vilken ras

_Viva_

Trådstartare
Efter ett år utan hund så börjar suget bli starkt igen. Men jag har helt fastnat när det gäller rasval så istället för att plöja igenom valpannonser där alla är gudomligt söta och allt sunt förnuft försvinner så ber jag om hjälp här. Jag har inte alls stora krav. ;)

- Inte fälla kopiösa mängder hår. (ja helst inte fälla alls)
- Inte för långhårig för att inte dra in för mkt smuts. (heltäckningsmattor)
- Inte för stor
- Ska kunna ligga i soffan och inte vara "på g" hela tiden
- barnvänlig
- Relativt lättränad
- Inte för utpräglad jaktinstinkt
- "vakta" huset när vi är borta. Dvs skälla högt nog för att få tjuvarna att länsa grannen istället. :angel: Dock helst inte äta upp tjuvarna.
- Vara nöjd med dagliga promenader och enkel hemmaträning.

Jag älskar schäfrar och vill helst av allt ha en igen men de faller bort på aktivitetsbehovet och all päls de fäller. :(
Dvärpudel vill jag gärna ha men det finns risk för att den där inbrottstjuven snarare tar med den som en del av bytet snarare än blir avskräckt. :D

Några tips?
 
Sv: vilken ras

Låter som en nerklippt tibetansk terrier. De är lätttränade om man inte kräver kadaverlydnad. De LÄR sig snabbt men sen är de inte alltid så intresserade av att göra exakt som DU vill.
De fäller väldigt lite eftersom deras päls växer sig lång. Vill du ha en korthårig så köp en trimmer och kapa av eländet sjölv.
De är av väldigt praktisk storlek och har, bland många andra uppgifter fungerat som "larmhund" och de gapar mer än gärna på inbrottstjuvar (om de får) och det är inte för inte min kallas för "Vrålapan" han låter REJÄLT. De är kända för att vilja sitta i ett fönster och agera "utsikt".
De hänger med på allt men KRÄVER inte en himla massa aktivering utan lite vardagsysselsättning som tex tricks,lydnad och nosövningar räcker utmärkt.
Och i alla fall när det gäller min - gosigare FINNS inte!

http://s91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/Caesar/?action=view&current=fd28498c.pbw
Här i olika pälslängder och ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras

Tack!
Jag har googlat lite och de verkar väldigt trevliga. :laugh:
Det nämns att de ofta "lider" av separationsångest. Jag kommer att jobba heltid framöver (men det kommer alltid vara någon hemma i huset så hunden blir aldrig ensam längre perioder) tyr de sig till en person och är det isåfall separationer från denna som bli jobbiga eller är de ok så länge de har sällskap?
 
Sv: vilken ras

Tack!
Jag har googlat lite och de verkar väldigt trevliga. :laugh:
Det nämns att de ofta "lider" av separationsångest. Jag kommer att jobba heltid framöver (men det kommer alltid vara någon hemma i huset så hunden blir aldrig ensam längre perioder) tyr de sig till en person och är det isåfall separationer från denna som bli jobbiga eller är de ok så länge de har sällskap?

Ja, seperationsångest är vanligt hos rasen. Jag hade enorma problem med min.:o
Så länge de har sällskap av en person så har det varit okey, även om särbon inte är "värd" mycket i hans ögon så han ligger mest och sover, men han har haft ett par tillfälliga hundvakter och de har gått bra det med.
 
Sv: vilken ras

Men det kan krävas jobb. Nu funkar det finfint Nu verkar min ha varit åt det extremaste laget, men ändå.

Det är jäkla rolig ras. De är otroligt viga och hoppar jämfota HÖGT. De är envisa och påhittiga, får min för mycket mat eller något han egentligen inte tycker om men kan tänka sig spara till senare så "begraver" han maten. Antingen i sängen om det tex är något lättbärbart som en bit frukt eller genom att puffa in skålen under något om det är kvar mat i den. Han bäddar alltid sängen ordentligt och har mycket bestämda åsikter om hur saker och ting ska skötas... Vi har testat på sök som han verkade ha en himla lust för, agility som var lattjo och tävlingslydnad, det sistnämda gick periodvis kanon och periodvis som rena farsen... Nu testar vi på uppletande lite och det verkar roligt det med. Spår begriper han inte vitsen med alls.

En del säger att de är 1 tredjedel hund, 1 tredjdel katt och en tredjedel människa men just min är nog snarare en tredje del katt, en tredjdel gris och en tredjedel åsna...
Man får ha lite humor och inte tro att det är en brukshund. Se länk:angel: http://www.kyang.net/tibbeagare.html
(Min erfarenhet från rottis till tibbe)

Det jag älskar är att det är en utmaning, man blir inte uttråkad som jag lätt kan bli av en del hundar, men det är ingen ras som KRÄVER att man går 2 timmars promenader eller spenderar hela dagarna på hundklubben. Blir de lite rastlösa så aktiverar man dom en stund eller låter dom springa av sig och sen är det bra.

Bli inte för avskräckt av länken...När rottisen dör blir det en till tibetan här hemma:D
 
Sv: vilken ras

Underbar länk! :D :rofl:
Bra att den fanns på engelska med, ska visa mannen.

Det verkar ju vara en ras som tycker allt är KUL. Det är viktigt. (Bara de kan slappna av på soffan med såklart) Jag gillar ju tex bordercolliens entusiasm men de får liksom aldrig nog. När man är slutkörd för dagen och vill koppla av så sätter de sig vi fötterna och lägger huvudet på sned och säger "Kom igen latmask, hitta på något" Gör man inte det så hittar de på något (rackartyg) själva...hm. :D

Jag är ju van vid brukshund (schäfer) med sitt "Ok matte" sätt men även van vid stövarens "Ok matte, men när du lämnar rummet tar jag söndagssteken ändå" mentalitet så det ska nog gå bra. :banana:

Hur bra är de på att hoppa högt är de egentligen, stannar de på gården med 1,5 m staket? Eller rättare sagt, hur stor är lusten att hoppa över generellt?`

Sen har jag katt. Äter Tibbar katter till frukost?

Gillar de vatten? Bada?
 
Sv: vilken ras

Ja, tycker de att saker är kul så är det kul. Men Tycker de INTE om något så har du större chans att ta ner månen än att övertyga dom om att det ska göras. De är mer stövarestuk så att säga.
Inne så ligger de någonstans nära en. Helst på en eller under fötterna. Jag har bokstavligt talat knuffat en sovande ceasar 5 meter över golvet in i sovrummet när han inte ville kliva upp och vakna. Han 5dubblar sin vikt på något magiskt sätt när man ska ha ner honom från sängen - han blir helt lelös. Sen är de rätt smarta, det där med att väcka en klockan sju, det gör han ENBART med husse aldrig med mig. Husse är nämligen så morgontrött så han bara viftar lite med armarna vilket den lilla förstås tycker är jättekul... Med mig sover han som en liten gris till jag kliver upp och sen får jag dra runt med honom på filten jag har runt mig.
Tror inte att de äter katter till frukost, har svårt att tro att det skulle vara ett problem. Jag har visserligen inte övat min med katter men jag hade inte tvekat att ta in en katt här.
Min älskar att bada!
1.5 Bör hålla inne dem, tror jag. Ta sig över kan de säkerligen men de verkar inte vara så väldans rymmarbenägna, eller ja min uppfödares 15åriga tik rymde förra vintern men annars verkar de helst hålla sig runt ägaren. Ja, femton år sa jag att hon var. De lever länge!
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras

Hur mycket pälsvård kraver en tibbe med en päls på kanske 5-10cm?
Fastnar det mycket i pälsen om man är ute i skogen?
 
Sv: vilken ras

Hur mycket pälsvård kraver en tibbe med en päls på kanske 5-10cm?
Fastnar det mycket i pälsen om man är ute i skogen?

Efter sådär 7 cm börjar det bli lite jobb, att man får klippa underredet, rumpa och kamma ut tovor, hur mycket som fastnar beror helt på vart man går och årstid. De där gröna hakfröna är jobbiga. Sen beror det på pälskvalite, ålder och produkter. Jag har fått slut på schampo+balsam och har använt mitt de senaste tvättarna det är inte det bästa.:o
ute-036.jpg

ute-023.jpg

Det går att ha så kort päls, men det smidigaste är ett par cm, det skyddar mot väder och terräng
Mammaskamera119.jpg


Allra vackrast är förstås längre päls, ska köpa vettiga prylar och se hur länge jag står ut nu, så länge det inte är kramsnö (då förvandlas han till en snögubbe) så är det nog lättare på vintern än på sommaren med pälsen och man kan ju alltid köpa en overall:angel:
mini035.jpg
 
Sv: vilken ras

Allra vackrast är förstås längre päls, ska köpa vettiga prylar och se hur länge jag står ut nu, så länge det inte är kramsnö (då förvandlas han till en snögubbe) så är det nog lättare på vintern än på sommaren med pälsen och man kan ju alltid köpa en overall:angel:

Du kan få testa att hålla efter Cerberus päls om du vill, för att få lite kontrast och något att jämföra med. ;)
 
Sv: vilken ras

Du kan få testa att hålla efter Cerberus päls om du vill, för att få lite kontrast och något att jämföra med. ;)

Ha! Du är ju fanimej inte klok! Jag FATTAR inte hur du står ut:eek:. Det är därför afaganer är lättmotionerade och inte kräver flera timmar på klubben, deras ägare skulle inte ha tid med annat än att stå i badkaret.:D

Seriöst. Jag hyser en enorm beundran för folk med fullpälsade afganer, även om jag undrar varför de inte går i terapi mot OCD;)
 
Sv: vilken ras

Hahaha! Jag tänkte precis säga det att det är en ÄRA att få erbjudande om att röra hans päls. Ingen annan har hittills fått bada/föna/borsta honom. *har inte alls OCD* Det var djuuupt traumatiskt när han varit hos hundvakt en helg och en tuss päls på ena sidan hade gått av! :eek:

Som kontrast hänger han ju med i stall, går i skogen en del, tävlar LC, går på hunddagis och rullar sig i pinnar osv. Så han är ju ingen porslinsdocka så sett. Men när man väl står där och ska göra honom fin så står man och pillar ur små tovor för hand och vill ha de bästabästa produkterna osv. Så tja. Liiite störd blir man ju. Speciellt nu när han badat var tredje dag i jag vet inte hur lång tid. :D
 
Sv: vilken ras

Hahaha! Jag tänkte precis säga det att det är en ÄRA att få erbjudande om att röra hans päls. Ingen annan har hittills fått bada/föna/borsta honom. *har inte alls OCD* Det var djuuupt traumatiskt när han varit hos hundvakt en helg och en tuss päls på ena sidan hade gått av! :eek:

Som kontrast hänger han ju med i stall, går i skogen en del, tävlar LC, går på hunddagis och rullar sig i pinnar osv. Så han är ju ingen porslinsdocka så sett. Men när man väl står där och ska göra honom fin så står man och pillar ur små tovor för hand och vill ha de bästabästa produkterna osv. Så tja. Liiite störd blir man ju. Speciellt nu när han badat var tredje dag i jag vet inte hur lång tid. :D

Kom igen nu, för att folk ska begripa vidden av ditt ocd så måste du även avslöja hur lång tid varje bad tar. Som du upprepar var tredje dag...:angel:
Men han ÄR snygg.
 
Sv: vilken ras

Hahaha! nej men då kommer det ju garanterat farbröder i vita rockar hit! Till mitt försvar så kan jag säga att det faktiskt tar kortare tid när jag har en schysst golvfön. Och han kan bada mer sällan då. Tyvärr kostar ju en sådan typ 8 lusentappar och det är ju en hel månads csn liksom. Så jag står med min handjagare ett tag till. I några timmar. Var tredje dag. :crazy:;)
 
Sv: vilken ras

En fullpälsad, vuxen tibbe med okey päls ska enligt "de lärda" klara sig på att bli badad och uttovad var 7-10 dag och det ska inte bli så farligt med tovor när pälsen är "färdig" så att säga.

Jag gav upp innan dess. de första 9 månaderna sådär var pälsen otroligt lätt. Sen över en natt så hamnade han i tovåldern. Pälsen tovade bara man tittade på den. Jag borstade ut hunden minst en gång om dan men innan man hunnit till slut var det tovor i början. Denna period kan hålla sig nåt år. Jag gav upp efter ett par månader när han började få värmeutslag eftersom han inte torkade när vi var ute i skogen. Sen växte den ut och var rätt dräglig tills han tovade ihop totalt när jag fick nackspärr det var i slutet på april eller början av maj. Hade tänkt se hur det går med pälsen nu under vintern.
 
Sv: vilken ras

Mina erfarenheter av tibbar är så kassa så jag skulle varken skaffa en ny eller rekommendera dem ;)

Jag har haft en tibbedam och jag känner flera som haft tibbar så jag tycker inte att jag är helt ovan vid rasen. Gemensamt för alla jag känt är att de varit väldigt skälliga trots att alla ägare kämpat med den biten. Ett par av dem förstörde väldigt mycket när de var ensamma, under hela sitt liv. Vår Khessy var väldigt söt och snäll, men ack så hysterisk i många situationer. Vi gick till och med till hundpsykolog med henne... och kurs anordnad för hundar med liknande problem. Inte blev hon bättre. Dock blev sinnet något bättre med åren. Pälsen är ju omfattande och trots att Khessy var nedklippt så fällde hon kopiösa mängder, dessutom fastnade allt bra även i kort päls. Energi hade hon så det blev över ;)

Tibbarna är väldigt söta, men de ca 10 st jag "känt" har alla varit svåra. Ingen av dessa hundägare har skaffat en ny tibbe efter sin första... och alla ansåg dem som svåra hundar.

Gällande TS fråga så hade ju en whippet varit härlig om man bortsåg ifrån att de inte skäller så mycket och jaktinstinkten ju "ingår"...
 
Sv: vilken ras

chinese crested power puff kanske? men du kanske tycker att de är för små just puffen är ju större än den nakna( jag har ju iof en naken som inte är pytte liten) och pälsen går ju trimma ner om man inte vill ha massa och de fäller inte jag tycker att de passar in på de punkter du skrev utom möjligt vis storleken men som sagt puffen brukar vara större än den nakna
 
Sv: vilken ras

Irish Soft Coated Wheaten Terrier kunde kanse vara nått annars rätt storlek kanske? fäller inte och de jag har träffat har varit trevliga men jag vet inte så mycket om dem å andra sidan
 
Sv: vilken ras

En kundspudel då? Eftersom dvärgen var för liten?
Nu har jag ingen egen hund men de få av kungspudlarna jag har träffat har varit väldigt trevliga individer.
Men, de som har pudlar får gärna rätta mig om jag har fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp