Vilken ras drömmer du om i smyg?

@mamman & @Nota som briardägare undrar jag förstås varför ni drömmer i smyg och varför ni inte har förverkligat drömmen? 😊

Även jag drömmer i smyg om borzoi och irländsk varghund för de är ju så vackra. 😍 Men borzoi går bort för att jag behöver en gårdshund som kan tuffa runt lös och inte är intresserad av att jaga och varghunden väljer jag bort av samma anledningar som redan har nämnts i tråden.
Ja .. jag vet inte .... kanske något med storleken och pälsen :confused: (Och när man arbetar heltid med långa resor så funkar det inte alls med hund)
 
Jag tycker att whippets och silken windhounds är så vackra men de är inte vad jag vill ha i en hund. Kanske någon gång när jag inte vill ha en hund att träna med. Annars är jag så nöjd med tollare att jag inte riktigt vill ha något annat.
Whippets är ju inte omöjliga att träna med, min valps mamma tävlar rallylydnad mästarklass och hennes bror blev rallylydnadschampion i höstas. Men visst, vill man köra bruks eller lydnad på högre nivå är de väl inte direkt rätt ras. ;)
 
Dobermann och weimaraner. Så otroligt vackra, explosiva, häftiga djur! Men jag jagar inte och skulle bli tokig på en brukshund som hade så mycket spring och så lite (jämfört med vallhundar) will to please som dobber. Så nej, kommer aldrig hända. Men åh, alltså, om bara om vore. :love:
 
Dobermann och weimaraner. Så otroligt vackra, explosiva, häftiga djur! Men jag jagar inte och skulle bli tokig på en brukshund som hade så mycket spring och så lite (jämfört med vallhundar) will to please som dobber. Så nej, kommer aldrig hända. Men åh, alltså, om bara om vore. :love:
Beroende på linjer är det inte så mkt spring i dem. Eller alltså, de gillar att springa såklart - men jag har aldrig haft några direkta problem med det i träning. Inget som man har haft svårt att arbeta bort liksom.

Och du borde prova en dobbis! 😁 Du kan få testa att träna med ammo om du kommer till Skåne ;)
 
Beroende på linjer är det inte så mkt spring i dem. Eller alltså, de gillar att springa såklart - men jag har aldrig haft några direkta problem med det i träning. Inget som man har haft svårt att arbeta bort liksom.

Och du borde prova en dobbis! 😁 Du kan få testa att träna med ammo om du kommer till Skåne ;)

Mjo, men jämfört med hundar som aussie, schäfer, kelpie osv är det väl rätt mycket mer egna idéer? Jag tänker nästan lite boxer när jag träffar en del dobbers, de är ju allvarligare men har det där "äääh, jag hittar på nåt själv, f'uck y*u!" Det gäller säkert inte alla linjer, men ja... och sen är det hälsan.... :( men jag är galet förtjust i dem och har alltid varit.

Och tack för erbjudandet, Ammo verkar vara en himla trevlig grabb :heart jag har träffat en del av din uppfödares hundar när jag figgat på hennes MH-bana för några år sen, och de är ruskigt fina!
 
Mjo, men jämfört med hundar som aussie, schäfer, kelpie osv är det väl rätt mycket mer egna idéer? Jag tänker nästan lite boxer när jag träffar en del dobbers, de är ju allvarligare men har det där "äääh, jag hittar på nåt själv, f'uck y*u!" Det gäller säkert inte alla linjer, men ja... och sen är det hälsan.... :( men jag är galet förtjust i dem och har alltid varit.

Och tack för erbjudandet, Ammo verkar vara en himla trevlig grabb :heart jag har träffat en del av din uppfödares hundar när jag figgat på hennes MH-bana för några år sen, och de är ruskigt fina!
Ja och nej.
Jag tränar ju mycket med schäfrar (eller har gjort) och tycker väl inte att de är svårare att få med sig faktiskt, även om de kanske inte är lika mycket att man säger "hoppa" och de svarar "hur högt?". Jag upplever väl mer att de egna idéerna kommer när man är tråkig eller i paus sas inte i själva arbetet. Har fått arbeta mer med att han ska komma tillbaka med saker istället för att springa runt med dem, men har i gengäld inte haft problem med ägande som jag tycker flera schäferpolare haft problem med.
Sen löser de gärna saker med fart såklart, men mycket av det där snacket om dobermann och ärevarv är trams - det är mest om man låter dem göra det som de pysslar med det sas.

Aha! Kul att du figgat där! Ja, hon är väl en av få här som i princip bara avlar på brukslinjer, så min nästa kommer komma därifrån med.
 
Jag köpte min drömras så jag har den redan, men det är kul att se alla andras 😁
Jag med! Och sedan efter en hel drös med år tänkte jag att man kan väl vidga vyerna och letade hund av andra raser, fick en rottweilervalp och insåg hur perfekt hon var. Tyvärr dog hon och efter nästan ett år köpte jag en unghund, en siberian huskyomplacering. Han har absolut inte varit några problem och jag älskar honom djupt, men så fort jag ser en dobermann hugger det till i hjärtat och hela jag stannar upp. Det ÄR något med dobermann, något visst, något speciellt och gudars skymning, vad jag hoppas att jag en dag i mitt liv kan köpa en dobermann igen. Jag faller alltid tillbaka på dobermann, hur jag än försöker tänka att det finns andra raser också. Märkligt det där!
 
Har faktiskt aldrig tilltalats av dobermann, trots att de ju BORDE passa in på vad jag gillar. :confused:

Men nej, jag håller mig till mina beauceroner, de har inte mer päls än att jag tycker det är helt okej. :love:
Det är för att du inte kom och kollade på Ammo när vi var hos dig, då hade du varit SÅLD. Säger vi :angel: 😂

Båssarna verkar trevliga, men det är ju det där med pälsen alltså..
Men är lite svag för Indigo, gillar ju hans färg!
 
Varför drömmer du just om cavapoo istället för cocker eller pudel?
En "vanlig" cocker har en del hälsoproblem och tycker de är lite för stora. Jaktcockrar upplever jag som friskare, men jag jagar inte. Har varit inne på pudel tidigare och har inte helt släppt det kanske, men många mellanpudlar som jag träffat är så himla ängsliga.

Cavalier har också en hel del hälsoproblem och tilltalas inte så mycket av utseendet på de renrasiga, om man nu ska kolla på de specifika raserna som är i cavapoon :)
 
En "vanlig" cocker har en del hälsoproblem och tycker de är lite för stora. Jaktcockrar upplever jag som friskare, men jag jagar inte. Har varit inne på pudel tidigare och har inte helt släppt det kanske, men många mellanpudlar som jag träffat är så himla ängsliga.

Cavalier har också en hel del hälsoproblem och tilltalas inte så mycket av utseendet på de renrasiga, om man nu ska kolla på de specifika raserna som är i cavapoon :)

Vill ju inte att detta blir en lång tråd om blandrasavel nu.... Men jag fascineras alltid av att folk tror att om originalen inte tilltalar en så kommer en blandning av två original som ej tilltalar en att göra det? Hur går det ihop? Två halvdåliga blir ju knappast ett bra.... Tänker då främst på hälsoaspekten.
 
En "vanlig" cocker har en del hälsoproblem och tycker de är lite för stora. Jaktcockrar upplever jag som friskare, men jag jagar inte. Har varit inne på pudel tidigare och har inte helt släppt det kanske, men många mellanpudlar som jag träffat är så himla ängsliga.

Cavalier har också en hel del hälsoproblem och tilltalas inte så mycket av utseendet på de renrasiga, om man nu ska kolla på de specifika raserna som är i cavapoon :)

Vad händer då om du korsar två raser med hälsoproblem? :)

Lägg där till att individer som används till blandrasavel i princip aldrig är hälsotestade.
 
En "vanlig" cocker har en del hälsoproblem och tycker de är lite för stora. Jaktcockrar upplever jag som friskare, men jag jagar inte. Har varit inne på pudel tidigare och har inte helt släppt det kanske, men många mellanpudlar som jag träffat är så himla ängsliga.

Cavalier har också en hel del hälsoproblem och tilltalas inte så mycket av utseendet på de renrasiga, om man nu ska kolla på de specifika raserna som är i cavapoon :)
Tror du har betydligt större chans att hitta en hund du trivs med i 15 år om du hittar rätt uppfödare av pudel istället. :)

Någon som har koll på sina linjer, gör MH, behåller kontakten med valpköparna för att utvärdera resultatet osv.

Visst kan cavapoo vara söta, men hittar du en blandrasuppfödare som ens hälsotestat EN generation hör det nog till undantagen.
 
Jag drömde alltid om Saluki tills jag började läsa inlägg av @Red_Chili :angel: :laugh:

Nu drömmer jag vidare om en en gul labradortik en dag men månfa hundar har funnits på listan, mest utseende mässiga meriter haha

Schäfer
Whippet
Corgi
Nakenhund (igen)
Pudel
Jack russel
Cattledog
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp