Vilken ras drömmer du om i smyg?

Jag har kommit på en ras som jag är väldigt förtjust i lite i smyg: westie!
De gånger jag träffat westies så har jag blivit så fånigt glad :p Har träffat tre lite mer ordentligt. En äldre hane, en mycket ung hane och en vuxen tik. Alla tre var glada, framåt, älskade uppmärksamhet men hade samtidigt bestämda åsikter om saker och ting, och så jäkla söta :love: Jag vet ju inget om dem egentligen, men de verkar vara tveklöst lätta att tycka om iaf.
Mina svärisar har haft rasen sen 90-talets början och har precis fått hem en liten valp. Westien är verkligen söt och charmig men make no mistake - det är en terrier och den har ett ganska typiskt terrierlynne måste jag säga. Intensiv och envis. Sen är det kanske inte terrier i kvadrat som foxen eller welshen.

Tyvärr dras rasen ff med hälsoproblem som allergi även om jag förstår att det blivit avsevärt mycket bättre. Kusinen cairnterrier är ett hälsomässigt bättre val. I huvudsak finns ingen större skillnad mellan lynnet mellan westie och cairnterrier men hälsoläget är betydligt bättre hos cairn (som är en frisk ras).
 
Finns det någon ras som du drömmer om lite så där i smyg? En ras som du förmodligen aldrig kommer skaffa men ändå inte kan låta bli att fantisera om att ha? Rasen kanske inte alls passar i ditt liv men i fantasin är ju allt möjligt 😉

Själv drömmer jag ibland lite om att ha en flatte. Kroppen pallar inte modell större hund och jag har insett hur enkelt det är med mindre hundar. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om en svart flattehane, om jaktträning som jag inte har någon koll på. Om att köra apportering i vardagen, släppa loss på planen osv.
Vi har haft två labbar (1kvar) och har 1 Breton men jag har ALLTID älskat Salukis :love: Har varit min dröm sedan barnsben. Nån gång ska jag ha en:up:
Nummer två på listan av ”nån gång i livet hundar” är nog Basenji och sen Hamilton stövare.
Men i nuläget är det Breton som gäller och är mest realistiskt, det är en ras som passar våra fritidsintressen och är en helt fantastisk ras:love::heart
 
Min är Border collie :love: :love:.
Är uppväxt med en Border collie/Working Kelpie från det att jag var 6 till 15 år och hon öppnade verkligen mina ögon för hundträning och vallning.

Men sen efter det så har jag blivit lite skrämd över hur mycket som förväntas av ägarna till respektive ras och att man helst ska ha egna får.
Men en dröm är att ha en Border collie att valla med och träna olika hundsporter :heart.
 
Mina svärisar har haft rasen sen 90-talets början och har precis fått hem en liten valp. Westien är verkligen söt och charmig men make no mistake - det är en terrier och den har ett ganska typiskt terrierlynne måste jag säga. Intensiv och envis. Sen är det kanske inte terrier i kvadrat som foxen eller welshen.

Tyvärr dras rasen ff med hälsoproblem som allergi även om jag förstår att det blivit avsevärt mycket bättre. Kusinen cairnterrier är ett hälsomässigt bättre val. I huvudsak finns ingen större skillnad mellan lynnet mellan westie och cairnterrier men hälsoläget är betydligt bättre hos cairn (som är en frisk ras).
Trist att de dras med hälsoproblem :/ Vad gäller terrierlynnet är det troligen det jag gillar med dem, har insett att jag mestadels gillar mina vinthundar eller just terriers... Det där med "Will to please" är visst inte min grej :angel:
 
Jag har ingen ras som jag går och drömmer om, men visst finns det några som tilltalar mig som jag aldrig någonsin kommer att skaffa. Jag tycker mycket om vissa terrier utseendemässigt, framför allt strävhårig foxterrier och kerry blue. Men jag tror inte jag är någon terrier-människa så det lär aldrig bli någon terrier. Jag tycker också mycket om vinthundar och bodde i många år tillsammans med borzoier. Saluki och sloughi gillar jag mycket, men det lär inte heller bli några sådana.

Däremot tror jag faktiskt att det är möjligt att det blir en whippet någon gång i framtiden. Den storleken passar mitt nuvarande liv bättre. Och jag hoppas att det kommer att bli en jaktcocker. Efter 23 år med vanlig cocker till sommaren kan det kanske vara dags att även testa den andra varianten.

Eftersom min nuvarande cocker bara är fem månader bör (notera att jag inte skriver "ska" :angel:) ytterligare hundinköp vänta. För ett år sedan var jag bestämd på att inte ha någon mer hund före pensionen när min dåvarande gick bort, vilket hon gjorde i mars. Men det var då det.

Kom på att jag faktiskt skulle kunna tänka mig en field spaniel också.
 
Trist att de dras med hälsoproblem :/ Vad gäller terrierlynnet är det troligen det jag gillar med dem, har insett att jag mestadels gillar mina vinthundar eller just terriers... Det där med "Will to please" är visst inte min grej :angel:
om du får pälsvårdssug är tibbeterrier ett hett tips i så fall!
 
Här blir det ingen hund alls- men en dobermann skulle vara drömmen, och har alltid varit sedan en bodde hos oss en tid när jag var tonåring(hmpf 35år ssdan).
Nu har jag sådan tur att grannen har en som jag kan låna ofta- en fantastisk dobi. De hade en tidigare(dog tyvärr av DCM vid knappa 5års ålder) som var jättetrevlig, men den här “nya” (han är 2 1/2år) är riktigt bra. En charmig kanadensare!

Vinthundar har inte varit min grej riktigt men nu en god vän tagit en omplacering- en ettårig Galgo och jag är helt kär❤️

Så dobermann eller Galgo!
 
Finns det någon ras som du drömmer om lite så där i smyg? En ras som du förmodligen aldrig kommer skaffa men ändå inte kan låta bli att fantisera om att ha? Rasen kanske inte alls passar i ditt liv men i fantasin är ju allt möjligt 😉

Själv drömmer jag ibland lite om att ha en flatte. Kroppen pallar inte modell större hund och jag har insett hur enkelt det är med mindre hundar. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om en svart flattehane, om jaktträning som jag inte har någon koll på. Om att köra apportering i vardagen, släppa loss på planen osv.
 
Jag drömmer om en dvärglabrarussel. Den ska se ut precis som ett mellanting av labrador och jack russell och vara så där labradorlarvigt gullig i temperamentet men med extra terrierkrydda och hitta på en massa skojiga saker, men ha lagom vallhundsinstinkt så att den aldrig rymmer. Den ska vara liten och kunna åka i kabinen när vi flyger och ha blank len päls som man knappt märker när den fäller.
 
En gul jaktlabbe. Men jag har verkligen inte tid eller intresse nog just nu. Kanske när jag får mer fritid igen. Om det inte blir kelpie igen.

En bruksschäfer med klassisk teckning. Tydliga svarta fält och djup rödbrun färg. Men igen, tidsbrist. Och sen gillar jag inte hundar som har för mycket ljud för sig.
 
Jag drömmer om en dvärglabrarussel. Den ska se ut precis som ett mellanting av labrador och jack russell och vara så där labradorlarvigt gullig i temperamentet men med extra terrierkrydda och hitta på en massa skojiga saker, men ha lagom vallhundsinstinkt så att den aldrig rymmer. Den ska vara liten och kunna åka i kabinen när vi flyger och ha blank len päls som man knappt märker när den fäller.
PS antar att det är Blocket som gäller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 046
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp