Bukefalos 28 år!

vilken olja?

annaa

Trådstartare
Vilken matolja är bäst lämpad för hästar som tillskott? Har hört olika, men mest raps-eller majsolja.

Till människor är ju kallpressad olja helt klart det nyttigaste, borde väl vara samma för hästar eller? och kallpressad majsolja har jag aldrig sett, så isf får det ju bli raps?
 
Sv: vilken olja?

Jag föreslår att du väljer, som du själv säger, kallpressad olja. Jag röstar på olivolja, rypsolja eller rapsolja. Majsolja är enligt min mening mindre lämpligt.
 
Sv: vilken olja?

Jag säger majsolja, den ska vara den bästa enligt foderrådgivare. Har fått det svaret från 2 oberoende källor.
 
Sv: vilken olja?

skulle oxa säga den billigaste och da rapsolja... enligt egen erfarenhet.
 
Sv: vilken olja?

Det tror jag inte, deras energiolja är någon sojaolja.

Ursäkta, hur läser du egentligen?

Tittilina skrev att majsolja skulle vara den bästa. Svaret hade Tittilina fått från två av varandra oberoende foderrådgivare.
Jag frågade då om det var Kraffts foderrådgivare som var den ena av uppgiftslämnarna.

Jag fick nämnligen rådet av Krafft att använda just majsolja med den påföljden att min häst blev mycket negativt påverkad. Han fick en kraftigt reaktion som gjorde att han blev öm i hela kroppen. Det var sista gången jag anlitat Krafft som foderrådgivare!!
 
Sv: vilken olja?

Jag köper rapsolja på Willys, 10L dunk för under en hundring.. Ger mitt 13-åriga sto ca 1-2dl/dag..

/ Fredrik
 
Sv: vilken olja?

Den ena källan var mycket riktigt från krafft och den andra från dodson and horell. Min häst har fått majsoljan i flera års tid och mår hur bra som helt. Fint musklad, blank i pälsen, fina hovar och är pigg och glad.
 
Sv: vilken olja?

Jag har också lärt mig att majsolja, sojaolja, linfröolja eller olivolja är bäst. Rapsolja är okej så länge man inte ger mer än ca 2 dl om dagen, det här svaret fick jag från Kraffts foderrådgivning ang. olja tidigare i höst, jag frågade väl ungefär vad skillnaden var mellan deras, dyrare olja, som hon räknat in i min foderstat och den billigare jag kan köpa på t ex ICA:

"Du kan absolut använda olja från ICA. Det man har sett vid vetenskapliga försök är att majsolja och sojaolja är de sorters olja som hästen lättast tar upp. Rapsolja innehåller ett ämne som heter eurukasyra som kan påverkar sköldkörteln och de matsmältningshormon som produceras där, hästens ämnesomsättning kan därmed störas. Ger man inte så mycket olja, upp till 2 dl per dag , behöver man antagligen inte bekymra sig över detta, ger man däremot större mängder olja bör man använda soja- eller majsolja."

Min nya häst gillar dock inte olja, så det är inget bekymmer för mig just nu! Han är väldigt smidig, och jag har väldigt bra hö, så det räcker att ge havre och selen till honom! Är så lycklig för det, min förra häst var oerhört svårfödd och dessutom kräsen...
 
Sv: vilken olja?

*KL*
Tyvärr finns det ingen ordentlig vetenskaplig undersökning gjord på olika oljor med samma hästar.
Därför kan ingen påstå att den ena oljan är bättre än den andra. Möjligtvis för den enstaka hästen men inte generellt.
// Linda
 
Sv: vilken olja?

Moderna rapssorter för livsmedelsbruk innehåller bara en försumbar mängd eurekasyra, även sojaolja kan innehålla liknande ämnen. Påstående att man inte kan ge mer är 2 dl rapsolja har ingen vetenskaplig grund!
Omega3 fettsyror är något man ofta eftersträvar när man ger olja o där ligger linfröolja högst bland de du räknar upp o rapsolja näst högst.
PL
 
Sv: vilken olja?

Min nya häst gillar dock inte olja, så det är inget bekymmer för mig just nu! Han är väldigt smidig, och jag har väldigt bra hö, så det räcker att ge havre och selen till honom! Är så lycklig för det, min förra häst var oerhört svårfödd och dessutom kräsen...


Hur tillsätter du selen? Eller får han det tillräckligt i fodret?
 
Sv: vilken olja?

Ursäkta, hur läser du egentligen?

Jag fick nämnligen rådet av Krafft att använda just majsolja med den påföljden att min häst blev mycket negativt påverkad. Han fick en kraftigt reaktion som gjorde att han blev öm i hela kroppen. Det var sista gången jag anlitat Krafft som foderrådgivare!!

Ursäkta mig men hur tänker du egentligen, hur ska krafft kunna veta att din häst är överkänslig!!
 
Sv: vilken olja?

en av de största matmyterna genom tider:

Olja är nyttigt!!

Väldigt få oljor är nyttiga då det är mkt reaktionsbenägna. de bildar fria radikaler vid kontakt med syre och vid upphettning bildas transfetter och fria radikaler (och MASSOR av andra farliga biämnen). En stor anledning till många människors ohälsa i dag (Lätta, margariner , Becel och annat artificiellt skit).

Kallpressead Linfröolja i mörk flaska som förvaras kallt är det bästa då det även ger Omega 3.

Olivolja som är kallpressad är ok till människor men vet ej hur hästar tål oliver eller ej.
 
Sv: vilken olja?

Moderna rapssorter för livsmedelsbruk innehåller bara en försumbar mängd eurekasyra, även sojaolja kan innehålla liknande ämnen. Påstående att man inte kan ge mer är 2 dl rapsolja har ingen vetenskaplig grund!
Omega3 fettsyror är något man ofta eftersträvar när man ger olja o där ligger linfröolja högst bland de du räknar upp o rapsolja näst högst.
PL

tack för det :)
köper 5 litersdunkar på City Gross med rapsolja o häste mår toppen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 128
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: Emma-pemma
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 381
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp