Vilken ras jagar man vildsvin med?

Bansan

Trådstartare
Som rubriken säger... Vilken/vika raser är bäst att jaga vildsvin med?

Allra helst ska det vara en ras som är en bra allroundjakthund, som man kan träna lite bruks på klubben med och som är trevlig och inte allt för skarp hemma i familjen.

Finns det en sån ras?
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag kan nästan inget om jakt men vet att många jagar gris med borderterrier!

De funkar till annat också.

De är typiskt sett vänliga och milda även om de är envisa. Lätta att ha och göra med och ha med överallt.

Att träna lydnad och bruks funkar också, jag tävlar lydnad ned min tjej och hon spårar jättebra men jag har inte kommit till start i spår än.

Jag vet att Gilly här på buke jagar med sina.

Jag pmar dig om en kennel i Skåne som avlar på jaktlinjer och jagar mycket med sina borders!
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag kan nästan inget om jakt men vet att många jagar gris med borderterrier!

Borderterriern är en söt liten rackare... Men lite för liten för min smak egentligen. Dock är det ju inte jag utan pojkvännen som är jägaren :D
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Slovensky kopov är också framavlade till vildsvinsjakt. De jag träffat på har varit väldigt trevliga och lättsamma hundar till vardags men måste så klart användas till jakt för att må bra.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Slovensky kopov är också framavlade till vildsvinsjakt. De jag träffat på har varit väldigt trevliga och lättsamma hundar till vardags men måste så klart användas till jakt för att må bra.

Gissa om den tilltalade en älskare av rottweiler av bruksmodell :angel:
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Ok! Och jag som var så snabb med PM!
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Som rubriken säger... Vilken/vika raser är bäst att jaga vildsvin med?

Allra helst ska det vara en ras som är en bra allroundjakthund, som man kan träna lite bruks på klubben med och som är trevlig och inte allt för skarp hemma i familjen.

Finns det en sån ras?

JÄMTHUND så klart:laugh:

Både jag o Gnist har uppfödningar som jagar/ska jaga vildsvin
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Vi jagar ganska mycket vildsvin och det är ganska mycket beroende på vilken typ av mark ni har, men jag skulle vilja säga laika eller wachtel.

Kopov funkar bäst i grupp, dogo skulle jag aldrig ens chansa med de är på tok för stora. BT funkar också bäst i grupp, de är för små för att funka ensamma.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Nu har inte jag jättekoll på jakthundar, men jag träffade en kille som hade Karelsk björnhund. Har för mig att han nämnde att dom passade jättebra för vildsvin.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Är själv kopovägare och en kopov kan jaga som ensamhund också. Flertalet kopovägare har bara en hund. Det är dock ingen kortdrivare utan en väl injagad och erfaren kopov kan driva runt en timme eller mer så det krävs rätt stor mark. Är man på större jakter med många hundförare och hundar så ska inte drivande hundar som kopov och ställande hundar som laika eller jämthund släppas i samma såt. Dom motarbetar varandra och då uppstår lättare skador på såväl hund som vildsvin. Vad gäller bruks/lydnad så vet jag faktiskt om en kopov som är uppe och tävlar i lydnad 3 och på vippen till uppflyttning till elit. Någon annan kör rallylydnad och agility men huvudsaken är jakten och skall så vara. Jättetrevliga hundar men dom kräver mycket aktivering och mycket jakt.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Lägare jag känner kör med nästan uteslutande med laika eller korsningar terrier typ tysk osv. Större raser är för tunga och blir väldigt skadade av grisen då de inte hinner undan vad jag har hört.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Här kommer jag kanske med ett lite otippat alternativ, men storpudel går alldeles utmärkt att jaga vildsvin med......en bra allround hund och mycket trevlig familjemedlem.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Lhasa apso går säkert också att jaga vildsvin med, bara man får rätt individ och det känns lite väl osäkert att gå på det skulle jag tycka...?
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

När han var yngre så hade man nog kunnat tävla, men nu segar han så dant på kommandona så det är inte att tänka på dylika aktiviteter :D
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag har en bekant som jagar vildsvin med sin Östsibiriska Laika.
En livlig, intelligent, modig och vacker ras, men ingen "första hund".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
36
· Visningar
1 297
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 148
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 929
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp