Vilken padd är bäst?

Sv: Vilken padd är bäst?

*KL*

Pratade med personen som provat ut min sadel, han hävdar bestämt att alla padar fyllet ut för mkt och att det inte finns plats för någon pas i kanalen på sadeln. Utan att mer eller mindre alla padar kommer trycka på tornutskotten.

Jag är med på resonemanget... Men tex på min förra häst red jag med fårskinn. Alltså ingen hel pad utan ett vanligt fårskinn (inte så tjockt som ett sådant man har ligger på golvet ;)).

Man ser lite på dessa bilder hur det såg ut
http://www.pixbox.se/pic_show_id19262399.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19262401.html

Men är det lika "illa" som diverse förskinnspaddar? Detta skinn hade jag för lite tryckutjäning under våra distansritter. Vet inte om det gjorde till eller från, men hade en nöjd häst utan ryggömhet och hämningar i gång och rörelser i alla fall.

Och sen en annan sak ang alla diverse tjocka padar etc som inte egentligen "får plats", är det inte snudd på lika illa (eller kan vara) med många av marknadens tjocka schabrak som är väldigt vaderade och säkert fyller en hel del i kanalen de med?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

oavsett vad du stoppar under sadeln så fyller det ut. Eftersom ex en fårskinnspadd är ganska tjock så fyller den ut betydligt mer än vad ett schabrak gör. Om du inte har en padd med kanal så fyller den även ut i kanalen vilket inte är bra!

Jag skulle inte rekommendera att ha ett helt fårskinn under sadeln så som du har, det måste bli väldigt trångt!
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 336
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 979
Senast: hundtant
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
541
Senast: Gimlan
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 839
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp