Vilken ras? Hur är boxer och frallor?

Fibusen

Trådstartare
Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig boxer nästa gång (det kommer dock dröja länge!!!!) jag inte alls lika mycket.... :crazy: Visst,jättefina och trevliga hundar,men dom verkar kräva väldigt mycket aktivering!?

Vi söker en familjehund först och främst,träna lite lydnad,ev agility,en hund som orkar låååånga promenader,men som inte dör av tristess och tuggar sönder hela möblemanget om det bli några korta promenader en period. Gärna någon som vill dra pulka på vintern och skrinda på sommaren med sonen i. Ett plus vore om den gick att ha med sig i stallet/på ridturerna,lös då såklart,utan att den ska valla/dra efter vilt.

Pälsvård är inget vi vill syssla med allt för mycket,en snabb genomborstning på sin höjd ett par ggr i vecka max.

Hunden måste vara barnkär då vi har småbarn, vi vill ha en hund med humor,som lever upp dagen liksom, hunden ska kunna gå att ha tillsammans med andra hundar,och kunna njuta av det. (Gammelman accepterade andra hundar,men tyckte aldrig det var roligt direkt,kunde leka en kort stund,sen ville han vara ifred) Vi bor i hus och gården har staket så det blir mycket lek och bus ute på gården om hunden själv vill.

Storleken kvittar.

Boxer,bör vi utesluta det då vi (antagligen) aldrig kommer träna "seriöst" flera dagar i veckan inom olika grenar så som bruks,spår,skydd osv? Jag vet inte hur mycket dom behöver för att må bra,vissa säger at dom är en familjehund som nöjer sig med "vanlig" aktivering,medans andra påstår att dom kräver huuuuur mycket som helst. Just nu sitter maken och visar alla påståenden som säger att dom nöjer sig med vanligt hundliv,och jag gör tvärt om,skulle vilja ha lite mer fakta om det,gärna från någon som själv levt med boxer!

Jag är mer sugen på en Fransk bulldog då jag tror att det skulle passa oss,men sambon tycker dom verkar så tråkiga...

Jag skulle även kunna tänka mig något jättestort,tex New foundland,men det kanske inte är så bra hund när man har småbarn?
 
Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig boxer nästa gång (det kommer dock dröja länge!!!!) jag inte alls lika mycket.... :crazy: Visst,jättefina och trevliga hundar,men dom verkar kräva väldigt mycket aktivering!?

Vi söker en familjehund först och främst,träna lite lydnad,ev agility,en hund som orkar låååånga promenader,men som inte dör av tristess och tuggar sönder hela möblemanget om det bli några korta promenader en period. Gärna någon som vill dra pulka på vintern och skrinda på sommaren med sonen i. Ett plus vore om den gick att ha med sig i stallet/på ridturerna,lös då såklart,utan att den ska valla/dra efter vilt.

Pälsvård är inget vi vill syssla med allt för mycket,en snabb genomborstning på sin höjd ett par ggr i vecka max.

Hunden måste vara barnkär då vi har småbarn, vi vill ha en hund med humor,som lever upp dagen liksom, hunden ska kunna gå att ha tillsammans med andra hundar,och kunna njuta av det. (Gammelman accepterade andra hundar,men tyckte aldrig det var roligt direkt,kunde leka en kort stund,sen ville han vara ifred) Vi bor i hus och gården har staket så det blir mycket lek och bus ute på gården om hunden själv vill.

Storleken kvittar.

Boxer,bör vi utesluta det då vi (antagligen) aldrig kommer träna "seriöst" flera dagar i veckan inom olika grenar så som bruks,spår,skydd osv? Jag vet inte hur mycket dom behöver för att må bra,vissa säger at dom är en familjehund som nöjer sig med "vanlig" aktivering,medans andra påstår att dom kräver huuuuur mycket som helst. Just nu sitter maken och visar alla påståenden som säger att dom nöjer sig med vanligt hundliv,och jag gör tvärt om,skulle vilja ha lite mer fakta om det,gärna från någon som själv levt med boxer!

Jag är mer sugen på en Fransk bulldog då jag tror att det skulle passa oss,men sambon tycker dom verkar så tråkiga...

Jag skulle även kunna tänka mig något jättestort,tex New foundland,men det kanske inte är så bra hund när man har småbarn?

Nja, en boxer är nog svår att tillfredställa med er vardag. Kolla i så fall på en vuxen omplacering så att ni vet vad ni får på ett annat sätt än med en valp.

Frallor tycker jag är väldigt charmiga och roliga, samtidigt som jag aldrig någonsin skulle köpa en eftersom jag tycker att rasen och aveln är för sjuk.

Jag tycker att du kan kolla på en staffe, staffordshire bullterrier. Trevliga och nöjda hundar som gillar att träna lagom mycket och passar till typ allt. Barnkära och härliga :)
 
Om hunden ska dra pulka och skrinda så är ju fralla helt fel, både storlek och de har även problem med andningen.

Leonberger kanske?
 
Min svärmor har två frallor. Den ena är liten och kompakt, hatar att gå på promenader och blir trött snabbt pga svårt med andningen. Den andra är av sportig typ, hoppar och studsar för jämnan, älskar när det händer saker osv. Båda är roliga och charmiga på sitt sätt men det är ingen hund för mig :) Båda älskar allt och alla förutom den ena som hatar andra hundar :D Frallan de hade innan togs bort för några månader sedan pga medfött hjärtfel, han blev tyvärr bara 1,5-2år gammal (inte säker på åldern där). Lydnaden överlag har jag ingen direkt koll på. Den ena drar efter vilt/katter/osv medan den andra är okej om man har lite koll. För mig känns dom som rätt korkade hundar :o (Får man säga så?)

Tror som andra det finns raser som passar er bättre!
 
Min boxer har aldrig haft några enorma aktiveringsbehov. Hon är jätte nöjd med sina dagliga promenader och slappar gärna i soffan om hon får det.

Men visst tycker hon det är kul att hitta på saker som spår, agility osv, men inget hon kräver varje dag.

Kanske har jag bara haft "tur" eller vad man ska säga men min boxer kräver mycket mindre en min jaktgolden som klättrar på väggarna om hon inte får arbeta varje dag, medans Buffa kan slappa i soffan hela dagen om hon får det.

Så utifrån min erfarenhet av boxer, dvs, den jag äger nu, så kan de visst vara jätte nöjda med "bara" promenade och lite allmänlydnad. Och att dra pulka är de kanon för, för vrålstarka är de. :)

Jag tycker boxer är en jätte trevlig och härlig familjehund, för de älskar verkligen sin familj och barn i synnerhet. De är otroligt kloka och förstående hundar, som absolut kräver lite uppfostran, för de är som valpar hela livet ;) men de är fantastiska hundar.
 
Nja, en boxer är nog svår att tillfredställa med er vardag. Kolla i så fall på en vuxen omplacering så att ni vet vad ni får på ett annat sätt än med en valp.

Frallor tycker jag är väldigt charmiga och roliga, samtidigt som jag aldrig någonsin skulle köpa en eftersom jag tycker att rasen och aveln är för sjuk.

Jag tycker att du kan kolla på en staffe, staffordshire bullterrier. Trevliga och nöjda hundar som gillar att träna lagom mycket och passar till typ allt. Barnkära och härliga :)

Vi har en staffe nu kvar,men känner att han är nästan lite för....Tråkig. :angel: En riktig pensionärshund som inte gör mycket väsen av sig,som mest vill sitta i soffan och bli klappad. Jag vill ha lite mer aktivitet! :p
 
Jag hade undvikit båda raserna, pga hälsoläget.

Min erfarenhet av boxer har rätt många år på nacken nu, annat än tillfälliga bekantskaper som jag inte riktigt "känt" på någon djupare nivå, så hur relevant den är för dagens boxrar vågar jag inte svära på. Men i de fall hundarna bara levde familjeliv så hade de en räcka stressbeteenden som inte var trevliga - främst för hundarna, ägarna verkade nöjda - medan de som hade en mer fokuserad tillvaro var enormt trevliga. Hundarna som mest fick roa sig själva åt sten, slickade sår på sig själva, osv... :(
Kanske har rasen förändrats sedan dess (och min lilla erfarenhet är ju heller inte ett tillräckligt underlag för att uttala mig säkert om en hel ras!), men jag hade inte rekommenderat en boxer till ett renodlat familjeliv. Ens om de var friska nog då.

Frallor verkar dels falla på den önskade beskrivningen, plus att de som sagt inte har något trevligt hälsoläge heller. Kanske någon av de mildare molossraserna, de är ofta enormt familjekära, lugna och har en historia som dragdjur? De är dock ofta mer sävliga än lekna, de livligare rackarna har som regel med sig en viss skärpa också som ni sannolikt inte vill ha.
 
Min boxer har aldrig haft några enorma aktiveringsbehov. Hon är jätte nöjd med sina dagliga promenader och slappar gärna i soffan om hon får det.

Men visst tycker hon det är kul att hitta på saker som spår, agility osv, men inget hon kräver varje dag.

Kanske har jag bara haft "tur" eller vad man ska säga men min boxer kräver mycket mindre en min jaktgolden som klättrar på väggarna om hon inte får arbeta varje dag, medans Buffa kan slappa i soffan hela dagen om hon får det.

Så utifrån min erfarenhet av boxer, dvs, den jag äger nu, så kan de visst vara jätte nöjda med "bara" promenade och lite allmänlydnad. Och att dra pulka är de kanon för, för vrålstarka är de. :)

Jag tycker boxer är en jätte trevlig och härlig familjehund, för de älskar verkligen sin familj och barn i synnerhet. De är otroligt kloka och förstående hundar, som absolut kräver lite uppfostran, för de är som valpar hela livet ;) men de är fantastiska hundar.

Var ju som sagt 50% boxer i förra vovven,och det är lite det där "valp hela livet" som vi saknar. Han tyckte verkligen att livet lekte. JÄMT! Allt var superkul,han älskade alla människor och smet ofta in till grannbarnen för att få sitta med i sandlådan. Alltid positiv till allt, "Det ser lite konstigt ut,men vad fan,nu kör vi matte"! Är dock rädd att dra på oss för mycket så vi inte kan tillfredsställa kommande vovvens behov. Har hört att boxrarna som är avlade mer för utställning är "lugnare",men ja... Jag har aldrig varit så insatt på boxer så vet just inget om dom.
 
Som fralla uppfödare så säger jag att den går bort pga storleken,dom drar inte pulkor med barn i om du inte hittar en uppfödare som misslyckats kapitalt med storleken och mina är bara med när jag rider dom gamla eller skadade hästarna då dom inte är snabba nog att hinna med. Mina faller inte på andningen för där är inte vårat problem utan på benhöjd.
 
Det förstår jag mycket väl att en fralla inte kan dra en pulka/skrinda. ;) Och ras är absolut inte bestämt än,inte ens i närheten,men jag har gillat frallorna,och såklart kan jag släppa på önskemål för att hitta den perfekta hunden. Det vore roligt om den kundre dra pulka/dyligt,men det är långt ifrån ett krav. Dom enda kraven vi har är att den ska vara barnvänlig och nöja sig med vanlig motion,hjärngympa,och träna lite lättare lydnad,ochendå orka hänga med på en heldag i skogen om vi känner för det. Vet inte hur långt vi brukar gå,men iaf 30 +60+60 min, sen nån kortvända mitt på dsgen och innan vi lägger oss,sen mycket utevistelse på gården. Ett plus om den kan hänga med på ridturer. Det viktigaste är iaf att den tycker om människor och barn,samt att det blir en rasen kommer trivas med vad vi kan erbjuda,vi vill absolut inte välja en hund som blir förmycket på oss.


Nu dröjer det som sagt länge innan det blir en till,har inte ens bestämt om vi ska skaffa någon medans lillvovven lever,eller om vi ska vänta tills han är borta. Nu är man så van att ha två hundar,men det kanske blir skönt med bara en när man vant sig vid det så vi väntar med en ny tills nuvarande också har fått somnat,och det dröjer förhoppningsvis länge då han bara är 5. Men vi vill gärna börja sålla bland raserna så vi har några seriösa kandidater,sen besöka dom irl också så man får sig en riktig uppfattning,sen leta kennel och känna av hur det känns där,gärna träffa flera stycken,sen ställa sig i kö,så är en lång process.

Pudel har mamma haft,väldigt rolig ras (kunde jag aldrig tro...) men tyvär för mycket pälsvård.... Annars hade det varit ett alternativ kanske. Kollat på golden retriver lite löst,men också en hund jag inte riktigt har koll på vad dom behöver... kollar man i rasgruppen sällskapshundar är det ju bara massa smått och hårigt,vilket vi inte vill ha. Men finns det några större hundar som klarar sig med vad vi kan erbjuda?
 
Visst kan en boxer funka, men jag hade ändå inte rekommenderat en till dig med tanke på vad du vill erbjuda hunden. Det är lite svårt att rekommendera något eftersom du vill ha en sprallig hund som inte kräver så mycket aktivering... Det kan vara svårt att få det ena utan det andra tror jag.
 
Hmm, bearded collie (klippt)? De jag känner hänger glatt med på vad som erbjuds - hur det är med drag vet jag inte - men kräver inte en massa aktivering. Nackdelen är väl pälsvård men man kan klippa ner dem. Mentaliteten är dessutom lite si och så med men en bra beardis skall väl inta vara omöjlig att hitta. Och ja, de är spralliga och clowniga fast inte på ett så drulligt vis som till exempel boxer.
 
Amerikansk Bulldog är ett alternativ till boxer tycker jag, plus att man får den härliga bulldog attityden som frallor också har. Min ambull är super pepp på all typ av aktivitet man har en jätte tydlig avknapp och då är det mys i soffan som gäller. Dom är kanon med barn om man vänjer dom i tidig ålder.
 
Amerikansk Bulldog är ett alternativ till boxer tycker jag, plus att man får den härliga bulldog attityden som frallor också har. Min ambull är super pepp på all typ av aktivitet man har en jätte tydlig avknapp och då är det mys i soffan som gäller. Dom är kanon med barn om man vänjer dom i tidig ålder.
Finns flera olika riktningar inom ambullaveln så att säga att de är på ett visst sätt är ganska vilseledande. De reggas inte heller av SKK, vilket försvårar när man söker seriösa uppfödare.
 
Visst kan en boxer funka, men jag hade ändå inte rekommenderat en till dig med tanke på vad du vill erbjuda hunden. Det är lite svårt att rekommendera något eftersom du vill ha en sprallig hund som inte kräver så mycket aktivering... Det kan vara svårt att få det ena utan det andra tror jag.

Inte "sprallig" kanske,men glad,i allt! Nuvarande vovven är mer: "Aja,det blir nog bra. Gör så ni,jag stannar här i soffan jag." Vi vill ha en: Tjohoooo,vad kuuuul!!!!!! när man frågar något. En hund med humor,har sett det i vissa rasbeskrivningar tom, familjens clown. Men det kanske är personligheten och inte så rasrelaterat,vad vet jag. Aktivering är ju lydnad vi vill köra på med,och ev agility. Sen haka på nån kurs som verkar kul,tex så var jag sugen att anmäla till kanatellsök förra året,men då var han dålig i ryggen. Vi vill alltså ha en mångsidig hund,men som inte KRÄVER en massa aktivering. Som ett löjligt lätt exempel,tex schäfer och rottweiler är några raser vi aldrig skulle kollat åt ens,för dom MÅSTE ju.

Men mest så blir det ju vardagliga promenader,stallet,svamp och bärjakt i skogen,simma på sommaren,skidor/pulka på vintern (detta är abslout inget krav om det visar sig att en mindre hund passar oss,men det hade varit roligt) och en himla massa lek och bus med ungarna,och en massa hjärngympa här hemma. Sen träna lydnad, ev agility,och hoppa på nått kurstilfälle då och då ifall det dyker upp något av intresse.
 
Jag slår ett slag för dalmatiner som familjehund. De två jag har är perfekta familjehundar. Vet också några som drar med sina hundar. Både skidor och pulka.

Vi är en stor familj och med en liten bebis så kommer tyvärr hundarna ibland i andra hand. Men de är lyckliga bara de får vara med familjen så att det blir lite tråkigt då och då verkar inte bekymra dom.
 
Jag tycker labrador :). Snälla och clowniga hundar, jag uppfattar det som om de har bättre mentalitet än goldens men man får hålla koll på armbågarna (tyvärr inte ovanligt med artros) och så hörde jag nyligen att tandförluster har blivit allt vanligare.
 
Labrador (inte ren jaktavel) känns som en rimlig fundering. Golden, om det inte varit för pälsen.

Fralla tror jag ni ska slå ur hågen, det verkar inte fungera alls för vad ni tänkt er med hunden. Boxer har jag träffat många, och majoriteten av dem kräver rätt mycket av sina ägare. Stimulans, både fysiskt och psykiskt. En åt upp en soffa på en förmiddag, det känns ju inte så himla kul att komma hem till.

Förslag som rottweiler känns helt vansinnigt, särskilt för oss som tagit över flera st omplaceringar för att familjer inte klarar av en så krävande hund. Det är dessutom en skarp ras som inte blir särskilt rolig i humöret när den är understimulerad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp