Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

Min connemara kan många inte placera i rätt ras eftersom hon är brun och stor (155).
Jag har fått kommentaren att det var en fin nordsvensk (någon vågade iallafall gissa), annars tror de flesta att det är någon slags korsning (antagligen kallblodskorsning). Som 4-åring såg hon mest ut som ett förväxt russ (se bild).

Connemaran på min avatar blev tagen för PRE av en PRE-hingstägare, hennes mamma blev tagen för PRE av en spansk tränare....

DSC_0062.JPG
 
Senast ändrad:
Min hovslagare är en ganska yr man som alltid överröste beröm och komplimanger över mitt travsto. "va är det för ras nu igen?" och sen chockad att de var travare (hon är väldigt lik e travare så det där köper jag inte :D )

Men sen en dag stod kompisens häst inne "här har vi en travare iaf!" :banghead: nej han är arab....
Ok han är brun men, nej
 
Min tyska ridponny har några frågat mig om hon är en nordsvensk.
Sedan när jag var iväg på en kortare semester för några år sedan så hade hon rymt ifrån hagen och grannen hade ringt stallägaren och sagt att det står en lös travhäst på ängen och frågade om det var hans.
 
Jag hade tidigare en liten vbl-travare som av westernfolk misstogs för en quarter, man gissade till och med stammen...
Senare såg jag en quarter efter hingsten de föreslog och det fanns stora likheter med mitt lilla varmblod.
Hon var inte travar-typisk i exteriören, utan hade kraftigt bakparti.

Min vitblacka fjording har jag fått frågan om det verkligen är en fjording, samma sak med en musblack valack.
Det beror säkert på att man inte är van att se de färgerna.
 
En bekant till mig frågade om jag har skaffat islandshäst? :confused::confused: Jag tittar förvånat på henne och säger "nä" börjar fundera på om grannens hästar rymt till oss igen... vi går till hagen och hon pekar på min 1 åriga kallblodstravare :p
 
Jag red en new forest-korsning ett tag som mer än en gång togs för islänning (trots sin stubbade man). Även av personer som jag mötte i skogen som faktiskt red islänningar. Önsketänkande kanske?
 
När jag var yngre och var ute och red på min medryttarhäst så frågade en gubbe jag red förbi
- Är det här en sån där Arab eller?
Hm, nej det var en fjording :D

Jag var i ridhuset med min Haflinger och då fick jag frågan om hon var ett russ. Stort russ på 147cm isf :angel:
 
Jag har numer minishetland, många storhästägare tycker det är SÅ små och SÅ söta. Men vad är det egentligen, ÄR det verkligen shetlandsponnyer?! Och vad har man dem till?
Även veterinärer och annat hästfolk frågar. Det är för mig ganska glasklart att det är minishetland då åtminstone en av dem är väldigt rastypisk, det är inga amerikanska miniatyrhästar.

Åkte en gång med två av mina shetland till veterinärstationen för vaccination. En var en valack på 12 år och ett sto på 1 år. Veterinären undrade om valacken var stoets mamma. Njae alltså.. :D
Hade hon kikat längre ner under magen på valacken hade det nog varit mer solklart men han var ju bara 83 cm hög så det var kanske inte uppenbart.
 
Jag har numer minishetland, många storhästägare tycker det är SÅ små och SÅ söta. Men vad är det egentligen, ÄR det verkligen shetlandsponnyer?! Och vad har man dem till?
Även veterinärer och annat hästfolk frågar. Det är för mig ganska glasklart att det är minishetland då åtminstone en av dem är väldigt rastypisk, det är inga amerikanska miniatyrhästar.

Åkte en gång med två av mina shetland till veterinärstationen för vaccination. En var en valack på 12 år och ett sto på 1 år. Veterinären undrade om valacken var stoets mamma. Njae alltså.. :D
Hade hon kikat längre ner under magen på valacken hade det nog varit mer solklart men han var ju bara 83 cm hög så det var kanske inte uppenbart.

Jag kan säga att det inte bara är din ras som ifrågasätts vad man ska ha dem till.......min också. :(
 
Folk har gissat allt möjligt från ponny eller islands korsningar till quarter, nordsvensk osv. Mest "men vad är han för något..? :confused:". Lättast verkar det dock vara att gissa fjordingen i honom, ibland knabstruppern (hans pappa är de raserna, mamma varmblod. Tjuvbetäckning innan någon börjar undra varför man skulle korsa de raserna). :p

image0 (1).jpg


image0.jpg
 
Förstår! Tyvärr, har haft fjordhäst och nordsvensk förut och det var lite samma. Så söta!! Men vad har man dem till? Tja, vad ska jag ha dig till, tänker jag då om de som inte tänker längre :mad:
Eller hur! Får höra att "när ska du skaffa en riktig häst?" "tycker faktiskt du borde skaffa en riktig häst..." Så jävla tröttsamt.
Den enda det bidrar till är att jag ogillar personerna som säger så mer och mer för varje gång jag får höra det, och att jag blir anti och mindre och mindre sugen på att i framtiden skaffa en så kallad "riktig" häst (=quarter i mitt fall...)
 
Folk har gissat allt möjligt från ponny eller islands korsningar till quarter, nordsvensk osv. Mest "men vad är han för något..? :confused:". Lättast verkar det dock vara att gissa fjordingen i honom, ibland knabstruppern (hans pappa är de raserna, mamma varmblod. Tjuvbetäckning innan någon börjar undra varför man skulle korsa de raserna). :p

Visa bifogad fil 19038

image0.jpg
Vilken underbar häst :love:
 
Jag kan säga att det inte bara är din ras som ifrågasätts vad man ska ha dem till.......min också. :(

men visst är det konstigt.
Fjord är det ju självklart vad man ska ha dem till.
Titta på, klappa på, mata.
Och så kan man rida och köra dem också.
Om det nu inte räcker med att klappa och titta på dem.

Fast min vita och min grå valack har börjat få en fan-club bland dressyrfolket här på hemmaplan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp