Vilken ras drömmer du om i smyg?

snorp

Trådstartare
Finns det någon ras som du drömmer om lite så där i smyg? En ras som du förmodligen aldrig kommer skaffa men ändå inte kan låta bli att fantisera om att ha? Rasen kanske inte alls passar i ditt liv men i fantasin är ju allt möjligt 😉

Själv drömmer jag ibland lite om att ha en flatte. Kroppen pallar inte modell större hund och jag har insett hur enkelt det är med mindre hundar. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om en svart flattehane, om jaktträning som jag inte har någon koll på. Om att köra apportering i vardagen, släppa loss på planen osv.
 
Finns det någon ras som du drömmer om lite så där i smyg? En ras som du förmodligen aldrig kommer skaffa men ändå inte kan låta bli att fantisera om att ha? Rasen kanske inte alls passar i ditt liv men i fantasin är ju allt möjligt 😉

Själv drömmer jag ibland lite om att ha en flatte. Kroppen pallar inte modell större hund och jag har insett hur enkelt det är med mindre hundar. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om en svart flattehane, om jaktträning som jag inte har någon koll på. Om att köra apportering i vardagen, släppa loss på planen osv.
Jag har nog faktiskt inte någon drömras alls, jag tycker snarare att alla raser innebär kompromisser. Möjligtvis att jag drömmer om "ett sådant exemplar" av Tervueren som min förra terv var, men han var inte hundra % rastypiskt heller.

I och för sig sneglar jag rätt mycket på olika typer av fågelhundar och skulle gärna ha en, men eftersom jag inte jagar aktivt (än) känns det inte helt rätt att köpa en utpräglad jakthund.
 
Australian shepherd, passade en för några år sen som verkligen var perfekt på alla sätt! Skulle dock skjuta mig själv under valp/unghundstiden och har inte det engagemang som skulle krävas, och de unghundar jag sett/träffat har varit så himla intensiva (huruvida det är genetik eller uppfostran vet jag dock inte). Drömmer också om stoooora hundar som grandis eller newfie men det blir helt enkelt för mycket hund för att vara praktiskt.
 
Riesenschnauzer - kan inte ge den vad den behöver.
Foxterrier - inbillar mig att de inte går att ha i flock. Flera uppfödare har stämt in i den bilden.
Cairnterrier - sambon vägrar.
Strävhårig vorsteh - jagar inte så kan ej ge den vad den behöver. Men den är så vacker :love:
Borzoi - praktiskt svårt. Sambon ogillar.
 
Weimaraner! Ända sen 90-talet när jag mötte världens trevligaste hundar, både mentalt och utseendemässigt.
När det blev läge för ny ras, visade det sig att uppfödare jag var intresserad av sålde bara till de som aktivt jagar.
Det respekterar jag fullt ut, så det blev en RR istället.
 
En Reisensnauser (stavning???) eller en bruksschäfer.

Har inte tid eller plats för hund, och skaffar jag mig någon gång en så inser jag mina begränsningar och kommer satsa på en mindre krävande (och mer nybörjarvänlig) ras.
 
Korthårig collie, gärna blue merle. Drömmer om en brukshund som kan ersätta hästeriet. Men har insett att jag brinner inte för hundträning på samma vis som jag gjort för häst.
Hade dock gärna haft en hund med lite driv för att följa med ut och jogga (har gett upp med att bogsera runt min) samt kunna köra lite drag. Men realistiskt med hänvisning till min orkesbrist är nog min heeler tillräcklig, inte så jättemkt driv men svårt också att veta vad som är sjukdom/kortison eller hon själv :( Det funkar iaf med corona och livskris att slippa gå så mkt kurser. Har ingen ork och inspiration.
 
Alaskan malamute, de är så jäkla vackra.
Men så inte passande till vår livsstil (gård med mycket djur 😅) eller vad jag vill göra med hunden.

Men så fina 😍
1608657038234.jpeg
 
Jag fick min första hund när jag var 15 år. Jag ville så gärna ha en irländsk setter, men jag insåg väl själv att det var en ras med lite för mycket energi för att passa en tonårig förstahundsägare. Så det blev en engelsk cocker istället.

Sen har jag haft strävhårig foxterrier och dsg - pigga småhundar passar mig perfekt.

Men jag drömmer fortfarande om en snygg röd irländsk setter!
 
Siberian Husky, vackra och vänliga, men mina och rasens intressen är olika. Boxer, ljuvliga men har för stora hälsoproblem. Vorsteh, både strävhår och korthår, snygga och effektiva men jag är inte intresserad av jakt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp