Vilken ras?

isafore

Trådstartare
Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till tanken eftersom jag inte har någon aning om vilken ras jag är ute efter. Så meningen med denna tråd är att jag hoppas ni har lite tips :angel: Än har jag inte hittat en ras som passar..

Jag har ju nu två hundar, en dalmatiner och en ''oreggad BC''. "BCn" köpte jag för att ha en träningshund till lydnad och agility vilket hon har funkat finfint som. Hon är perfekt i mina ögon, precis som jag vill ha henne. Lagom stor, lagom mycket päls, älskar att jobba men har inga problem med att koppla av, massa föremålsintresse och kamplust, lätt att ha lös, ingen jaktidiot så jag kan lätt bryta henne på ALLT, inte intresserad av andra människor men ändå inte tillbakadragen, ja listan kan göras lång. MEN, det finns ett problem. Jag kan inte ställa ut henne, såklart :cry: Och utställning är ett STORT intresse.

Så, jag köpte en dalmatiner när jag skulle ha en utställningshund. Jag ville ha en stor hund, utan vidare jaktintresse, glad i människor, lättlärd och arbetvillig, lättskött päls, inte kräva arbetsmeriter för att ta utställningschampionat, ha lagom mycket driv, kunna ligga i soffan hela dagarna men också kunna hänga med på allt, inte behöva så mycket hjärngympa utan mest fysisk aktivitet. Och det mesta stämmer in på honom. Men sen finns det en hel del saker som jag INTE vill ha, som jag fick ändå. Först var jag säker på att nästa hund också blir en dalmatiner, men jag börjar tveka.. Problemet ligger i att 1. Han är lite för klumpig för att min kropp ska orka. 2. Han har mycket problem med sjukdomar och psyket i rasen är inte så roligt. 3. Svår att ha lös på ställen där andra husdjur kan dyka upp, jagar små hundar och katter (Men inte vilt O_o)

Jag vill ha en hund som är som min BC ungefär, fast det ska gå att ställa ut. Så vad är det för ras?
- "Mjuk i kroppen" Alltså även om min BC väger lika mycket som tex en staffe så känns min hund mycket lättare.
- Lätt att ha lös, röra sig i närheten, lågt viltintresse, lågt intresse för människor utanför familjen men utan att vara svårhanterlig för andra
- Arbetsvillig, lättlärd
- "Lagom stor" och "Lagom päls" ;) Dvs inte superlång päls och hellre en stor hund än en liten.
- Vara en träningskompis OCH gå att ställa ut
- Frisk i kropp och knopp, inte lida av dåligt psyke eller allvarliga sjukdomar

Jag erbjuder samma liv som mina hundar lever idag. Ca 2 timmars dagliga skogspromenader, någon sorts träning som passar hunden ca varannan dag. Jag tränar de mesta inom hundsport, tränar seriöst men har bara tävlingsambitioner i lydnaden och viltspåret just nu, beroende på hund så kanske det utökas. Utöver det tricks och lite balansövningar osv.
 
De jag har tänkt på är Bearded Collie, men den faller på pälsen, och Aussie, men den faller på att jag inte vet om jag klarar av träna den till godkänt i högre klass i brukset, som krävs för utställningschampionat, eftersom jag har typ noll koll på brukset och inte ens vet om jag tycker det är kul..
 
Kan inte kelpie vara något? De ska, vad jag förstått det som, gå att träna vad sjutton som helst med samtidigt som de går att ställa ut. Där har du ju hund som är smidig och lätt i kroppen också. Har inte hört något om att de har några direkta sjukdomar heller? Finns väl ett gäng på buke som har just kelpie. Kanske de kikar in här :p
 
Även kelpie kräver bruksmeriter för cert och championat. Alt gk vallhund.

Sen tror jag de flesta vill jobba lite mer än det TS beskriver.
 
Kelpie låter väl som det självklara valet? Fast det är ingen showig hund man vinner bis-finaler med. Tror jag? Ställer inte själv mer en den enda gången som krävs för brukschampionatet.

Edit: varför vill du ha en hund som inte kräver arbetsmerit? Det är ju inte som att de är omöjliga att nå upp till, och bruks är kul :)

Annars någon käck spets? De är ju friska och roliga med lättskött päls (tro det eller ej). Jag har en som tävlar (tävlade?) elitlydnad.
 
Jag tycker en kelpie från Sandskogens kennel. De vinner alla utställningar häromkring, de är dessutom inte de mest gasade hundarna. Bruksmeriten är väl gk i lägre vilket inte är någon svår sak, och om jag inte har fel så räcker det faktiskt att den är korad? Har jag fel får någon rätta mig. Alla kelpies vill jobba dock, så de kräver ju mer än en dalmatiner på det sättet.
 
Storpudel! MEN och ja, det är ett stort MEN, så kräver de ofantligt mycket pälsvård om de ska ställas ut och ha chans att vinna något.

Korthårig collie?
Har en i min lydnadsträningsgrupp som är trevlig och kul att se på när den tränar.
Ingen koll vad gäller krav för utställningschampion dock.

Lapsk vallhund kanske?
 
Kan inte kelpie vara något? De ska, vad jag förstått det som, gå att träna vad sjutton som helst med samtidigt som de går att ställa ut. Där har du ju hund som är smidig och lätt i kroppen också. Har inte hört något om att de har några direkta sjukdomar heller? Finns väl ett gäng på buke som har just kelpie. Kanske de kikar in här :p
Förstod att kelpie och pudel skulle bli de som rekommenderades mest ;) Det du skriver är ungefär den bilden jag också har fått av kelpie så den ligger ganska högt på listan. Tyvärr tilltalar inte utseende mig speciellt mycket, men det lär jag mig nog med tiden isf.
 
Även kelpie kräver bruksmeriter för cert och championat. Alt gk vallhund.

Sen tror jag de flesta vill jobba lite mer än det TS beskriver.
Det är inte så att jag är rädd för att jobba med hunden, jag vill ha något liknande min BC som sagt. Jag har ju inte samma kriterier nu som jag hade när jag skaffade dalmatinern. Nu vill jag ha en hund med mer arbete än dalmatinern. Vad kräver kelpien? Det jag erbjuder är som sagt träning i lydnad, agility, viltspår och drag främst men jag vill gärna testa på brukset mer, det lilla jag har testat har varit kul men jag kan inte garantera att jag blir frälst.. Tävling är inte säkert att jag har nerver för, men det bör väl inte spela någon roll för hunden ? :)
 
Jag tycker en kelpie från Sandskogens kennel. De vinner alla utställningar häromkring, de är dessutom inte de mest gasade hundarna. Bruksmeriten är väl gk i lägre vilket inte är någon svår sak, och om jag inte har fel så räcker det faktiskt att den är korad? Har jag fel får någon rätta mig. Alla kelpies vill jobba dock, så de kräver ju mer än en dalmatiner på det sättet.

Det krävs minst gk i lägre bruks för cert men den kan du ha korad eller uppflyttad till högre för championat.

En fördel med att vara utställningsintresserad och ha kelpie är det är väldigt sällan någon mördande konkurrens utan man kan lika gärna vara själv i ringen. Men de går inte allt för ofta och vinner i grupperna eller BIS-ringen heller. Personligen ser jag det inte som en utställningsras utan som en arbetande ras som i huvudsak ska få arbeta men det finns linjer som är "lugnare".
 
Kelpie låter väl som det självklara valet? Fast det är ingen showig hund man vinner bis-finaler med. Tror jag? Ställer inte själv mer en den enda gången som krävs för brukschampionatet.

Edit: varför vill du ha en hund som inte kräver arbetsmerit? Det är ju inte som att de är omöjliga att nå upp till, och bruks är kul :)

Annars någon käck spets? De är ju friska och roliga med lättskött päls (tro det eller ej). Jag har en som tävlar (tävlade?) elitlydnad.
BIS-finaler behöver jag inte vinna :D Vill bara kunna ta championatet så är jag nöjd.

Det var förut, när jag köpte dalmatinern som jag inte ville ha krav på arbetsmerit. Nu är det helt ok! Anledningen till att jag är osäker på just bruksmerit är att jag knappt har tränat något bruks alls och inte vet om jag blir så frälst att det är något jag vill tävla och meritera hunden i..

Ordet spets får mig att rysa, ser ettriga skällande hundar framför mig :D Men jag är inte bekant med så många spetsar så absolut, det kan vara ett val. Men vilken av alla spetsar? :D
 
En pudel? Alt storpudel?

Kan ha visst förfölja byte-intresse, i alla fall de stora, och de är väl inte ointresserade av främlingar, men de är å andra sidan lättränade.
Så himla mycket jobb att hålla dom i utställningstrim :/ Verkar vara käcka hundar, men känner inte någon stor. Vet du något om psyket på dom?
 
Det är inte så att jag är rädd för att jobba med hunden, jag vill ha något liknande min BC som sagt. Jag har ju inte samma kriterier nu som jag hade när jag skaffade dalmatinern. Nu vill jag ha en hund med mer arbete än dalmatinern. Vad kräver kelpien? Det jag erbjuder är som sagt träning i lydnad, agility, viltspår och drag främst men jag vill gärna testa på brukset mer, det lilla jag har testat har varit kul men jag kan inte garantera att jag blir frälst.. Tävling är inte säkert att jag har nerver för, men det bör väl inte spela någon roll för hunden ? :)

Tävling spelar ingen roll för hunden men de som vill tävla är ofta mer motiverade att träna med sina hundar. Mina promenerar 2-4 timmar varje dag och sen tränar 1-2 timmar utöver det iag 6 dagar i veckan. Jag har en lugnare som säkert skulle nöja sig med någon timme promenad och träning varannan dag sen har jag en riktigt galning som nog helst skulle träna dygnet runt.

Jag skulle jobba med personspår med en kelpie, viltspår är ofta alldeles för lätt för dem och mycket bökigare att lägga. I övrigt verkar aktiviteterna passa :-)
 
Ordet spets får mig att rysa, ser ettriga skällande hundar framför mig :D Men jag är inte bekant med så många spetsar så absolut, det kan vara ett val. Men vilken av alla spetsar? :D

Som sagt ;)

Finsk lapphund låter som rasen för dig.

Har haft och fött upp rasen och det är ingen ettrig eller skällande hund. Ursprungligen en vallhund, men kräver inte att få valla och har kvar den vakenheten, lättlärdheten. Minimal pälsvård, trevliga lättsamma och sociala hundar som gillar att jobba om det så är agility, lydnad eller nått annat
 
Jag tycker en kelpie från Sandskogens kennel. De vinner alla utställningar häromkring, de är dessutom inte de mest gasade hundarna. Bruksmeriten är väl gk i lägre vilket inte är någon svår sak, och om jag inte har fel så räcker det faktiskt att den är korad? Har jag fel får någon rätta mig. Alla kelpies vill jobba dock, så de kräver ju mer än en dalmatiner på det sättet.
Mer jobb än dalmatiner vill jag ha :)

För CERT krävs Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller BSL 2 eller tjänstehundcertifikat eller IPO I.
För championat krävs Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller godkänd mentaltest vid korning eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande eller IPO I med betyget tillfredställande eller VPG I med betyget tillfredställande.

Så om jag fattat rätt så räcker det med korning, ja? Det skulle jag ju definitivt kunna fixa :D
 
BIS-finaler behöver jag inte vinna :D Vill bara kunna ta championatet så är jag nöjd.

Det var förut, när jag köpte dalmatinern som jag inte ville ha krav på arbetsmerit. Nu är det helt ok! Anledningen till att jag är osäker på just bruksmerit är att jag knappt har tränat något bruks alls och inte vet om jag blir så frälst att det är något jag vill tävla och meritera hunden i..

Ordet spets får mig att rysa, ser ettriga skällande hundar framför mig :D Men jag är inte bekant med så många spetsar så absolut, det kan vara ett val. Men vilken av alla spetsar? :D

Godkänt i lägre spår är egentligen superlätt bara man har en hund som kan specialen (spår, sök, rapport) och lite lydnad. Korad bör en hyffsat stabil kelpie men lite leklust klara enkelt.
 
Och jag tyckte du beskrev min bearded med texten ovan. Ja, pälsen då, men man vänjer sig vid ;)

Har haft storpudel också, och tycker att det är mer jobb med den pälsen än vad det är med bbeardisen, även om min just nu är nerklippt (på utväxt). Storpudeln hade jag aldrig i utställningsfrisyr, han var öndå ful så det var inte värt slitet. Men det är sjukt trevliga hundar annars :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 865
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 030
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 797
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp