Vilken maträtt ska jag laga överblivna ingredienser

Jag får ångest bara av att läsa det!

Jag hatar matlagning och jag köper därmed ofta mat till just specifika rätter och är inget bestämt står jag där med kylskåpsdörren i näven och tänker och grunnar och svär och suckar och vet ta mig tusan inte vad vi ska äta. Ungarna är till 0 hjälp, de har efter många år tröttnat på makaroner och korv... :angel:, men vill å andra sidan inte ha det eller det eller det eller det.

Ibland saknar jag att bo ihop med en vuxen, att spåna nån middag och laga den ihop med liksom. VUXENMAT! Att spåna middag, laga middag och äta middag med en vuxen helt utan barn-mat-tjafs!

"Men mamma!!! Du VET att jag inte tycker om uppvärmd paprika!!"
"Spagetti nu igen?"
"INGET med tomat i till mig, tack! Skitäckligt!"
"Har du LÖK i köttfärssåsen, HERREGUD, jag som var hungrig! Det är skitäckligt!"
"Jag tycker inte om köttfärslimpa"
"Jag tycker inte om salladsblad. Eller tomat. Eller majs. Eller grön eller gul paprika."
"Kom igen va! MORÖTTER är hästmat!"
"AVSKYR all form av soppa, du VET det!"
"Jag VÄGRAR äta någon form av vegetarisk mat!"
osv osv

Jag har tre tonåringar med varierat smaksinne- från dag till dag ibland, svårt att hänga med i svängarna här.

Jo, det har jag också så det brukar sluta med att det finns minst 2 rätter eller variation på rätt att välja på. Behövs ändå lunch i matlåda dagen efter också.

Igår blev det ceasarsallad på det som låg på kanten av att kunna bli dåligt (räkor, sallad, sparris, tomater och vitt bröd) Men då togs kyckling och bacon ur frysen för att få till rätten. Parmesan, sardeller, lök och majonnäs är sånt som alltid finns.

Och variationerna baseras på ”parmesan är oätligt”, ”räkor vill jag inte ha”, ”krutonger är inte goda”, ”tomater är inte goda”.....
 
Senast ändrad:
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?
 
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?

Jag hade förnöjt zucchinin och lagt allt i en gratäng form med riven ost eller mozzarella på, vitlök , lök och kryddor och in i ugnen med det. Du kan försteka champinjoner och lök om du vill ha mer smak. 200 grader ca 10 minuter eller tills osten fått färg. Servera med ris och lägg färska basilikablad över gratängen.
 
Jag hade blandat CF och fetaosten och lagt över lax, skjuts in i ugnen (ja, med salt och peppar också). Äter man inte fisk är röran god som kall röra till vad som helst igentligen!

Matlagningsgrädde är svårare.. Kanske ha i om du ändå gör korvstroganoff? Har aldrig köpt matlagningsgrädde så jag vet inte riktigt vad man kan ha det i förutom i vissa grytor istället för grädde gissar jag?

Tack för tipsen! Matlagningsgrädde kan man ha istället för grädde eller mjölk.
 
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?

Soppa! Rosta grönsakerna med lök (om det finns), olivolja, salt och peppar i ugnen tills de har härlig färg. Blanda med en tetra passerade tomater, buljong av något slag och lite vatten, kanske en burk majs (det hade jag i min rostade grönskaksstoppa igår, gott!). Mixa, häll i en skvätt grädde eller creme fraiche för den som vill, kanske lite tabasco eller jalapeno eller nåt annat lite starkt och kryddigt, smaka av med salt och peppar och strössla över basilikan. Servera med bröd.

Basilikan kan en också mixa med lite olivolja och lite citron och göra en örtolja att hälla på soppan. Nu blev jag hungrig!
 
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?
Färssås, riv zucchinin, stek med svampen så det får färg/mosig. Klyfta tomaterna är de jättemosiga låt den koka med länge, lite mosiga, finhacka dem och bara vänd ner. I med basilika och gärna fetaost. Fyll paprikor med färsen och gratinera i ugnen, servera med sallad.
 
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?
Skiva och varva med tomatsås och bechamele till en grönsakslasagne :)
 
Nån som har nåt förslag på en zucchini och lite champinjoner som är på väg utför? Finns fortfarande också lite tomater (lite mosiga) och färsk basilika som skulle behöva tas det sista av snart. Mina första tankar är en pastasås eller omelett, men vad är din?
Stek allt utom basilikan tillsammans med vitlök i olja ät till vad som helst (bönor, stekt ägg, en brödbit eller pasta). Lägg på basilikan i efterhand (den tappar smak om den värms).
 
Senast ändrad:
Det blev en pastasås av mina överblivna ingredienser, tack för alla tips! Hade i lite pressad citron så jag fick in lite syra, en del olika kryddor och vitlök. Den blev jättegod. Det blir en bra matlåda till en dag i veckan av mina rester då jag kokade lite pasta till. Känns bra att ha gjort av med det som var överblivet. Har varit alltför dålig på att ta tlilvara mina rester men vill bli bättre på det.

Återkommer när jag har nya rester för mer inspiration!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i...
Svar
16
· Visningar
1 332
Senast: bitta
·
Mat Hejsan alla bukevänner. Min dotter vill prova på att äta vegetariskt, vilket jag tycker är spännande. Hon har under längre tid talat om...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Äldre Jag älskar att laga mat, men vardagsmaten blir lätt så himla tråkig. För den ska ju gärna vara snabb, enkelt och hyfsat billig. Nu är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 566
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp