Vilken ras passar min mamma?

DeadSerious

Trådstartare
Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att jag får hjälpa henne lite :)

Hon har tidigare haft Riesenschnauzer, men skulle nu vilja ha en ras som inte kräver fullt så mycket aktivering eftersom hennes liv ser väldigt annorlunda ut idag. Hon älskar att promenera och gör det gärna mycket och långt, men är inte intresserad av någon hundsport. Dessutom är hon egen företagare och är låst i sin butik vardagar mellan 10 och 18, vilket innebär att hunden måste kunna nöja sig med att bara springa lös på tomten (stor inhägnad tomt på landet) och ligga med henne på jobbet de dagarna hennes särbo inte är hos henne och kan ta hunden på dagarna. De vardagar hennes särbo inte är hos henne kommer den alltså få gå en lång morgonrunda och en lång kvällsrunda, men bara rasta sig själv däremellan. Hon vill heller inte ha en hund som kräver att man lägger allt för mycket tid på mental aktivering.

Hon vill ha en stor, korthårig (ej trimras) hund som vaktar och hon gillar lite "rejälare" hundar, vet att hon är väldigt förtjust i t.ex. Cane Corso, Boerboel, Rottweiler och Grand Danois. Varken hon eller jag känner dock till dessa raser närmare och vet ifall det skulle kunna trivas med det liv hon erbjuder, så både reflektioner kring ovan nämnda raser samt förslag på andra är mycket välkomna. Boerboel och Grand Danois tycker hon dock kan vara lite onödigt stora, optimalt skulle väl vara en hund som väger under 55kg men storleken kommer troligen inte avgöra om det passar i övrigt.

Vad tror ni? :)

*edit*
Hennes företag ligger alltså på tomten och hunden kommer kunna gå "som den vill" mellan hennes jobb och trädgården.

*tillägg*
(glömmer hälften känner jag)
Hon planerar förresten att ta en vuxen omplacering eftersom hon känner sig färdig med valpar, det underlättar ju en del eftersom man kan gå mer på individ men samtidigt känns det bra att ha en ras att utgå ifrån eller åtminstone lite pejl kring vilka raser man bör titta på. Har ni tips om vart man kan hitta fina omplaceringar av de raser som kan passa får ni gärna skicka PM (om det inte får skrivas ut här), hon är dock inte intresserad av någon problemhund.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Jag funderar lite över hur hon tänker sig kombinationen butik på gården - hund som vaktar.

Jag förstår att det kan kännas tryggt med en sådan hund, men en hund som vaktar gården riskerar nog att bli väldigt stressad om det kommer många besökare och en del kunder kanske skräms bort. Hunden ska kanske i så så fall vare rätt ostörd av besökare och reagera först på hot mot familjen, eller vill hon faktiskt ha en hund som "larmar" när någon kommer?

Med butik hade jag kanske trots allt valt en hund som älskar hela världen :)
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Hon vill ha en hund som larmar när någon kommer. Kundernas ingång till butiken är utanför den inhägnade tomten så att säga, så ingen kommer såklart behöva knata in till en hund som vaktar även om de såklart hör skallet. Hunden är heller såklart aldrig ute i själva butiken utan ligger med henne i ateljén när hon arbetar.

Våran Riesen var väldigt vaktig men det fungerade bra och vad jag förstått det som är vakten ganska viktig för henne nu när barnen flyttat och hon bor ensam i ett stort hus ute på landet. Även i butiken tror jag att hon ser det som en trygghet att ha en hund som vaktar.

Hade det varit jag som skulle skaffa en hund och hade hennes förutsättningar hade jag nog resonerat mer som du (och det gör jag ändå eftersom jag tycker det är jobbigt med hundar som vaktar, därför har jag valt staffe som min ras), men samtidigt förstår jag henne och eftersom hon redan haft vakthund och han var med henne i butiken på samma sätt som den nya hunden kommer vara så vet hon ju vad det innebär :) Sedan behöver den nog inte vara extremt vaktig för hennes del, men jag vet att just tryggheten med en hund som vaktar är något hon uppskattar mycket och har saknat sedan våran förra hund gick bort.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Nu skulle förvisso MIN dobbis kunna vara rätt nöjd med det där livet men i övrigt ska hon slå dobermann ur hågen, de behöver använda sina hjärnor - annars har man en hund som aktiverar sig själv på mer eller mindre roliga sätt.;)

Spontant tror jag mastiffraserna funkar, de flesta vaktar ju - men är inte så "på" i sitt vaktande som en dobbis är t.ex. De verkar ju dessutom inte hetsa upp sig så lätt, men är ju tillräckligt stora för att skrämma folk om det behövs. Cane Corso har jag hört mkt gott om, men har förstått att man får vara noga med kennel nu är de exploderat i popularitet.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Mastiffraserna är absolut alternativ, det var min första idé när hon frågade. Det hon var osäker på där var hurpass mycket aktivering de kräver, hon trodde att de krävde mer än en Rottweiler eller Riesen som hon haft innan, men så är det alltså inte? Jag gissade att de var mindre krävande, men har som sagt dålig koll och tänkte att det var bättre att fråga :)
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Mastiffraserna är absolut alternativ, det var min första idé när hon frågade. Det hon var osäker på där var hurpass mycket aktivering de kräver, hon trodde att de krävde mer än en Rottweiler eller Riesen som hon haft innan, men så är det alltså inte? Jag gissade att de var mindre krävande, men har som sagt dålig koll och tänkte att det var bättre att fråga :)

Jag är verkligen ingen expert men det bor ett par olika sorter här i området och ingen av dem verkar kräva särskilt mkt mer än motion. Har träffat ett par CC's och fått intrycket att de är lite rottis light typ, men kan säkert ha fel.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Ridgeback gillar hon med vet jag :)
Tack för alla tipsen så här långt, ska vidarebefordra till henne och se vad hon säger!

Jag pratade med henne en stund till innan och hon sade nu att den inte nödvändigtvis behöver vara jättevaktig, det viktiga är att den är respektingivande så att hon ändå känner den där tryggheten som hon vill. Så ni får gärna tipsa om raser som inte vaktar också, men som är stora (helst inte grand danois-stora, men stora) och respektingivande och som skulle trivas med det liv hon erbjuder.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

KL

Mitt spontana svar är Bullmastiff.
De verkar inte vara några hyperaktiva hundar utan rätt lagom. Vet flera som funkar fint som gårdshundar men lagom vakt i. Över lag tycker jag hon ska kika på just kategorin gårdshundar eftersom de han vakten utan att oftast var tokaktiva. Dock är ju en del av dom välpälsade men det finns ju andra hårlag också :)
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Har läst på lite om bullmastiff och tycker att den verkar vara ganska perfekt faktiskt, har skickat en länk på rasbeskrivning till henne på facebook och håller tummarna för att hon har planer att kika in där snart för jag orkar inte ringa henne igen ;)

Gårdshund har jag sagt med och det är hon också med på! Just de korthåriga varianterna, då.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

*stjäl min egen knapp*

Har rotat runt och hittat lite för mig okända hundraser, som verkar vara "hennes typ av hund" på de mycket korta beskrivningarna jag hittat om dem, men jag vet absolut ingenting om dem. Lyder som följer:
* Broholmer
* Dogo argentino
* Dogo canario
* Dogue de bordeaux
* Tosa

Vad vet ni om dem? Någon som kan funka eller någon som helt ska uteslutas? Känns som att många av dem kan vara ganska tuffa hundar, men har så svårt att relatera till det där. Tuffa jämfört med vad liksom? Hon är ju hundvan och van att vara bestämd, van vid rejäla hundar, samtidigt vill hon ju inte ta sig vatten över huvudet och det är ju onödigt att köpa en alltför svår hund när det finns "enklare" varianter som kan uppfylla syftet lika bra. Hon vill ju inte ha en Ovtjarka liksom. Detta är bara mina egna reflektioner, tycker det är så jäkla svårt när man läser skk's korta rasbeskrivningar att försöka få en bild av vad det egentligen är.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Ett tips är att googla en ras och leta efter vad folk som har rasen skrivit på forum eller liknande. Tycker man får ut mer av det än av SKK även om SKK är en bra början. Sen kan man också googla ras + valfritt sökord tex vakt för att se folks erfarenheter om rasens vaktinstikt osv :)

Sök på youtube också för att se rasen i rörelse och filmer i vardagsmiljö eller liknande!
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Jag tänker att mamma får stå för djupforskandet själv, det är nog lättare att det blir "rätt" och att hon verkligen får vad hon vill ha på så vis. Risken är annars att jag sorterar bort en ras för något som skulle vara ett problem för mig, men kanske inte för henne. Mer än de "basgrejer" som jag nämnt här i tråden har jag ganska dålig koll på vad hon faktiskt vill ha, vi har ganska olika smak när det kommer till hundar (eller ja, lite liknande men det är nog inte en ras som intresserar mig som skulle intressera henne och tvärtom). Men annars skulle jag självklart googlat och läst mer personliga erfarenheter av raserna :)

Vill mest ha lite tips på vilka raser jag kan rekommendera henne att titta mer på, så får hon hellre be mig om hjälp ifall hon vill veta något mer specifikt om rasen som hon inte lyckas hitta själv :)
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

*stjäl min egen knapp*

Har rotat runt och hittat lite för mig okända hundraser, som verkar vara "hennes typ av hund" på de mycket korta beskrivningarna jag hittat om dem, men jag vet absolut ingenting om dem. Lyder som följer:
* Broholmer
* Dogo argentino
* Dogo canario
* Dogue de bordeaux
* Tosa

Vad vet ni om dem? Någon som kan funka eller någon som helt ska uteslutas? Känns som att många av dem kan vara ganska tuffa hundar, men har så svårt att relatera till det där. Tuffa jämfört med vad liksom? Hon är ju hundvan och van att vara bestämd, van vid rejäla hundar, samtidigt vill hon ju inte ta sig vatten över huvudet och det är ju onödigt att köpa en alltför svår hund när det finns "enklare" varianter som kan uppfylla syftet lika bra. Hon vill ju inte ha en Ovtjarka liksom. Detta är bara mina egna reflektioner, tycker det är så jäkla svårt när man läser skk's korta rasbeskrivningar att försöka få en bild av vad det egentligen är.

Tänkte precis föreslå Broholmer när jag såg att du hittat rasen själv. Tycker de jag har träffat har varit trevliga, okomplicerade hundar.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

INTE Canario eller Tosa, det är vakt i dem på riktigt har jag förstått. Dogi argentino är en jakthund, sitt utseende till trots. Dogue de bordeaux är ganska sjukliga, men har nog ett bra temprament till det ni efterfrågar. Om hon kan tänka sig långhår kan landseer vara ett alternativ?
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

Tack!
Långhår kan hon tyvärr inte alls tänka sig, men jag ska rekommendera henne att titta på Bullmastiff, Broholmer och Dogue de bordeaux :) Det verkar ju vara de raser som skulle passa bäst till syftet och som jag dessutom tror faller henne bäst i smaken.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

*KL*
Ridgebacken tycker jag att du skall stryka då det är en ganska krävande hund.
Flera av mastifferna kan säkert passa, engelsk mastiff tror jag inte att någon nämnt? (Numera heter de bara mastiff men för att undvika missförstånd brukar jag skriva engelsk m.)
En mastiff skulle älska ett sådant liv! Den är stor och vänlig men har vakt i sig och om det verkligen gäller så kan den plocka fram den. Men det är inte många som vågar gå på en så stor hund!
Att gå och drälla i trädgården och hålla koll på vilka som kommer och dessutom få promenader, det är ett perfekt liv för en mastiff :).
De är på sätt och vis lättlärda då de fattar relativt fort (fast inte om man jämför med en riesen kanske) men motiveringen kan det vara lite si och så med. Vardagslydnad brukar inte vara så svårt att bibringa dem men tävlingslydnad etc bör man lägga på hyllan.
Akilleshälen är hälsan och på senare år tror jag tyvärr att mentaliteten har blivit sämre. Det säger sig självt att en rädd/osäker hund med skärpa i 80-kgs klassen inte är någon hit...
Men letar hon vuxen hund går det ju att se mer hurdan just den hunden är.

Enligt min erfarenhet så kommer många av de BRA omplaceringshundarna aldrig ut på "marknaden" utan de omplaceras via vänner och bekanta, tidigare valpköpare och liknande. Jag hittade min pärla via en grupp på facebook som inte alls hade med omplaceringar att göra, hon dök upp av en slump.
Det kan löna sig att kolla med rasklubbar, olika uppfödare och vara aktiv på internet, på forum och olika facebookgrupper.
Det är inte ovanligt att uppfödare har någon hund "över" som av någon anledning inte passar att avla på men som passar utmärkt som sällskapshund.
Och naturligtvis dyker en del upp på Blocket och liknande ställen.
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

En mastiff skulle älska ett sådant liv! Den är stor och vänlig men har vakt i sig och om det verkligen gäller så kan den plocka fram den. Men det är inte många som vågar gå på en så stor hund!
Att gå och drälla i trädgården och hålla koll på vilka som kommer och dessutom få promenader, det är ett perfekt liv för en mastiff :).
De är på sätt och vis lättlärda då de fattar relativt fort (fast inte om man jämför med en riesen kanske) men motiveringen kan det vara lite si och så med. Vardagslydnad brukar inte vara så svårt att bibringa dem men tävlingslydnad etc bör man lägga på hyllan.
Akilleshälen är hälsan och på senare år tror jag tyvärr att mentaliteten har blivit sämre. Det säger sig självt att en rädd/osäker hund med skärpa i 80-kgs klassen inte är någon hit...
Men letar hon vuxen hund går det ju att se mer hurdan just den hunden är.

Gäller det citerade specifikt den engelska mastiffen eller menar du mastiffer överlag? :)

Har en bekant som har en ridgeback och han kräver rejält med både fysisk och mental aktivering, nu vet jag inte hur rastypisk han är men har nästan räknat bort dem redan med utgångspunkt i just honom.

Tack för bra tips i alla fall, på alla punkter!
 
Sv: Vilken ras passar min mamma?

KL

De "bästa" vuxenhundarna hittar du genom rasklubbarna och uppfödare. Där brukar de seriösare omplaceringarna ske med kontrollerad avel. Välj ras först och kontakta sen rasklubb och uppfödare. Många uppfödare inom samma ras känner varandra och kan ge tips på lämplig hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 858
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 313
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp