Vilken ras ska vi ha?

Meme

Trådstartare
Hej!

Vi funderar på en till hund i familjen. Har en blandras sedan tidigare som snubblade in i vårt liv av en slump som vuxen hund. Världens enklaste hund, verkligen. Hon har liksom bara hängt med hela tiden utan att ställa till besvär. Så nu när vi aktivt ska hitta hund så är det JÄTTEsvårt!

Vi bor på landet med stor inhägnad trädgård och vill helst ha en större hund (men inte för stor ca 20-40kg kanske), helt enkelt för att det känns tryggt. Vi har småbarn, så inget för skarpt eller osäkert. Vi kommer att gå kurser som valp och unghund, och kanske någon kurs då och då för att det är kul. Men vi kommer inte hålla på och träna varje dag. Vi gillar att promenera och det är som promenadsällskap vi vill ha hunden i första hand. Jag vill även kunna träna den till att följa med ut med hästen, men bara om jag kan få den tillräckligt lydig, så det får inte vara en för svårtränad hund. Alla hundar måste ju såklart aktiveras men behovet varierar ju jättemycket mellan raser. Dock känns detta som en omöjlig ekvation ifall man inte vill ha en pyttehund :-(

Min sambo vill gärna ha en jaktlabrador, men jag tvekar eftersom jag tycker att de ska jakttränas. Jag har sneglat lite på dalmatiner, men de verkar ha lite dåligt rykte (dålig mentalitet, svåra att träna).

Några andra förslag?
 
Hej!

Vi funderar på en till hund i familjen. Har en blandras sedan tidigare som snubblade in i vårt liv av en slump som vuxen hund. Världens enklaste hund, verkligen. Hon har liksom bara hängt med hela tiden utan att ställa till besvär. Så nu när vi aktivt ska hitta hund så är det JÄTTEsvårt!

Vi bor på landet med stor inhägnad trädgård och vill helst ha en större hund (men inte för stor ca 20-40kg kanske), helt enkelt för att det känns tryggt. Vi har småbarn, så inget för skarpt eller osäkert. Vi kommer att gå kurser som valp och unghund, och kanske någon kurs då och då för att det är kul. Men vi kommer inte hålla på och träna varje dag. Vi gillar att promenera och det är som promenadsällskap vi vill ha hunden i första hand. Jag vill även kunna träna den till att följa med ut med hästen, men bara om jag kan få den tillräckligt lydig, så det får inte vara en för svårtränad hund. Alla hundar måste ju såklart aktiveras men behovet varierar ju jättemycket mellan raser. Dock känns detta som en omöjlig ekvation ifall man inte vill ha en pyttehund :-(

Min sambo vill gärna ha en jaktlabrador, men jag tvekar eftersom jag tycker att de ska jakttränas. Jag har sneglat lite på dalmatiner, men de verkar ha lite dåligt rykte (dålig mentalitet, svåra att träna).

Några andra förslag?
Labbe av mer Dual Purpose linjer? Golden från mer showlinjer kanske?
 
Om ni främst vill ha promenadsällskap, träna lite tricks osv för skojs skull och du kan tänka dig att skippa att ha med hunden på ridturerna, då skulle faktiskt någon av vinthundsraserna kunna passa utmärkt.

De är otroligt tydliga i sin kommunikation, vanligtvis mycket enkla med både andra hundar och barn, får de fysisk motion så ligger de bara och vilar på någon mjuk, varm plats inomhus sedan. De hårar inte mycket, luktar inte, skäller inte, är väldigt smidiga och "lagom" förtjusta i främmande människor... De har dock ett stort behov av att springa lösa regelbundet, men stark jaktlust gör att det ofta är mycket svårt att låta dem vara lösa "hur som helst", de flesta hundägare har inte koll på sina vinthundar lösa annat än på inhägnade områden, men har ni inhägnad trädgård går det ju utmärkt att låta den springa där! Bara ta en liten rask rastningsrunda först för att värma upp hunden, så den inte drar på sig skador genom att gå från soffläge till att springa runt i full fart ute.

Tillägg:
Med de större vinthundsraserna tänker jag främst på greyhound, galgo espanol och saluki. Det är de som generellt sett är enklast.
 
Senast ändrad:
Tänker spontant på Berner sennen? De har dock en hel del rasbundna sjukdomar så det gäller att vara noga med linjer och uppfödare. Ett annat förslag är bearded collie, de verkar vara lättsamma, följsamma hundar och kan hållas nedklippta om man så vill. Eurasier är också en trevlig sällskapsras, också de långhåriga men med lättskött päls.

Som synes finns det raser ur flera rasgrupper som skulle kunna passa in på beskrivningen... ju mer information desto lättare är det att tipsa, därför ställer jag lite följdfrågor också :)

Vilken pälstyp föredrar ni och hur mycket tid kan ni tänka er att lägga på pälsvård? Vilka egenskaper prioriterar ni hos hunden, vill ni ha en följsam hund eller mer självständig? Vill ni ha en hund som älskar folk eller är mer neutral mot främlingar? Är det viktigt för er att hunden har låg jaktlust? Vilken typ av kurser är ni främst intresserade av att gå? Även om det mest är för skojs skull kan det ju vara en fördel om hunden inte är supertung om ni skulle vara intresserade av att prova på t.ex. agility, tänker jag.
 
Tänker spontant på Berner sennen? De har dock en hel del rasbundna sjukdomar så det gäller att vara noga med linjer och uppfödare. Ett annat förslag är bearded collie, de verkar vara lättsamma, följsamma hundar och kan hållas nedklippta om man så vill. Eurasier är också en trevlig sällskapsras, också de långhåriga men med lättskött päls.

Som synes finns det raser ur flera rasgrupper som skulle kunna passa in på beskrivningen... ju mer information desto lättare är det att tipsa, därför ställer jag lite följdfrågor också :)

Vilken pälstyp föredrar ni och hur mycket tid kan ni tänka er att lägga på pälsvård? Vilka egenskaper prioriterar ni hos hunden, vill ni ha en följsam hund eller mer självständig? Vill ni ha en hund som älskar folk eller är mer neutral mot främlingar? Är det viktigt för er att hunden har låg jaktlust? Vilken typ av kurser är ni främst intresserade av att gå? Även om det mest är för skojs skull kan det ju vara en fördel om hunden inte är supertung om ni skulle vara intresserade av att prova på t.ex. agility, tänker jag.

Nuvarande hund är enligt de förra ägarna en blandning mellan jaktlabrador och dansk svensk gårdshund, men jag har sett bild på båda föräldrarna och ingen ser renrasig ut....

Det vi gillar med henne är:
- hon är följsam och lättlärd
- kan vara lös ute, vill gärna jaga men får inte, så då gör hon inte det.
- rymmer inte. Staketet är mest för barnen.
- på hugget ute men lugn inne.
- Lätt att ta med. Hon märks liksom inte.

Vi har gått lite agilitykurser och det kan jag tänka mig igen, kan tänka mig att prova rallylydnad och är lite nyfiken på nosework. Jag vill inte tävla. Har även provat spår men det är för mycket förarbete utan hund för att det ska vara kul. Förutom när grundlydnaden ska tränas in så kommer jag nog inte träna så mycket hemma mellan kurstillfällena.

Helst ingen pälsvård alls, men kan stå ut med päls som behöver trimmas då och då.
 
@Meme Min jaktlabrador hade inte varit nöjd med det livet ni vill erbjuda hunden, han hade krupit ur skinnet och blivit odräglig :) Jag tycker alltså att du gör helt rätt i att tveka på den punkten.
En DP-labbe kanske skulle passa bättre? Eller en showlabbe?
 
@Meme Min jaktlabrador hade inte varit nöjd med det livet ni vill erbjuda hunden, han hade krupit ur skinnet och blivit odräglig :) Jag tycker alltså att du gör helt rätt i att tveka på den punkten.
En DP-labbe kanske skulle passa bättre? Eller en showlabbe?

En showlabrador hade nog passat bra, men tycker bara att de är så klumpiga. Enligt mig är de labradorer som ställs ut överviktiga och då är det ju jättesvårt att se hur föräldrarna ser ut egentligen (förlåt om jag trampar någon på tårna nu, men är allergisk mot tjocka husdjur...). De flesta seriösa uppfödare ställer väl ut kan jag tänka mig.

Men det är absolut en bra kandidat. Någon som har en "vanlig" labbe som håller sin hund slank och vill visa en bild?
 
En showlabrador hade nog passat bra, men tycker bara att de är så klumpiga. Enligt mig är de labradorer som ställs ut överviktiga och då är det ju jättesvårt att se hur föräldrarna ser ut egentligen (förlåt om jag trampar någon på tårna nu, men är allergisk mot tjocka husdjur...). De flesta seriösa uppfödare ställer väl ut kan jag tänka mig.

Men det är absolut en bra kandidat. Någon som har en "vanlig" labbe som håller sin hund slank och vill visa en bild?

Jag vet att @hemlig har en slank och fin showlabbe :)
 
Pudel säger jag, modell mellan eller stor. Raka ner dom med jämna mellanrum så slipper ni ifrån mycket av pälsfixet (samt att ni slipper läskiga korta pälsstrån som fastnar i fötterna och ett konstant småfällande som hos dalmatiner :D :angel: )

Googla bilder för rakade pudlar ifall du inte sett dem - graciösa, långbenta och trevlig kroppstyp tycker jag. Dessutom glada, käcka familjehundar så länge en har lite koll på mentaliteten det avlas på :)
 
Jag har en utställningsavlad golden som skulle passa för det du beskriver. Hon vill gärna få lite huvudträning utöver promenader för att vara riktigt nöjd men lite rally eller nosework därhemma räcker gott.
 
Är i ungefär samma sits, små barn, hästar och inget större intresse för bruksgrenar. Vi har blivit rekommenderade dalmatiner.
Jag är också lite skeptisk men tänkte besöka ett par uppfödare och se om jag får en annan bild då!
 
Jag vet att @hemlig har en slank och fin showlabbe :)
Tack :). Ska fixa in en ny bild.
Håller med om att en labbe vore nåt för er TS. Vår kille kräver inget utan är nöjd att vara med. Han ställer dock mer än gärna upp om vi vill träna nåt (oavsett om det är agility, lydnad eller spår). Han skulle utan problem lätt hänga med på ridturer.
Der som sagt inte tjocka av naturen ;).
 
Perro. Testade ett gäng på BPH i helgen. De var pigga och glada, lätta att träna och väldigt förarbundna. Rasen har dragits med dålig mentalitet men är mycket mycket bättre nu än för tio år sedan.
 
Perro. Testade ett gäng på BPH i helgen. De var pigga och glada, lätta att träna och väldigt förarbundna. Rasen har dragits med dålig mentalitet men är mycket mycket bättre nu än för tio år sedan.

Perro kräver mer än promenadsällskap och "prova-på"-aktiviteter.
 
k20j7lN.jpg

En nytagen bild på vår kille. Min kära mor påstår att "han är mager, man ser ju revbenen under huden när han springer" :banghead:

LCkaXGK.png

Från i vintras när vi körde agility. Nej, han är inte ledsen, bara väldigt koncentrerad ;)

Han är 5 år, väger 28.5 kg. Rena utställningslinjer. Var en liten blaffa när han hämtades som 8 veckor, så jag började med att banta den lille valpen.
 
Tack för alla tips! Tror att en showlabbe passar oss rätt bra egentligen. Får sluta googla fram bilder på utställningshundar och titta på hur de man ser ute ser ut istället. Alla labradorer jag träffat har ju varit snälla och trevliga hundar.

En fördel med labrador är ju att de städar golvet ordentligt under ungarnas stolar efter maten. Vår nuvarande hund tar bara de stora bitarna och sen får man ändå ligga på knä och torka
 
k20j7lN.jpg

En nytagen bild på vår kille. Min kära mor påstår att "han är mager, man ser ju revbenen under huden när han springer" :banghead:

LCkaXGK.png

Från i vintras när vi körde agility. Nej, han är inte ledsen, bara väldigt koncentrerad ;)

Han är 5 år, väger 28.5 kg. Rena utställningslinjer. Var en liten blaffa när han hämtades som 8 veckor, så jag började med att banta den lille valpen.
Å va fin han är! Supersnygg! :love:
 
k20j7lN.jpg


En nytagen bild på vår kille. Min kära mor påstår att "han är mager, man ser ju revbenen under huden när han springer" :banghead:

LCkaXGK.png

Från i vintras när vi körde agility. Nej, han är inte ledsen, bara väldigt koncentrerad ;).

Tack! Nu fick jag en motvikt till alla bilder på utställningschampions. En sådan midja borde alla hundar ha, oavsett ras. Min hund är oxå "mager" enligt de flesta, även om jag tycker hon blivit lite rund efter att livmodern plockades i vintras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 249
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 810
Senast: Lingon
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 122
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp