vilken ras skulle passa mig

vinkelina

Trådstartare
har blivit "rekommenderad" att ska skaffa hund. borde promenera korta sträckor flera gånger om dagen, och behöver motivationshjälp. har nog annars oxå tänkt på hund

men vilken ras skulle ni rekommendera. favoriten är grand danois, men den är inte riktigt aktuell för tillfället. borde vara en mindre hund, gärna i kattstorlek.
den skall inte heller behöva överdrivet mycke aktivitet. lugna promenader o lite lek. en penisonärshund :P

skulle vara kul med en ras som man skulle kunna ta med på arbetet, jobbar med hemservice
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nån av dom små pudlarna. Härliga hundar som inte behöver överdrivet mycket. Fäller ej, kan vara bra om du ska ha med hunden på jobbet.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Chihuahua, shi tzu, toy eller dvärgpudel, maltheser, lasa apso, pekinese, tibetansk spaniel etc etc.

Finns många små hundar som skulle passa bra :) Chihuahuan är nog egentligen den mest aktiva av dessa, men finns inget som säger att den inte skulle passa ditt liv. Att vara med i ditt arbete är nog väldigt stimulerande för en hund, så det kan nog bli perfekt.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

har blivit "rekommenderad" att ska skaffa hund. borde promenera korta sträckor flera gånger om dagen, och behöver motivationshjälp. har nog annars oxå tänkt på hund

men vilken ras skulle ni rekommendera. favoriten är grand danois, men den är inte riktigt aktuell för tillfället. borde vara en mindre hund, gärna i kattstorlek.
den skall inte heller behöva överdrivet mycke aktivitet. lugna promenader o lite lek. en penisonärshund :P

skulle vara kul med en ras som man skulle kunna ta med på arbetet, jobbar med hemservice

Alla hundar behöver aktiveras mer eller mindre..

Jag har funderat lite och jag tror du ska se över dessa raser:
Tibetansk spaniel
Jack Russel
Tibetansk terrier
Dansk svensk gårdshund
Liten pudel

Det finns givetvis än drös med hundraser du kan välja mellan men tog ut några stycken.

Har tibetansk spaniel, tycker dom är underbara hundar.
Väldigt sociala och sammarbetsvilliga.
Har själv en tibetansk spaniel tik på tre år, hon är väldigt framåt, hänger med i bra tempo, lydig men har mycket attityd.!

Om man inte kollar så mycket storleksmässigt tycker jag golden retriver är en härlig ras.
Har Finska lapphundar, de behöver mycket motion men en rolig ras att jobba med, blir inte heller så stora, men större än en katt dock:p..

Hoppas du har fått några bra tips

Lycka till:)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nej, absolut inte jack russell till någon som vill ha en "pensionärshund" som inte kräver mer än lugna promenader och lite lek! :crazy:
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

hur e de med shnauzer (hur tusan stavar man de egentligen) då, skulle de passa mig.
knepigt att försöka hitta en ny ras, har ju alltid sakt att ja ska ha dansk dog :P men får nog inse att den inte passar i mitt liv just nu :)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nej, absolut inte jack russell till någon som vill ha en "pensionärshund" som inte kräver mer än lugna promenader och lite lek! :crazy:

Säger samma fast angående dansk/svensk gårdshund. :confused:
Båda dessa raser är väldigt små o söta, men krävande hundar att leva med.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag själv har en Dvärgschnauzer och kan säga att han på senare år abosolut passar in på dina kriterier. Räcker med vanlig motion och lite bus och lek ibland så blri han nöjd. Däremot behövdes det betydligt mer aktiviteter i form av träning (höll mest på med freestyle, men provade på det mesta) i de yngre åren. För att inte tala om vilken byracka han var under "trotsåldern". Kan man inte ens föreställa sig idag.

Tänk på att det är en trimras som måste lämnas in för trimning flera gånger om året om du inte vill lära dig själv (vilket faktist är rätt så tidskrävande).

Skulle ärligt talat hellre rekommendera några av de raser som nämnts ovan, dock INTE Jack Rusell.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag hoppas inte du tar illa upp nu. Men att skaffa hund för att man ska få motivation att "promenera korta sträckor flera gånger om dagen" är en jättedålig anledning :crazy:

Man ska skaffa hund för att man är intresserad av hundar, där man vet att man kan ge hunden ordentligt med motion och aktiviteter som passar hunden och tycka att det är kul!

Jag har en kompis som också fick "rekommenderat" att skaffa en hund för att "tvingas" komma ut och träffa folk osv. Det slutade bara med att hunden knappt fick komma ut alls. Det kunde gå 10-15 timmar mellan rastningarna och då fick han bara komma ut runt kvarteret. Jag tog då över hunden och såg till att han omplacerades, och han har numera ett fantastiskt hem.

Så att skaffa hund av sådana anledningar kommer aldrig leda till något gott. Med tanke på hur mycket jobb det är med en hund måste man verkligen brinna för "hunderiet" för att orka med det. Tänk vad mycket ofog en valp kan ställa till med, eller en vuxen hund för den delen. Det är bara att läsa lite här på forumet så förstår du.

Så jag tycker du ska tänka dig för både en och tre gånger till innan du tar något beslut om att skaffa hund. Lycka till.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Håller med föregående talare om anledningen till att skaffa hund.

Har du ett djupare intresse än påtvingade promenader rekomenderar jag en vuxen ( minst 2-3 år men gärna äldre) whippet eller italiensk vinthund. Otroligt lätta hundar som inte kräver så mycket men som är med på allt, behöver dock ges möjlighet att rasa av sig lös så ofta som möligt men det är ju itne så krävande...
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag håller också med Hawaii. Det är mycket mer jobb med en hund än man tror.

Jag tycker också att en vuxen whippet eller italiensk vinthund vore något. Dom är trevliga och vill rusa av sig då och då men har inga direkta krav på träning om man inte vill. Att rekommendera jack russel, dansksvensk gårdshund och tibbeterrier känns helt fel. Dom är ju krävande och behöver vad jag vet betydligt mer än promenader, mys och lek för att vara trevliga hundar. :crazy:
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Håller med angående anledningen till att skaffa vovve, det är en hel del pyssel, även med de "enkla". Om man har psykiska problem så kanske pressen att hunden "måste" ut så ofta kan bli för mycket? Om man redan har problem att ta sig ut menar jag.

Men om ditt läge kanske inte är som det låter, så skulle jag rekommendera dvärgpudel. Otroligt tuffa, kattstorlek, fäller inte=allergivänligare, smarta och kan tränas med tricks osv ganska mycket inne = man behöver inte ut och gå vansinniga långpromenader jämt. Lugna och fina. Behöver trimmas men det finns det ju folk som kan fixa åt en om man inte vill lära själv.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

inte så allvarligt som de låter. har en del problem med höft o leder i övrigt, som skulle må bra av att gå ut "ett varv runt kvarteret" ett par gånger per dag. men jag har så jäkla dåligt motivation :)

gillar hundar o har länge funderat på att skaffa en. har katt och häst från förr. gillar djur :P

anledningen till att jag vill ha en mindre/ eller hund som ej kräver jättemycke motion är just lederna, ibland är ja jättebra, och inland orkar ja bara gå kortare promenader, mycket oxå beroende på arbetet. nu sitter ja dessutom stilla aldeles för mycket.

har dock inte tänkt rusa ut o skaffa en hund direkt i morgon, utan vill söka runt lite, höra vad folk rekomenderar. läsa in på rasen o spara ihop till den.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Låter lite som mig då :idea:
Har just skaffat cockerpoo-valp :love: och är superglad, även om man är trött av att bli väckt och gå ut och kissa mitt i natten :p

Ett tips kanske kunde vara daghund till en början? För att få känna på lite mer live :idea: Gärna då en av den ras som du tror kunde passa dig.

Jag har pratat med en del pudelfolk innan och träffat lite uppfödare, för att prata om rasen osv. Se om du kan hitta en uppfödare i din närhet, de kanske gärna skulle få lite hjälp med promenader osv? Så kunde du lära känna rasen bättre: Jag föll pladask för pudeln, även om det nu råkade bli en pudelkorsning tillslut ;)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Räkna även bort tibbeterrier det bara kan erbjudas lugna promenader och lite lek.

Risken är annars att du behövs läggas in i ett rum med madrasserade väggar och kramasigsjälvtröja..

Den kräver inte mycket med aktivering, men är definitivt aktivare än ett par rundor kring kvarteret.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag skulle hellre titta på tibetansk spaniel, cavalier och liknande. Lugnare slags hundar.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag har funderat lite och jag tror du ska se över dessa raser:
Tibetansk spaniel
Jack Russel
Tibetansk terrier
Dansk svensk gårdshund
Liten pudel

Den enda av de här raserna jag eventuellt skulle rekommendera TS att titta närmare på är tibetansk spaniel. Resten är aktiva och aktivitetskrävande hundar, som inte alls passar in på vad TS kan erbjuda.

Jag rekommenderar istället renodlade sällskapshundar, varför inte t ex bichon frise, bichon havanais, bolognese, malteser eller pekingese? Ingen av de hundarna har ett stort aktiverings- eller motionsbehov även om de behöver få röra på sig och använda huvudet.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Varför inte bli dagmatte? Finns säkert många som har en snäll mindre hund som behöver sällskap och lite promenader om dagarna när matte/husse jobbar, (förutsatt att DU är hemma såklart:)). Då har du ju inte kravet 24/7 men kommer ändå ut samt gör någon annan en tjänst.

Om det nu inte är så att du VILL ha en egen hund, då är det ju klart att du ska skaffa en. Skulle kunna tänka mig att någon av de mindre och lugnare sällskapsraserna skulle passa. Tibetansk spaniel el kanske en cavalier?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 274
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp