Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

Kom på att folk även har undrat om det är en unghäst jag har när jag valt att ta en promenad med någon av hästarna, brukar svara med att när matte vill ut och gå så får någon häst/hästar leka hund.:D
 
På en dressyrtävling fick vi frågan om ponnyn var en Haflinger, visserligen är hon fux med vit man och svans men hon är welsh cob och i övrigt inte alls lik en haflinger (inget ont om dem, mycket trevliga ponnyer) och detta av en hästkunnig människa.

Om shettisarna har jag hört massa gånger att det är söta föl. :grin: (de har bägge varit klart fullvuxna normalstora shettisar.)
 
Hade en lite mindre rastypisk welsh mountain tidigare som flertalet gånger misstogs för att vara en shettis, både av icke hästmänniskor och folk man mötte på tävling. "Jaha ska du hoppa LB(80cm) mot b-ponnysar med en shettis?! Vad Gulligt!" Hörde man mer än en gång, nog för att han inte var den största ponnyn (120cm) men ändå O_o
 
giz russ.jpg


Jag får väldigt ofta frågan om ras på Gizmo. Gissningarna brukar vara shettiskorsning (ffa shettis - islänning) eller Dartmoor. Många blir förvånade att han är ett fint stammat gotlandsruss. Han är faktiskt väldigt rasotypisk, så det kan man förstå.
 
Jag har just nu ett ganska ädelt halvblod, men med fullblod först i fjärde led. Det är många som har trott att hon är ett fullblod, någon har tom frågat om hon har gått på banan, varpå jag såg ut såhär :confused: och sa: "Ja, hon är lite dressyrriden."(Det var precis när jag hade köpt henne, så hon var inte så gammal). Iofs tror hon nog själv också att hon är ett fullblod ibland... :D

Om hästen på min avatar (e Ceylon-Urbino) fick jag frågan "Är det en sån där islandshäst?"

Jag var även ute i skogen och galopperade på en arab (skimmel) som jag red åt en granne en period, kom över ett backkrön och mötte en äldre dam på vägen. "Oj",så hon," jag blev så rädd. Jag trodde det var ett vildsvin!"
 
Jag har just nu ett ganska ädelt halvblod, men med fullblod först i fjärde led. Det är många som har trott att hon är ett fullblod, någon har tom frågat om hon har gått på banan, varpå jag såg ut såhär :confused: och sa: "Ja, hon är lite dressyrriden."(Det var precis när jag hade köpt henne, så hon var inte så gammal). Iofs tror hon nog själv också att hon är ett fullblod ibland... :D

Om hästen på min avatar (e Ceylon-Urbino) fick jag frågan "Är det en sån där islandshäst?"

Jag var även ute i skogen och galopperade på en arab (skimmel) som jag red åt en granne en period, kom över ett backkrön och mötte en äldre dam på vägen. "Oj",så hon," jag blev så rädd. Jag trodde det var ett vildsvin!"
Modigt av dig att rida på ett vildsvin :rofl:
 
En varmblodstavare jag hade blev misstagen för russ/fullblodskorsning, hästen var väldigt smäcker och liten endast 144,5 i mkh.
Min ena arab blev ofta misstagen för conemara även av veterinär som själv tränar dressyr på högrenivå.
Min andra arab blev misstagen för hbl pga storleken, längre rygg än de flesta araber och stort huvud. Var bara 162 cm men kändes mycket större..
 
En varmblodstavare jag hade blev misstagen för russ/fullblodskorsning, hästen var väldigt smäcker och liten endast 144,5 i mkh.
Min ena arab blev ofta misstagen för conemara även av veterinär som själv tränar dressyr på högrenivå.
Min andra arab blev misstagen för hbl pga storleken, längre rygg än de flesta araber och stort huvud. Var bara 162 cm men kändes mycket större..

Glömde sista araben som var brun misstogs för varmblodstravare. Rätt arabtypiskt huvud och gångarter jämfört med dom andra två jag hade.
 
Först måste jag säga, tycker denna tråden e fantastisk :)

Hade en litet fint travarsto på lån en sommar, som bara blivit startad en gång. Trippade fram med sulky och man såg snabbt at hon inte passade på banan. Var dock en trevlig ridhäst med hyfsat luftigt steg. Hon misttog några ridläger barn för att vara en arab hingst :) kan ha nått att göra med att hon fick tuppjuck i hagen och trippade runt med svansen högt i luften och verkligen blåste upp sig,... hennes stora kärlek Gerry (en varmblods valack) försvann nämligen utanför hennes synhåll :laugh::love:

Sen var det en annan gång, Jeppe; som var en vit och svart skäckig shettis. Han stod ute i hagen med 3 andra hästar när jag och farfar körde förbi. Jag förklarade glatt alla hästar och pekade stolt ut dom, när jag pekade på Jeppe sa farfar,... nääää, det e ett badkar!! haha :rofl::rofl: han ändra sig dock när Jeppes svarta huvud dök upp från gräset :p;)
 
Min är welsh partbreed (mamman ren new forest och pappan har väl 1/4 welshblod). Folk gissar alltid på arab eller welsh/welshkorsning. Jag provade att ställa ut henne i somras och fick bedömningen av domaren att hon saknade welshkaraktär :rofl::confused:O_oVisa bifogad fil 18858

En fråga från en okunnig inom welsh-aveln. Men det är väl inte så konstigt att hon saknar welsh-karraktär om det bara är pappan som har 1/4 welshblod? Hon är ju mer en new forrest än welsh.
Otroligt sött huvud!
 
En fråga från en okunnig inom welsh-aveln. Men det är väl inte så konstigt att hon saknar welsh-karraktär om det bara är pappan som har 1/4 welshblod? Hon är ju mer en new forrest än welsh.
Otroligt sött huvud!

Nu fungerar ju inte DNA på det sättet.
Man vet i första korsning med helraser att det är 50% av båda raserna. När det korsas i nästa generation eller om de båda föräldrarna är korsningar själva i första led vet man inte hur mycket av raserna som ”syns genom”.
 
En fråga från en okunnig inom welsh-aveln. Men det är väl inte så konstigt att hon saknar welsh-karraktär om det bara är pappan som har 1/4 welshblod? Hon är ju mer en new forrest än welsh.
Otroligt sött huvud!
Jo visst är hon till störst del new forest, men ponnyn själv har ett väldigt welshliknande huvud om man jämför med mamman och min systers New forest (och nättare kropp). Ingen som ser henne gissar på något annat än att hon är welsh/arabkorsning. Ägaren till hingsten som är pappa till henne skrev dock senare att jag inte skulle ge upp utställare för hon hade varit på utställningen och tyckte att min hade ett welshhuvud. Nu slängde jag in en gammal bild och den gör inte ponnyn riktigt rättvisa ;) tyvärr verkar jag bara ha bilder där hon är fluffig :p

FB_IMG_1537421557901.jpg
 
En dressyrtränare utbrast när hon såg ponnyn första gången - Vad är det för stam?
Har fått höra av en annan att måste det inte vara mycket Quarter i henne.

Korsning Arab / Fredriksborgare. Så jag blir mäkta imponerad om någon gissar rätt på det :D
 
Visa bifogad fil 19485

Jag får väldigt ofta frågan om ras på Gizmo. Gissningarna brukar vara shettiskorsning (ffa shettis - islänning) eller Dartmoor. Många blir förvånade att han är ett fint stammat gotlandsruss. Han är faktiskt väldigt rasotypisk, så det kan man förstå.

Tycker själv han ser ut som ett Russ. Väldigt fin är han!
Jag är ju dock gotlänning och är uppvuxen med att rida russ.
 
Min varmblodstravare har vid ett par tillfällen misstagits för halvblod. Märkligt iom att han har kort man och man ser ”billig häst-stämpeln” ganska tydligt :p ;)
 

Bifogade filer

  • C48FB4CC-0C49-4311-ACB2-351F4EEC2ABB.png
    C48FB4CC-0C49-4311-ACB2-351F4EEC2ABB.png
    374,3 KB · Visningar: 97

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp