Vilken ras drömmer du om i smyg?

Jag drömde alltid om Saluki tills jag började läsa inlägg av @Red_Chili :angel: :laugh:

Nu drömmer jag vidare om en en gul labradortik en dag men månfa hundar har funnits på listan, mest utseende mässiga meriter haha

Schäfer
Whippet
Corgi
Nakenhund (igen)
Pudel
Jack russel
Cattledog
Hahaha! och ändå har du med whippet på listan? :D Du får se till att träffa mina damer någon gång, så kanske du precis som mig vill ha en (eller två...) trots att det rent teoretiskt finns raser som passar bättre :angel:
 
Rottweiler, för att de är stora, starka och vackra. Men jag orkar inte lägga ner all den tid som skulle krävas för att uppfostra en sån.

Så istället drömmer jag om en Berner Sennen. Också stora, starka och vackra, fast på ett annat vis. Och med en mycket "snällare" personlighet. Mindre risk att det blir fel. Men så är det ju det där med sjukdomarna och deras korta liv.

Så jag börjar ju snegla lite på min Labrador. Hur skulle det bli om man fick henne betäckt med en Berner Sennen? Två stora och "snälla" hundraser. Skulle de valparna bli friskare? Skall fundera vidare på det till Fiona är vuxen.
 
Rottweiler, för att de är stora, starka och vackra. Men jag orkar inte lägga ner all den tid som skulle krävas för att uppfostra en sån.

Så istället drömmer jag om en Berner Sennen. Också stora, starka och vackra, fast på ett annat vis. Och med en mycket "snällare" personlighet. Mindre risk att det blir fel. Men så är det ju det där med sjukdomarna och deras korta liv.

Så jag börjar ju snegla lite på min Labrador. Hur skulle det bli om man fick henne betäckt med en Berner Sennen? Två stora och "snälla" hundraser. Skulle de valparna bli friskare? Skall fundera vidare på det till Fiona är vuxen.

Vad är det för fel på labradoren som hon är?
 
Vad är det för fel på labradoren som hon är?
Inget, men två hundar är bättre än en :D Sedan funderar jag på att så småningom ha en mindre cykelkärra till hunden att dra när vi är ute på vandring. Fast jag antar att en Labrador klarar det ganska bra även om det inte direkt är någon utpräglad draghund.
 
Inget, men två hundar är bättre än en :D Sedan funderar jag på att så småningom ha en mindre cykelkärra till hunden att dra när vi är ute på vandring. Fast jag antar att en Labrador klarar det ganska bra även om det inte direkt är någon utpräglad draghund.
Då kan du ju skaffa en till labrador eller göra efterforskningar och satsa på en så sund berner som möjligt. ;) Att avla på sjuka hundar ger sällan en frisk avkomma, och en sund berner går nog inte till blandisavel.
Klart en labbe kan dra en anpassad vagn!
 
Jag åkte Ålandsfärja med min stora brukshundshanne för en tid sedan. Samma sak där. Jag minns busen som klev fram och ville ta min hunds koppel för han var ju "minsann van att hantera Pitbulls!" Eh ... jaha????? Han fick naturligtvis inte ens komma i närheten.
Ja, Rottweilern var idiomagneten nummer 1. Jag höll på att bli galen på den tiden jag åkte mycket kollektivtrafik, det var alltid något djeffla pucko som skulle prata.
 
Rottweiler, för att de är stora, starka och vackra. Men jag orkar inte lägga ner all den tid som skulle krävas för att uppfostra en sån.

Så istället drömmer jag om en Berner Sennen. Också stora, starka och vackra, fast på ett annat vis. Och med en mycket "snällare" personlighet. Mindre risk att det blir fel. Men så är det ju det där med sjukdomarna och deras korta liv.

Så jag börjar ju snegla lite på min Labrador. Hur skulle det bli om man fick henne betäckt med en Berner Sennen? Två stora och "snälla" hundraser. Skulle de valparna bli friskare? Skall fundera vidare på det till Fiona är vuxen.

Ingenting kan bli friskare med Berner Senner. En väldigt sjuk ras och sånt nedärvs. Dessutom har både labrador och BS problem med leder och Epilepsi.
Med tanke på hur Rottweiler avlats de sista årtiondet så hade jag isf sattsat på en ren rottis för de är tyvärr över lag slöa familjehundar utan specielt mycket driv och skärpa. Tyvärr. Tom labbarna har mer krut och kräver mer än rottisar generelt. Då går det iaf att genom renrasaveln hitta en frisk rottis.
 
Inte aktuellt med hund förräns om något år, mini måste nog bli lite äldre först, så just nu drömmer jag om rätt många raser 🤗

Det som är det allra viktigaste när/om vi skaffar hund är att den måste vara liten då vi har mkt bilsemesterar.

Med det sagt, är uppvuxen med schäfer så har ett speciellt gott öga till dom. Älskar deras lugna varma ögon, gosiga päls, storleken och långa fina mjuka öron och nosar 😍

finns ju så mkt trevliga hundar, om man går på utseende så nästan lättare att skriva vad jag inte drömmer om 🙈 men alla jaktraser, stora raser och sådana med mkt skall går bort.

Vi har mops och liten pudel i släkten, hade kunnat tänka mig båda raserna men mops går nog ändå bort pga hälsan. Så skaffar vi nån gång hund lutar det väldigt åt en liten pudel, men buke har fått mig att snegla lite på papillon och kanske även phalene nu. Dock osäker på hur mkt pälsvård en sån behöver? En pudel tänkte jag man bara kan trimma kort ^^
 
Inte aktuellt med hund förräns om något år, mini måste nog bli lite äldre först, så just nu drömmer jag om rätt många raser 🤗

Det som är det allra viktigaste när/om vi skaffar hund är att den måste vara liten då vi har mkt bilsemesterar.

Med det sagt, är uppvuxen med schäfer så har ett speciellt gott öga till dom. Älskar deras lugna varma ögon, gosiga päls, storleken och långa fina mjuka öron och nosar 😍

finns ju så mkt trevliga hundar, om man går på utseende så nästan lättare att skriva vad jag inte drömmer om 🙈 men alla jaktraser, stora raser och sådana med mkt skall går bort.

Vi har mops och liten pudel i släkten, hade kunnat tänka mig båda raserna men mops går nog ändå bort pga hälsan. Så skaffar vi nån gång hund lutar det väldigt åt en liten pudel, men buke har fått mig att snegla lite på papillon och kanske även phalene nu. Dock osäker på hur mkt pälsvård en sån behöver? En pudel tänkte jag man bara kan trimma kort ^^
Man får gå bara på utseende i den här tråden, det är ju lite av poängen med att drömma i smyg! :D
 
Man får gå bara på utseende i den här tråden, det är ju lite av poängen med att drömma i smyg! :D

Haha, jaa! Men blev typ helt nollställd och visste inte vad jag skulle skriva 😅 vill ha allt, pointer, spetsar, husky, Dobermann, dalmatiner, strävhårig tax lr ja alla typer av tax, cairn terrier, aussie, Jack Russel, stora, små, strävhåriga, ulliga, gulliga, tuffa...uhm ja... allt tack 🙈🥳

Men schäfer står nog ändå högst upp på den där drömlistan 😍✨
 
Rottweiler, för att de är stora, starka och vackra. Men jag orkar inte lägga ner all den tid som skulle krävas för att uppfostra en sån.

Så istället drömmer jag om en Berner Sennen. Också stora, starka och vackra, fast på ett annat vis. Och med en mycket "snällare" personlighet. Mindre risk att det blir fel. Men så är det ju det där med sjukdomarna och deras korta liv.

Så jag börjar ju snegla lite på min Labrador. Hur skulle det bli om man fick henne betäckt med en Berner Sennen? Två stora och "snälla" hundraser. Skulle de valparna bli friskare? Skall fundera vidare på det till Fiona är vuxen.
Ja eller så blir de lika små som en labrador och lika sjuka som en Berner sennen :) Ingen vet. Är det värt att chansa?
 
Helt ärligt lever jag redan med min drömras, min Saluki nr. 2 :love:

När jag var yngre drömde jag alltid om en Dobermann. Men det är en alldeles för krävande hund för min del, även om det hade varit roligare att ha en "enklare" hund att träna än vad jag har idag. Skulle jag vara mer intresserad av träning än fysisk aktivitet hade jag fortfarande gärna haft en, alt. en Terv eller Korthårig Collie.

Mer realistiskt drömmer jag om en Silken Windhound. Drömmar finns även om Podenco Ibicenco samt Podenco Canario.
 
Mer realistiskt drömmer jag om en Silken Windhound. Drömmar finns även om Podenco Ibicenco samt Podenco Canario.

Jag har förut varit intresserad av whippet , tills jag av en slump insåg att silken fanns :heart :love: Sen har det gått många år och jag tänkte att jag är en typisk vallhundsmänniska. Jag vill ha en hund som vill vara med mig.
Sen kom den här tråden på tal och gud, jag kan inte sluta tänka på silken :nailbiting::angel:

Må hända att det är och förblir en dröm. Det är ju rätt stor skillnad på vinthund och vallhund. Har en heeler nu.
 
Vi har mops och liten pudel i släkten, hade kunnat tänka mig båda raserna men mops går nog ändå bort pga hälsan. Så skaffar vi nån gång hund lutar det väldigt åt en liten pudel, men buke har fått mig att snegla lite på papillon och kanske även phalene nu. Dock osäker på hur mkt pälsvård en sån behöver? En pudel tänkte jag man bara kan trimma kort ^^
Båda raserna ska vara helt utan underull. Det gör pälsen lättskött. De ska inte heller klippas eller trimmas.

Min papp är året nu och i pälsbyte. Det byter tydligen till vuxenpäls i den åldern. Så pälsen mår bra av att kammas igenom nån gång per vecka. I övrigt klarar den sig utan att bli tovig.

Att tänka på är dock att det inte är soffpotatisar utan väldigt aktiva hundar. Jag är 1-2 timmar i skogen varje dag med lite lydnad och godissök. Det räcker inte på långa vägar. Vi är inbokade på nybörjarkurs i nosework för att få en grej till att sysselsätta den lilla hjärnan med
 
Skulle jag leva ett liv där jag hade högt staket och lite besökare skulle jag inte tveka på att skaffa mig en Azawakh som sällskapshund. Älskar deras egensinnighet och hur speciella de är - och såklart även utseendet. Men det är också deras otroligt speciella och vilda mentalitet som gör att jag inte kan ha dem nu. Alldeles för knepiga hundar för att passa in när man bor centralt i Stockholm.
 
Jag har mina två drömraser idag: chow chow och mops.

Det vore kul att prova på engelsk bulldogg någon gång.

Raser som jag verkligen gillar utseendemässigt, men aldrig kommer att skaffa (och därmed heller inte drömmer om att skaffa) är en riktigt fin alaskan malamute, en riktigt fin gråhund, en riktigt fin storpudel i utställningsklippning.

Jag uppskattar faktiskt alla hundraser när de är välbyggda, exteriört utmärkta och har utstrålning.
 
Skulle bland annat vilja ha schäfer till sv skydd och Scandinavian hounds till barmaksdrag.

Tyvärr är min kropp så pass skadad och skör att jag skulle bli sängliggandes i dagar efter varje träningspass så det kommer troligtvis fortsätta att bara vara en dröm. Om jag inte råkar bli bättre och kroppen tillslut skulle orka med.
 
Jag har kommit på en ras som jag är väldigt förtjust i lite i smyg: westie!
De gånger jag träffat westies så har jag blivit så fånigt glad :p Har träffat tre lite mer ordentligt. En äldre hane, en mycket ung hane och en vuxen tik. Alla tre var glada, framåt, älskade uppmärksamhet men hade samtidigt bestämda åsikter om saker och ting, och så jäkla söta :love: Jag vet ju inget om dem egentligen, men de verkar vara tveklöst lätta att tycka om iaf.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 049
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp