Vilken ras?:)

MargaretaJennifer

Trådstartare
Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:)
Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit mitt största intresse men jag har aldrig haft en hund. Det är ännu långt kvar tills jag ska skaffa en vovve men jag gillar att vara ute i god tid och läsa på om olika raser osv.:)
Så, till min fråga, vilken ras tror ni skulle passa mig? Jag har sett att det finns massa med såna här trådar men jag hittade ingen som passade mig så jag hoppas att det är okej att jag frågar. Jag tänkte skriva lite vad jag söker i en hund.

*Helst korthårig, men ok om den har lite päls som man inte behöver trimma.
*Ett måste är att den ska gå ihop med andra djur, speciellt gnagare. Det kanske är en träningssak?
*Helst ingen jaktlust eller vakt. Ok om det finns lite vakt, men jag vill helst inte ha en hund som har lätt till skall då jag är väldigt känslig för höga ljud, jag förstår att den kommer att skälla då och då men det får jag ta.
*Jag vill gärna testa på lite lydnad, men jag vill inte tävla.
*Helst inte jätte reserverad.
*Jag kommer att gå långa promenader med vovven, speciellt i skogen. Och det kommer att bli massa lek både inne och ute, men även mycket mys i soffan.
*Jag vill inte ha en hund som kräver jätte mycket, vissa dagar så kommer jag inte orka gå långa promenader så den ska inte må dåligt om den får vara inne en dag eller två. (Självklart så blir det flera korta promenader då.)
*Ett plus är om den klarar av att vara själv någon enstaka gång. Det förstår jag att det är en träningssak men jag har läst att vissa hundar klarar av det bättre än andra, stämmer det?
*Storlek spelar ingen roll men helst en lite mindre ras.
*En så frisk ras som möjligt.

Jag söker helt enkelt en bästa vän som jag kan ha med mig överallt, men som även hjälper mig när jag mår dåligt. Jag har nämligen Asperger och har lidit av depression i flera år, jag är inte deprimerad nu men det kan komma dagar som är fulla med ångest. Jag är väldigt ensam och trivs inte så bra med människor men med djur har jag alltid mått bra! Men det kan ju hända att jag träffar folk ibland, speciellt släkten.

Om det är något som ni undrar över så är det bara att fråga.:)

Ni får ha en fortsatt trevlig dag!:)
 
Det här är ingen ras jag själv har erfarenhet av, men jag puttar i alla fall upp din fråga genom att skriva att jag tänkte på dansk/svensk gårdshund när jag läste vad du söker. :)
 
Välkommen till buke!

Jag har en petit brabancon som skulle trivas perfekt med det liv di erbjuder.
Han är väldigt rastypisk bortsett från att han är lite mindre och mer korkad än vad det är tänkt.
Det är väldigt trevliga hundar som älskar sin människa och tycker att bara man får vara med så är livet en fest, sen om ni går långa promenader, tränar lydnad eller bara ligger i soffan är inte så noga. Det är en hund för alla tillfällen sas.

Fråga gärna om du vill veta mer om rasen eller se bilder.

Lycka till!
 
Hej Jennifer!
Rent spontant tänker jag att du ska leta i SKK:s rasgrupp 9 (gå in på www.skk.se, välj "Hundraser" och därefter rasgrupp), sällskapshundar. Dessa raser är i regel inte specifikt inriktade på jakt eller kräver jättemycket mental aktivering dagligen och många av raserna är också ganska små i storleken. Där finns bra information om rassjukdomar, pälsvård och även länkar till olika rasklubbar.

Angående huruvida hunden går att ha ihop med gnagare: Jag känner en som hade hund och kanin tillsammans, det gick bra då hunden inte hade någon som helst jaktinstinkt och kaninen fanns redan i familjen när hunden kom dit som valp, så den uppfattade förmodligen kaninen som en del av flocken. Det är förstås ingen garanti, hunden är trots allt ett rovdjur, så noggrann övervakning rekommenderas! Men omöjligt är det bevisligen inte.

Jag tror inte det finns speciella raser som är mer eller mindre lämpade för att klara av att vara ensamma, alla hundar är ju flockdjur, utan det är nog mest en träningsfråga huruvida hunden klarar av det eller ej.

Hör av dig om det är annat du undrar över.
Lycka till!
 
Välkommen till buke!

Jag har en petit brabancon som skulle trivas perfekt med det liv di erbjuder.
Han är väldigt rastypisk bortsett från att han är lite mindre och mer korkad än vad det är tänkt.
Det är väldigt trevliga hundar som älskar sin människa och tycker att bara man får vara med så är livet en fest, sen om ni går långa promenader, tränar lydnad eller bara ligger i soffan är inte så noga. Det är en hund för alla tillfällen sas.

Fråga gärna om du vill veta mer om rasen eller se bilder.

Lycka till!

Hej, tack för ditt svar! Dom är ju riktigt söta. Du får gärna berätta mer om dom.
Hur är det med andningen? Dom har ju ganska kort nos.
Och hur är det på vintern, klarar dom av att vara ute långa stunder då? (Jag älskar vintern)
Jag har läst att dom har svårt med att bli rumsrena, stämmer det?

Släng gärna in en bild också.:)
 
Hej Jennifer!
Rent spontant tänker jag att du ska leta i SKK:s rasgrupp 9 (gå in på www.skk.se, välj "Hundraser" och därefter rasgrupp), sällskapshundar. Dessa raser är i regel inte specifikt inriktade på jakt eller kräver jättemycket mental aktivering dagligen och många av raserna är också ganska små i storleken. Där finns bra information om rassjukdomar, pälsvård och även länkar till olika rasklubbar.

Angående huruvida hunden går att ha ihop med gnagare: Jag känner en som hade hund och kanin tillsammans, det gick bra då hunden inte hade någon som helst jaktinstinkt och kaninen fanns redan i familjen när hunden kom dit som valp, så den uppfattade förmodligen kaninen som en del av flocken. Det är förstås ingen garanti, hunden är trots allt ett rovdjur, så noggrann övervakning rekommenderas! Men omöjligt är det bevisligen inte.

Jag tror inte det finns speciella raser som är mer eller mindre lämpade för att klara av att vara ensamma, alla hundar är ju flockdjur, utan det är nog mest en träningsfråga huruvida hunden klarar av det eller ej.

Hör av dig om det är annat du undrar över.
Lycka till!

Hej, tack för ditt svar. Jag ska gå in på SKK och kolla lite.:)
 
En Lhasa apo, shitzhu, cavalier,nakenhund, powder puff,löwchen, kolla sällskapshundarna. dom är underskattade=)
 
En Lhasa apo, shitzhu, cavalier,nakenhund, powder puff,löwchen, kolla sällskapshundarna. dom är underskattade=)

Cavalier går bort om TS vill ha en frisk ras. Det är väl en av de sjukare raserna tyvärr. Även Powder Puff har en del problem som man bör vara lite extra aktsam med när man kollar efter valp.
 
Jag tänker tipsa om bullterrier eller miniatyrbullterrier, den matchar inte in hundra på alla dina punkter men vissa saker är fostringsfrågor, andra kan avhjälpas med att leta bra uppfödare och vissa grejer är genetiska och kan kanske inte påverkas. Men det är en underbar hund som är värd att ägnas en titt på.

*Bullen har kort päls som inte behöver trimmas, däremot fäller den stickiga korta hår som fastnar överallt.
*Bullen är ju en terrier och har mer eller mindre jaktlust. Ofta kan det avhjälpas med träning och en bulle som får växa upp med olika djur brukar inte ha några problem med att bo tillsammans med eller träffa dem.
*Både jakt- och vaktlust är generellt sett minimal men det är individuellt. Enligt min erfarenhet kan det också ha lite med linjer att göra.
*En bullterrier kan vara en utmaning att träna, på ett både positivt och negativt sätt. Bullen är väldigt läraktig och lär sig snabbt, både saker man vill att den ska lära sig och saker man inte vill att den ska lära sig. En bulle är generellt sett hyfsat svårmotiverad men när man hittat nyckeln till motivationen är träningen riktigt kul! Man ska veta att en bullterrier är ENVIS och gör saker när den själv tycker det passar.
*Något av det bästa, enligt mig, med bullen är att den är så öppen och frimodig. Den är inte alls reserverad utan älskar alla och vill älskas av alla!
*Bullar älskar att fnatta i skogen (och inne) och de älskar att rulla ihop sig på dig i soffan. PÅ dig, inte bredvid eller på golvet. Bullar är riktiga myshundar :)
*Bullterriern kräver generellt sett inte särskilt mycket men man måste vara konsekvent under hela bullens levnadstid. Man måste kunna säga nej och mena det och hålla fast vid det, vilket kan vara något påfrestande med bullens envishet.
*Ger man bullen en bra grund med fast uppfostran och MYCKET kärlek redan från början får man en mycket trygg hund med stabilt psyke. Det är bra grundförutsättningar för hunden att klara sig hemma själv någon timme då och då, men det får inte bli för ofta och för länge. Bullen är mycket sällskapssjuk.
*Bullen finns i två storlekar där standarden inte har någon höjd- eller viktgräns. Miniatyrn får vara max 35,5 cm hög.
*Tyvärr faller bullen lite på friskheten, många bullar har problem med hud och allergi. Av egen erfarenhet och en del andras så verkar minin friskare.

Det var mest p.g.a. din sista text som jag valde att skriva om bullen. Bullterriern är en riktig kärleks- och glädjedos i ett litet grisformat. Jag har själv mått dåligt i perioder (inte så som du kanske, men dock) och ibland undrar jag ärligt talat hur jag hade orkat om jag inte hade haft min hund. Den gör allt för att du ska vara glad. Den kommer och slickar bort tårarna och funkar inte det blir den frustrerad och börjar göra konster. Hoppar uppochner, slår volter, bullefnattar och allt vet vad. Den har en otrolig förmåga att känna av sinnesstämningar.

Det här är skrivet helt av min egen erfarenhet och OM du skulle bli intresserad av en bulle så är det allra flesta uppfödare väldigt seriösa och kommer tala om ifall de tror att bullen är en hund för dig, för det är inte en hund för alla. En bulle är väldigt speciell och egen och kräver en speciell ägare :) Jag tror många tänker så om sin egen ras men en bulle måste upplevas för att komma till sin rätt. Så tyckte du det låter minsta intressant så kolla på några filmer på youtube (om inte annat så kommer du troligen fnissa lite) och besök en uppfödare eller någon som äger en bulle!
Ska pm:a en rolig, och väldigt träffande text om bullen till dig!
 
Jag tänkte precis skriva bichon havanais! Otroligt lättsamma, glada, lättanpassade enligt min erfarenhet. Och om man inte är intresserad av utställning funkar det ju bra att ha dem klippta, annars blir det ju endel pälsvård.
 
Bichon havanais!!
Och som ovanstående säger; håll den nerklippt så är inte pälsvården något större problem.

Jag har en 13 veckors valp här hemma och är helt såld :) Otroligt trevlig hund, pigg och glad och vill vara med på allt, men har samtidigt förmåga att slappna av när det behövs. Mycket lättlärd, kan massor av konster redan nu och är otroligt lätt att ha med sig ute då han inte har någon jaktinstinkt och håller sig till "flocken" hela tiden :)
 
Finns förresten korthåriga bichon havanaiser om man inte vill hålla på och klippa. De är inte godkända pga "den korthåriga defekten", men det spelar ju ingen roll om man inte ska ha hunden till avel. Det dyker tydligen upp en och annan korthårig havanais i vanliga långhåriga kullar. De fäller som vanliga korthårshundar, till skillnad från den långhåriga havanaisen som inte fäller och anses vara allergivänlig.
 
Jag tänker tipsa om bullterrier eller miniatyrbullterrier, den matchar inte in hundra på alla dina punkter men vissa saker är fostringsfrågor, andra kan avhjälpas med att leta bra uppfödare och vissa grejer är genetiska och kan kanske inte påverkas. Men det är en underbar hund som är värd att ägnas en titt på.

*Bullen har kort päls som inte behöver trimmas, däremot fäller den stickiga korta hår som fastnar överallt.
*Bullen är ju en terrier och har mer eller mindre jaktlust. Ofta kan det avhjälpas med träning och en bulle som får växa upp med olika djur brukar inte ha några problem med att bo tillsammans med eller träffa dem.
*Både jakt- och vaktlust är generellt sett minimal men det är individuellt. Enligt min erfarenhet kan det också ha lite med linjer att göra.
*En bullterrier kan vara en utmaning att träna, på ett både positivt och negativt sätt. Bullen är väldigt läraktig och lär sig snabbt, både saker man vill att den ska lära sig och saker man inte vill att den ska lära sig. En bulle är generellt sett hyfsat svårmotiverad men när man hittat nyckeln till motivationen är träningen riktigt kul! Man ska veta att en bullterrier är ENVIS och gör saker när den själv tycker det passar.
*Något av det bästa, enligt mig, med bullen är att den är så öppen och frimodig. Den är inte alls reserverad utan älskar alla och vill älskas av alla!
*Bullar älskar att fnatta i skogen (och inne) och de älskar att rulla ihop sig på dig i soffan. PÅ dig, inte bredvid eller på golvet. Bullar är riktiga myshundar :)
*Bullterriern kräver generellt sett inte särskilt mycket men man måste vara konsekvent under hela bullens levnadstid. Man måste kunna säga nej och mena det och hålla fast vid det, vilket kan vara något påfrestande med bullens envishet.
*Ger man bullen en bra grund med fast uppfostran och MYCKET kärlek redan från början får man en mycket trygg hund med stabilt psyke. Det är bra grundförutsättningar för hunden att klara sig hemma själv någon timme då och då, men det får inte bli för ofta och för länge. Bullen är mycket sällskapssjuk.
*Bullen finns i två storlekar där standarden inte har någon höjd- eller viktgräns. Miniatyrn får vara max 35,5 cm hög.
*Tyvärr faller bullen lite på friskheten, många bullar har problem med hud och allergi. Av egen erfarenhet och en del andras så verkar minin friskare.

Det var mest p.g.a. din sista text som jag valde att skriva om bullen. Bullterriern är en riktig kärleks- och glädjedos i ett litet grisformat. Jag har själv mått dåligt i perioder (inte så som du kanske, men dock) och ibland undrar jag ärligt talat hur jag hade orkat om jag inte hade haft min hund. Den gör allt för att du ska vara glad. Den kommer och slickar bort tårarna och funkar inte det blir den frustrerad och börjar göra konster. Hoppar uppochner, slår volter, bullefnattar och allt vet vad. Den har en otrolig förmåga att känna av sinnesstämningar.

Det här är skrivet helt av min egen erfarenhet och OM du skulle bli intresserad av en bulle så är det allra flesta uppfödare väldigt seriösa och kommer tala om ifall de tror att bullen är en hund för dig, för det är inte en hund för alla. En bulle är väldigt speciell och egen och kräver en speciell ägare :) Jag tror många tänker så om sin egen ras men en bulle måste upplevas för att komma till sin rätt. Så tyckte du det låter minsta intressant så kolla på några filmer på youtube (om inte annat så kommer du troligen fnissa lite) och besök en uppfödare eller någon som äger en bulle!
Ska pm:a en rolig, och väldigt träffande text om bullen till dig!


Hej, tack så jätte mycket för ditt svar och fina pm. Jag ska läsa mer om rasen. Jag har alltid gillat deras utseende.:)
 
Bichon havanais!!
Och som ovanstående säger; håll den nerklippt så är inte pälsvården något större problem.

Jag har en 13 veckors valp här hemma och är helt såld :) Otroligt trevlig hund, pigg och glad och vill vara med på allt, men har samtidigt förmåga att slappna av när det behövs. Mycket lättlärd, kan massor av konster redan nu och är otroligt lätt att ha med sig ute då han inte har någon jaktinstinkt och håller sig till "flocken" hela tiden :)

Du får gärna skicka en bild på valpen, det skulle vara kul att se. Jag ska kolla lite mer på den rasen.:)
 
Välkommen till buke!

Jag har en petit brabancon som skulle trivas perfekt med det liv di erbjuder.
Han är väldigt rastypisk bortsett från att han är lite mindre och mer korkad än vad det är tänkt.
:rofl:

TS: Ja, någon av brabanconerna kan nog passa. Jag kan inte så mycket om dem och för mig klickar inte utseendet men de verkar vara trevliga sällskapshundar :up:.
Annars tänkte även jag på bichon havanais eller någon annan av bichonerna. Lättsamma små hundar som hänger med på det mesta men inte kräver så mycket.
Dessutom går det ganska lätt att hitta på enklare aktiviteter även de dagar som man inte mår bra, en sådan simpel sak som att slänga ut en näve godis (eller maten om hunden får torrfoder) på en gräsmatta eller i skogen och låta hunden leta till exempel :).
Man kan aldrig garantera att en hund kommer att gå ihop med smådjur, i synnerhet inte de mindre gnagarna, och jag skulle inte lämna dem utan uppsikt. Man bör även ha i betänkande att för en del smådjur kan det vara stressande med en hund som är för "på" men det ser man ju om man känner sina djur. (Å andra sidan brukade min katt klappa marsvinet genom burgallret, marsvinet satt och kuttrade förtjust fast katten hade nog egentligen annat i tankarna. Däremot gillade marsvinet inte alls råttan som jag hade samtidigt.)
Min islandshund gick fint ihop med kaninerna förutom att de åt upp hundens mat(!) (till hennes stora upprördhet, men hon vågade inte köra bort dem...).
Så - ta det lite varligt men visst kan det gå :)!
 
Hej, tack för ditt svar! Dom är ju riktigt söta. Du får gärna berätta mer om dom.
Hur är det med andningen? Dom har ju ganska kort nos.
Och hur är det på vintern, klarar dom av att vara ute långa stunder då? (Jag älskar vintern)
Jag har läst att dom har svårt med att bli rumsrena, stämmer det?

Släng gärna in en bild också.:)


Inga problem med andningen. Vi går timmeslånga promenader mitt på dagen när det är 30 grader varmt utan problem och då har Ture kort nos. De är inte så homogena utan det finns både kortnosar och de med lite längre. Även storleken varierar mycket, Ture är väldigt liten för att vara hane.

Är en himla käck liten hund. Alltid glad och älskar alla, skulle absolut inte vara några problem att ha honom med gnagare. Lättlärd och positiv, himla enkel hund.

Han älskar att vara ute i snön på vinter, det är full rulle. Täcke har han bara när han är med i stalet och är stilla långa stunder.
Inga problem med rumsrenhet alls. Ture är okastrerad hane och hört att vissa haft problem med just hanarna men tror det mer beror på att de tränat dem fel.






 
Inga problem med andningen. Vi går timmeslånga promenader mitt på dagen när det är 30 grader varmt utan problem och då har Ture kort nos. De är inte så homogena utan det finns både kortnosar och de med lite längre. Även storleken varierar mycket, Ture är väldigt liten för att vara hane.

Är en himla käck liten hund. Alltid glad och älskar alla, skulle absolut inte vara några problem att ha honom med gnagare. Lättlärd och positiv, himla enkel hund.

Han älskar att vara ute i snön på vinter, det är full rulle. Täcke har han bara när han är med i stalet och är stilla långa stunder.
Inga problem med rumsrenhet alls. Ture är okastrerad hane och hört att vissa haft problem med just hanarna men tror det mer beror på att de tränat dem fel.







Det låter som en hund för mig!:)
Åh vilken sötnos!:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 192
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 665
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 932
Senast: mysboll
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 831
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp