Vilken padd ska jag välja??

Tinkywinky

Trådstartare
Det är dags att köpa en ny padd nu men har ingen aning vilken man ska köpa? Finns ju gelpaddar, fårskinnspaddar och teddypaddar. Har just nu en fårskinnspadd som funkar bra men de är ju rätt dyra.. En teddypadd funkar kanske inte lika bra som en fårskinn? Är gelpaddar bättre än fårskinn/teddypaddar? Har verkligen noll koll på paddar utan har jämt kört på hederliga fårskinnspaddar :D
 
Jag använder gärna ett renskinn under schabraket och sadeln. Det tar lite vidd, om sadeln inte är alltför vid (i vilket fall man bör byta sadel, inte palla upp den) och tryckutjämnar, samt förebygger skav. Ett av mina bästa köp!
 
Varför behövs det en ny padd? Fårskinns paddar håller ju i en evighet om man sköter dom.

Jag har haft lite av varje men föredrar medilamb och mattes paddar. Tycker bäst om modellerna utan ludd på ovansidan så att det inte blir en ludd kant som hamnar under bossan.
Har man en correktionpadd så är det enklare också att fylla ut där det behövs.
 
Varför behövs det en ny padd? Fårskinns paddar håller ju i en evighet om man sköter dom.

Jag har haft lite av varje men föredrar medilamb och mattes paddar. Tycker bäst om modellerna utan ludd på ovansidan så att det inte blir en ludd kant som hamnar under bossan.
Har man en correktionpadd så är det enklare också att fylla ut där det behövs.
Har haft den i över tre år nu så tänkte att de kanske är dags att byta, men den kanske kan hålla ett tag till?
 
Jag använder gärna ett renskinn under schabraket och sadeln. Det tar lite vidd, om sadeln inte är alltför vid (i vilket fall man bör byta sadel, inte palla upp den) och tryckutjämnar, samt förebygger skav. Ett av mina bästa köp!
En liten notis bara är att om man har en känslig häst så luktar tydligen renskinn som någon slags monster :o. Det fungerar jättebra på alla sätt och vis men min gammelhäst tycker att just renskinn är skitläskiga och man får gömma det under schabraket och sadla snabbt som attan innan hon ser/känner lukten av det. Detta är alltså en häst som är riden i sjutton år och som inte reagerat på utrustning sen hon var unghäst :grin:
 
En liten notis bara är att om man har en känslig häst så luktar tydligen renskinn som någon slags monster :o. Det fungerar jättebra på alla sätt och vis men min gammelhäst tycker att just renskinn är skitläskiga och man får gömma det under schabraket och sadla snabbt som attan innan hon ser/känner lukten av det. Detta är alltså en häst som är riden i sjutton år och som inte reagerat på utrustning sen hon var unghäst :grin:
Precis samma erfarenhet! Min genomsnälla filbunke är livrädd för renskinn. Helt omöjligt att träna bort, och då är han väl miljötränad annars och modig.
 
Jag köpte en Kentucky absorb padd för att fylla ut sadeln lite medan hästen musklar på sig. Mycket nöjd!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Oknytt
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 926
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp