Vilken ras passar mig?

Ja, verkligen men det är ju sällan man låter hundarna jobba "hela dagar".
Ex när vi håller på med bevakning (patrullhundar) så växlar vi hund ganska ofta. Även de skarpa läget av personsök (räddningshundar av olika slag), där kör man oftast stötvis och med tillgång till flera ekipage.

En vallhund arbetar hela dagar.

Och om vi går till polsihundar (av olika slag), de vilar faktiskt mer än de arbetar.

Det kanske finns hundar som jobbar timme efter timme, bara att jag inte kommer på ett bra exempel på det just nu.

Jag jobbar med terapihundar. Jag är i skolan (särskolegymnasie) eller HVB-hem som oftast i max 3 timmar i sträck. Ändå föredrar jag att ta med två hundar.
När vi gör ID-spår (på andra hundar företrädesvis) och i de fallen jag är ensam med en hund så blir det ändå att man jobbar stötvis. Man riktningsbestämmer , sen kanske man pratar med andra folk som är involverade om nästa steg osv. En gummistövel som fastnar i lera. Någon som ringer och säjer att hunden sågs på den och den platser då och då varför man tar sig dit. Så i praktiken blir det pauser. Och då kan man ladda om. Just med mina hundar hinner jag inte ens märka att de blir trötta, men det är dels för att situationen oftast ligger steget före med naturliga pauser + att de orkar väldigt mycket mer när de VET att det är skarpt läge. Det händer något då, det kommer fram nya växlar när de känner att det är på riktigt.
Nej varför skulle en malle och en vallhund blir trött av det där?!
 
Nej varför skulle en malle och en vallhund blir trött av det där?!

Förstår inte vad du menar. Det handlar om hur länge de jobbar med full kapacitet, med minst felmarginaler. Därför har man som regler flera patrullhundar i ett team. Oavsett ras. Alla individer som är med i ett skarpt läge är ju i regel hundar som orkar jobba så länge som man brukar låta en hund jobba i streck (beroende på aktivitet). Att sluta innan de är slut är ju en del av att hushålla med motivationen, det äe så man bygger deras kapacitet att vara fokuserade och fortsätta utvecklas.
Men jag ser nu när du citerade mig att jag skrev att en vallhund arbetar hela dagar. Jag skrev fel, Jag menade att inte ens en vallhund arbetar hela dagar. Defintitionen av en bra arbetshund är absolut inte att de ska vilja arbeta hela dagarna. En sådan hund skulle gå sönder av stress. En bra vallhund måste kunna vila, i timmar och ibland i månader. En bra polishund måste kunna sitta i bilen i timmar och den mesta tiden kunna släppa.
 
Förstår inte vad du menar. Det handlar om hur länge de jobbar med full kapacitet, med minst felmarginaler. Därför har man som regler flera patrullhundar i ett team. Oavsett ras. Alla individer som är med i ett skarpt läge är ju i regel hundar som orkar jobba så länge som man brukar låta en hund jobba i streck (beroende på aktivitet). Att sluta innan de är slut är ju en del av att hushålla med motivationen, det äe så man bygger deras kapacitet att vara fokuserade och fortsätta utvecklas.
Jag tänkte på det du gör dvs id sök och vara med i skola några timmar? Det orkar ju en sällskapsras?

Eller håller du också på med patrull med dom för jag läste det första stycket nämligen bara som ett allmänt exempel🙈
 
Jag tänkte på det du gör dvs id sök och vara med i skola några timmar? Det orkar ju en sällskapsras?
Jag uppelver nog att det har mer med individ än ras att göra. Kan inte komma på många raser där det skulle finnas en stor andel av individerna som skulle vara helt otänkbara faktiskt.

Jag uppfattade det som att det var vad dina hundar gjorde iaf?
Eller håller du också på med patrull med dom för jag läste det bar som ett allmänt exempel i din text
Ja, det är framförallt det jag gör.
Jag har vart med och utbildat patrullhundar (idag har jag mest bevakning som aktivitet, för att det är så jäkla kul och för att det är så givande).
Men i övrigt var det mest exempel. Har aldrig vallat med mina hundar, har aldrig jobbat som polis heller :)
 
Jag uppelver nog att det har mer med individ än ras att göra. Kan inte komma på många raser där det skulle finnas en stor andel av individerna som skulle vara helt otänkbara faktiskt. Men det är sällan man kör timme efter timme utan paus med någon hund i något sammanhang som just jag kan komma på faktiskt!


Ja, det är framförallt det jag gör.
Jag har vart med och utbildat patrullhundar (idag har jag mest bevakning som aktivitet, för att det är så jäkla kul och för att det är så givande).
Men i övrigt var det mest exempel. Har aldrig vallat med mina hundar, har aldrig jobbat som polis heller :)
 
Ja, verkligen men det är ju sällan man låter hundarna jobba "hela dagar".
Ex när vi håller på med bevakning (patrullhundar) så växlar vi hund ganska ofta. Även de skarpa läget av personsök (räddningshundar av olika slag), där kör man oftast stötvis och med tillgång till flera ekipage.

En vallhund arbetar hela dagar.

Och om vi går till polsihundar (av olika slag), de vilar faktiskt mer än de arbetar.

Det kanske finns hundar som jobbar timme efter timme, bara att jag inte kommer på ett bra exempel på det just nu.

Jag jobbar med terapihundar. Jag är i skolan (särskolegymnasie) eller HVB-hem som oftast i max 3 timmar i sträck. Ändå föredrar jag att ta med två hundar.
När vi gör ID-spår (på andra hundar företrädesvis) och i de fallen jag är ensam med en hund så blir det ändå att man jobbar stötvis. Man riktningsbestämmer , sen kanske man pratar med andra folk som är involverade om nästa steg osv. En gummistövel som fastnar i lera. Någon som ringer och säjer att hunden sågs på den och den platser då och då varför man tar sig dit. Så i praktiken blir det pauser. Och då kan man ladda om. Just med mina hundar hinner jag inte ens märka att de blir trötta, men det är dels för att situationen oftast ligger steget före med naturliga pauser + att de orkar väldigt mycket mer när de VET att det är skarpt läge. Det händer något då, det kommer fram nya växlar när de känner att det är på riktigt.

Jag har ingen labradoodle och har aldrig haft det. Jag har en Schapendoes, en Belgare och ALW-hundar. De sistnämnda är inte av SKK-registrerad ras.

Ett exempel på skarpt läge är att en hund sprungit bort och att jag, med hjälp av mina hundar, ska göra ett eftersök, dvs att hunden ska söka upp ett spår och spåra enda fram eller åtminstone kunna riktningsbestämma. Då behöver jag ju att hundarna inte blir distraherade av att spret går ex genom en hage eller att andra har korsat spåret.

Man KAN välja att göra bruksprov och lydnadsprov under samma dag även inom SHK i många fall om man ser fördelar med det. Arrangemanget ser ju ofta ut så i praktiken. Men man kan alltså göra en sak i taget också eftersom de har det som separata delar. Jag ser inte ett jättestort värde i att göra det samma dag. Men om man gör det så har man det valet.

Jag hade inte tänkt fortsätta svara, men såg att du utvecklade ditt svar så då får jag göra det med.
Skarpt läge för mig (i just en diskussion kring bruks/ IGP) associerar jag med hundar som har ett arbete att utföra i en miljö som ställer krav på hunden. Typ minhundar som söker i 40 gradig värme. Hundar som hjälpa till att föra hem flockar på hundratals nötdjur i krävande terräng i alla möjliga väder. Hundar som söker igenom bagage på flygplatser jobba ju hela dagar, med micropauser såväl som pauser med sina förare. Där både uppgiften och miljön den ska genomföra ställer höga krav på att hunden klarar av att prestera.

ID hundar har ett viktigt jobb, men jag hade nog inte kallat det för krävande i samma mån och tror sällan de blir testade på samma sätt i sitt arbete. Precis som att terapihundar har ett nog så viktigt jobb och är krävande på sitt sätt, men det är ju inte lika utmanande.
Du säger själv att hundarna inte blir så trött av en hel dag - jag skulle nog vilja påstå att det är för att arbetet i sig inte är så krävande?

Då behöver inte hundarna ställas inför samma krav på prov, eftersom det inte kommer ställas samma höga krav på dem?
 
Jag hade inte tänkt fortsätta svara, men såg att du utvecklade ditt svar så då får jag göra det med.
Skarpt läge för mig (i just en diskussion kring bruks/ IGP) associerar jag med hundar som har ett arbete att utföra i en miljö som ställer krav på hunden. Typ minhundar som söker i 40 gradig värme. Hundar som hjälpa till att föra hem flockar på hundratals nötdjur i krävande terräng i alla möjliga väder. Hundar som söker igenom bagage på flygplatser jobba ju hela dagar, med micropauser såväl som pauser med sina förare. Där både uppgiften och miljön den ska genomföra ställer höga krav på att hunden klarar av att prestera.

ID hundar har ett viktigt jobb, men jag hade nog inte kallat det för krävande i samma mån och tror sällan de blir testade på samma sätt i sitt arbete. Precis som att terapihundar har ett nog så viktigt jobb och är krävande på sitt sätt, men det är ju inte lika utmanande.
Du säger själv att hundarna inte blir så trött av en hel dag - jag skulle nog vilja påstå att det är för att arbetet i sig inte är så krävande?

Då behöver inte hundarna ställas inför samma krav på prov, eftersom det inte kommer ställas samma höga krav på dem?

Jo, det är därför jag väljer SHK även i fall jag har valet.
Som jag sa, jag tycker att de proven liknar skarpa lägen bäst då där finns störningar som kräver att hunden inte blir distraherad i första hand. Har du gjort ett sådant prov någon gång? Jag har gjort båda slags proven av naturliga skäl och jag tror verkligen att de flesta som gjort det skulle säja att SHKs prov är mer likt skarpt läge och framförallt att det kräver mer av hundarna i de högre klasserna. '

Jag kan inte relatera till att jag sagt att hundarna inte blir trötta efter en hel dag. Iaf har jag aldrig tänkt tanken att hundar INTE skulle bli trötta efter en hel dag. Så jag vet inte vartifrån du plockat upp det.
Även när det inte är "på liv och död", ex svampsök, så föredrar jag att skicka en hund i taget, just för att ligga steget före.
Jag har haft ganska mycket kontakt med hundar/hundförare som går igenom bagage på flygplatser (bla därför att jag sålt två av mina valpar till sådant jobb) och jag har inte alls samma erfarenhet som du att de ska jobba hela dagen utan raster. Men som jag skrivit iaf två gånger så kan det ju mycket väl finnas uppgifter och/eller omständigheter där hundarna jobbar "hela dagarna utan paus även om just jag inte kan komma på något sådant på rak arm.
 
Nä, tvivlar starkt på att den personen skulle kunna tala med mig öga mot öga eller ens i telefon.
Jag ligger inte direkt i täten här i tråden eller någon annan att kritisera person.
Det är ju det som är det fina med forum att det är inte bara den som är tuffast irl som får göra sig hörd utan även blygare personer får uttala sig och läsarna får olika perspektiv på ämnet?

Även en blyg person kan ha mycket eller bättre kunskap än den som hörs och syns irl?
 
Fast man väljer faktiskt hur man uttrycker sig oavsett om man håller med om saker eller inte.
Jag har gjort båda proven och berättar vad jag har kommit fram till. Mer än så var det inte. NEJ ingen utifrån skulle se det som att det är jag som går till personangrepp här i tråden. Det är bortom all logik.
Det enda ni kan göra är att hoppas på att admin har samma åsikter som ni beträffande avel över rasgränser, då kommer de också se vad du ser...dvs att det i första hand är jag som är otrevlig här, hoppar på folk osv.
Dom andra diskuterade hundar du skriver att en person ska skaffa medicin?
Blir du lika arg irl eller på telefon på den som har en annan åsikt än du?

Det du vill avla fram finns redan?

Besöks och id hundar kan flera hundra raser bli utan större ansträngning och patrull och andra tuffare jobb krävs det ju en helt annan typ av hund en än random vallhundsmix?

Ditt syfte med din avel är ju helt enkelt vanlig blandrasavel enligt mig då :)
 
Fast man väljer faktiskt hur man uttrycker sig oavsett om man håller med om saker eller inte.
Jag har gjort båda proven och berättar vad jag har kommit fram till. Mer än så var det inte. NEJ ingen utifrån skulle se det som att det är jag som går till personangrepp här i tråden. Det är bortom all logik.
Det enda ni kan göra är att hoppas på att admin har samma åsikter som ni beträffande avel över rasgränser, då kommer de också se vad du ser...dvs att det i första hand är jag som är otrevlig här, hoppar på folk osv.

Om du läst trådar här på forumet så skulle du vara medveten om att det i regel är högt i tak beträffande avel över rasgränser. Det typ få forum jag upplever som så öppna för diskussion och där tex åsikter om lorsavel eller funktionella korsningar kan nämnas utan ramaskri.

Det folk vänder sig mot är pr och rent ljugeri både angående förträffligheten hos nån ras såväl som blandras där bilden uppenbarligen inte är nyanserad. Det inte första gången det plötsligt dyker upp nån som ska skriva folk på näsan i det här forumet och hävda sitt eget kunnande och förträffligheten i sin uppfödning. Buke är inte ett reklamforum vare sig för doodlar, funktionella mixar eller perfekta renraser.

Sen.är det bra att kunna specificera sig när man påstår saker, är det din åsikt, din erfarenhet (dessa är subjektiva) bör det skrivas ut, är det fakta ska det kunna källhänvisas och pekas på en eller flera studier eller insamlad statistik från oberoende (eller vara tydligt att det en sponsrad studie) och vedertagen källa.
Fakta är INTE att en person hävdar att alla deras uppfödningar är kliniskt friska och sunda individer oavsett vad man avlar på.

Själv har jag en blandras, hon är en sällskapsmix och hon har både bra egenskaper och sämre egenskaper precis som alla andra hundar. Hon är inte magiskt förskonad från problem bara för att hon är en korsning, sen kan man misstänka att kriterierna på föräldrarna troligen inte var höga.
Har haft flera blandraser tidigare i mitt liv och är inte emot blandraser på nåt sätt men det innebär inte att jag inte kan se baksidorna med det heller, precis som de flesta andra här på forumet. Problem inom rasavel lyfts och diskuteras också flitigt på forumet så att påstå att korsningsavel skulle vara utsatt för nån slags hatkampanj är helt fel.
 
Förlåt för Helt och hållet OT men jag började undra om man verkligen fortfarande säger särskola och det gör man tydligen! Jag blev jätteförvånad. Det ska dock ändras från och med Juli nästa år! :heart
 
Om du läst trådar här på forumet så skulle du vara medveten om att det i regel är högt i tak beträffande avel över rasgränser. Det typ få forum jag upplever som så öppna för diskussion och där tex åsikter om lorsavel eller funktionella korsningar kan nämnas utan ramaskri.
Ja, det blir mer och mer eftersträvansvärt med avel över rasgränser eftersom fler och fler potentiella valpköpare blir mer och mer medvetna. Men det finns också ett konservativt och hatiskt motstånd och det finns definitivt även på detta forum.

Det folk vänder sig mot är pr och rent ljugeri både angående förträffligheten hos nån ras såväl som blandras där bilden uppenbarligen inte är nyanserad. Det inte första gången det plötsligt dyker upp nån som ska skriva folk på näsan i det här forumet och hävda sitt eget kunnande och förträffligheten i sin uppfödning. Buke är inte ett reklamforum vare sig för doodlar, funktionella mixar eller perfekta renraser.
Det var inte jag som tog upp just mina hundar. Men om jag födde upp mops, ska jag då låta bli att skriva något som någon kan tolka som reklam?
Vem har sagt att blandraser överlag, någon speciell ras, hundtyp eller annat är förträfflig??? Citera gärna!
Ljugeri om VAD? detta med SHKs bruksprov?

Sen.är det bra att kunna specificera sig när man påstår saker, är det din åsikt, din erfarenhet (dessa är subjektiva) bör det skrivas ut, är det fakta ska det kunna källhänvisas och pekas på en eller flera studier eller insamlad statistik från oberoende (eller vara tydligt att det en sponsrad studie) och vedertagen källa.
Fakta är INTE att en person hävdar att alla deras uppfödningar är kliniskt friska och sunda individer oavsett vad man avlar på.
Vill du ha källa på att SHK har bruksprov?
Jag ser ingen här i tråden som hävdar att deras uppfödningar är kliniskt friska. Vad menar du?
Du riktar dig till mig, men jisses jag är ju väääldigt öppen med mina hundars hälsa. Embarkar varenda valp jag föder upp nowdays. Du får citera mig fortsättningsvist. Leta upp vart jag har påstått det ena eller det andra, då kan jag förklara vad jag menar. Men nu är det ju bara rena anklagelser.


Har haft flera blandraser tidigare i mitt liv och är inte emot blandraser på nåt sätt men det innebär inte att jag inte kan se baksidorna med det heller, precis som de flesta andra här på forumet.
Ja, det finns både för och nackdelar med att avla inom population och mellan populationer. Tror du att jag bara ser fördelar eller nackdelar med det ena sättet? Eller varför skriver du så här till just mig?
Jag diskuterar dem gärna med dig men då gärna i en tråd om avel.
 
Fortsätter på den här gamla tråden. Det har inte blivit nån valp än men förhoppningsvis i år. Det har gått framåt. Det var nära att bli en kelpie men tror den rasen är struken nu. Jag har sett till att träffa lite olika hundar och vissa har jag verkligen känt "nej inte min ras" trots att hunden varit jättetrevlig.

Jag hittade två borderterriers som bor i närheten av mig och frågade om jag fick komma och träffa dessa, en på 3 år och den andra 9 månader har jag för mig. Jag ville knappt åka därifrån och efteråt var jag bara 😍 har hittat min ras.

Jaktlabbe finns fortfarande kvar i tankarna och jag har blivit mer 😍 över dessa också, men det känns enklare på nåt sätt att börja med borderterrier.

Det jag oroar mig över med borderterrier är dels att det är en terrier 😅, dels att jag ska tycka den är trög och sen hälsan, dessa kramper som beskrivs? Vad jag förstår görs inga hälsotester? Svårt att leta borderterrier tycker jag, de flesta har på sin höjd ställt ut men inget mer. Hittat en uppfödare som gör bph. Vad ska man se upp med? Nån som har koll på borderterrier som kan ge tips?
 
Nu när jag läser sista sidorna inser jag att det kanske var riskabelt att väcka liv i den här tråden :nailbiting:
(nej jag vill inte ha blandras)
 
Fortsätter på den här gamla tråden. Det har inte blivit nån valp än men förhoppningsvis i år. Det har gått framåt. Det var nära att bli en kelpie men tror den rasen är struken nu. Jag har sett till att träffa lite olika hundar och vissa har jag verkligen känt "nej inte min ras" trots att hunden varit jättetrevlig.

Jag hittade två borderterriers som bor i närheten av mig och frågade om jag fick komma och träffa dessa, en på 3 år och den andra 9 månader har jag för mig. Jag ville knappt åka därifrån och efteråt var jag bara 😍 har hittat min ras.

Jaktlabbe finns fortfarande kvar i tankarna och jag har blivit mer 😍 över dessa också, men det känns enklare på nåt sätt att börja med borderterrier.

Det jag oroar mig över med borderterrier är dels att det är en terrier 😅, dels att jag ska tycka den är trög och sen hälsan, dessa kramper som beskrivs? Vad jag förstår görs inga hälsotester? Svårt att leta borderterrier tycker jag, de flesta har på sin höjd ställt ut men inget mer. Hittat en uppfödare som gör bph. Vad ska man se upp med? Nån som har koll på borderterrier som kan ge tips?
Jag har verkligen bara goda erfarenheter av border terrier (och tro mig, här finns MÅNGA), jag tycker de är himla trevliga hundar. Har aldrig träffat en enda som varit aggro mot vare sig andra hundar eller folk - däremot har jag hemskt dålig koll på hur mycket pälsvården kräver eller hälsostatusen hos rasen. Jag känner bara att chansen att få en fin och trevlig hund är stor!
 
Jag gillar också border terriers! En väldigt vanlig kombination med jaktlabbar, åtminstone här nere i söder :D
Verkligen käcka hundar.
Jag är lite inne på att skaffa en BT den dagen jag inte har någon wachtel kvar, även om de tyvärr är ganska ojämna rent jaktligt.
 
Jag gillar också border terriers! En väldigt vanlig kombination med jaktlabbar, åtminstone här nere i söder :D
Verkligen käcka hundar.
Jag är lite inne på att skaffa en BT den dagen jag inte har någon wachtel kvar, även om de tyvärr är ganska ojämna rent jaktligt.
De går tydligen bra att kombinera med shibor också! Den första shibauppfödaren jag besökte i Norrland hade även BTs, det tycker jag är gott betyg. :D

kl*
Någon ledig dag ska jag vara ute och se hur många jag möter. De är verkligen superpoppis här och det finns det nog en anledning till!
 
De går tydligen bra att kombinera med shibor också! Den första shibauppfödaren jag besökte i Norrland hade även BTs, det tycker jag är gott betyg. :D

kl*
Någon ledig dag ska jag vara ute och se hur många jag möter. De är verkligen superpoppis här och det finns det nog en anledning till!

Används dom i jakt hos er? Eller är det mest sällskapshundar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 987
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 073
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 721
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp