxna hästar har inte spolmask om de är friska.
 
Köp boken "Hälsoråd för häst" på apoteket. Den har ett jättebra avmaskningsschema. Boken kostar 50 kr och är jättebra!
 
Eller så letar man upp infon på nätet gratis. SVA har en bra sida.
 
Tänkte låna denna tråden och höra om någon vet vart man skickar träckprov ? Och även vad det kostar ca ??
Tacksam för svar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: fijja
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 226
Senast: dobbis
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 324
Senast: Madick
·
Katthälsa Toni verkar så himla hungrig hela tiden och går omkring och skriker på mig. Hon är normalt sett en rätt kräsen katt som inte äter...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 020
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp