Bukefalos 28 år!

Vilken ras passar mig?

eldione

Trådstartare
Om en sissådär 10 år eller så när jag ska skaffa egen gård så ska jag även skaffa hund men vill ha hjälp med att hitta ras redan nu :p

Jag älskar hundar som är stora! Både på höjden och bredden :love: Långhårig inget problem men helst mellan eller kort.

Jag vill kunna ha med den på ridturer, så därför är stark vallinstinkt ett måste! En lättlärd hund som man kan lära att följa med lydigt (sätta sig i dike när det kommer bil och liknande) och som inte springer bort. Även gårdshund.

Finns det någon redan existerande ras som kan passa in i mitt behov? Eller finns det någon bra blandras? Vill helst ha renrasig.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

men herregud människa! först så propagerar du för helt onödiga kastrationer och sedan föreslår du en ras som BC till någon som inte sagt ett ord om sina förkunskaper!

till trådskaparen: du ska inte ha en BC om du inte tänkt sysselsätta den med tankearbete flera timmar om dagen. ridturer räknas inte! det är motion!
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Okej, nåt sånt jag tänkte mig. Vill ej ha någon krävande hund av den sorten.
Tidigare erfarenheter är väl att familjen haft hund men jag har inga kunskaper om att uppfosta hund sedan innan (är beredd att ta till hjälp)
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Sheltie är ju vallhund... lättlärd, kanske lite för liten för dig... 35-37 cm
6110-t.jpg


Kelpie... vallhund... dock lite nafsig?! ca 45 cm
5828-t.jpg


Korthårig collie... kan faktiskt funka med hjälp av träning, det kan nästan alla hundar...
5905-t.jpg


Lapsk vallhund... vet inte så mkt om den! Vallhund som kräver endel träning men inte lika mkt som bc... ca 48 cm
5930-t.jpg


Lancashire heeler... liten arbetande vallhund (ca 30-35cm)! Här är en länk till en som har en heeler och berättar lite om rasen http://medlem.spray.se/drakera/heeler.htm
3579-t.jpg



:love: Kram :love:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Shetland Sheepdog har vi faktiskt haft! Underbar liten hund (hon var "missbildad" med extra korta ben) med otroligt stark vallinstinkt.

När jag tänker efter så kan jag tänka mig mindre hundar också, tids nog kanske man kan ha en liten och en stor ;)


Själva idén om att ha en hund på ridturerna kom från att jag som liten var på ett slags läger där de hade en korthårig collie (Tommy) som alltid följde med på våra ridturer, tyckte dock inte att den är så vacker :S
 
Sv: Vilken ras passar mig?

beror på vem du frågar, men bordercollien är perfekt att ha på landet du har ju garanterat en vallinstinkt och lättlärd är den också , perfekt att ha med på ridturer underbarhund dock ej en lägenhetshund
 
Sv: Vilken ras passar mig?

tycker du skall ta och lugna ner dig en aning, ang kastrationer så har ja inte föreslaget någon "onödig" kastration, jag har sagt att det KAN hjälpa på en hund som är jobbig mot andra hundar det har jag sett resultat på ja yttrar mig inte om ja inte har någon bakgrundsfakta till det ja pratar om.

Bordercollien är en perfekt hund att ha på landet, man behöver inte alls valla med den huvudsaken är att den får ett liv fullt med aktiviteter och vad vet du om att denna tjejen endast skulle ha hunden till ridturer? På landet finns gott om möjligheter att aktivera en BC om du inte visste det.

Även om man inte har några förkunskaper av en bordercollie betyder inte det att man inte skulle klara av en, det räcker att man vet vad den behöver och det antar jag att personen i fråga har tänkt ta reda på innan man skaffar en. ;)
 
Sv: Vilken ras passar mig?

*suck* OM du har "tur" och får en osedvanligt lugn BC så kanske det hade fungerat. men en understimulerad BC är skitjobbiga. de ska kunna jobba hela tiden, en annan hund blir trött efter ett tag, en inte en BC, de kan hålla på som ett duracellbatteri. går och går och går.

jag har dock träffat EN BC som inte var särskilt krävande, jag bodde på hans gård en sommar. men ägaren skaffade faktiskt får efter ett tag för att hunden skulle få valla.

jag har bott på landet med mina två jyckar och jag tyckte inte att där fanns mycket mer att göra än här "i stan".
 
Sv: Vilken ras passar mig?

börjar det bli jobbigt bara för att jag inte sväljer det du säger eller?
Ja vet att Bordercollien är en väldigt energisk hund som behöver saker att göra har nämligen haft en själv.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Om du någon gång blir ledare och har egen kurs och får se alla BC som kommer dit med problem:
Klart understimulerade och vallar allt i sin väg kanske du förstår VARFÖR det är så viktigt att valla med sin BC.

När inlägg som ditt ploppar upp inser jag med en gång att forum är rätt farligt för nybörjare om man tar alla tipps seriöst.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

skulle mitt tips vara farligt? Jag menar vad ja skriver man behöver inte alls valla med en Bc Det gjorde inte jag, jag sysslade med andra saker såsom agillity, spår, sök, mm. Det räcker gott med tanke på att det är gott om hjärngympa. Tycker du skall se till all sluta upp med att döma ut folk bara för att dom anser en annan sak än du? Vem har sagt att ev BC skulle bli understimulerad? Det blir den inte om man aktiverar den tillräckligt mkt .
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Men snälla människa.

VARFÖR köper man en hund som är så gravt avlad för vallning när man inte ens är intresserad av vallning själv, det finns så mång andra raser att välja bland.

Och ja detta tipps kan i värsta fall leda till att en nybörjare köper sig en BC ( BC korsning ) i tron om att den lilla aktivering du avser här räcker.

Du har haft 1 BC, det är inte mycket att jämföra med.

Jag har träffat MÅNGA ägare som har varit i ett desperat tillstånd eftersom deras hund vallar allt är nervös och kan aldrig koppla av .
 
Sv: Vilken ras passar mig?

du har så rätt jag är en snäll människa ;)

varför? varför inte? Vet man hurpass krävande den är så går det finfint, tycker du skall sluta vara så negativ till allt ja skriver och bara accepterar andra för va dom har för erfanheter istället, och att det faktikst finns andra sett att se på saker.
Japp , jag har haft en bordercollie hade det låtit bättre om jag sagt att ja hade haft fem? (patetiskt) min BC var av den väldigt aktiva sorten och vi vallade inte en enda gång och underbarare hund fick man nog leta efter, harmonisk och väldigt välmående.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
skulle mitt tips vara farligt? Jag menar vad ja skriver man behöver inte alls valla med en Bc Det gjorde inte jag, jag sysslade med andra saker såsom agillity, spår, sök, mm. Det räcker gott med tanke på att det är gott om hjärngympa. Tycker du skall se till all sluta upp med att döma ut folk bara för att dom anser en annan sak än du? Vem har sagt att ev BC skulle bli understimulerad? Det blir den inte om man aktiverar den tillräckligt mkt .

Att stimulera en BC med enbart sök, spår mm KAN gå om du hittar en hund som inte är så intresserad av vallning.
Jag har sett MÅNGA BC's som var understimulerade, vallade allt och alla trots att ägarna har avsatt 2-3 timmar/dag till andra aktiviteter. Då bl a agility, spår och sök som du sa. Det räcker inte. Är själv uppvuxen med border collies och vi har tagit hand om x antal hundar som ägarna inte har klarat av.

En BC är avlad för just vallning, och SKA användas till detta. Det finns så många andra hundraser som inte är lika krävande.

Att du har haft 1 bc är inte mkt att jämföra med precis som Calazirya sa. Du hade kanske turen att hitta en som inte va så intresserad av vallning, men då hade du bara tur.

Toudi skrev:
På landet finns gott om möjligheter att aktivera en BC om du inte visste det.

Jag är uppfödd på landet och vad finns det förutom vallning som man kan stimulera en BC med?

Toudi skrev:
Vem har sagt att ev BC skulle bli understimulerad?

det räcker att man har sett alla BC's som har vart så understimulerade trots ägarnas försök att aktivera hunden med diverse aktiveringar flera timmar per dag.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

ja det är klart det kan gå :smirk: köper man en bordercollie som man inte tänkt valla med så mkt så ärdet väl självklart att man kollar upp föräldrarna till hunen och där kan man ta reda på hurpass valla instinkta dom är, nepp min bc va intresserad av vallnig med tanke på att det är det naturliga beteendet där kollade vi först upp förläldarna och dom var endast gårdshundar altså inget vall för dom heller och dom var så lugna och så välmående så det går inte att beskriva det är väl klart att det kan gå fel och att hunden kan bli understimulerad men det gäller ju vilken hundras som helst, då får man med tilräckligt mkt arbete och intresse se till att hunden får saker att syssla med helt enkelt svårare än så är det inte.


Vad som finns att göra på landet är ju raka motsasten till va man göra i en lägenhet i stan.... trodde du fattade vinken....
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
ja det är klart det kan gå :smirk: köper man en bordercollie som man inte tänkt valla med så mkt så ärdet väl självklart att man kollar upp föräldrarna till hunen och där kan man ta reda på hurpass valla instinkta dom är,

Att avla fram BC's som inte har vallinstinkt är inget seriösa uppfödare strävar efter. Visserligen finns det många oseriösa uppfödare av border collies nu som inte bryr sej om att valla med sina hundar, men varför stödja dom bara för att man inte vill aktivera hunden med det dom är avlade för från första början?
Och hur kan du veta att din hund var intresserad av vallning när du inte har vallat med den? :confused:


Toudi skrev:
Vad som finns att göra på landet är ju raka motsasten till va man göra i en lägenhet i stan.... trodde du fattade vinken....

Det finns nog lika mkt att göra i stan som det finns på landet. Jag hade med våra BC's på ridturer men det är ingen aktivering, det är motion! Visst kan man lägga lite spår osv, men det kan man i stan oxå.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Det märks så tydligt att du inte har erfarenhet som täcker dina påståenden , tyvärr.

Detta är ett forum och här diskuteras det, varför ska jag då bara sitta tyst och läsa?

Jag är inte negativ till dig, utan till din inställning som tyder på okunskap.

Dessutom tycker jag det är så fruktansvärt ledsamt hur vissa oseriösa uppfödare försöker göra om hundraser.

Det slutar ofta med pannkaka av allt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 937
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp