Vilken ras? Nr 2.

JmHforest

Trådstartare
Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras haha, så jag tänkte att jag försöker mig på en till sån här tråd. Förra gången jag skrev så hade jag en Labrador som hette Holger, han har tyvärr flyttat pga. olika saker, det tog verkligen emot att lämna tillbaka honom men det blev bäst så, både för mig och honom.
Jag ska inte köpa hund än på ett tag. Jag vill vara säker den här gången på att det verkligen kommer att funka. Så det kommer att dröja innan jag köper en hund igen. Men jag gillar att vara väl förberedd och så, så jag vill gärna bestämma mig för en ras så att jag kan läsa på så mycket det bara går om den innan köp.

Så, jag söker en hund som är:

*Lugn, jag själv är väldigt lugn, jag vill ha en hund som tar livet lite som det kommer.
*Tystlåten, alltså inte lätt till skall, jag är väldigt känslig för vissa ljud.
*Korthårig, som en Labrador ungefär. Jag är inte alls intresserad av pälsvård, mer än att borsta.
*Lagom stor, inte mindre än en Jack Russell Terrier och inte större än en Rhodesian Ridgeback.
*Reserverad, jag vill att hunden ska ty sig till mig.
*Så frisk som det bara går.

Så nu till hur jag kommer att aktivera hunden:

*En långpromenad om dagen på minst en timme.
*Godissök dagligen.
*Lydnad på hobbynivå några dagar i veckan.
*Apport med dummie några dagar i veckan.
*Lösspring några dagar i veckan.


Jag vill ha en hund som klarar av att ta det lugnt ibland, alltså några dagar en gång i månaden ungefär eftersom att jag får neråt perioder. Och under de dagarna så blir det ingen aktivering mer än kanske godissök och kanske en långpromenad.

Jag söker en bästa vän i vått och torrt som jag kan ta långa skogspromenader med och träna på hobbynivå med.
Jag har väl ganska lika önskemål som jag hade i min förra tråd. I framtiden så skulle det vara kul om hunden kunde följa med på ridturer också, med träning förstår. (Jag rider inte just nu men funderar på att ta upp det igen)

Med vänlig hälsning :)
 
Min första tanke är pudel, men då får man ju rucka lite på pälsvården. Att klippa ner en hund med maskin går fort. Dalmatiner kanske? Viss risk för sjukdom dock. Cocker spaniel, sällskapsavlad labbe/golden?
Hm, jag kanske kan stå ut med lite mer pälsvård... Jag ska sätta mig och läsa om Pudel. Dalmatiner är jag svag för, de är så fina! Men jag har läst att de är lite sisådär när det gäller deras mentalitet... Men det kanske går bra om man hittar en seriös uppfödare. Cocker Spaniel vet jag inte så mycket om så jag ska sätta mig och läsa om dem också. Labrador och Golden går bort eftersom att de är för glad i andra människor. Tach för svar! :)
 
Är det någon specifik anledning som gör att "människoglada" hundar går bort?
Ja, jag har ju haft en Labrador som var extremt människoglad och jag tyckte att det var svårt att träna bort, det gick inte bort helt heller. Vill helt enkelt ha en hund som tyr sig till mig. :)
 
Ja, jag har ju haft en Labrador som var extremt människoglad och jag tyckte att det var svårt att träna bort, det gick inte bort helt heller. Vill helt enkelt ha en hund som tyr sig till mig. :)

Men de kan ju vara människoglada men ändå ty sig till dig, om du förstår vad jag menar? :) Labradorer och golden kan ju vara extremt översvallande och det förstår jag att man inte vill ha, men hoppet till reserverad är ju ändå väldigt stort, finns många nivåer däremellan.
 
Det är ganska specifika krav som känns avgörande för dig. Det kanske är lättare att hitta allt i en hund om du tittar på vuxna omplaceringar, en individ istället för att leta en ras.
 
Men de kan ju vara människoglada men ändå ty sig till dig, om du förstår vad jag menar? :) Labradorer och golden kan ju vara extremt översvallande och det förstår jag att man inte vill ha, men hoppet till reserverad är ju ändå väldigt stort, finns många nivåer däremellan.
Ah jag förstår vad du menar, och du har rätt, finns många nivåer däremellan. När jag tänker efter så kanske jag inte vill ha en reserverad hund ändå, men ändå inte en hund som är som en Labrador eller Golden, utan nånting mittemellan. Jag vill ju inte att hunden ska vara rädd eller känna sig obekväm när det är andra människor runt omkring. :)
 
Det är ganska specifika krav som känns avgörande för dig. Det kanske är lättare att hitta allt i en hund om du tittar på vuxna omplaceringar, en individ istället för att leta en ras.
Hm ja kanske det. Det har jag inte ens tänkt på, att titta på vuxna hundar. Det ska jag absolut göra! :)
 
Ah jag förstår vad du menar, och du har rätt, finns många nivåer däremellan. När jag tänker efter så kanske jag inte vill ha en reserverad hund ändå, men ändå inte en hund som är som en Labrador eller Golden, utan nånting mittemellan. Jag vill ju inte att hunden ska vara rädd eller känna sig obekväm när det är andra människor runt omkring. :)

Som @FrauleinLeo säger finns det ju en del mittemellan. Däremot vill jag bara förtydliga att reserverad aldrig ska betyda att hunden är rädd eller obekväm. En reserverad hund ska helt enkelt inte ha intresse för hälsning på samma sätt som andra, men fortfarande vara trygg i det. Annars är den skygg och det är något helt annat.
 
Ah jag förstår vad du menar, och du har rätt, finns många nivåer däremellan. När jag tänker efter så kanske jag inte vill ha en reserverad hund ändå, men ändå inte en hund som är som en Labrador eller Golden, utan nånting mittemellan. Jag vill ju inte att hunden ska vara rädd eller känna sig obekväm när det är andra människor runt omkring. :)

Om man "på riktigt" verkligen vill ha en reserverad hund så minskas ju utbudet av raser ganska rejält, så jag tror att du gör dig själv en tjänst där om du skippar det kravet. :) Det finns ju som sagt mellanting.

Tror absolut att du ska kika på pudel! Finns ju i flera storlekar dessutom.
 
Som @FrauleinLeo säger finns det ju en del mittemellan. Däremot vill jag bara förtydliga att reserverad aldrig ska betyda att hunden är rädd eller obekväm. En reserverad hund ska helt enkelt inte ha intresse för hälsning på samma sätt som andra, men fortfarande vara trygg i det. Annars är den skygg och det är något helt annat.
Ja okej, då vet jag :)
 
Vill man ha en reserverad (dvs främlings-ointresserad) hund som trivs som aktiv sällskapshund, då kan vinthundarna vara utmärkta. Men, de är ofta måttligt roade av lydnadsträning och någon apporteringsträning med dummies är ju inte riktigt deras grej ;) Där har du annars enkla, positiva hundar som är lätta i kommunikationen, inte kräver någon direkt pälsvård (om man inte tittar på afghanhunden) och som generellt sett är väldigt friska. Stark jaktlust dock, så det där med att ha med hund på ridtur kan bli lite väl äventyrligt... Vinthundarna finns ju i flera olika raser och det är absolut skillnad mellan de olika raserna, men ja, gillar man typen av hund så går det ju att läsa på mer och börja fundera på vilken av raserna som är den bästa för en.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kanske för stor men kan verkligen rekommendera dig att titta på broholmern. De är inte reserverade mot främlingar men inte den rasen som rusar fram heller. :) De är lugna, trygga och tålmodiga. Väldigt familjära. Det är en vakthund men de är väldigt godmodiga. De är friska för sin storlek och högs krav ställs på aveln. Okomplicerad familjehund helt enkelt!
 
Jag tänker typ bostonterrier.
Fantastiskt roliga små hundar där det ändå finns avel som är på väg åt rätt håll hälsomässigt :)
Även andra lite mindre hundar, typ Dvärgpinscher, Dansksvensk gårdshund, Västgöte tänker jag skulle kunna fungera för det mesta som efterfrågas. (möjligtvis med undantag för apporteringen :D)
 
Jag tänker typ bostonterrier.
Fantastiskt roliga små hundar där det ändå finns avel som är på väg åt rätt håll hälsomässigt :)
Även andra lite mindre hundar, typ Dvärgpinscher, Dansksvensk gårdshund, Västgöte tänker jag skulle kunna fungera för det mesta som efterfrågas. (möjligtvis med undantag för apporteringen :D)

Västgötar "pratar" gärna. :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp