Vilken maträtt ska jag laga överblivna ingredienser

Islandshästryttare

Trådstartare
I den här tråden tänkte jag vi kunde dela med oss av vilka överblivna ingredienser vi har och få tips på maträtter. Helt enkelt hjälpas åt att minska matsvinnet.

Här hemma går vi igenom kylen varje söndag. Den här veckan har jag 1 dl créme Fraiche, 1 dl matlagningsgrädde och fetaost i kylen som jag ska göra av med.

Har ni några tips på recept? Jag är allätare så både vegetariska recept och recept med kött eller fisk går bra.
 
Bra initiativ!
Till dina ingredienser hade jag gjort en pastasås av alla ingredienserna. Finns nåt annat i kylen? I min finns tex champinjoner som kanske varit gott till.
Eller samma sås till quornfile?
 
I den här tråden tänkte jag vi kunde dela med oss av vilka överblivna ingredienser vi har och få tips på maträtter. Helt enkelt hjälpas åt att minska matsvinnet.

Här hemma går vi igenom kylen varje söndag. Den här veckan har jag 1 dl créme Fraiche, 1 dl matlagningsgrädde och fetaost i kylen som jag ska göra av med.

Har ni några tips på recept? Jag är allätare så både vegetariska recept och recept med kött eller fisk går bra.
Fetaosten hade jag lagt i botten på en paj. Gjort äggstanning och blandat i t.ex. hackad spenat.

Om jag steker fisk klickar jag i creme fraiche i stekpannan och rör runt med en gnutta tomatpuré och får en god sås.
 
I den här tråden tänkte jag vi kunde dela med oss av vilka överblivna ingredienser vi har och få tips på maträtter. Helt enkelt hjälpas åt att minska matsvinnet.

Roligt! Du beskriver i och för sig nästan hela min matlagningsfilosofi. Jag köper sällan råvaror som har en absolut-target-rätt, utan köper råvaror som sedan finns tillgängliga för att skapa rätter av. Så det är ett nästan dagligt event att inventera och planera för 1-2 dagar framåt med frukostar, luncher och middagar, för att se till att inget slängs. Det känns alltid som ett misslyckande att behöva slänga mat så det undviks verkligen med ansträngning, och sker numer sällan.

Det är väldigt få rätter som kräver en väldigt specifik kombination av ingredienser för att bli bra som tur är.
 
I den här tråden tänkte jag vi kunde dela med oss av vilka överblivna ingredienser vi har och få tips på maträtter. Helt enkelt hjälpas åt att minska matsvinnet.

Här hemma går vi igenom kylen varje söndag. Den här veckan har jag 1 dl créme Fraiche, 1 dl matlagningsgrädde och fetaost i kylen som jag ska göra av med.

Har ni några tips på recept? Jag är allätare så både vegetariska recept och recept med kött eller fisk går bra.
Lätt gjort en lasagne! Plattor, mangold, tomat, linser så har du en god lasagne ihop med dina ingredienser. Jag gillar att göra nya rätter av rester :angel:
 
Bra initiativ!
Till dina ingredienser hade jag gjort en pastasås av alla ingredienserna. Finns nåt annat i kylen? I min finns tex champinjoner som kanske varit gott till.
Eller samma sås till quornfile?

Tack bra idé såg att jag hade en halv burk pizzasås också. Då kan jag också ta med den i pastasåsen..Tyvärr inga champinjoner just nu.
 
Fetaosten hade jag lagt i botten på en paj. Gjort äggstanning och blandat i t.ex. hackad spenat.

Om jag steker fisk klickar jag i creme fraiche i stekpannan och rör runt med en gnutta tomatpuré och får en god sås.

Bra tips med fisken har själv aldrig tänkt på det och blir oftast kalla såser men det var ju ett väldigt bra tips! Paj med spenat och fetaost är ju verkligen supergott!
 
Roligt! Du beskriver i och för sig nästan hela min matlagningsfilosofi. Jag köper sällan råvaror som har en absolut-target-rätt, utan köper råvaror som sedan finns tillgängliga för att skapa rätter av. Så det är ett nästan dagligt event att inventera och planera för 1-2 dagar framåt med frukostar, luncher och middagar, för att se till att inget slängs. Det känns alltid som ett misslyckande att behöva slänga mat så det undviks verkligen med ansträngning, och sker numer sällan.

Det är väldigt få rätter som kräver en väldigt specifik kombination av ingredienser för att bli bra som tur är.
Superbra ju själv känner jag att jag lätt fastnar i samma maträtter och gör och då är det kul att få lite inspiration på maträtter från andra. :)
Lätt gjort en lasagne! Plattor, mangold, tomat, linser så har du en god lasagne ihop med dina ingredienser. Jag gillar att göra nya rätter av rester :angel:

Åh också bra förslag var länge sen jag gjorde lasagne med linser nu.
Fetaosten kan mosas ihop med cf; blir en god gegga till stekt kyckling eller vadsomhelst egentligen.
Låter gott tar med mig det tipset för framtiden.
 
Roligt! Du beskriver i och för sig nästan hela min matlagningsfilosofi. Jag köper sällan råvaror som har en absolut-target-rätt, utan köper råvaror som sedan finns tillgängliga för att skapa rätter av. Så det är ett nästan dagligt event att inventera och planera för 1-2 dagar framåt med frukostar, luncher och middagar, för att se till att inget slängs. Det känns alltid som ett misslyckande att behöva slänga mat så det undviks verkligen med ansträngning, och sker numer sällan.

Det är väldigt få rätter som kräver en väldigt specifik kombination av ingredienser för att bli bra som tur är.
Jag får ångest bara av att läsa det!

Jag hatar matlagning och jag köper därmed ofta mat till just specifika rätter och är inget bestämt står jag där med kylskåpsdörren i näven och tänker och grunnar och svär och suckar och vet ta mig tusan inte vad vi ska äta. Ungarna är till 0 hjälp, de har efter många år tröttnat på makaroner och korv... :angel:, men vill å andra sidan inte ha det eller det eller det eller det.

Ibland saknar jag att bo ihop med en vuxen, att spåna nån middag och laga den ihop med liksom. VUXENMAT! Att spåna middag, laga middag och äta middag med en vuxen helt utan barn-mat-tjafs!

"Men mamma!!! Du VET att jag inte tycker om uppvärmd paprika!!"
"Spagetti nu igen?"
"INGET med tomat i till mig, tack! Skitäckligt!"
"Har du LÖK i köttfärssåsen, HERREGUD, jag som var hungrig! Det är skitäckligt!"
"Jag tycker inte om köttfärslimpa"
"Jag tycker inte om salladsblad. Eller tomat. Eller majs. Eller grön eller gul paprika."
"Kom igen va! MORÖTTER är hästmat!"
"AVSKYR all form av soppa, du VET det!"
"Jag VÄGRAR äta någon form av vegetarisk mat!"
osv osv

Jag har tre tonåringar med varierat smaksinne- från dag till dag ibland, svårt att hänga med i svängarna här.
 
Jag får ångest bara av att läsa det!

Jag hatar matlagning och jag köper därmed ofta mat till just specifika rätter och är inget bestämt står jag där med kylskåpsdörren i näven och tänker och grunnar och svär och suckar och vet ta mig tusan inte vad vi ska äta. Ungarna är till 0 hjälp, de har efter många år tröttnat på makaroner och korv... :angel:, men vill å andra sidan inte ha det eller det eller det eller det.

Ibland saknar jag att bo ihop med en vuxen, att spåna nån middag och laga den ihop med liksom. VUXENMAT! Att spåna middag, laga middag och äta middag med en vuxen helt utan barn-mat-tjafs!

"Men mamma!!! Du VET att jag inte tycker om uppvärmd paprika!!"
"Spagetti nu igen?"
"INGET med tomat i till mig, tack! Skitäckligt!"
"Har du LÖK i köttfärssåsen, HERREGUD, jag som var hungrig! Det är skitäckligt!"
"Jag tycker inte om köttfärslimpa"
"Jag tycker inte om salladsblad. Eller tomat. Eller majs. Eller grön eller gul paprika."
"Kom igen va! MORÖTTER är hästmat!"
"AVSKYR all form av soppa, du VET det!"
"Jag VÄGRAR äta någon form av vegetarisk mat!"
osv osv

Jag har tre tonåringar med varierat smaksinne- från dag till dag ibland, svårt att hänga med i svängarna här.
Därför skapade Gud Gorbys piroger om maten som serveras inte duger 😁
 
Därför skapade Gud Gorbys piroger om maten som serveras inte duger 😁
Jag har inte ekonomi nog att mätta tre tonåringar på Gorbys piroger eller Billys panpizza ;)

De får nog allt äta sig mätta på middagen som lagas ändå och så får man försöka pussla ihop rätter som kan gå ner till oss alla. Ofta är det jag som får stå tillbaka. Tex älskar jag grytor- det äter vi aldrig. Och svamp I maten har vi heller aldrig osv Det är det jag menar med barnmat, sallad till maten har vi i olika skålar och inte ihoprört i en som man normalt har- för att alla ska kunna ta det man gillar, grönsaker i maten har vi aldrig, för det är så olika vad de gillar, vi har allt sådan bredvid så man kan välja. Det blir inte samma sak, visst, nästan samma, men mycket vuxensmaker går förlorat....

Men... de blir vuxna de med och det har blivit bättre med åldern! ;)
 
Jag har inte ekonomi nog att mätta tre tonåringar på Gorbys piroger eller Billys panpizza ;)

De får nog allt äta sig mätta på middagen som lagas ändå och så får man försöka pussla ihop rätter som kan gå ner till oss alla. Ofta är det jag som får stå tillbaka. Tex älskar jag grytor- det äter vi aldrig. Och svamp I maten har vi heller aldrig osv Det är det jag menar med barnmat, sallad till maten har vi i olika skålar och inte ihoprört i en som man normalt har- för att alla ska kunna ta det man gillar, grönsaker i maten har vi aldrig, för det är så olika vad de gillar, vi har allt sådan bredvid så man kan välja. Det blir inte samma sak, visst, nästan samma, men mycket vuxensmaker går förlorat....

Men... de blir vuxna de med och det har blivit bättre med åldern! ;)
Du kan ju köpa en konserv med billig ravioli och en konserv med soldatens ärtsoppa och ställa bredvid spisen och peka på om maten inte duger 😁 ”Varsågod och värm själv” så hade min mor gjort 😂
 
Varning för halvtråkigt svar
Mitt standardknep för udda rester är att googla resterna plus ordet recept, t.ex: "grädde fetaost creme fraiche recept". Ger ofta en uppsjö med receptidéer att utgå från.

Appen Supercook finns ju också 😁

Självklart finns tekniska lösningar och Google tanken med tråden är att det ska bli lite personligt och kul att få tips från andra.
 
Du kan ju köpa en konserv med billig ravioli och en konserv med soldatens ärtsoppa och ställa bredvid spisen och peka på om maten inte duger 😁 ”Varsågod och värm själv” så hade min mor gjort 😂
Jag är uppvuxen med "Antingen äter ni det som serveras eller så är ni utan, det blir inget annat". Och nej, man fick inget annat....
Ravioli äter de inte, har aldrig provat, alltid vägrat- alla tre. Förstår inte varför....
Men ärtsoppa med senap går ner. Inte det godaste de vet, men ok ändå och den som äter ärtsoppa får pannkakor! :D
 
Jag får ångest bara av att läsa det!

Jag hatar matlagning och jag köper därmed ofta mat till just specifika rätter och är inget bestämt står jag där med kylskåpsdörren i näven och tänker och grunnar och svär och suckar och vet ta mig tusan inte vad vi ska äta. Ungarna är till 0 hjälp, de har efter många år tröttnat på makaroner och korv... :angel:, men vill å andra sidan inte ha det eller det eller det eller det.

Ibland saknar jag att bo ihop med en vuxen, att spåna nån middag och laga den ihop med liksom. VUXENMAT! Att spåna middag, laga middag och äta middag med en vuxen helt utan barn-mat-tjafs!

"Men mamma!!! Du VET att jag inte tycker om uppvärmd paprika!!"
"Spagetti nu igen?"
"INGET med tomat i till mig, tack! Skitäckligt!"
"Har du LÖK i köttfärssåsen, HERREGUD, jag som var hungrig! Det är skitäckligt!"
"Jag tycker inte om köttfärslimpa"
"Jag tycker inte om salladsblad. Eller tomat. Eller majs. Eller grön eller gul paprika."
"Kom igen va! MORÖTTER är hästmat!"
"AVSKYR all form av soppa, du VET det!"
"Jag VÄGRAR äta någon form av vegetarisk mat!"
osv osv

Jag har tre tonåringar med varierat smaksinne- från dag till dag ibland, svårt att hänga med i svängarna här.

Har tonåringarna aldrig fått laga mat själva och stå för handlandet? Från jag var 12 år fick jag stå för matlagningen hemma en dag i veckan till familjen och fick också handla själv inom en viss summa såklart. Min syster hade också ansvar en dag i veckan. I början blev det ju inte så spännande maträtter men det blev ju bättre med tiden. När jag 16 så fick jag stå för matlagningen två dagar i veckan. Det lärde mig helt klart att uppskatta mina föräldrars ansträngningar i köket mer. Dessutom var jag glad den dagen jag flyttade hemifrån att jag hade både bra uppfattning om vad saker kostade och kunde laga mat.
 
Har tonåringarna aldrig fått laga mat själva och stå för handlandet? Från jag var 12 år fick jag stå för matlagningen hemma en dag i veckan till familjen och fick också handla själv inom en viss summa såklart. Min syster hade också ansvar en dag i veckan. I början blev det ju inte så spännande maträtter men det blev ju bättre med tiden. När jag 16 så fick jag stå för matlagningen två dagar i veckan. Det lärde mig helt klart att uppskatta mina föräldrars ansträngningar i köket mer.
Jodå, definitivt. Jag må vara vuxen och jag må vara mamma, de är inga gäster och jag är inte deras slav, så... här hjälps vi åt.

Men det hjälper föga när de ändå är olika kräsna på olika saker som dessutom varierar över tid. De är ju tre personer som vi ska få in en middag till varje dag. Fyra med mig, men jag är så van vid att inte äta på mitt vis längre så det är då bara tre.

Bara dottern har ett visst matintresse, 14 år nu, börjar bli duktig, inte lika kräsen som bröderna sina och vill testa mer. De andra är ointresserade- det ska gå fort och lätt med maten, allt annat är tråkigt.
 
I den här tråden tänkte jag vi kunde dela med oss av vilka överblivna ingredienser vi har och få tips på maträtter. Helt enkelt hjälpas åt att minska matsvinnet.

Här hemma går vi igenom kylen varje söndag. Den här veckan har jag 1 dl créme Fraiche, 1 dl matlagningsgrädde och fetaost i kylen som jag ska göra av med.

Har ni några tips på recept? Jag är allätare så både vegetariska recept och recept med kött eller fisk går bra.
Jag hade blandat CF och fetaosten och lagt över lax, skjuts in i ugnen (ja, med salt och peppar också). Äter man inte fisk är röran god som kall röra till vad som helst igentligen!

Matlagningsgrädde är svårare.. Kanske ha i om du ändå gör korvstroganoff? Har aldrig köpt matlagningsgrädde så jag vet inte riktigt vad man kan ha det i förutom i vissa grytor istället för grädde gissar jag?
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i...
Svar
16
· Visningar
1 333
Senast: bitta
·
Mat Hejsan alla bukevänner. Min dotter vill prova på att äta vegetariskt, vilket jag tycker är spännande. Hon har under längre tid talat om...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Äldre Jag älskar att laga mat, men vardagsmaten blir lätt så himla tråkig. För den ska ju gärna vara snabb, enkelt och hyfsat billig. Nu är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 571
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp