Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

.
 

Bifogade filer

  • 9ED0D6D6-D9FC-4334-A68F-CD34977C651E.jpeg
    9ED0D6D6-D9FC-4334-A68F-CD34977C651E.jpeg
    180,5 KB · Visningar: 60
Har fått höra alla möjliga raser på mina hästar, nordsvensken tror folk är frieser och islandshäst
Mitt korsning sto (75% irländsk sporthäst och 25%arabiskt fullblod) tror folk är Connemara, med Forest, arabiskt fullblod (25% rätt :P) och KWPN
 

Bifogade filer

  • DSC_0516.JPG
    DSC_0516.JPG
    158,6 KB · Visningar: 60
Bytte stall för många år sedan och när jag hade varit där ca 2 v kom en som hade stallet bredvid och frågade om det var jag som hade den "skitsnygga" araben. Stod som ett frågetecken och sa att det är nog någon annan som har den. Han var säker på att det var min häst så vi gick till hagen och tittade. Där kommer min travare i full fart och svansen rätt upp, Du ser säger han, där är ju araben!:D:meh:

När min son tävlade b-ponny (hade en väldigt duktig ponny) och vi var iväg på tävling kom en mamma fram efteråt och sa: Det är ju mycket lättare med eran ponny som är en nätt welshponny än för oss som inte har råd med annat än ett gotlandsruss.
Jaha sa jag, tror inte det beror på rasen hur bra det går på tävling, jodå, hävdar hon, det gör såååå mycket.
Konstigt sa jag för vi har ju också ett gotlandsruss, fick till och med visa passet för att hon skulle tro på mig!O_o
 
Många tror att jag har en fjording på grund av färgen och stubbmanen.
I själva verket är Gasellen registrerad appaloosa. Mamman arabiskt fullblod, pappan appsloosa. Gasellens kropp är mycket ararb. Färgerna är märkliga. Hovarna randiga. Några få appaloosaprickar. Temperamentet 30% arab, 30% appsloosa, 40% Miss Piggy...
Ingen har hitintills gissat rätt.
Screenshot_20181105-073205_Gallery.jpg
 
Många tror att jag har en fjording på grund av färgen och stubbmanen.
I själva verket är Gasellen registrerad appaloosa. Mamman arabiskt fullblod, pappan appsloosa. Gasellens kropp är mycket ararb. Färgerna är märkliga. Hovarna randiga. Några få appaloosaprickar. Temperamentet 30% arab, 30% appsloosa, 40% Miss Piggy...
Ingen har hitintills gissat rätt.
Visa bifogad fil 21227
40% Miss Piggy. :rofl::rofl::rofl: Låter som en dam med attityd. : )
 
PRE eller holsteiner är väl de vanligaste kommentarerna
Han är registrerad som korsningshäst och pappan är Lettiskt halvblodVisa bifogad fil 18999
Vi har nu fått tag på uppfödaren i Lettland, superkul.
Mamman är en "Peasanthorse" (googleöversatt från lettiska) med arabblod någon stans bak i släktledet.
Hon ser ut att vara i D-ponnystorlek ungefär på bilden. Lite roligt då vi alltid kallat honom ponnyhäst pga av hans beteende. Så är han ponnykorsning :rofl:
Hans mamma Caika
Caika.JPG
 
Jag var på ridlektion på ridklubben med min kallblodstravare (modell racer, sådär åt det slankare hållet som många kallblodstravare ser ut nuförtiden). Han hade då stubbad man, så det kanske var det som förvirrade en av de andra på samma lektion som insiterade på att han var en New Forest-ponny.
När jag svarade att nä, det är en kallblodstravare så frågade hon: "Är du säker??"
Ja, jag är tämligen säker på att man inte hade kunnat tävla en New Forest på travet framgångsrikt i 10 år. Dessutom är han frysmärkt - och sidan med frysmärkningen var vänd mot personen i fråga när denna konversation utspelade sig.
 
Väldigt få som gissar på att jag har en kallblodstravare, i princip alla tror jag har en nordsvensk (även bland travfolk). Ibland har folk inte trott på mig trots att de sett frysmärkningen. Han är efter Järvsöfaks, så en välkänd stam.
Fin sele förresten!

Ser faktiskt ut som en Bruksnordis.

På den individen verkar ju den moderna kallblodstravaraveln mot vinthundar ha misslyckats lite... Vem är mamma?
 
Senast ändrad:
Får frågan om min ibland: Är det en islandshäst? Misstänker att det är bristen på överhull som skapar tveksamheten.

34726101_10156577311539612_3538112552850423808_n.jpg
 
Är den lika stor som den är ä ser ut på bilden? I så fall hade jag nog oxå frågat då så stora isisar är ovanligt, iallafall här omkring.
Hon är strax över 140, så nej, hon är inte särskilt stor, om än inte liten, så det beror inte på det. Däremot är hon i betydligt bättre hull än de allra flesta, så den förklaringen är mycket troligare än storleken.
 
Hon är strax över 140, så nej, hon är inte särskilt stor, om än inte liten, så det beror inte på det. Däremot är hon i betydligt bättre hull än de allra flesta, så den förklaringen är mycket troligare än storleken.
Tycker hon ser betydligt större ut på bilden därför jag undrade:)
 
Tycker hon ser betydligt större ut på bilden därför jag undrade:)
Jag sitter nog på huk och tar bilden +att hon ser väldigt långbent ut eftersom hon inte har ngn extramage ;) Men hon ger ett ganska maffigt intryckt även live så några cm plus kan man nog tro att hon är när man ser henne, men hon är ingen jätte, man skulle aldrig tro att hon är typ 150 cm. Halvsyrran i samma hage är mätt på visning till 141 och de är jämnstora, jag har tumstocksmätt Olga och hon är däromkring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp