Vilken ras tänker du på?

D

darkoskille

Om jag beskriver några egenskaper nedan, vilka raser skulle du ange då?

• Ingen eller väldigt lite jaktlust, generell lätt/medel att lära att ha lös
• Aktivitetsbehov låg/medel
• Duktig på att spåra
• Har lätt för att komma överens med andra hundar oavsett kön
• Ingen champion i lydnad, men ”lätt” att få lydig till vardags och kanske lite till
• Har ”stabilt” rykte (dvs inga större kända mentalitetsproblem)
• Relativt frisk ras fysiskt talat

Om inte exakt alla punkter stämmer in på rasen du tänker på är okej, men lägg gärna till då vad som inte passar på den du tänker på. Alla storlekar och oavsett pälsvård vore intressant att läsa.
Preferenserna kanske är för specifika och svåra att ange?
 
Majoriteten av de väldigt naturliga spårhundarna får ju jaktlust på köpet.

Skulle vart mer specifik att det inte skulle vara champion i spårning med då utan bara generellt gillar att spåra. Men verkar inte som jag kan ändra huvudinlägget nu.
 
Kanske kromfohrländer? Rasen har inte så hög jaktlust men rasen kommer ju från två jakthundsraser så de borde ju kunna spåra en del ändå. Vi har dock inte provat att spåra med vår egen.
 
Jag är ju partisk eftersom jag har en hund av rasen, men kika på broholmern.
• Ingen eller väldigt lite jaktlust, generell lätt/medel att lära att ha lös - Individuellt men överlag har rasen ingen jaktlust alls.
• Aktivitetsbehov låg/medel - Lösa promenader i skogen är tillräckligt, viktigare enligt broholmern att den får vara en del av familjen än aktivitetsnivån.
• Duktig på att spåra - Finns några exemplar som är aktiva inom spårning. Min man har som mål att Ebbot ska bli eftersökshund.
• Har lätt för att komma överens med andra hundar oavsett kön - Älskar allt och alla!
• Ingen champion i lydnad, men ”lätt” att få lydig till vardags och kanske lite till - vardagslydnad absolut men om man vill högre än så behöver man nog motivera hunden ;)
• Har ”stabilt” rykte (dvs inga större kända mentalitetsproblem) - De är robusta och tålmodiga!
• Relativt frisk ras fysiskt talat - Frisk för sin storlek! Rasklubben har ett gediget avelsprogram som följs!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 156
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 449
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 461
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 439
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp