Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Våra pumi tas ofta för blandraser, ”pudel och vadå?” är vanligaste frågan. Då blir pumiprinsessorna lite stötta:cautious:
Får väl visa en bild på våra ”pudel och vadå...” nä, det är en egen ras, pumi, en ungersk vallhund!
0BF2AFC0-0FC8-4F3D-A6E8-A68E468C1779.jpeg
 
ohman_hekla_140415_405px.jpg

Den svarta mopsen har fått vara fransk bulldogg... många har aldrig sett en svart mops, så det är väl därför... nu har vi även en gul mops och honom kan folk placera.

Chowarna har fått vara en massa olika raser:
karelsk björnhund (de som föreslår det vet ju inte hur en sådan hund ser ut, utan ser bara en bjönlik hund...)
lapphund
shar-pei
chihuahua (här tror jag att folk blandar ihop namnen, då chow chow och chihuahua börjar med samma två bokstäver och sedan har en upprepning i namnet)

Vi hade en mastiff under elva år och hon fick ju vara främst grand danois eller pitbull... På den tiden hade vi en hundflock bestående av mastiffen, några röda korthåriga chow chow och en blå långhårig chow chow. En del människor (som fömodligen lärt sig allt de kan om hundar från Disney...) frågade då om mastiffen (en tik) var pappa till de röda korthåriga chowarna. Den blå långhåriga chowtiken (som var mor och mormor till de röda korthåren) måste ju vara en annan ras...
 
Pudel brukar många gissa när han är nyfriserade men sen tar det stopp
Old English sheepdog var det någon som sa då han var liten (då var han EXTREMT långhårig också)

Men roligaste kommentaren "Är det en dalmatinkorsning?"


Doby vårfin mars-16.jpg


Rätt svar är aussidoodle dvs Australian shepherd och storpudel
 
Apropå folks roliga kommentarer så var jag en dag ute med hunden (harlekin grand danois) då vi mötte en mamma med barnvagn och en liten kille i femårsåldern som cyklade några meter framför henne. Mamman såg min hund och blev alldeles förskräckt och ropar till pojken att han ska stå still så kommer allt gå bra, varpå pojken stannar, vänder sig till mamman och suckar: "Tror du jag är rädd för Pongo, eller..?" :love:
 
Apropå folks roliga kommentarer så var jag en dag ute med hunden (harlekin grand danois) då vi mötte en mamma med barnvagn och en liten kille i femårsåldern som cyklade några meter framför henne. Mamman såg min hund och blev alldeles förskräckt och ropar till pojken att han ska stå still så kommer allt gå bra, varpå pojken stannar, vänder sig till mamman och suckar: "Tror du jag är rädd för Pongo, eller..?" :love:

:laugh::heart
 
Min borzoi fick för det mesta vara afghanhund men förvånansvärt många gissade faktiskt rätt på "rysk vinthund".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
139766344998505300_resized.jpg

Den stora skulle alltså vara pappa till de mindre... Att "den stora" hade riktiga hängtuttar under magen spelade tydligen ingen roll, för är man stor så är man pappa och inte mamma...
Den stora var en mastiff (även kallad engelsk mastiff) och svensk utställningschampion, så hon var rastypisk. Jag tog därför heller inte illa upp när folk ville ha henne till grand danois...

139766344962740800_resized.jpg

De här två måste däremot vara olika raser... och frågan var väl vad den mörka var... Svart kallades hon ofta, trots sin tydligt blå färg. Att folk inte kallar det blått kan jag förstå, men varför inte grå?? Den röda var för övrigt tydligen brun... Hundarna på bilden är ett certvinnande mor- och-dotter-par, där den "svarta" eller alltså blå var mamma till den röda korthåriga. Rasen är chow chow.
 
Det här är tydligen en mops enligt många :crazy: alternativt blandras
Visa bifogad fil 19031
Ja, det måste vara färgen, för i övrigt finns ju ingen likhet alls...
leia_hekla_albus3_180628.jpg
leia_hekla_albus3_180628.jpg
I övrigt så är det faktiskt inte helt ovanligt att folk inte vet hur en mops ser ut... många tror att "golvmopp" och mops är samma sak... alltså, att mops är en sådan där långhårig liten hund som man inte vet vad som är bak och fram på...
 
I övrigt så är det faktiskt inte helt ovanligt att folk inte vet hur en mops ser ut... många tror att "golvmopp" och mops är samma sak... alltså, att mops är en sådan där långhårig liten hund som man inte vet vad som är bak och fram på...

Skriver under på det. Min Shih tzu (kortklippt visserligen) blev kallad Mops i somras av svärmors dåvarande ragg. Vet inte om han skämtade eller inte O_o
 
Pudel brukar många gissa när han är nyfriserade men sen tar det stopp
Old English sheepdog var det någon som sa då han var liten (då var han EXTREMT långhårig också)

Men roligaste kommentaren "Är det en dalmatinkorsning?"


Visa bifogad fil 19073

Rätt svar är aussidoodle dvs Australian shepherd och storpudel

Så söt!
Jag hade gissat på bearded collie :D Hade aldrig kunnat gissa att han hade aussie. shephard i sig!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp