Vilken mobil vill min pappa ha?

Riley

Trådstartare
Har äntligen lyckats övertyga min grymt otekniska, konservativa far om att han behöver en smartphone, och nu är dagen tydligen äntligen inne. Det är nästan så att jag får en tår i ögat av stolthet över mig själv som lyckats intala honom om att hans stenåldersmobil behöver dö.

Hur som helst. Jag har bara haft iPhone de senaste åren och har ingen koll på mobildjungeln, så vad vill han ha?

Kraven är en vettig kamera ifråga om både bild och film, bra batteritid, acceptabelt ljud, och inte det där suddet som blir när man scrollar på vissa telefoner. Han behöver absolut ingen iPhone eller mobil i dylik prisklass eftersom jag kan sätta röven på att han bara kommer SMS:a, ringa och surfa på typ Aftonbladet då och då (efter att han ringt mig 100 gånger för att fråga hur man gör), så inget för dyrt eller för avancerat.

Och just det: INGEN SONY ERICSSON. Jag litar inte på SE och vägrar låta en sådan ta sig in i min familj.

Men annars. Tips?
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag tycker han ska ha en iphone också, hellre en bra men lite dyrare mobil.
Man kan ju köpa en 4:a billigt.
Då kan du dessutom lätt ge support vid behov.
Har utrustat både mor och far med dylika, hur smidigt som helst.
Även om de inte nyttjar kapaciteten så uppskattar i alla fall mina enkelheten och att de är så enkla att förstå.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Ett tips är att han skaffar något som hans familj eller vänner också har/har haft, så att han kan få hjälp med tekniken när han behöver det.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Röstar också för iPhone. Till och med min mormor har en iPhone 4... Och jag lovar på heder och samvete att hon inte gör annat än det du just räknat upp; ringer, smsar och surfar på Aftonbladet (och facebook, hon måste ju stalka mig förstås).

Fördelen är att jag lätt kan hjälpa henne när hon inte förstår, så att man slipper hennes rage när det inte går som det ska...
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag röstar på en Samsung Xcover!
Jag har en som känns lite mer som en "dumbphone". Tycker den är riktigt enkel att ha att göra med, jag köpte den billiga för 1300. Den dyra har bättre kamera (fortfarande inte lika bra som Iphone, men det är ju en prisklass fråga) den kostar tror jag 2,6 eller nått sånt.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag köpte en Samsung Galaxy Gio då min mobil pajade och jag inte hade några nämnvärda pengar att lägga på en ny, är positivt överraskad! Gav runt tusenlappen för den, efter lite snabbt googlande ser jag att den finns för 800 idag. Vettig kamera, film, jag som använder min till mycket surf och sms behöver ladda varje natt. Snart haft den ett år och den är som ny trots att den blivit tappad i golvet fler gånger än jag kan räkna på fingrarna :D Defintivt prisvärd, och jag som suktade efter en Galaxy S3 insåg att det var onödigt när det mesta fanns i den här mojängen :D
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Gio har ju dock ganska kass batteritid + väldigt liten skärm (tänker att någon som inte är van vid pekskärm kan tycka att det är en aning meckigt?).
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Håller med om att någon av de äldre Samsungmodellerna kan vara en bra idé då de finns att få till mycket överkomliga priser just nu. Nackdelarna är ju dock att Android-systemet är av den äldre versionen (= vissa appar kanske inte fungerar och andra kan vara väldigt långsamma) samt att processorerna är av modell äldre vilket också innebär att telefonen blir lite långsammare, har svårt att hålla igång flera program samtidigt etc. Kan ju också potentiellt bli svårt att hitta "extramaterial" så som skal, nya laddare och sådär kanske. Några superkameror är det väl inte heller, men personligen tycker jag att 5MP är fullt tillräckligt för att kunna ha telefonen som en ersättare till den "riktiga" kameran.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag lägger till att har jag surfat/ spelat en del så måste jag ladda den var natt. Men den håller utan problem en hel dag.
Använder jag den lite (jag vet att det är ett väääldigt relativt begrepp) så har den utan problem hållt i två dagar.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag skulle tipsa om en modell DORO har. Det är en smartphone med touchscreen men man kan skjuta ut ett "gammaldags" tangentbord så man behöver inte bara pilla på skärmen för att göra saker.
Pappa och jag skaffade en sådan åt morsan son inte är speciellt teknisk hon heller, men har inte hunnit höra vad hon tycker även om det verkar mycket lovande :)
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Och jag går emot alla och röstar för Nokia (typ lumia 800, kostar inte riktigt lika mycket som nyaste modellerna)...
Enklaste telefonen och funkar kanon för de din pappa vill kunna göra. Stor skärm med stora symboler (lätt att trycka rätt) och allt är så himla enkelt uppbyggt i den. Kameran funkar bra så länge det inte är mörkt (vilket nyare modellerna, lumia 920 :heart gör).
Batteritiden är inte den bästa men det är de ju inte i någon av dessa nyare mobiler. Den håller för de mesta till skillnad från vad jag förstått om tex. Iphone som jag tycker folk byter ut glaset på var och varannan dag. Min nokia överlever stallivet utan problem - tål dessutom ganska väl kyla.
Bra och lättbegriplig GPS, office funkar fin fint och pfd grejs också (om han kan tänkas behöva de). Mail och allt kommer bara direkt på första rutan.

Helt enkelt väldigt lätt telefon :)

Men håller med övriga bäst är ju att ha en likadan som andra i familjen har för lättare support :)
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Den här texten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16599859.ab fick mig att tänka att jag är glad att jag inte har en Iphone. Inte kanske den enstaka händelsen i sig, men just svaret från Apples kundsupport...

Annars vet jag inte. Min klumpiga och otekniska farsa skulle aldrig klara av att ha en smartphone, så jag har aldrig reflekterat över vad man kan ge till andra :D
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Den här texten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16599859.ab fick mig att tänka att jag är glad att jag inte har en Iphone. Inte kanske den enstaka händelsen i sig, men just svaret från Apples kundsupport...

fast...jag kanske får skit för detta men...
Vad annars ska de säga? Jag har då hört talas om telefoner innan som exploderat, så det känns inte som ett nytt fenomen. Dock väldigt ovanligt. Och visst hade dottern hållt i telefonen när det hände hade det varit fruktansvärt med tanke på vilka skador hon kunde fått.
Men hon höll inte i den och fick inga skador. Så vad annat skulle de kunna kompensera? Det var en "gammal" mobil som gick sönder.
Inte sjutton kan företag gå runt och ersätta folk för vad som hade kunnat hända till höger och vänster.
Och jag tror inte svaret är unikt för just Apple heller.

Att batterier kan explodera är något som alla bolag borde vara mer tydliga med.
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

:crazy:Jag skulle definitivt rösta på Iphone. Inte för att jag gillar dom bäst själv, utan för att Iphone oftast är absolut lättast och mest logiskt att förstå sig på om man inte är så teknisk av sig. Jag tycker personligen att Android är bättre då man kan forma telefonen precis som man vill ha den, men det är ju betydligt mer avancerat att förstå sig på. Och det kanske inte är så stor risk att han kommer använda sig av sådana funktioner.

Men en Iphone är ju ofast dyrare.. även dom äldre modellerna tycker jag brukar ligga onödigt högt i pris.

Men om han vill ha så lång batteritid som möjligt (ingen smarphone har lång) så ska han ta en med mindre skärm, då skärmen är det som slukar batteri
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

Jag röstar för Iphone. Pappa skaffade en efter mig och min syster för att den var tydlig och lätt att se på -han använder den nu till mycket mer än sms och ringa.
När mamma skulle byta telefon sa vi till henne -skaffa en Iphone så att vi andra kan hjälpa dig + att våra varit jättebra (hållbarhet osv). Men hon skulle absolut ha en android (kommer inte ihåg exakt vilken) som var vattentät... Den har varit inlämnad 2ggr redan och funkar fortfarande inte helt som den ska + är mycket krångligare att förstå än Iphonen (dåligt när mamma är mycket oteknisk -eller ja, hon UTGER sig för att vara det iallafall).
 
Sv: Vilken mobil vill min pappa ha?

kl

Tack för svaren! Jag har tydligen redan pratat så mycket skit om mina iPhones att han inte vill ha en sådan
biggrin.gif
, så det blir tydligen någon av Samsungs nyare modeller.
 

Liknande trådar

Äldre I-lands-problem-deluxe!! Jag ska för en gång skull unna mig en riktig mobil, en jag verkligen vill ha och inte en som får duga för...
2
Svar
33
· Visningar
3 877
Senast: millan10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp