Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?

H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. :eek: :confused: Begriper inte alls varför, haha. :rofl:Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...:up:
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...

(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)

Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara? :D

Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner" :rofl:


40402784_1659393604183965_1966540073138651136_n.jpg


40457834_1659393784183947_1593829966607286272_n.jpg


40483470_1659393830850609_5456850065186357248_n.jpg
 
Har fått frågan om det är travare jag har från förbi passerande hemma, hästarna har varit fullblod-new forest, fullblod och swb-fullblod-new forest.

Passerande har inte varit hästfolk förutom någon enstaka.
 
Några av mina travare har blivit tagna för SWB och av riktigt erfaret ridhästfolk. Ett av mina ston blev till och med erbjuden gratis betäckningen med en väldigt fin och dyr SWB hingst. Innan han fick reda på stammen, som är väldigt fin för en travhäst men kanske det han hade tänkt sig :)
 
Min förra var ett halvblod från Lettland. Skimmel med fortfarande endel grått, lite grövre modell med ordentlig nacke men nästan 170 hög. De var några som frågade om hon var PRE. Men det var mest Hannoveranare och 25% fullblod.

Mitt nuvarande SWB sto är brun. Ser man henne under ryttare är det nog ingen som tvekar, men vår ”hemma veterinär” har träffat henne 3 gånger och de två första frågar hon båda gångerna om det är en travare.
Sen var vi på Mälarkliniken i Sigtuna förra våren och fick kommentaren av en gubbe som körde runt på en sopmaskin ”går de bra eller blir hon rädd om jag åker förbi?” Svarar att det går bra att åka förbi. ”Ja hon är väl van med massa rörelse och maskiner från Solvalla” :eek: Min häst har aldrig varit på Solvalla 🤭
 
Mitt halvblod med minihuvud och minimun har några gånger tagits för arabkorsning, anglo-arab, anglo-korsning eller fullblodskorning.
Det är fullblod och anglo i några led bakåt som slagit igenom i honom på vissa områden. Så det är inte helgalet.
Men det finns ju en hel del lättare halvblod idag. Så det är inget extremt.

Däremot tas han ofta för sto, som den valack han är.
67FC5472-F4A2-4841-B376-F87238E57624.jpeg
 
Mitt halvblod med minihuvud och minimun har några gånger tagits för arabkorsning, anglo-arab, anglo-korsning eller fullblodskorning.
Det är fullblod och anglo i några led bakåt som slagit igenom i honom på vissa områden. Så det är inte helgalet.
Men det finns ju en hel del lättare halvblod idag. Så det är inget extremt.

Däremot tas han ofta för sto, som den valack han är.Visa bifogad fil 18829
TinoTuaStäket.jpg
 
När min första fölunge kom till världen, SWB u 50% fullblod, så var det en travgubbe som trodde hon var efter en arab då huvudet inte liknade travfölen och varken kropp eller rörelser i övrigt liknade de andra, men jag tröstades med att huvudformen nog skulle växa bort. :laugh:
 
Jag har fjordhäst så det händer inte ofta. Ett äldre par frågade mig dock en gång om det är en holsteiner. Minns tyvärr inte om jag svarade ja på rent jävelskap eller nej, sanningsenligt.

Haha en gång för en herrans massa år sedan när jag var ute och red på min lilla skimmelwelshponny så träffade vi på en äldre man som berömde "min fina fjording". Nog för att hon hade en stor gul pissfläck på rumpan, men...:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp