Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Förutom vid första anblicken - och då ofta på långt håll eller lite plötsligt - är det inte en svart hund eller spets som är den hund många andra reagerar negativt på utan för oss människor synbar anledning. Det är en WSS, som ser så där superlycklig ut jämt och bara älskar hela världen. Jag har skrivit om honom tidigare; går att läsa här.
 
Den enda hunden Tinja någonsin blivit rädd för var en Engelsk Bulldogsvalp. Hon tyckte inte ens det var en hund, reste ragg och visste inte alls vad hon skulle göra. Och så kom jag på att; visst fan, det enda vi inte lyckats träffa tidigare var en plattnosad hund. Sen att den hade mörka ögon och svarta stora markeringar runt ögonen (alltså kolsvarta verkligen, som en tvättbjörnsmask ner över ansiktet) gjorde nog att hon tyckte den såg extra läskig ut.

Kan ju säga att jag tyckte rätt synd om hunden. Den kunde inte ta godis för den hade ett sådant underbett, så fort den nosade så rosslade och grymtade den, och svansen var så ihopknölad att man inte ens såg vart rumpan var :(
 
Att dessutom hundar kan spänna upp sig eller aggera på diverse vis behöver nödvändigt vis inte bero på hur den tolkar mötande hund. Det kan bero på att hunden inte vill ha kontakt alls, oavsett hur mötande hund är.
Har en sådan hemma. Dock kör hon med total ignorans mot mötande, just för att hon är så trygg i sig och språkstark. Men en lite osäkrare hund stärker gärna sina signaler mot mötande.
Och bara för att den är sådan ibland behöver heller inte betyda att den har svårt att läsa just den typen av hund. Även hundar har sina dagar då de är mer eller mindre toleranta.

Mycket av hundarnas reaktioner kommer från signaler vi förare omedvetet sänder ut. Om vi har fått för oss att en viss typ av hund är ett problem så kommer högst troligt en hund med lite osäkerhet i snappa upp dessa vibbar och förstärka dom.
 
När en hund bedömer en annan "ser" den väl enormt mycket mer än hundens (rastypiska) utseende? Dessutom vet hunden inte hur den själv ser ut. Så jag förstår nog inte riktigt varför den skulle reagera på visa rasers utseenden men inte på andras. Det den möter är väl främst en hund, med ett visst språk (vars uttryck antagligen kan variera mellan olika raser).
 
När en hund bedömer en annan "ser" den väl enormt mycket mer än hundens (rastypiska) utseende? Dessutom vet hunden inte hur den själv ser ut. Så jag förstår nog inte riktigt varför den skulle reagera på visa rasers utseenden men inte på andras. Det den möter är väl främst en hund, med ett visst språk (vars uttryck antagligen kan variera mellan olika raser).
Vet inte om du syftar på mitt exempel, men svarar iallafall.

Det var Tinjas första möte med en plattnosad hund, och det var hennes reaktion på den. En reaktion som hon aldrig någonsin haft med någon annan hund, oavsett storlek, färg, pälsmängd ect. De plattnosade hundar hon träffat efter detta har hon inte reagerat alls på.
 
Vet inte om du syftar på mitt exempel, men svarar iallafall.

Det var Tinjas första möte med en plattnosad hund, och det var hennes reaktion på den. En reaktion som hon aldrig någonsin haft med någon annan hund, oavsett storlek, färg, pälsmängd ect. De plattnosade hundar hon träffat efter detta har hon inte reagerat alls på.
Nej då, då hade jag citerat eller taggat. Det var diskussionen i stort jag tänkte på.
 
Vet inte om du syftar på mitt exempel, men svarar iallafall.

Det var Tinjas första möte med en plattnosad hund, och det var hennes reaktion på den. En reaktion som hon aldrig någonsin haft med någon annan hund, oavsett storlek, färg, pälsmängd ect. De plattnosade hundar hon träffat efter detta har hon inte reagerat alls på.
Den plattnosade kanske inte ville ha kontakt med din hund och sinalerade detta(eller nått annat) med kroppshållning eller andra signaler som din hund reagerat på:)
 
Den plattnosade kanske inte ville ha kontakt med din hund och sinalerade detta(eller nått annat) med kroppshållning eller andra signaler som din hund reagerat på:)
Starkt tvivel på det. Väldigt utåtriktad valp som gjorde lekinviter och gärna ville fram och hälsa. Inte fjäskig, stressad eller så, utan bara glad och framåt.

Jag är ingen expert, men det var definitivt valpen som ville ha kontakt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 290
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp