Vilken ras skulle passa?

Majsen

Trådstartare
Har funderat länge på att skaffa en till hund. Nu är det inte aktuellt riktigt ännu, men lika bra att vara ute i god tid med sina funderingar :)

Det jag har nu är en Dansk Svensk gårdshund. När jag skaffade denna hund var valet av ras självklart. Och han har verkligen uppfyllt mina förväntningar som jag då var ute efter. Men känner att jag är ute efter några andra egenskaper hos min andra hund som min nuvarande inte har.

Det jag söker nu är en hund med följande egenskaper:

-medelstor eller stor

-lättskött päls, gärna korthårig

-gärna en hundras som folk har lite "respekt för". Vill känna mig trygg på promenader och slippa att folk låter sina hundar springa fram i tid och otid utan att fråga om det är ok.

-Inte extremt stort aktiveringsbehov, men jag gillar att göra allt möjligt med min hund. tex. Ska kunna dra mig på skidorna, träna (kanske tävla) lydnad. Hålla på med spår/sök. Lite agillity för skojs skull. Att hunden behöver mycket motion är inget hinder. (upplever att min gårdshund kräver lite mer aktivering än många andra gårdshundar och det passar mig bra)

-Liten jaktlust, får gärna vara en hund som går lätt att träna till att vara lös på gården och delvis på promenader.

-En frisk och sund ras! VIKTIGT!

-Hunden kommer få följa med mig lite lite över allt, så den ska ha lätt att acceptera andra människor och helst också andra hundar.

De var det jag kom på nu iallafall...

En ras som jag funderat på (men inte har så stor kunskap om då jag bara träffa en individ på närmare håll) är Amstaff. En kompis till mig har en trevlig sådan (oreggad så eg. blandras, men de är en annan historia) som jag gillar skarpt. Stor arbetslust, mod och vilja och världens myskille. Utan att för den skull behöva jätte mycket aktivering. Han är duktig på sök, är det vanligt hos Amstaff? Fungerar bra med andra hundar, men han är bara strax över året än så länge. Hur är det egentligen med andra hundar och Amstaff? Tycker att jag läst lika olika där. Är det någon större skillnad mellan tik och hane inom rasen?

Några andra idéer om ras någon? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras skulle passa?

Amstaff är ju ingen frisk ras direkt, höftledsproblem och allergier är väl rätt vanligt. Dessutom är dom väl inte överdrivet kända för att kunna umgås bra ihop med andra hundar och djur. Viss könsaggrisivitet förekommer, och dessutom så leker dom rätt intensivt och våldsamt, så skall dom leka med andra hundar måste det vara sådana som klarar av det. Men annars är det ju en trevlig ras, väldigt goa ihop med männsikor och kan säker passa bra till de aktiviteter du beskriver.

Lite förslag:

Dalmatiner. Hyffsat friska. Dövhet och njurproblem förekommer dock. Ganska låg jaktinstinkt. Sportiga och hyffsat följsamma.

Manchesterterrier. Verkar vara frisk och sund. Sportig terrier som verkar vara ganska lättlärd. Vet dock inte hur det är med jaktlusten hos dem?
 
Sv: Vilken ras skulle passa?

Bra med lite mer info om Amstaff. Att allergier var vanligt visste jag inte...
Manchester terriern faller på sin storlek. Kanske ska kolla upp dalmatinen lite närmare , har inte tänkt på den rasen :-)

Fragile: har faktiskt funderat på labbe, dom svarta kan ju se lite farliga ut iaf ;-) Hur stor skillnad är det mellan jaktlabben och utställnings varianten? Tycker det ofta känns lite trist med raser som blir "uppdelade" på de viset.

Glimfeather: Lite för korta i rocken tycker jag dom är, men dom jag träffat har varit riktigt charmiga hundar :-)
 
Sv: Vilken ras skulle passa?

Du har rätt i sak, men det är inte speciellt svårt att hitta friska AST om man vet var man skall leta. Dock brukar de ha rejält med jaktlust.
 
Sv: Vilken ras skulle passa?

Rhodesian Ridgeback ..vet inget om sjukdomar osv , men det är en hund som är korthårig och inger respekt. De vi haft i stallet har inte varit jaktbenägna iallafall.
 
Sv: Vilken ras skulle passa?

Labbe, fast den ser ju inte så himla farlig ut... Släng på den ett stort nithalsband kanske folk låter bli den :D Annars får du väl helt enkelt säga till.

Min labbe är nästan allt jag vill ha i en hund. Följer glatt med på allt men har inga problem med bara några längre promenader och lite rastningar när det blir så. Han är otroligt lättlärd, snäll, tålig (har inget täcke oavsett väder och han fryser aldrig och blir knappt blöt alls mer än "på ytan"). De är ju dessutom lättskötta och kräver inte så mycket pälsvård (jag borstar tänderna ofta, annars bara klippa klor, borsta pälsen nån gång och klippa den). Min har inte mycket jaktlust och jag är inte orolig för att han ska smita efter varken det ena eller det andra när vi är ute. Ibland tycker jag att det skulle vara skönt med en hund som inte avgudar "allt och alla" hela tiden men det får jag väl ta ;)

Jag har bara träffat en jaktlabbe, och det var ju en himla stor skillnad utseendemässigt i alla fall. Den verkade inte heller lika galen i folk som alla "vanliga" labbar jag träffat, men jag har som sagt bara träffat en så jag kan absolut inte säga att jag har ett bra underlag för att ge en bedömning på ev. skillnader...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 431
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 152
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 187
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp