Vilken ras passar mig?

Anaidail

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
 
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
Har inget tips men det där att kunna följa med på ridturer är så otroligt individuellt.
Jag har haft lite blandade raser genom åren och ingen ras i sig har kunnat följa med på ridturer utan det har varit mycket individuellt.
Dom två lydigaste hundar jag haft kunde tex inte följa med på ridturer den ena blev aldrig trygg i att matte var fångad av hästen och den andra blev alltför på sin vakt emot omgivningen när jag inte var på marken.
 
Whippet är ju otroligt trevliga hundar. Jag har känt flera men bara en som kunnat vara lös. Alla andra jag träffat på har haft mycket jaktinstinkt och bara kunnat vara lösa på inhängnat område. Så jag tror de är svåra att ha med på ridturer.
 
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
Jag skulle absolut inte köpa en vinthund om det är viktigt att ha hunden lös i stall och under ridturer.
 
Har inget tips men det där att kunna följa med på ridturer är så otroligt individuellt.
Jag har haft lite blandade raser genom åren och ingen ras i sig har kunnat följa med på ridturer utan det har varit mycket individuellt.
Dom två lydigaste hundar jag haft kunde tex inte följa med på ridturer den ena blev aldrig trygg i att matte var fångad av hästen och den andra blev alltför på sin vakt emot omgivningen när jag inte var på marken.
Ja, det har jag förståelse för. Att den ska kunna följa med när jag rider är absolut inget måste, mer en dröm.
 
Whippet är ju otroligt trevliga hundar. Jag har känt flera men bara en som kunnat vara lös. Alla andra jag träffat på har haft mycket jaktinstinkt och bara kunnat vara lösa på inhängnat område. Så jag tror de är svåra att ha med på ridturer.
Ja, de jag träffat på jobbet har varit så himla trevliga. Men är väl lite som jag misstänkt då, att de inte riktigt passar när jag vill ha en hund som jag kan ha lös.
 
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
Den peruanska nakenhunden är väl extremt ovanlig? Så den hade jag strykt, känns svårt att få en bra bild av rasen och få tag på en - om man inte verkligen vill ge sig hän och sätta sig in i rasen. Plus att det verkar vara nån form urhund? De är ju generellt inte särskilt föriga så kan nog bli svår att ha lös. I år har det reggats 22 st av den minsta sorten, vilket verkar vara nån sorts rekord.

Whippet är trevliga men det är ju en vinthund och därmed går ju bort att ha den lös (rent generellt).

Jag ska säga att jag inte har någon direkt erfarenhet av kromis, men när folk beskriver sina både här och på andra forum så tycker jag generellt att de låter rätt tråkiga mentalt, ffa att de verkar ha en hel del osäkerhet - men det är som sagt bara vad jag läst.

Har du tittat på pudeln? Den verkar ju ha det du söker i beskrivningen och du har vana av rasen sedan innan.
 
Den peruanska nakenhunden är väl extremt ovanlig? Så den hade jag strykt, känns svårt att få en bra bild av rasen och få tag på en - om man inte verkligen vill ge sig hän och sätta sig in i rasen. Plus att det verkar vara nån form urhund? De är ju generellt inte särskilt föriga så kan nog bli svår att ha lös. I år har det reggats 22 st av den minsta sorten, vilket verkar vara nån sorts rekord.

Whippet är trevliga men det är ju en vinthund och därmed går ju bort att ha den lös (rent generellt).

Jag ska säga att jag inte har någon direkt erfarenhet av kromis, men när folk beskriver sina både här och på andra forum så tycker jag generellt att de låter rätt tråkiga mentalt, ffa att de verkar ha en hel del osäkerhet - men det är som sagt bara vad jag läst.

Har du tittat på pudeln? Den verkar ju ha det du söker i beskrivningen och du har vana av rasen sedan innan.
Peruansk nakenhund var något jag snubblade över, och jo, den är nog väldigt ovanlig, jag fastnade lite vid den främst då den uppfyllde mina önskemål om storlek och pälslag samt används som sällskapshund. Du har nog rätt i det du säger att det kan bli svårt att få en bra uppfattning om den när den är så sällsynt.

Angående kromis så har jag egentligen bara känt en, och tyckt hon verkar trevlig, om än reserverad mot mig som utomstående. Synd att höra att det verkar vanligt med osäkerhet.

Har ju såklart funderat över pudel, finns ju endel som lockar (storlek, temperament), men sen också det som avskräcker mig vilket främst är pälsen. Såklart kan man ju ha kortklippt, det hade vi på vår pudel, men pälsen växer så fort så man behöver klippa väldigt ofta för att hålla den så kort att det inte börjar fastna hö/spån när man är i stallet, blir lerig/blöt osv. Vilket blir dyrt fort om man går till hundfrisör, alternativt känns som för mycket jobb för mig att klippa själv då jag som sagt inte älskar pälsvård. Sen hade vår pudel också stora allergiproblem (visade sig vara mot dammkvalster) samt var extremt känslig i magen. När vi väl hade hittat ett foder hans mage klarade av så var det en kamp vid varje måltid att få honom att äta, hade han fått välja hade han svultit ihjäl. Inget av detta är något jag skulle vilja gå igenom igen med min egna hund. Har också märkt på jobbet att det verkar vanligt för pudlar med magproblem och kinkighet, allergin kanske det dock bara var just våran som vi hade otur med.
 
Kan inte en strävhårig hund vara ett alternativ? På tex schanauzer så behövs ju ingen daglig pälsvård och det går lätt att lämna in hunden till hundfrisör ett fåtal gånger per år för att få den trimmad. Finns ju också de strävhåriga raser som knappt trimmas. Om du kikar på en strävhårig hund får du ju dessutom en med vanligtvis mer praktisk päls för att vara i stall. Många korthåriga fryser lätt, och då blir det genast bökigare med livet som stallhund.
 
Har du tänkt göra något mer med hunden än ha den med dig?

Jag tänker att en ras som lancashire heeler kanske skulle passa: liten, korthårig och med vallhunden kommer förighet. Men också behov av mental stimulans.

@geting - det finns tradition hos hästmänniskor att ha JR. Men jag tycker inte att rasen uppfyller TS krav på nybörjarvänlig. Nu är jag inte i stall regelbundet längre så det kanske blivit bättre, men genom åren när stallet var del av mitt dagliga liv mötte jag lite för många JR helt utan kontroll. De blev poppis för att de sades stanna på gården (en sanning med modifikation!) men vad de hittade på där medan ägaren ägnade sig åt hästarna tycktes vara egalt.
 
Titta på de mindre terrierraserna kanske? Cairn, westie, norfolk, norwich, borderterrier.... Kräver trimning ett par gånger om året (vilket jag lämnade till proffs när jag hade cairn, men vet ju de som lär sig trimma själva också), men har däremellan rätt lättskött päls som inte alls suger åt sig smuts och skräp på samma sätt som t.ex. en pudelpäls. Jack Russell är ju som sagt hyggligt vanlig bland hästfolk, men jag kan tycka att de raserna jag nämnde är lite enklare än en JRT. Annars finns ju dansk-svensk gårdshund också. Släthårig och relativt liten, utseendemässigt ganska lik JRT. De jag träffat har varit väldigt trevliga!
 
Vad gäller päls så kan jag slå ett slag för de raser som har ”dubbelpäls” i stil med schäferns, så otroligt smidigt när man har stall/gårdshund. Mina corgis kan vara genomskitiga men när det torkar så rinner allt bara av dem. Inget fastnar heller!
Instämmer helt! Vår isländska fårhund, som dessutom är väldigt ljus (gul/vit), har helt oslagbar päls! Dels för hans egen skull - tror aldrig jag varit med om att han frusit eller varit blöt inpå skinnet oavsett väder - och dels att den är så lättskött. Jag klipper klorna oftare än jag borstar pälsen, liksom :D
 
Vill också slå ett slag för raser med "dubbelpäls", dels att den oftast är lättskött och dessutom håller hunden varm. En vinthund eller hund med enkelpäls skulle jag personligen inte vilja ha som stalllhund då jag uppfattar de som frusna.

Skulle du kunna tänka dig att mentalt aktivera din hund så vill jag slå ett slag för raser i grupp 1 (vallhundsgruppen) där många främst är sällskapshundar men behovet av aktivering kan variera. Fördelen är att många är följsamma, lättränade och håller gärna kontakt med sin förare, dessutom har de flesta (dock inte alla) praktisk dubbelpäls.

De vanligaste raserna jag stött på i stallet är jack russel terrier (är dock rätt ettriga och inte vad jag skulle kalla nybörjarhundar, ser dom inte så ofta lösa heller), västgötaspets, sheltie, welsh corgi cardigan, border collie (kräver dock mycket aktivering) austrailian shepherd och även en del miniatyre american shepherd.

Själv har jag haft både cardigan, mas (miniatyre american shepherd) och border collie och alla funkar i stallmiljö och hade kunnat hänga med på en ridtur. Vår cardigan hängde med på ridtur och tömkörning när vi hade häst och det var inga problem även om man anpassar tempot lite och längden på rundan.

Sen handlar det ju väldigt mycket om att träna och inte få ge hunden chansen att gå på vilt, alla hundar har jakt i sig även om vissa raser har det mer och andra mindre.
 
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
Jag har kromfohrländer, men utifrån dina krav skulle jag säga åt de faller bort pga storleken (de väger generellt mer än 10 kg), att de ofta har mycket vakt (larm) i sig och sen är de inte generellt en hund jag skulle beskriva som nybörjarvänlig (min är dock min första hund). Jätteroliga hundar, men inte för alla skulle jag säga :) Men har du frågor så hojta till!
 
Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig.

Det jag önskar är en sällskapshund, den kommer även få vara med mig i stallet och gärna följa med på ridturer. Jag vill gärna ha en lite mindre ras, max ca 10 kg. Pälsvård är inget för mig så korthårig är ett krav. Jag jobbar på smådjursklinik och kommer kunna ha hunden med där då det finns ett rum för personalhundar. Gärna en inte så skällig/vaktig ras då den kommer att höra många andra hundar röra sig i kliniken på dagarna. Ska även funka med mina katter samt med min mammas tibetanska spaniel tik.

Den hundvana jag har (förutom att jag träffar hundar varje dag på jobbet) är att jag är uppvuxen med mellanpudel och tibetansk spaniel. Skulle säga att jag har lite koll på grundläggande grejer gällande hundträning men att jag ändå behöver en nybörjarvänlig ras.

De raser jag har kikat på är:
Whippet - här är jag dock lite orolig för jaktinstinkten hos dem, jag vill ju kunna ha hunden lös i stallet och gärna när jag rider också.
Kromfohrländer (släthårig) - verkar dock som släthåriga är ovanliga, speciellt de korthåriga verkar väldigt svåra att få tag i.
Peruansk nakenhund (med päls) - har dock ingen aning hur dessa är i temperament.

Tacksam för alla tips!
Så Papillon för liten? Vet att du ville ha korthårig. Men pälsvården på pappis är inte krävande. Pälsen är så silkig att dels glider smutsen av väldigt lätt och den tovar sig inte så lätt. Jag borstar våra ca 1 gång i månaden och möjligtvis öronen någon gång till per månad. För att de inte ska få tovor. Går rätt fort på en sån liten hund.

Mina har alltid gärna varit med i stall och på ridturer. De har stor will to please, är intelligenta och lätta att träna och forma. Brukar vara rätt sociala och är liksom alltid glada och vill hänga med på det mesta. Enkla att ha med överallt IOM storlek och temperament.
Så himla roliga och rara kompisar - glädjesprinklers!
 
Kan inte en strävhårig hund vara ett alternativ? På tex schanauzer så behövs ju ingen daglig pälsvård och det går lätt att lämna in hunden till hundfrisör ett fåtal gånger per år för att få den trimmad. Finns ju också de strävhåriga raser som knappt trimmas. Om du kikar på en strävhårig hund får du ju dessutom en med vanligtvis mer praktisk päls för att vara i stall. Många korthåriga fryser lätt, och då blir det genast bökigare med livet som stallhund.
Även om man lämnar in sin Schnauzer/Dvärgschnauzer så är det en del pälsvård. De behöver ullkammas varje vecka ca 15-20 min och skägg och benhår kammas flera ggr veckan. Lämnar man in för trimm så behövs det iaf 3-4 ggr per år för att hålla pälsen i sådant skick att ullkamningen inte blir omöjlig.
 
Även om man lämnar in sin Schnauzer/Dvärgschnauzer så är det en del pälsvård. De behöver ullkammas varje vecka ca 15-20 min och skägg och benhår kammas flera ggr veckan. Lämnar man in för trimm så behövs det iaf 3-4 ggr per år för att hålla pälsen i sådant skick att ullkamningen inte blir omöjlig.
Bygger vidare på ditt svar @Fetaost :
Jag fixar visserligen inte alls så mycket med mina (standard)schnauzers päls (men har dem inte i utställningspäls heller) men trimmar dem lite oftare istället. Men det är ju flera andra saker på ts lista som inte alls passar in. Schnauzer är en larmande ras. Dessutom har många en jaktlust som gör det svårt att ha dem lösa i skogen. Och de väger rätt mycket mer än 10 kg. Men @Red_Chili , du kanske menade dvärgschnauzer med tanke på storleken? 🙂 Att schnauzerpäls är väldigt praktisk för livet som stallhund är dock helt riktigt!
 
Tack för alla svar!

Strävhårig kan kanske vara ett alternativ ja, att lämna in för trimning ett par gånger i året är ändå överkomligt. Hade inte tänkt på saken att korthåriga fryser, men det är ju sant såklart. Norfolkterriern lät intressant, den får jag titta närmare på.

Vallhundar känns spontant som att de kommer kräva lite för mycket aktivering, är nog ute efter en hund som är nöjd av att få hänga med, springa av sig i stallet, leka lite, träna lite trick eller lydnad.

@tuaphua Papillon tycker jag verkar trevliga, både i storlek och temperament, är väl pälsen som avskräckt mig där. Men har trott att de skulle behövas borstas flera gånger i veckan, en gång i månaden låter som att det skulle vara mer överkomligt för mig:p Hur är det med lera/snö? Fastnar det mycket?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 866
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp