Vilken ras?

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de egenskaper jag numera föredrar har jag verkligen lagt ner mycket tid på att fundera ut vad för typ av häst jag vill ha nästa gång. Jag har några raser jag är mycket intresserad av men för att vara säker på att jag inte har missat någon skulle jag bli jättetacksam om ni kunde komma med förslag på raser som passar in på följande beskrivning:
  • Lätt kallblod eller något grövre varmblod, EJ halvblod eller fullblod.
  • Ca. 150-160 cm i mankhöjd
  • Gärna nyfiken (inte alltför osäker, nervös och "lättskrämd")
  • Mer tänkande än reagerande
  • Gärna mer åt det sociala hållet än reserverad
  • Framåt (inte het men inte heller seg)
  • Gärna ganska känslig för hjälper, kroppsspråk osv.
  • Samarbetsvillig, inte alltför envis och ifrågasättande (lite humör får den självklart ha)
  • Självklart en frisk och hållbar ras, helst med anlag för bra, hårda hovar
  • Bör ha hyfsat lätt för galopp och att hoppa (jag har inte tänkt hoppa några höghus men den bör i alla fall kunna lyfta från marken ;) )
  • Ska passa som allroundhäst inriktat mot western men vi kommer även träna markarbete, miljöträning, lite hoppning m.m. så jag är lika öppen för westernraser som andra typer av hästar.
Det var det viktigaste, så om ni kommer på någon ras som stämmer hyfsat överens med denna beskrivning blir jag jätteglad om ni tar er tid att svara :)
 
Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de egenskaper jag numera föredrar har jag verkligen lagt ner mycket tid på att fundera ut vad för typ av häst jag vill ha nästa gång. Jag har några raser jag är mycket intresserad av men för att vara säker på att jag inte har missat någon skulle jag bli jättetacksam om ni kunde komma med förslag på raser som passar in på följande beskrivning:
  • Lätt kallblod eller något grövre varmblod, EJ halvblod eller fullblod.
  • Ca. 150-160 cm i mankhöjd
  • Gärna nyfiken (inte alltför osäker, nervös och "lättskrämd")
  • Mer tänkande än reagerande
  • Gärna mer åt det sociala hållet än reserverad
  • Framåt (inte het men inte heller seg)
  • Gärna ganska känslig för hjälper, kroppsspråk osv.
  • Samarbetsvillig, inte alltför envis och ifrågasättande (lite humör får den självklart ha)
  • Självklart en frisk och hållbar ras, helst med anlag för bra, hårda hovar
  • Bör ha hyfsat lätt för galopp och att hoppa (jag har inte tänkt hoppa några höghus men den bör i alla fall kunna lyfta från marken ;) )
  • Ska passa som allroundhäst inriktat mot western men vi kommer även träna markarbete, miljöträning, lite hoppning m.m. så jag är lika öppen för westernraser som andra typer av hästar.
Det var det viktigaste, så om ni kommer på någon ras som stämmer hyfsat överens med denna beskrivning blir jag jätteglad om ni tar er tid att svara :)
Eftersom du vill ha en relativt liten häst så tycker jag att du ska titta på ponnyraserna. Connemarorna är ofta väldigt trevliga och all round. Sedan är det ju så att det du söker får man genom hanteringen och utbildningen av hästens snarare än rasen. Att hitta rätt individ inom en ras är minst lika viktigt. Vi har fyra halvblod och de är helt olika i sin personlighet, kroppsform och kapacitet - trots att de är samma ras. Jag hade inte letat efter varmblod. De är inte avlade för ridning och har det emot sig som ras.
 
Eftersom du vill ha en relativt liten häst så tycker jag att du ska titta på ponnyraserna. Connemarorna är ofta väldigt trevliga och all round. Sedan är det ju så att det du söker får man genom hanteringen och utbildningen av hästens snarare än rasen. Att hitta rätt individ inom en ras är minst lika viktigt. Vi har fyra halvblod och de är helt olika i sin personlighet, kroppsform och kapacitet - trots att de är samma ras. Jag hade inte letat efter varmblod. De är inte avlade för ridning och har det emot sig som ras.

Tack för ditt svar! Connemara är en av några ponnyraser jag har funderat lite på men jag vill allra helst inte ha en till ponny, den jag har nu är nämligen det. Självklart vet jag att man kan påverka mycket genom hantering och träning och att det finns väldigt olika individer inom samma ras men de olika raserna har ju olika grundförutsättningar, så jag tycker ändå att rasen spelar viss roll. Och för att förtydliga menade jag med "varmblod" inte varmblodstravare utan varmblodsraser överlag, det finns ju en hel del olika att välja mellan. Just varmblodstravare har jag ridit några stycken som jag tycker har varit trevliga men jag vet att de som du säger inte direkt är gjorda för ridning, så de får nog tyvärr gå bort. Men tack för dina åsikter och om du har några fler förslag nu när jag har förtydligat lite hur jag tänker får du gärna komma med dem :)
 
Tack för ditt svar! Connemara är en av några ponnyraser jag har funderat lite på men jag vill allra helst inte ha en till ponny, den jag har nu är nämligen det. Självklart vet jag att man kan påverka mycket genom hantering och träning och att det finns väldigt olika individer inom samma ras men de olika raserna har ju olika grundförutsättningar, så jag tycker ändå att rasen spelar viss roll. Och för att förtydliga menade jag med "varmblod" inte varmblodstravare utan varmblodsraser överlag, det finns ju en hel del olika att välja mellan. Just varmblodstravare har jag ridit några stycken som jag tycker har varit trevliga men jag vet att de som du säger inte direkt är gjorda för ridning, så de får nog tyvärr gå bort. Men tack för dina åsikter och om du har några fler förslag nu när jag har förtydligat lite hur jag tänker får du gärna komma med dem :)

Fast jag tror att @Billy tänker på en övervuxen connemara. Det händer ju inte alltför sällan att de blir över 150. Själv har jag en som är 153.
 
Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de egenskaper jag numera föredrar har jag verkligen lagt ner mycket tid på att fundera ut vad för typ av häst jag vill ha nästa gång. Jag har några raser jag är mycket intresserad av men för att vara säker på att jag inte har missat någon skulle jag bli jättetacksam om ni kunde komma med förslag på raser som passar in på följande beskrivning:
  • Lätt kallblod eller något grövre varmblod, EJ halvblod eller fullblod.
  • Ca. 150-160 cm i mankhöjd
  • Gärna nyfiken (inte alltför osäker, nervös och "lättskrämd")
  • Mer tänkande än reagerande
  • Gärna mer åt det sociala hållet än reserverad
  • Framåt (inte het men inte heller seg)
  • Gärna ganska känslig för hjälper, kroppsspråk osv.
  • Samarbetsvillig, inte alltför envis och ifrågasättande (lite humör får den självklart ha)
  • Självklart en frisk och hållbar ras, helst med anlag för bra, hårda hovar
  • Bör ha hyfsat lätt för galopp och att hoppa (jag har inte tänkt hoppa några höghus men den bör i alla fall kunna lyfta från marken ;) )
  • Ska passa som allroundhäst inriktat mot western men vi kommer även träna markarbete, miljöträning, lite hoppning m.m. så jag är lika öppen för westernraser som andra typer av hästar.
Det var det viktigaste, så om ni kommer på någon ras som stämmer hyfsat överens med denna beskrivning blir jag jätteglad om ni tar er tid att svara :)
Övervuxen connemara ?
 
welsh cob (fantastiskt vackra!),
kallblodstravare (uppfyller de flesta av dina kriterier och kan köpas till snällt pris; man får som regel jättemycket för pengarna).

Jag är löjligt förtjust i WC men äger ingen; har en kbl-travare som har fantastisk ridbarhet. Som åttaåring gick han LA4 dressyr på lite över 61% och vann ett par klasser på B-nivå western. Därefter har vi tränat för att bli bättre... och det fortsätter vi med.
 
Håller med om kallblodstravare! Har fått äran att pyssla med en 4:åring och hon är jättego och duktig! :love: Även ridit hennes syster och mamma, western även här.
Kommer helt klart leta efter en passande kallblodstravare när jag ska skaffa egen
 
Tack för ditt svar! Connemara är en av några ponnyraser jag har funderat lite på men jag vill allra helst inte ha en till ponny, den jag har nu är nämligen det. Självklart vet jag att man kan påverka mycket genom hantering och träning och att det finns väldigt olika individer inom samma ras men de olika raserna har ju olika grundförutsättningar, så jag tycker ändå att rasen spelar viss roll. Och för att förtydliga menade jag med "varmblod" inte varmblodstravare utan varmblodsraser överlag, det finns ju en hel del olika att välja mellan. Just varmblodstravare har jag ridit några stycken som jag tycker har varit trevliga men jag vet att de som du säger inte direkt är gjorda för ridning, så de får nog tyvärr gå bort. Men tack för dina åsikter och om du har några fler förslag nu när jag har förtydligat lite hur jag tänker får du gärna komma med dem :)

Det finns ju en del connemaror som är över ponnymåttet därför föreslog jag just den rasen. Jag har alltid varit nyfiken på morgan-hästen. En ovanlig ras i Sverige och säkert ganska dyr, men de verkar vara runt 150 - 160.
 
Jag tänkte också på kallblodstravare :) De jag träffat har varit sportsliga, lätta och trevliga hästar i den höjden du letar efter. Kanske lite väl pigga om man inte motionerar de ordentligt, men det kanske beror på hur mycket hästen är vad vid att träna :D
 
Tack för varierande förslag, roligt att se att några av de raser jag är intresserad av har dykt upp, då är jag inte ute och cyklar helt i alla fall :)
 
Hej! Finns det någon här som har erfarenhet av både welsh cob och kallblodstravare som kan beskriva lite skillnader mellan dessa två raser vad gäller temperament, exteriör osv? Är intresserad av båda dessa raser men har inte jättemycket erfarenhet av welshar, så det vore kul att höra hur ni upplever deras olika sidor :)
 
@DogsAndHorses4Life

Nu sökte du iofs ett kallblod. Men jag har förslag på en annan ras, Appaloosan.

Jag har för några månader sedan köpt min första unghäst som är en treårig appaloosa som jag håller på att rida in och hon har ett alldeles fantastiskt temperement och känns perfekt som första unghäst. Nu spelar ju tidigare hantering in mycket, men jag tycker att rasen överlag (de få jag träffat) är supertrevlig.
Tycker de stämmer in på dina kriterier fint, men det gäller ju såklart att hitta rätt individ.
Sen, eftersom du inte vill ha fullblod, så får man kolla vad som finns bakåt eftersom appaloosor kan betäckas med fullblod, arab eller quarter också och avkomman registreras som appaloosa
 
@DogsAndHorses4Life

Nu sökte du iofs ett kallblod. Men jag har förslag på en annan ras, Appaloosan.

Jag har för några månader sedan köpt min första unghäst som är en treårig appaloosa som jag håller på att rida in och hon har ett alldeles fantastiskt temperement och känns perfekt som första unghäst. Nu spelar ju tidigare hantering in mycket, men jag tycker att rasen överlag (de få jag träffat) är supertrevlig.
Tycker de stämmer in på dina kriterier fint, men det gäller ju såklart att hitta rätt individ.
Sen, eftersom du inte vill ha fullblod, så får man kolla vad som finns bakåt eftersom appaloosor kan betäckas med fullblod, arab eller quarter också och avkomman registreras som appaloosa

Tack för tipset, som jag skrev söker jag antingen ett lätt kallblod eller något grövre varmblod och där passar ju Appaloosan in. :) Jag har läst en del om appaloosan och tycker det verkar som en trevlig ras så den är inte utesluten. Jag vill dock allra helst inte ha en häst som är mest vit (är ju så mycket jobb) men en appaloosa med mest färg eller en som är schabraktigrerad skulle jag eventuellt kunna tänka mig.

Berätta gärna lite mer om din appaloosa och andra du har träffat, hur har de varit i temperament osv? Har din fullblod i sin stam?
 
Kallbloden överlag har ju längre rygg och är överlag ganska heta och framåt, de är ju avlade för trav. Cobben är ju mer än allround ridhäst i grunden och har bättre exteriör för ridning och lugnare temprament, och mer allrounda. Cobben är fina allroundhästar som också många hoppar skapligt bra. Många rider akademiskt på sina kallblodstravare och det går bra vad jag sett! Men cobben är ju mer allround och mer ridhäst. :-) ägt en welsh cob i ponnystrl. Hoppade väldigt fint, inte i högsta ponnyklasserna men väl på la/mvsb nivå, likaså i dressyren. Ridit en del kallblodstravare, mkt större ridbarhet överlag än varmblodstravaren, men alla har varit rätt heta och krävt rätt mkt motion för att bli nöjd. :)
 
Tack för tipset, som jag skrev söker jag antingen ett lätt kallblod eller något grövre varmblod och där passar ju Appaloosan in. :) Jag har läst en del om appaloosan och tycker det verkar som en trevlig ras så den är inte utesluten. Jag vill dock allra helst inte ha en häst som är mest vit (är ju så mycket jobb) men en appaloosa med mest färg eller en som är schabraktigrerad skulle jag eventuellt kunna tänka mig.

Berätta gärna lite mer om din appaloosa och andra du har träffat, hur har de varit i temperament osv? Har din fullblod i sin stam?
Finns även enfärgade appaloosor. Appaloosan har ofta mycket quarterhäst i sig, så det är ju också ett alternativ. Är du inne på appaloosa och ev. quarter så ligger ju inte paint långt ifrån. Dock har jag själv gått ifrån de amerikanska raserna till förmån för ponnyraser, eftersom jag känner lite för många (inkl. mig själv) som haft hästar med diverse problem av fysisk art för att jag ska tycka att det enbart är en slump. Men uppenbarligen finns det tillräckligt många friska individer av dessa raser för att de ska vara andra människors favoritras!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 719
Senast: Caoimhe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 720
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 687
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp