Vilken Person är bättre.

Vem är bättre än dessa två är bättre eller tycker du bäst om

  • Den som håller en varm dryck

    Röster: 58 75,3%
  • Den som håller en kall dryck

    Röster: 19 24,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    77
  • Omröstning stängd .
Utan kontext så blir det en subjektiv filosofisk frågeställning. Därmed blir det svårt, eftersom man måste definiera vad jag ser som 'bättre'. Hur definierar man 'bättre.' Att jag känner mer sympati och gemenskap. Sätter man det i ett kontext så kan jag tänka mig, tex, att en person står och njutningsfullt dricker sin varma choklad medan jag står och huttrar bredvid kan jag absolut drabbas av en häftig antipati för personen ifråga. Putin kan dricka varm choklad tills korna kommer hem utan att jag tycker han är bättre. Zelensky kan dricka iskall cola utan att jag ser honom som sämre. Men lägger man till fler och fler parametrar blir det lite, what have the romans ever done for me? Det är just 'bättre' och 'sämre' som blir knepigt för mig eftersom man lägger in en moralistisk frågeställning.

Om man skalar ner frågan till enbart frågeställningen blir det som kung Akbar när han frågade sin rådgivare Birbal vad är jordens medelpunkt. Om man frångår strikt geologiskt data (hush! @athena_arabians) svarade Birbal:

Birbal drew a couple of lines on the floor and bore an iron rod in it and said, “this is the center of the Earth, the courtier may measure it himself if he has any doubts.”
 
Följdfrågor. Är det sommar eller vinter? Är den varma drycken kaffe, te eller varm choklad? Är den kalla drycken dricka/juice, vatten eller ren vodka?

Om den ena håller i varmt kaffe å den andra håller i ren kall vodka så undviker jag helst båda två....
 
Haha knäpp tråd :laugh:

Röstade på kall dryck! Tänkte det är då en person som redan är varm och jag som ibland fryser föredrar att värma mig hos någon som kan fungera som ett element :D

Fast det här stämmer inte enligt min erfarenhet.... Utan personer som fryser gör ofta det pga de har en hög utstrålning av värme, dvs. en frysande person kan vara ett utmärkt element!

Källa - mig själv och min FwB :angel:

Kanske borde göra en egen undersökning ang. detta?
 
Följdfrågor. Är det sommar eller vinter? Är den varma drycken kaffe, te eller varm choklad? Är den kalla drycken dricka/juice, vatten eller ren vodka?

Om den ena håller i varmt kaffe å den andra håller i ren kall vodka så undviker jag helst båda två....

Kaffekask *nickar*

Edit: Dvs lite mer än pissljummen, den får ju inte vara för varm så alkoholen försvinner.
 
Skrattade orimligt mycket åt bilden jag målade upp i huvudet av den här meningen. :rofl:

Nån med photoshop kan väl klippa in en rykande mugg här?

Eller dricker han ljummen O'boy, och därför säger jävla uland 🤔?
th (15).jpeg
 
Jag ogillar att hålla kalla drycker så om någon vill hålla den åt mig tycker jag bättre om den personen än den som håller den varma! :devil:
 
Svaret blir strikt kontextberoende, utifrån vad jag vill ha i stunden.
Jag vill iofs oftare ha kall dryck än varm dryck, men förutsättningarna avslöjar ju ändå inte huruvida jag kommer att få del av drycken. Och får jag inte det, så finns det ingen prioritering.
 
Det finns ett psykologiexperiment som indikerar att folk som håller i varma drycker är snällare (eller kanske mer lättlurade) än de som håller i en kall dryck
ser att det är känt, hade en diskussion med särbon och hennes kollegor och jag ville skal ner det så mycket jag kunde,
 
De kallade folk att bedöma en rekrytering och i hissen upp bad någon dem att hålla en varm kaffe eller en kall läsk. De som fick hålla kaffet var mer benägna att anställa folk.

(Själv är jag beroende av kaffe - nåde den som bad mig att hålla en kaffe utan att bjuda)
Så det handlar om typ att varm beröring påverkar en psykologiskt? Gissningsvis hade det kunnat vara något annat än dryck som gav samma effekt.
 
De kallade folk att bedöma en rekrytering och i hissen upp bad någon dem att hålla en varm kaffe eller en kall läsk. De som fick hålla kaffet var mer benägna att anställa folk.

(Själv är jag beroende av kaffe - nåde den som bad mig att hålla en kaffe utan att bjuda)
Framgick det om det var 30 grader varmt eller höstruskigt :D
(var läsken i flaska/burk eller i ett glas?)

Men jag tror nog att det skulle kännas mer naturligt att i alla fall i Sverige hålla i en kopp kaffe och småsippa på den på väg till en intervju än en iskall läsk. Det skulle kännas mer businesslike, eller normalt, eller något, dvs göra personen bekväm. Att halsa ur flaska inne kanske också vissa konservativa tvekar inför.

Men om jag var på väg ut för att inspektera en het byggarbetsplats kanske jag skulle bli vänligare inställd om jag hade en kall läsk i handen :) mer naturligt att dricka ur en flaska ute och mindre risk att spilla och skulle inte kännas lika normalt att hålla i en kopp och kliva upp och ned för saker.
 
Senast ändrad:
Jag associerad varma drycker i hög grad till social sammanhållning och mys. Att dricka kaffe tillsammans ger för mig en mycket starkare känsla av gemenskap än att dricka vatten tillsammans. Och varm choklad, te och liknande dricker jag ju mer för mysfaktorn än för vätsketillförseln.

Alkoholhaltiga kalla drycker kan också vara gemensamhetsskapande, men det kan lika gärna skapa distans om det inte är lämplig mängd och tillfälle.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 714
Senast: Gunnar
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: Lilla
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 656
Senast: TinyWiny
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 292
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp