Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Sel

Trådstartare
Inspirerad av tråden i Gnägg där folk gissar fel på hästraser tänkte jag att det vore kul med en på hundsidan också! :D
Jag tror att ämnet kommit upp då och då men kan inte minnas en dedikerad tråd.

Shiban är ofta utsatt för en hel del högtflygande gissningar från gemene man, och det är lite roligt.
Listar de mest populära.
Räv :idea:
Husky
Basenji
Gråhund
Finsk spets
Doge ;)
(Jag har en känsla av att listan sett lite annorlunda ut om vi bott i Sverige. )
39963732_2218091265076823_4811965849587941376_n.jpg


Kailzie är en Jack russel och folk har gissat:
DSG
Vid ett minnesvärt tillfälle: Ful tax.
37278118_2179355158950434_6478193163621105664_n.jpg
 
Skrället är en red merele Aussie och jag misstänker att alla som gissat på Collie under året har gått på färgen? Även om teckningen inte känns så väldigt collie. Och även om han är fluffig är han ju en bra bit ifrån colliefluffig. Och framförallt har jag vääldigt svårt att få det här huvudet till särskilt collie-aktigt.
Men söt är han, den millisekund han sitter stilla efter att husse sagt det magiska ordet mat :D
20171027_170811.jpg
 
Skrället är en red merele Aussie och jag misstänker att alla som gissat på Collie under året har gått på färgen? Även om teckningen inte känns så väldigt collie. Och även om han är fluffig är han ju en bra bit ifrån colliefluffig. Och framförallt har jag vääldigt svårt att få det här huvudet till särskilt collie-aktigt.
Men söt är han, den millisekund han sitter stilla efter att husse sagt det magiska ordet mat :DVisa bifogad fil 18877

De gissar på en rough collie alltså, inte BC?
Människor är märkliga. :D
 
Bill har misstagits flera gånger som en wachtelhund. Någon har trott att han har varit en flatcoated retriever valp, men de allra flesta tror att han är en blandras och valp. Ingen blandras och ingen valp, utan en jaktcocker på 4 år. Glömde det värsta, gubben som höll i valpkursen sa hela tiden att han var en pudel O_o
BOBO.jpg
 
Senast ändrad:
-Dä ä en boxer va?
Oh ja, en felkonstruerad boxer.
Fast det är ju lättare att hålla med än att säga. -Nej, det är en Cane Corso. För sen tar det en kvart att förklara.

Vi hade visserligen en gång en boxer som såg ut att vara högre bak än fram, men ja, det är aningen skillnad på kroppskonstruktionen. ;) Och storleken, heh.
 
Tja, jag blir ju förvånad om folk faktiskt vet vad jag har för något :p Saluki är fortfarande tillräckligt ovanligt för att folk inte ska känna till rasen.

Det vanligaste är att folk tror greyhound eller afghanhund, så de fattar ju åtminstone vad det är för typ av hund jag har. Sedan tror vissa whippet, men ja, det ser jag också som en helt ok gissning. Ibland låter jag folk tro att det är greyhounds jag har, mest för att jag inte heller orkar ägna en kvart åt att förklara vad en saluki är.

Däremot minns jag fortfarande när en unge såg tant Zala och ropade: "Titta, en dalmatiner!" :rofl:
Hyfsat många tror också att mina hundar är blandraser.

Min snygga dalmatiner :love:
21192802_906809062800808_2042597418888924194_n.jpg
 
Basset fauve de bretagne är rasen.

38875571_1758074020979861_6071087219521617920_n.jpg


Vanligaste gissningen; Tax eller taxblandning O_o

Det där med korta ben och tax alltså. :D

Jag förstår helt och fullt att människor inte känner till raser som Shiba och Basset fauve de bretagne och ungefär hundra andra, men kan man inte Fråga då?

Sedan är det i och för sig lite roligt med gissningarna.
 
Leon togs ofta för en blandras som såg ut som en röd aussie. Veterinären skrev in honom som en pyrénéer.
Han var en Beger des pyrénées à face rase, han på avataren.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Folk har inte börjat gissa på Totoro än, men det kommer nog bara han blir lite större. (Bortsett från flodhäst, men jag är beredd att tro att hen faktiskt är något på spåren med den gissningen...)

Monster var ju den ständiga boxer-grand danoiskorsningen. En minnesvärd karl insisterade till och med på att jag hade fel, han var inte alls en cane corso utan just en korsning med boxer och grand danois. Det visste han för han hade minsann haft en när han var barn. Så det så. :grin::cautious:

40379701_597325537330958_3626431812194009088_o.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp