Vilken ras drömmer du om i smyg?

Shiba, sjukt charmiga och underhållande hundar. Men vet ju att jag skulle bli vansinnig av att ha en hund som inte lyder mig. 😅
Malle eller holländare att köra skydds/IGP med. Men skulle nog uppleva dem lite för skarpa, tuffa och stora att ha i vardagen.
 
Jag har ju redan min drömras, så jag tänker bara dela drömutseendet :D
En riktigt mörkbrun aussietik, merle med stoora fläckar gärna i olika nyanser, klar och stark tan med små vita strumpor, en liten stjärna i pannan, fläck på bröstet, samt svanstipp, ticking och blå ögon :love:
 
Irländsk varghund, en stor grå hane :love: Men livslängden... jag skulle inte stå ut :(
Weimarander :love: Skulle jag visserligen kunna ha eftersom jag jagar fågel, men precis som med settrarna (har haft irl. setter) så jagar dom över för stora ytor för mig. Våra marker är inte optimala för det med vägar mm.
 
Oj.. Det här kan bli en lång lista. En Korthårig Viszla är just nu (den omöjliga) drömmen :heart
En annan drömras är Tibetansk Terrier och inom den rasen letar jag faktiskt valp nu :love:
 
Jag tycker (bruks)schäfrar är så himla häftiga och härliga, men efter att ha haft 3 (inte samtidigt :D) så kommer jag nog aldrig skaffa en. De är helt enkelt för stora och krävande. Aussie, boxer, weimaraner är andra hundar jag önskar jag hade intresse och driv nog att skaffa.
 
Whippet 😍 Så charmiga mysproppar med ett uttryck som jag fallit pladask för!

Och weimaraner här också, och bayersk viltspårhund. Sistnämnda inte helt omöjligt då sambon jagar och jag mer än gärna spårar..
 
Weimaraner! Ända sen 90-talet när jag mötte världens trevligaste hundar, både mentalt och utseendemässigt.
När det blev läge för ny ras, visade det sig att uppfödare jag var intresserad av sålde bara till de som aktivt jagar.
Det respekterar jag fullt ut, så det blev en RR istället.
Håller helt med, de är så vackra! Men är ingen aktiv jägare så de får beundras på håll. RR är också en drömras, men maken säger nej :( (pga dåliga erfarenheter).
Sen många år vurmar jag för att ha en Berner sennenhund men de går bort helt pga hälsosituationen hos dem.
 
Kangal, men finns inga och kommer troligen inte att finnas rovdjur här för hundarna att skydda hästarna mot. Men så vackra.
 
Schäfer! Är uppväxt med tre och har haft en pensionär. Dock har samtliga varit nöjda med att bara hänga med och typ chilla i soffan. Inte direkt rastypiskt beteende. Jag är inte tillräckligt intresserad för att kunna ge en schäfer som är mer rastypisk vad den behöver. Älskar dock allt med rasen.

Min förra :heart
Screenshot_20191231-224458.jpg
 
Finns det någon ras som du drömmer om lite så där i smyg? En ras som du förmodligen aldrig kommer skaffa men ändå inte kan låta bli att fantisera om att ha? Rasen kanske inte alls passar i ditt liv men i fantasin är ju allt möjligt 😉

Själv drömmer jag ibland lite om att ha en flatte. Kroppen pallar inte modell större hund och jag har insett hur enkelt det är med mindre hundar. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om en svart flattehane, om jaktträning som jag inte har någon koll på. Om att köra apportering i vardagen, släppa loss på planen osv.
Doberman. Jag kommer aldrig har energin att ha en igen, men satan vilka roliga hundar det är. Jag har även en svag punkt för gråa schäfertikar med lite djävla ammana i sig...
 
Borzoi :heart

Men det får förbli en dröm, det är alldeles för praktiskt med min lilla 2-kilos plutt :)
Samma här! Makalöst vackra hundar 😍😍 Men jag har också småpluttar (2kg, 2,3kg, 3kg och 3,9kg) och trots att de är så många så är det nog fortfarande mer praktiskt än en enorm borzoi. Men min största påminner faktiskt lite om en borzoi i dvärgformat. De som är lockiga utan hals 😅
 
Australian cattledog och beauceron - men kommer nog inte bli någon i mitt liv. Cattledog får plats här, men jag har nog inte ork at aktivera en sådan. Beauceron får inte plats utan att vifta ner allt i fönstren - har haft såna på besök :rofl:
 
En ljus afghanhund :love:
Lite väl stora bara, plus att jag inte är en fantastisk hundtränare och de ska ju kräva lite.. en lagom stor gårdshund hade varit mer rimligt, typ papillon :angel:
 
En silverpudel var en dröm efter att ha sett en otroligt fin bild på en vacker hane men en sån har jag nu 😍

En sån där omöjlig dröm är en (korthårig) svart whippet, saluki eller Galgo espanol - otroligt vackra men jag skulle inte palla att ha en hund som jag inte kunde ha lös utan att hela tiden vara på helspänn. Så det får vara en dröm
 
Jag fick min första hund när jag var 15 år. Jag ville så gärna ha en irländsk setter, men jag insåg väl själv att det var en ras med lite för mycket energi för att passa en tonårig förstahundsägare. Så det blev en engelsk cocker istället.

Sen har jag haft strävhårig foxterrier och dsg - pigga småhundar passar mig perfekt.

Men jag drömmer fortfarande om en snygg röd irländsk setter!
Irländsk setter har alltid funnits hos mig också, men det är tyvärr helt fel hund...har tre aktiva och lättlärda pumi 😍
 
Det har alltid varit samma ras som jag fantiserat om, den ultimata hunden - en (bruks)schäfer! Just nu har jag svårt att se att jag någonsin kommer ha en, jag kan inte ge en schäfer runt tillräckligt stimulerande liv. Men kanske en dag, om man har turen att bli en ruskigt fräsch pensionär med massa tid och mer kunskap och erfarenhet än jag har idag.
 
Afghan
Irländsk varghund
Weimaran
Bullterrier
Irländsk vattenspaniel

Afghanen är nog den som förhoppningsvis hamnar hos en. Skall bara orka med o fixa pälsen :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 235
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp