Vilken padd är bäst?

Sv: Vilken padd är bäst?

sadeln ska bytas ut så fort det finns pengar till det. men under tiden får vi göra det bästa av situationen.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

KL

ang. fårskinnspaddar under hoppsadelar så är det ju faktiskt så att när hästen hoppar så vidar den sig och om man har en normal passande sadel (som passar när man rider på backen) så komemr den precis i själva hoppet vara något får trång, och därför är en bra lösning att ha en fårskinnspad under och ha sadeln liiiite 'för' vid, eftersom då med padden under så passar den även vid vanlig ridning men det finns nog med rum för hästen att vidga sig i själva hoppet utan att sadeln precis då är för trång.

Så, det finns ju en viktig funktion som fårskinnspadden uppfyller som inte är stötdämpning eller tryck spriding, just inom hoppning iallafall.

Exakt samma sak har jag fått förklarat för mig när det gäller paddar under hoppsadlar...Har själv en pad under sadeln detta för att sadeln är lite för vid men kan inte ha en storlek mindre heller för då blir den för smal, detta efter rekomendation av diplomerad oberoende sadelutprovare (om man kan säga så, har inte köpt sadeln av personen.)
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Jag är ledsen, men om sadeln är kass spelar det ingen roll om du lägger en padd under. Den är fortfarande kass för hästen.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

så du menar att de inte gör någon som helst skillnad med en pad?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Skillnaden, om sadeln passar idag, är att den blir för trång med padd. Det är nog inte vad du önskar åstadkomma.

Är sadeln dålig till hästen (fel passform, kass stoppning etc) blir den aldrig bättre med padd. Enda gången en padd kan vara OK är som tillfällig lösning då hästen musklat ur en bevisligen välpassande sadel. Och som vi tidigare läst om, vid hoppning. MEN vid sistnämnda fall bör man ju ta i beaktande vad padden gör för sadelns passform vid markarbete.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

*kl

Har läst om hoppsadlar i denna tråd. Ska man alltså ha en hoppsadel med större bomvidd än dressyrsadeln? Ska de provas ut med padd under dvs bör man alltid ha padd under hoppsadel och ska den isf vara "rätt" stl med padden eller ska den vara lite vid då också? Spelar det någon roll vilken nivå man hopptränar på, eller är det främst viktigare högre upp i klasserna?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Sadeln passar.

hm. jag får ta å fundera på hur jag ska göra.
Till saken hör att vi som rider honom väger en del. därför ville jag göra det lite mer bekvämt för honom...
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Det är alltid viktigt med en bra sadel, men ännu viktigare om det är stora vikter som ska bäras. En ponnyputa till ett småbarn behöver ju inte fylla samma krav som en sadel som ska bära och fördela 90-100 kg på liten yta.

OM du funderar på att/om padd behövs anser jag inte att sadeln passar. En välpassande sadel som korrekt fördelar vikten och är bekväm och främjar hästens rörelse och arbete behöver ingen padd. Behövs padd fylls inte alla kriterier.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

kan försöka förklara lite bättre.

sadeln har funkat super i 1,5 månad. det var i söndags jag såg att den del av bossan som går ner bakom bogbladet hade tryckt. det har aldrig varit avtryck tidigare. är sadeln för smal, fel passform, låg fel just då?

Testade en padd på sadeln, men det är några cm längre ner som det trycker, inte över själva ryggen. förstår du vad jag menar?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Lånar tråd lite

Är det ngn som har erfarenhet av den här padden BILD

Köpte den för ett tag sedan men har inte andvänt den så mkt, ligger den bra om man ser till att dra upp den i sadelkanalen eller glider den ner? Menar då om man har den mellan sadel och schabrak.

Det råder ju en del delade meningar om gelpaddar, men jag är mest intresserad av passformen (andras erfarenheter då)

kan även passa på att fråga om det finns ngn bra padd som fyller ut mindre än en fårskinspadd och som inte är gel, som är bra?

Och sen måste jag fråga, av ren nyfikenhet, vad ni anser om den här padden BILD
En del i mitt stall andvänder såna och jag tror även jag andvände den på min ponny för en massa år sedan (fråga mig inte varför, oerfarenhet) Fyller dom ut mkt, mer än fårskinspadd? Trycker dom inte, eftersom dom inte har en kanal? Vad gör dom helt enkelt, klassas det som en bra padd?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken padd är bäst?

Det är den jag har. Den ska inte dras upp, man klipper upp för manken.

Fyller ut en storlek.

Menar du den sista padden, teddypadden? Såg nu att den jag la ut var urklippt för manken, men dom jag har sett är helt raka framtill, så då ska man alltså klippa upp den?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Förlåt, gelepadden menar jag.

jaha okej, det visste jag inte! Det finns ju en ruta typ vid manken, ska man klippa ut där? Har som sagt inte andvänt den speciellt mkt men de få ggr jag gjrot det har jag dragit upp och den har legat stilla där och inte tryckt. Men kan det vara skadligt ändå?

Blir tokig på den här med paddar! Min häst har tappat en del muskler efter en skada så sadeln har blivit lite för vid för henne och jag vet verkligen inte vad jag ska ha för padd när det känns som fårskinspadd fyller ut för mkt.
Vill ju rida utan padd, tycker det är snyggast så, men jag har inte råd att köpa en ny sadel varje gång hästen ändrar sig!

Kanske kan lägga två schabrak under? Ett lite tunnare och ett tjockare...?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Det är hopplöst med hästar som ändrar sig mycket i ryggen utifrån säsong. Själv löste jag det (då jag hade häst som ändrade sig mycket) genom att köpa en bomlös sadel. Det gjorde mycket för just det problemet, den är tävlingsgodkänd och ingen ser att det inte är en bomsadel (dressyr).
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Puttar upp min fundering och undrar om någon har någon åsikt om dessa eller
har någon idé om det duger lika bra med en acavallo utan fårskinn..


En allmän fundering som någon gärna får svara på :)
Har sett att Acavallo (bla) har en gelpadd med fårskinnskant,
vad har den för effekt/positiva egenskaper?

Funderar på om en sån där från Acavallo med fårskinn kan vara nåt att införskaffa.

Eller kvittar fårskinnskanten så är det ju billigare att bara köpa en vanlig från tex acavallo, utan kanten..
 
Sv: Vilken padd är bäst?

vad jag förstått så är fårskinnskanten bara där för syns skull=)

knapp
idag hämtar jag två nya sadlar och ska testa. en köpt på sadelmagasinet, och en privat.
varför kan man inte va rik så man kan måttbeställa en sadel för=(
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Fast en måttbeställd sadel förutsätter att hästen är fullutvecklad och inte tappar muskler eller lägger till fett. Då är det bara en otroligt svårsåld sadel som inte passar den egna hästen längre.

Vi har 7 olika sadlar, just för att hästar (vi har normalt två) går i och ur form samt har olika bomformer och vidder. En av dessa är bomlös.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

nu har han en ny sadel. ingen favorit från min sida, men den passade honom bra. en griffin syntet. dressyr x-vid. 1000 kr nästan ny.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 350
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 988
Senast: hundtant
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 845
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp