Vilken ras kan passa min mor?

LionQueen

Trådstartare
Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp.

Kriterier hunden ska ha enligt mor
- älska vatten
- funka med barn
- funka med katt
- inte för hög aktivitetsnivå
- ingen chihuahua
(- helst ingen spaniel)

Hon kan tänka sig gå någon hundkurs, men vill mest ha en kompis att gå promenader med , speciellt längs havet eller i skogen.

Hon älskar bruna labradorer, och har ägt en labrador innan (dock familjehund där jag o syskon hjälpte till mkt med motion när den var yngre...)

Eftersom hon börjar bli med åren och passar sina barnbarn ofta tycker jag det vore lämpligt med en lite mindre hund än en labrador. Hon är dock lite motsträvig i detta eftersom hon gillar stora hundar. Jag tänkte mig en lagotto först, sen läste jag att rasen hade problem med mentaliteten så då blev jag lite tom på idéer...

What you Say???!
 
Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp.

Kriterier hunden ska ha enligt mor
- älska vatten
- funka med barn
- funka med katt
- inte för hög aktivitetsnivå
- ingen chihuahua
(- helst ingen spaniel)

Hon kan tänka sig gå någon hundkurs, men vill mest ha en kompis att gå promenader med , speciellt längs havet eller i skogen.

Hon älskar bruna labradorer, och har ägt en labrador innan (dock familjehund där jag o syskon hjälpte till mkt med motion när den var yngre...)

Eftersom hon börjar bli med åren och passar sina barnbarn ofta tycker jag det vore lämpligt med en lite mindre hund än en labrador. Hon är dock lite motsträvig i detta eftersom hon gillar stora hundar. Jag tänkte mig en lagotto först, sen läste jag att rasen hade problem med mentaliteten så då blev jag lite tom på idéer...

What you Say???!
Jag tänkte pudel när jag läste ditt inlägg.
 
Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp.

Kriterier hunden ska ha enligt mor
- älska vatten
- funka med barn
- funka med katt
- inte för hög aktivitetsnivå
- ingen chihuahua
(- helst ingen spaniel)

Hon kan tänka sig gå någon hundkurs, men vill mest ha en kompis att gå promenader med , speciellt längs havet eller i skogen.

Hon älskar bruna labradorer, och har ägt en labrador innan (dock familjehund där jag o syskon hjälpte till mkt med motion när den var yngre...)

Eftersom hon börjar bli med åren och passar sina barnbarn ofta tycker jag det vore lämpligt med en lite mindre hund än en labrador. Hon är dock lite motsträvig i detta eftersom hon gillar stora hundar. Jag tänkte mig en lagotto först, sen läste jag att rasen hade problem med mentaliteten så då blev jag lite tom på idéer...

What you Say???!
Lagotto generellt har högre aktvitetsbehov än labbe av utställningslinjer.
 
Golden retriever älskar vatten. Min uppfattning är att de kräver mindre aktivering än labradorer. En vuxen omplacering? De vuxna jag sett av utställningslinjer brukar gå i maklig takt bredvid sina ägare och ofta utan koppel.

Pudel är redan föreslaget. Bichon frise´är en snäll ras som passar med barn. De jag träffat gillar att bada.

Kanske för stor, men en snäll och godmodig ras är newfoundlandshund. Den älskar att bada och kräver inte så mycket.

Lagotto och portugisisk vattenhund kräver mer och passar inte din beskrivning.
 
Jag tänker som flera andra, showlabbe. En tik som hålls i normalvikt bör inte kännas särskilt stor, och brunt är nog den vanligaste färgen om jag ska döma av de kennlar som finns häromkring :angel:...

Jag tror också att omplacering kan vara ett bra alternativ, eftersom det är specifika egenskaper som önskas. Med en vuxen hund vet du bättre vad du får, än med en valp som på många sätt är ett oskrivet blad.
 
@prallan vet du hur pass aktiva/aktivitetsnivå de har jmf labradorer ungefär?[/QUOTE]
Jag har haft många pudlar och har även uppfödning. Ingen av dom går i vatten någonsin, inte i vattenpölar heller.
Finns pudlar som simmar men är nog större chans med en labrador. Annars är pudel ett bra alternativ:)
 
Tack för svar. Då kanske det lutar åt en labrador i alla fall. Någon som har erfarenhet av korsningen labrador-pudel a.k.a labrapoodle?
 
Tack för svar. Då kanske det lutar åt en labrador i alla fall. Någon som har erfarenhet av korsningen labrador-pudel a.k.a labrapoodle?
Labradoodle :) ja om hon vill slänga ut 25 -30 tusen på en blandras så är det ju en en blandras mellan 2 bra raser men omöjligt att säga hur varje individ blir tyvärr.
 
Ja jag är också helt oförstående till vad som gör en labradoodle så unik att man vill betala dessa pengar för en blandras. Sen tycker jag personligen att både labrador och pudel är vackrare var för sig.
Ja, en doodle kan ju se ut lite hursomhelst. Vet några som har en som funderar över om det är en irländsk varghund de fått :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 325
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 358
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 594
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp